Trond & Heidis akvarier (side 6)

Marita Ekdahl
Det bildet av yngelen og dafnien var bare så bra! Skikkelig kult :D


Så var dagen kommet... Om ett par timer blir vi eiere av en gruppe på ca 20 Corydoras 'Orange Laser' Gleder meg som en unge, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket kar de skal gå i :P

Ellers fikk jeg pakke fra webzoo i går... Gledet meg til å få ny bakgrunn på Malawikaret, men så viser det seg at jeg har fått feil bakgrunn... Fått en på 100x50 når vi hadde bestilt 150x60... Det var en 'downer' kan man si... Har heller ikke noen andre kar med sånne mål, så vet ikke helt hva jeg skal bruke den til... Ellers var det vel flaks at det ikke var noe knusbart i pakken, for schenker hadde jo behnadlet den værre enn posten, halvåpen og med en skikkelig bulk i... Er det service det kalles, trengte jo ikke engang kniv for å åpne pakken ^^

Jaja... Orange Laser... Jeg vender forhåpentligvis tilbake med bilder litt senere idag
Da var Orange Laser på plass i karet. Nøyaktig 20stk Fine var de, men de er veldig sky enda, så ikke lett å få tatt bilder av de. Det kommer seg nok når de har vært her litt, de står rett ved siden av PC'n, så regner med de fort vender seg til litt trafikk

Ser at jeg vil ha ett større kar til de også... Fått tilbud om en 150liter, så vurdere hvor den i såfall skulle plasseres... synes jo det er ganske greit å faktisk ha sofa og tv også i stua så...

Jaja, vannbyttedag, så det er vel bare å sette i gang å kose seg med det de neste 2-3 timene

[External Image]
Gratulerer med nyyyyydelige fisker ;D
Plussmedlem
Gratulerer med Orange Laser Har 10 stk. her i huset, fin Coryart. Men sky er de, hopper under rota så fort jeg kommer mot akvariet. Men det hender at når jeg lister meg sakte at jeg får tatt et bilde. Noen ganger ligger de til og med bare der, og jeg kan bare fotografere!
mine er også sky som bare det, men med en del blader på bunnen har de blitt mer freidige.
Gratulerer med flott cory.

Espen
Takk takk dere. Ja, sky er de fortsatt, men jeg synes det allerede begynner å bli bedre. Når jeg kommer, så spurter alle bak rota, men det går ikke lange tia før de begynner å barte ivei igjen. Utrolig fine. Merker også at det irriterer meg litt med ripene i dette karet nå, lysten på ett nytt ripefritt og litt større kar til de begynner å melde seg...

Fikk henta noen eikeblader og lagt oppi også (har tatt vare på 3 små eiketrær på tomta som fór fra den tiden jeg drev med diverse pinnedyr). Jeg lurer på hvor mange eikeblader som må til for å senke ph'n fra, si 7 til 6,5... Tittet litt rundt på nettet, men det er lite antagelser i forhold til hvor mye det faktisk senker ph'n med eikeblader... Når høsten kommer og jeg har eikeblader i fleng, så kan jeg se for meg at det kan bli ett litt morsomt 'prosjekt' å prøve seg på... Vanligvis er jo ph'n i krana her ca 7, og om den gikk litt ned i corykarene så tror jeg ikke noen ville klagd...

Ellers går alt sin vante gang her om dagen, sommeren er jo igang så det betyr at man tilbringer mye tid ute...

[External Image]
Corydoras aeneus - Metallpansermallene har vist tendenser til lek ved de siste par vannbyttene, men vi har enda ikke sett egg... T-posisjon har vi derimot sett litt av. Krysser finnene, eh, fingrene...

Tipper det nærmer seg tia for at rogna hos noen av de blå rekene skulle klekke snart... Må kansje vurdere litt blåmatte rundt filteret i det karet....
Bare ett bilde jeg synes ble litt morsomt...

[External Image]
Cyrtocara moorii - Delfinciklide
Spennende og fin tråd dere hadde Og utrolig mange flotte bilder!!
Lest den i noen omganger nå, og så at det gikk jo an å abbonere
Alltid koselig med noen som følger tråden, selvom det kan bli litt stille iblandt...

Var foresten på Buster Shop igjen for 2 dager siden. Endte opp med 7 grønne tigerbarber. betalte for 6, fikk en på kjøpet. Fikk også kjøpt med meg 3 chipokae (Melanochromis chipokae) til Malawikaret. Fine fisk! 1 han og to hoer ble det... Så kan man jo håpe de skjønner hva de skal gjøre
Fikk også med en plante på kjøpet, en han ikke viste hva var, og nå kan jeg ikke engang huske hva jeg trodde det kunne være, lol :P

Så hadde vi hagebesøk i går, og hun hadde jaggu med 5 Corydoras panda til meg :P Da er stimen oppe i 13 stk. Det blir nok bra!

Ellers har jeg lagt inn en video av dammen i hagedamtråden vår, ta en titt på den...

Bilde må man jo ha, og siden jeg ikke har klar noen av de nye fiskene, får vi nøye oss med ett av den gjennlevende sebracikliden...

Da var det tia for vannbytte i karene...

[External Image]
Palettyngel igjen
Da var palettene ute og luftet sitt siste kull med små igjen. Det er da utrolig så mange egg de kan legge de små fiskene der... Er unektelig morsomt å se at de reiser på luftetur med de små, det er nesten som en masse med gele som driver over sandbunnen... Jaja, blir ikke å 'redde' noen fra dette kullet, har fortsatt 16 i yngelkaret fra forrige kull den 20 mai. De er foresten blitt 'digre' nå, bortimot 15-17mm vil jeg tro... De spiser og driter, og så spiser de igjen... Utrolig hvor fort de vokser på levendefor...
Så fikk vi endelig sjekka ut de siste akvariebutikkene i Kr. Sand i går. Vi begynte med Tropehagen Zoo i Vågsbygd. Fin butikk, en god del kar med litt Malawi og tilogmed muslinger :O
De hadde også kule kulepenner Teksetn lyder: 'Denne pennen ble stjålet fra Tropehagen Zoo Vågsbygd'. Haha :P

Vi var nok litt uheldige med dagen, det var Handelens dag og helt utrolig mye folk i senteret, men etter 3 runder rundt parkeringsplassen og 5 runder i parkeringshuset fikk vi da endelig satt fra oss bilen. Inne på senteret var det også forholdsvis kaotisk, og når det er for mye folk på en litt trang dyrebutikk, blir det fort litt vanskelig å konsentrere seg.... Ihvertfall, går utifra det var daglig leder som hjalp oss, og de hadde som sagt litt moro der, noen digre maller på 20-30cm bl.a. Hyggelig betjening med peiling på hva han snakket om. Vi kommer nok til å dra tilbake her ved en senere anledning. Endte opp med 1+4 Haplochromis obliquidens, 1 musling, sansynligvis Corbicula fluminea, Asiatisk ferskvannsmusling, og en Parotocinclus jumbo, Pitbullpleco. Haplochromisene var litt tynne, men regner med de tar seg opp med litt god plass og god foring. De gjorde utslaget så 500l ikke føltes så tom lengre.

Så var vi innom Zoo i byen. Rett oppenfor slottet. Greit nok, fikk ikke egentlig sett så mye (ungene var jo med) men kommer nok til å stoppe innom her også igjen, uten unger

Den tredje var den som vel ligger i Kr. 4des gate, husker ikke i farten hva den heter. Her hadde de endel kar, men som på Zoo var det mye det vanlige, og lite spesielt synes jeg. Samme problem her: de har hamster og mus og fugler, så med 3 unger på slep blir det ikke lett å fokusere så mye på karene... Alt i alt så det bra ut, og de så ut til å ha billige og fine røtter...

Fornøyd med turen, gleder meg til å sjekke karene idag å se hvordan det står til med de nyinnflyttede
Glemte å nevne at jeg fikk pakke fra akvariereker.no også... Hvems pakke det var aner jeg ikke, men det var hvertfall ikke min... :/ Lurer på hvor min pakke finnes i verden...
Se der fant jeg deg, ja!
Flott at pandaene mine får ett godt hjem hos deg og Heidi.
Så dere var innom hos min gode venn i Kirkegata. Han bestiller gjerne inn om det er noe spesielt du har lyst på. Vanskelig for zoo butikkene å ha ett godt/uvanlig tilbud, tror jeg. De blir ofte sittende inne med ting som ikke hvermannsen vil ha/vet hva er... Auksjon er tingen for oss andre!
Koselig med akvarietråd, jeg skal kikke gjennom den nå!
Hei der Christina!

Ja pandaene dine har gått rett inn i flokken, så jeg kan ikke lenger se hvilke som kom fra deg eller ikke :P Trives gjør det hvertfall, og de finnes ikke sky lengre

Ja, kirkegata var det vel ja. Kommer nok til å svinse innom der en tur til i løpet av sommeren, da uten unger tenker jeg, blir litt lettere da :P

Litt stille på akvariefront for tiden, det ryker som du vet en del tid i hagen nå om dagen, hehe
Endelig! 250 litern har vært litt gjenngrodd en tid nå, Tiger valisnieraen har virkelig tatt av oppi der, og nå hadde andematen tatt over omtrent hele overflaten... Fikk tatt ut en 10-12 planter av tigern, og det hjalp jo. De gikk i diverse kar, mest til malawiene så de får litt å dra i
Fikk også fjernet en 8-10 stilker vasspest som flytta ut i dammen, samt en 10-15 Limnophila sessiliflora... De gikk ut i en av de mindre dammene... De klarer jo ikke vinteren, men jeg kan jo ikke kaste helt fine planter...
Utrolig hvordan det gror oppi der, DIY co2 gjør virkelig susen! :P
Fant også en plante som fortsatt sto i potta oppi der, den hadde forsvunnet i tigervalisnieraen stakkar Den restrerende valisnieriaen er nå klippet ned så de ikke er lengre enn karet er høyt... Lurer på hvor lenge det varer, det er sikkert hvertfall 30 stykker igjen oppi der, og de blir jo nesten metern lange. Skikkelig kult når de svaier i strømmen, og en del av mallene elsker jo å ligge på de å 'chille' i strømmen...

Andematen går foresten også i dammen her, koi'ene liker jo å spise de, så da slipper jeg å kaste... Liker ikke å kaste planter, så neste gang jeg rydder i tigervalisnierian så må jeg nok lage en annonse her for å bli kvitt den... Skikkelig fin og dekorativ plante...

Jaja, får gjøre meg ferdig med det karet så jeg kan komme meg ut i naturen å finne en rot eller ni... Trenger noe å feste en anubias på pluss en ekstra rot til Orange Lazerne... God tur til oss
Det er godt når fiskene også kan ta sin del av rengjøringen...

[External Image]
Plussmedlem
Ancistrus er fantastiske Har 5 sånne Super-rot selv, og i det akvariet er det ikke mye alger, nei!
Kan konkludere med det samme Anders, ikke no alger å se i dette karet. 3 'Super Rot' ser ut til å klare å holde 80 litern ren. Og vokser fort gjør de i grunnen også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap