Det var en gang et lite akvarium... (side 20)

Jeg har sterkere midler mot bakterier her, men jeg vil se først om det hjelper med hyppige vannbytter, det er jo det som er kuren mot "vanlig" finneråte og jeg synes det minner litt om det....egentlig. Håper at det bare er det

Nei, uff....nå ble jeg plutselig i tvil her :/

Hmmm....tror jeg skal trøstespise troika og google litt på syke fisk.
Nå har jeg de to siste dagene byttet 50% rent vann hver dag og medisinert med esha 2000 i C.Metae-karet, og jeg mener å se en bedring der, det er i hvertfall ingen som er blitt verre
I morgen skal jeg ta de opp i boksen igjen for å få sett finne-tuppene litt bedre, det er jo håpløst i et kar hvor de vimser småskremt hit og dit, og man vet jo aldri om det er den samme fisken man undersøker to ganger :/

Ellers er det bare fryd og glede i de andre karene, jeg har prøvd å få litt mer oversikt i oppvekstkaret over hvor mange ungfisk jeg har av metae og sterbai, men det er umulig å komme til noe nøyaktig tall.
En ting som er sikkert er at jeg har mange fler av sterbai enn jeg trodde, det er nesten til å bli bilsyk av alle de prikkete coryene som vrimler rundt på sanden.
De er veldig søte da, der de med sine oransje finner og strittende barter kommer seilende gjennom 160 liter'n som små fly inn for landing

Litt bilder av de små sterbaiene..[External Image]
Barter i mosen..
[External Image]

Gjengen med sterbai er todelt, noen mørke og noen lyse
[External Image]
Det kan visst være ganske risikabelt å bytte vann i akvariet...
Tok en skikkelig opprydding i 160 liter'n i dag, og under slamsuging kom en nysgjerrig kampfisk-hunn i veien for slangen. jeg så den ikke engang, jeg bare hørte en sånn "schwoop"-lyd og der satt hun fast i vakumet på tvers.
Jeg stoppet vakumet i slangen med en gang, og hun svømte vekk, men når jeg var ferdig og hadde satt på plass lysene over akvariet så jeg at hun var blitt skadet
Hun svømte skjevt og hadde en rød blodutredelse på siden etter slangen, hun blødde også litt fra dette merket.
Dette var tydelig smertefullt så jeg avlivde henne fort.

Jeg blir så irritert på meg selv når sånne ting skjer, det er noe som ikke skulle forekommet hvis jeg bare hadde vært litt mer oppmerksom. Jeg vet jo at disse fiskene er nysgjerrige og skal stå med nesa oppi alt som foregår.

Ancistrusene har fått barn igjen også, jeg løftet ut hula med x-antall yngler oppi, for jeg har ikke plass til alle disse. Tømte de ut i malawi-karet og etter noen sekunder var ynglene historie....Føler meg mildt sagt litt serie-morderisk akkurat nå.
Plussmedlem
Klarte noe av det samme med en Cory Sterbai jeg, bortsett fra at den fikk hele berog og dalbane-turen gjennom 10 meter med slange. Var ikke akkurat like feit når den kom ut, mer kuhli-ål fasong på den...



Hmm.... Eskalert fra uaktsom legemesbeskadigelse med døden til følge, til massemord..... Skummelt...
Hehe..ja, det er bratt oppover-bakke i denne hobbyen
Men flott utsikt på toppene!
Linda W
Men flott utsikt på toppene!


Ja, det er det som gjør at det hele er verdt det

Jeg må legge inn litt bilder igjen jeg, av Limnobium laevigatum, som jeg fikk tilsendt gratis fra akvariekjeller'n av en eller annen grunn, uten å ha bestilt. Koselig da
Den har vært her et par uker alt og den lever enda Jeg pleier jo aldri å få til flyteplanter...

Også må jeg hive inn noen bilder av de svarte små barte-nurkene



[External Image][External Image][External Image]
"De svarte små barte nurkene" er jo nydelige!!! *Smelt*
Og så koselig å få tilsendt overraskelses pakke med planter fra akvariekjelleren :0)
Ser sannelig ut som at du får til denne flyteplanten, for den så da frisk og fin ut!

*Klem*
-Kamilla-
Da var jeg endelig ferdig med vannbytter, luking og fanging av fisk, og ryggen føles som om den egentlig tilhører en på minst 80 :/
Lukingen i 160 liter'n tok litt vel av kan man si...plutselig hadde jeg visst røsket ut alt!
Så jeg håper det dukker opp bra med planter på auksjonen i morgen :b
Det var meningen jeg skulle ha med en kjempedott med mose, men det måtte jeg jo bare droppe nå som jeg har antydning til skjeggalger. Eller...hadde. Nå er jo alle skjeggalgene vekk, med mose og planter på :b

Gleder meg sånn til auksjonen, håper det dukker opp noen bedårende coryer der. Ellers så har jo faktisk Dahl's inne en type som jeg har lyst på, så en ny gruppe coryer blir det uansett

Plussmedlem
Her fikk vi etter mye om og men fanget coryen fra helvete. I forbindelse med at vi likevel skulle fange fisk til auksjonen, skulle all Venezuelanus flyttes fra 312liter'n og til et artskar. Fikk tak i alle unntatt EN og den viste seg å være et mareritt. Nå er hele karet ommøblert fra topp til tå, men fikk da tak i den til slutt... :-p
Da var man hjemme igjen fra auksjon, og fisk har blitt akklimatisert og puttet både der de skal være og der de ikke skal være, men må være i påvente av klart hjem

Jeg er litt stolt av meg selv i dag, jeg klarte å holde meg til "auksjons-budsjettet" jeg hadde satt
Jeg må ha litt sånne begrensninger for meg selv for jeg blir så alt for ivrig og byr i hytt og vær på alt mulig rart :b
Endte opp med en fisk jeg aldri hadde trodd skulle bo i noen av mine kar, nemlig guppy....
Det dukket opp noen med fargen "midnightblue" og da klarte jeg ikke dy meg.
Så nå svømmer de rundt i selskaps-karet og er bare helt vakre.

Det ble coryer på meg også....en liten gruppe på 10 stk. Gold laser.
De er jo bare helt ubeskrivelig fine med sin skimrende, metalliske gullfarge

Legger nok ut noen bilder i løpet av kvelden når alle har fått roet seg
Guppyene er bare å glemme, de fyker rundt etter damene sine (og salvatoris-damene faktisk?) med lysets hastighet, så den stakkars mobilen min henger ikke med i svingene..
Poecilia reticulata og Poecilia salvatoris er ikke nødvendigvis en trygg miks Marita, det kan være de er langt nok fra hverandre, men jeg hadde ikke tatt sjansen...

Koselig at du kom, og koselig at du ble fornøyd!
Linda W
Poecilia reticulata og Poecilia salvatoris er ikke nødvendigvis en trygg miks Marita, det kan være de er langt nok fra hverandre, men jeg hadde ikke tatt sjansen...


Det ante meg vel egentlig ja....jeg har visst masse å lære om levendefødere :b
Så ble det litt bilder, av en blek og engstelig ny-innflytter [External Image][External Image]
Åh, skjønne, grønne... *sukk*
Neimen, sissimor da! Det er jo mine nye gold laser...jeg har bare et litt fargeblindt mobilkamera :b
Men skjønne er de såklart, selv om de i virkeligheten ikke er så grønne
Åh, ha, ha! Ja da må du kjefte litt på mobilkameraet. Men skjønne er de ihvertfall uansett ;D
Virkelig ordentlig orange så de ut i posen vel? Du har sikkert en fargetemperatur-reguleringsmulighet i ett eller annet redigeringsprogram, det er gull verd når hvitbalansereguleringsmulighetene er litt begrenset. Det er det i alle fall på min Sony Ericssonmobil. Du verden hva jeg går og husker på og hvor uendelig lange ord jeg kan lage, og så !
Ja, det må jeg si var imponerende Linda, jeg måtte lese innlegget to ganger før jeg fikk det inn, så trøtt er jeg
Jeg skal begi meg inn på innstillingene, i morgen, da har jeg forhåpentligvis litt mer innsikt og tålmodighet, for det må til når man skal rote seg inn i innviklede og uforståelige menyer

Jeg kjøpte et akvarium også på auksjonen, en brukt akvastabil (63 liter tror jeg?), helt enkel, bare karet.
Jeg har jo dekkglass, lys og pumpe fra det karet jeg klarte å knekke bunnen på så det passet meg veldig greit.
Nå står det ny-skrubbet på vaskerommet med vann i bare sånn for å teste det, så i morgen blir det å innrede
Tror jeg skal flytte de nye laserne inn der når det er klart.

Noen har vært flittige på egg-fronten her hjemme i dag, la ikke merke til det med engang, men når jeg skulle slukke lysene så oppdaget jeg egge-klaser rundt omkring i Metae-karet.
Det må da være et lite tegn på at de er på bedringens vei
Blir ikke mer plukking av egg fra disse nå, men noen kommer jo til å vokse opp i foreldrekaret av seg selv tenker jeg

Nå er det på tide å komme seg i køya tror jeg, det tar på å sitte stille en hel dag å spise kake [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap