Overraskelse i skumredet.hvordan lage infusorier til de små?haster!

Kikka tilfeldig i skumredet til perleguramien hannen nå akkurat og trur du jaggu meg ikke d er yngel der da.Kult.Såååååååå søte og små de er da Pappa er kjempeflink og passer på.Siden jeg ikke engang visste at jeg hadde egg engang så har jeg jo ikke forberedt noe mat til de små.Så kommer spørsmålet.Hva kan jeg fore de med?Og hvordan kan jeg lage d?Lagde rekemix her om dagen.Kan jeg bruke d?Vet ikke hvor lenge de klarer seg før jeg må mate de men d er nok ikke lenge til.
Du kan prøve med å mose hardkokt eggeplomme mellom fingrene. Detg er i hvert fall raskt å lage.....
Owkay.Så de spiser d altså?Visste jeg ikke.Takk for svar.
Hvor lenge fra de har klekket til de må mates av meg da?
Du kan lage infusorier med et tørket bananskall eller litt høy. Bruk 1 liter vann med høyet eller skallet. Du får infusorier når du ser at vannet har blitt tåkete.


Eller kan du kjøpe liqudfry og gi yngelen noen dråper..
Så jeg bare tørker skallet først i ovnen og så putter d oppi et glass med 1 liter vann?Får prøve d.Men skal vel ikke mate før de blir frittsvømmende og far ikke bryr seg lenger regner jeg med.
Samme hvordan du tørker skallet om du soltørker det.

Tror yngelen klarer seg til du får laget mat til de. I verste fall kan du finknuse flakfor eller gi de microfor.
Fortell hvordan det går, Jannike. Jeg har ingen erfaring med perlegurami, men har drevet en del med dverggurami og fått noen kull på 25-30 opp til voksen alder. Hos meg har det bare lykkes når jeg har hatt tilgang til infusorier. Eggeplomme og Liquifry og diverse finpulverisert fôr har ikke nyttet. Så infusorier er nok et must til guramiyngel. Det er riktig som du sier at de må være frittsvømmende før de trenger infusorier. Så lenge de er i skumredet lever de av plommesekken (næringen fra egget) og bryr seg ikke om annet. Men når de sprer seg fra redet, dør de fort hvis ikke den riktige maten er til stede. Etter 5-7 dager med infusorier har jeg gått over til artemia, og da vokser de veldig. Med hjelp av et forstørrelseglass kan du se om de tar til seg mat. I infusorieperioden ser man en hvit klump i den gjennomsiktige magen. Når de har spist artemia, er denne klumpen gulrotfarget.
Prøver å lage infusorier nå så har jeg d klart til de trenger d.Tørker bananskall i ovnen as we speak.Er jo ikke så lett å solttørke nå akkurat Skal oppdatere videre om hvordan d går.Ser nå at de sannsynligvis har klekket i dag for d er mange flere egg som ikke er klekket ennå.Er vel flaks hvis jeg klarer dette på første forsøk men jeg skal jammen prøve så godt jeg kan og passe på "fnugga" når far er ferdig.Vurderer ennå om jeg skal la de gå fritt i karet eller om jeg skal fange de opp.De har jo flyteplanter å gjemme seg i og jeg får flere i løpet av uka.Men er d noen som vet ca hvor mange dager pappa passer på?Og vil han prøve å spise de når han ikke orker mer?
Og hvor mange ganger om dagen skal de ha mat?
For sikkerhetsskyld og for å lette jobben til far så lar jeg "månelyset" være på hele natta så han lettere kan se etter "fiender".
Bor noen tetraer oppi karet også som helt sikkert vil ha tak i de.Får fore de godt med mygglarver før natta tenker jeg.
Pappa er veldig omsorgsfull så lenge barna holder seg i skumredet. Når de blir frittsvømmende (trolig etter 3-5 dager; det varierer litt etter art og temperatur), dabber farsfølelsen av, og han tar seg gjerne en jafs eller to. Han bør altså flyttes ut. Om du får frem infusorier så er tiden for dem nå inne. Små yngel trenger jevn tilgang til mat. Magesekken blir fort tom, og da er det fare på ferde. Jeg gir infusorier 5-6 ganger daglig. Bruk forstørrelsesglass og se om magesekken er fylt. At du også har tetraer i karet, tror jeg er dårlig nytt for barna. Da skal det mye til for at de skal rekke å vokse forbi den farlige alderen før de blir spist.

Selv har jeg pleid å sette guramiparet over i et eget akvarium (det trenger ikke å være stort) når jeg ser at hunnen er rognstinn. Hun fjernes straks etter leken, mens han får være der til barna er frittsvømmende.
Nå har jeg tatt "fnugga" ut av d store karet og over i et mindre kar jeg hadde stående.Litt sand i bunn og en rot bare sånn for syns skyld.
Satte karet under lyset på kjøkkenbenken,satte oppi en varmekolbe og et yngelfilter jeg utrolig nok hadde liggende.D er et sånt som drives av en luftpumpe.Satser på at d holder.D kommer vel ikke mye avfall fra disse med d første sånn at jeg trenger et mer vanlig filter.
Vannet tok jeg fra d store karet.
Har jeg gjort d sånn ca riktig da?
Prøver å få til å lage infusorier nå men d ser ikke ut som jeg trenger å mate de før i morra.
Dette er min første erfaring som "småbarnsmor" så d hadde jo vært morro om noen overlevde.
Fint at du tok vann fra karet yngelen er klekket i. Nytt vann vil ofte være for sterk påkjenning for nyklekket yngel. Så var det infusoriene da ...
Ynglene mine lever ennå heldigvis er ikke sikker på om de tar til seg næring men jeg har fora med infusorier(håper de er ferdige) og prøvde og gi de nyklekkede artemia.D ser ut som noen av de prøvde å spise artemiane i hvertfall.Får håpe de overlever.
Og trur du jaggu meg ikke guramiene har lagt egg igjen da.Tok ut egga denne gang og la de i yngelkaret på noen flyteplanter.Da ser jeg jo om d funker.Lot d være igjen noen i hovedkaret så far har noe å passe på.Da kan jeg jo se om de kan overleve der også etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap