Det var en gang et lite akvarium... (side 4)

Takk for det Hyggelig at noen orker å lese alt jeg lirer av meg, har det med å skravle meg bort så det blir en del unødvendig tankesurr innimellom

Jeg tok en bråbestemmelse i går kveld og flyttet hann-kampfisken over i 160 liter'n.
Han har visst blitt tøffere med tiden for han satte hunnen og guramiene på plass med engang Altså, han gjorde de ingenting, men blåste seg opp når de nærmet seg så nå lar de han være i fred. Han er så snill stakkars, så før har både hunnen og hann-guramien jaget han og nappet finnene.
I dag er ingen finner rørt på noen og de svømmer rolig hver for seg, ingen jaging
Det er jo ganske god plass i dette karet nå med bare 4 fisk i toppen, så jeg håper disse skal klare å bo sammen.

Ingen tegn til noe sykdom enda i dette karet, noe som styrker magefølelsen min på at det må ha vært noe rart med disse leopardusene.
Jeg har snakket med han jeg kjøpte de av og han fortalte meg at de hadde hatt innvoldsparasitter når de kom og at han hadde medisinert de i en ukes tid før jeg tok de med meg. Jeg lurer på om de da kanskje ikke var kvitt alt og at det har vært noe i dem som har blusset opp senere.
Karet har jo vært fullt av fisk og det er bare leopardusene som har vært plaget, det er de eneste jeg har hatt sykdom på siden jeg startet i fjor høst.

Jeg bytter fortsatt vann i dette karet hver dag da, for å være på den sikre siden. Bytter 50 % hver gang og slamsuger godt.
Fant ut i dag hva som har skjedd med det første kullet med sterbai-yngel, fant nemlig to døde inni eheim pumpa
Man kan jo stille på rillene i innsuget der slik at ikke yngel kommer inn, men det hadde jo ikke jeg gjort....Det er også kraftig strøm i dette karet, det filtreres 2000 liter vann i timen, så de ble vel sugd rett inn stakkars.
Da har man lært noe i dag også.

Driver fortsatt på å bytte vann hver dag hos coryene også siden de har fått nye pumper der. De ble kickstartet med gammel guffe, men bytter litt vann hver dag allikevel for å være på den sikre siden. Nå får jeg jo ikke målt nitritt heller før jeg får pakke i posten.
Vanligvis måler jeg nitritt og ph i alle akvariene en gang i uka før hvert vannbytte. Hos coryene bruker jeg eikebark-ekstrakt for å senke ph litt, det er 7,5 i springvannet her, men jeg vil ha det på 6,5. De virker livligere og legger egg oftere i surt vann, i hvertfall her hos meg.

Får legge inn et bilde av kuhlii-ålene mine her, jeg får stadig kommentarer fra besøkende at fiskene mine er overvektige, men når det gjelder disse ålene så tror jeg ikke det er til å unngå....de er vel kjent for å være matvrak, er de ikke..?

(De ser litt rosa ut p.g.a. det lilla plantelyset)[External Image]
Jeg var nettopp nede og matet panda-ynglene med artemia, og de gikk helt bananas etterpå! Har aldri sett de sånn, men de vimset opp og ned glasset akkurat som de voksne gjør under lek De er så vakre...synes jeg kan se en tiendedels mm. barter på de nå...
Håper virkelig jeg klarer å få disse til å vokse opp.
Jo mer jeg leser om cory-oppdrett, jo mer innser jeg at det jeg gjør ikke akkurat er beste måten å drette de opp på.
Men vi får se....man må jo bare prøve seg frem og finne ut hva som funker best for en selv
Prøvde å ta bilde av den ivrigste vimseren, som også er den største i flokken, men det ble ganske uklart for han sto ikke stille særlig lenge av gangen. Man ser i hvertfall det søte ansiktet og artemiamagen
Tror den er rundt en uke gammel nå.[External Image]
Planter...og en litt creepy reke.
Formiddagen i dag har blitt brukt til luking og opprydding i karene og jeg har funnet to planter som jeg ikke orker synet av lenger, nemlig sverdplante og myriophyllum mattogrossense. De gror jo som ugress i alle karene....og de er jo ikke sånn fryktelig spennende i utseendet.
Så, jeg har bestilt nye planter her på forumet og fra akvariekjelleren.
Har sansen for akvarieplanter med litt rødt i, forskjellig mose og gress. Kjøpte noe veldig fint gress sist jeg var på ikea, men aner ikke hva det heter.
Legger inn bilde, kanskje noen andre vet...

Og jeg lurer på en ting....hvordan i alle dager skal jeg få andematen til å trives i karene mine? Andre er jo plaget med denne planten, men jeg har innført den her to ganger i 160 liter'n og den ene 63 liter'n men det bare forsvinner og blir borte.
Jeg vil jo ha den!
Trenger noe som kan lage litt skygge i toppen.
Har prøvd med pistia også flere ganger, men den bare dør for meg.
Alt annet gror jo som hakka møkk her, så jeg forstår ikke helt dette :/

Jeg har cardamine lyrata, den vokser jo litt bortover overflaten og kan brukes som flyteplante, men det blir liksom ikke helt det samme..

Mens jeg luket i panda-karet i dag, så fikk jeg som vanlig uønsket nærkontakt med en usedvanlig tam reke jeg har.
Altså, jeg kjøpte på auksjon to bokser med reker, kirsebær og sakura. Blandt disse var det en liten reke som var lysegul og brun.
Jeg kan ingenting om reker, så for alt jeg vet kan dette bare være en helt vanlig variant av en av disse to, en litt anderledes hann eller noe....
Den er stor...like stor som de største hunnene, altså rundt 2-3 cm. Den har en forkjærlighet for hånda mi og setter seg der når jeg luker :/
Jeg får lettere angst av dette, da denne reka er....eh...ikke særlig pen. Synes den er skikkelig skummel hvis jeg skal være ærlig :b
Legger ved et bilde, så...hvis noen kan berolige meg med at dette er en helt vanlig kirsebær, dog ikke av de peneste, så hadde det vært fint
Første bilde er fra når den var mindre, andre bilde er fra i dag.







[External Image][External Image][External Image]
Jeg tror reka di er ei grønn reke. Syns den er søt jeg da

Som flyteplante vil jeg anbefale hydrocotyle, helt prima!
Hydrocotyle er faktisk en av de plantene jeg har bestilt i dag, den ser veldig fin ut

Jeg er bare glad hvis denne reka har et navn jeg....min livlige fantasi har prøvd å skremme meg til å tro at jeg har en håndspisende reke-mutant i akvariet :b
Ligner veldig på det jeg kjøpte som "gul reke" uten noe særlig mer informasjon. Den er aldri gul, men er nokå sikkert en Neocaridina.
[External Image]


Du ser fargevariasjonen på samme reke i innlegg 414 her.

Større enn sakura, og innimellom alle grønne/gule/blå eksemplarer fant jeg denne:
[External Image]

Den er i alle fall hverken grønn eller gul for meg...]
Denne er det ja! Det nederste bildet der *grøss* er akkurat slik jeg er vant til å se den.
Altså, jeg synes reker er artige dyr og er på vei til å bestille flere typer, men det er noe med akkurat denne reka som er litt skummelt... :b
Enig, jeg holdt på å dø av hjertestans da jeg så den første gangen, usedvanlig usjarmerende vil jeg si. Den ble på toppen av alt oppdaget mens den forsynte seg grådig av en død fisk! Heldigvis kommer de rekene mest fram om natten...
Linda & Ove
Enig, jeg holdt på å dø av hjertestans da jeg så den første gangen, [I]usedvanlig[/I] usjarmerende vil jeg si. Den ble på toppen av alt oppdaget mens den forsynte seg grådig av en død fisk! Heldigvis kommer de rekene mest fram om natten...



...og etter å ha fått det bildet i hodet ble denne reka om mulig enda nifsere

Noen som vil ha tilsendt en gratis innpåsliten, skummel reke som skremmer hjertestans på folk og spiser døde fisk..?
En ny gjeng med corydoras :)
I dag har jeg vært og hentet meg en gruppe med viltfanget, voksne Corydoras Metae
Det er de mest robuste smultbollene av noen coryer jeg har sett noen gang, og de er kjempesøte
Fikk med meg tre egg-stinne hunner og fire hanner, så her skulle det være mulighet for lek når de slår seg til ro.
De bor midlertidig hos pandaene til jeg får satt opp eget kar til dem.
Det ble litt på sparket dette kjøpet, men....er kjempefornøyd

[External Image][External Image]
I dag morges var det egg i panda-karet som vanlig, bare at nå vet jeg jo ikke om det er panda eller metae som har lagt de....
Jeg plukket 10 stk. og puttet de over i yngelkaret så får tiden vise hva det er

Har bestilt 2 stk. nye 63 litere i dag, den ene skal huse metae og den andre vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke til enda.
Gikk i gjennom ønskelista over coryer i går og kom frem til at hvis jeg skulle hatt en gruppe av alle de jeg synes er finest, så måtte jeg hatt 26 kar til!
Får vondt i skuldrene bare av å forestille meg alle vannbyttene.
Så eh.....den listen skal nok jobbes med til den blir litt mindre

Jeg har også gått til anskaffelse av kuleskjell og amanoreker, alt som hjelper til å holde akvariet rent og pent er velkomment her.
Bestilte også nye lysrør til 63 literne (flora glow) og noen bøker, så det blir jo rene julaften når alt dette kommer på døra

Jeg har enda ikke kommet over hvor digre de nye coryene er, pandaene ser ut som barn i forhold!
Legger ved et bilde jeg tok i går som viser forskjellen, lille panda til høyre og blek, ny-innflyttet metae til venstre.[External Image]
Sol og varme, hagen blomstrer og fiskene yngler :)
Enda en varm og fin dag!
Elsker å våkne til lyden av småfugler og duften av nyklippet gress
Spesielt når plenen er klippet av min mor som er på besøk

Det har gått tregt fremover med "akvarie-rommet", men nå har endelig min bedre halvdel tatt frem målebåndet og ført opp reol-materialer på innkjøpslista
Det skal bli godt å få akvariene ned i dette rommet før den verste sommervarmen setter inn, for når jeg sjekket 160 literen i dag så sto tempen på 30 grader!
Og det var før lyset ble satt på...
Det nye rommet ligger i under-etasjen og der er det alltid kjølig, så der er det enkelt å holde jevn temp. med varmekolbe.

Satte ny porsjon med artemia til klekking i går kveld siden luftpumpen og artemia-maten har kommet i hus. (bilde)
Det skal bli gøy å prøve og fore opp artemiaen med dette flytende plankton-greiene.
(Hobby liquizell, se bakover i tråden)
Jeg tenkte da å gi ynglene den nyklekte artemiaen, og fore opp resten som mat til de voksne fiskene.
Panda-ynglene vokser bra for hver dag nå, enda ikke mistet noen. Synd jeg ikke har et skikkelig kamera så jeg får lagt ut tydelige og fine bilder av dem, men det er vel bedre med dårlige bilder enn ingen i det hele tatt. (bilde)
De ser ut som skikkelige coryer nå der de ligger på kulemagen sin og glor på meg, med et blunk innimellom De eldste er 14 dager gamle nå.
Det er et par egg i yngel-tanken som ikke har klekket enda, og de henger så fint i java-mosen, akkurat som kuler på et juletre. (bilde)[External Image][External Image][External Image]
Får vel oppdatere her litt igjen

Amanorekene og kuleskjellene har ankommet. Jeg hentet de på posten i går kveld, og det var en utålmodig og spretten reke-gjeng som ville ut av posen
Jeg hadde ikke gransket amano-reken så nøye på forhånd, har liksom bare fått med meg at de skal være flinke å spise alger, men ganske kjedelige å se på.
Gledelig overrasket ble jeg da jeg kikket ned i posen, for de er jo vakre!
Litt sånn glass-aktige med svakt blåskjær når de var i posen, og når jeg slapp de i akvariet så de mer rød/lilla ut.
Jeg bestilte 5 stk. voksne reker, og tror jeg har fått to hanner og tre hunner.

Og jeg skal si de er effektive! Den store rota i 160 liter'n er dekket av et grønt algeteppe, og jeg var i tvil om 5 reker skulle klare å gjøre noe med det.
På morningen i dag når jeg tittet inn så jeg at de hadde plukket bort masse allerede!
Det er store, bare flekker i det grønne teppet Anbefales!

De fire kuleskjellene la jeg i en klynge under rota, litt sånn for seg selv, men det tok jammen ikke lang tid før kuhliiene ålet seg rundt de og skulle undersøke alle sprekker og åpninger.
Kuhliier spiser ikke kuleskjell vel?
Jeg begynte å lure litt på det siden de virket mer enn normalt interessert i de. Har jo sett kuhliiene spise snegler innimellom, og skjell er jo samme greia, bare annen fasong, vel?
Skjellene ble i hvertfall tydelig fornærmet over klengingen og klappet igjen skallet sitt og gravde seg ned....så jeg vet ikke helt når jeg ser de igjen men..
De er forresten veldig kjappe til skjell å være, jeg så tydelig at de vrikket seg fra side til side og i løpet av et minutt var de helt nedgravd.
Merkelige skapninger
[External Image][External Image]
Kuhliiene her spiste ikke på skjella hvertfall, og de skjella er jo utrolig kjappe med lukkemuskelen, så tviler på at noensomhelst får komme innforbi åpningen der i gården :P

Får håpe de lever lenge for deg, her tok de kvelden så alt for fort desverre

Amanoreker ja... Det må jeg få meg snart, de er jo kule.
Det blir visst lenge mellom hver oppdatering her nå, sommer og sol har skylden for det
I dag regner det, så da passer det bra å ta en akvarie-dag. Jeg har en masse grønne prikker på glassene i samtlige akvarier, så det er vel bare å sette i gang og skrubbe.

To dager etter metae'ene kom i hus oppdaget jeg sykdom på de. Ved foringstid så jeg at en av de lå stille i et hjørne med en reke på hodet. Reken plukket og ordnet oppi ryggfinnen til coryen, og denne så ikke ut til å ha noe imot det.
Ved nærmere ettersyn med forstørrelsesglass på disse to, så fant jeg ut at reka plukket små hvite mark av ryggfinnen :/
Undersøkte hele flokken og fant ut at 3 av metae'ene hadde disse 1 mm. lange markene ytterst på ryggfinnen og halefinnen.
Etter mye googling og lesing så har jeg funnet ut at noen har blitt kvitt dette med dobbel komb. av esha exit og 2000, mens andre anbefaler fluke-solve
Jeg prøvde meg først med esha siden det var det jeg hadde tilgjengelig, og det så ut til å ha en viss effekt, etter to omganger ser jeg nå bare en cory med disse parasittene....men jeg får fluke-solve i posten i morgen og da kommer jeg til å ta en kur med den også.

Får ta med en oppdatering på de andre karene også

I yngelkaret ble det dramatiske tilstander tidligere i uken, tre-åringen her tømte en 5 dl. boks med micro-orm kultur oppi karet deres..
Vannet ble bare grøt rett og slett og det gikk ikke an å se ynglene oppi der en gang.

Heldigvis hadde jeg bøtter med lagret og temperert vann stående rett ved siden av, så jeg brukte heverten langs bunnen av karet og fikk suget opp ynglene over i renere vann etter bare få minutter.
Måtte jo bare ta det på feelingen for jeg så jo ingenting, men tror jeg fikk med meg alle ynglene.
Fikk renset karet og førte alle barna over igjen med den samme metoden, altså rutsjebane gjennom hevert-slangen

Håper bare ingen ender opp med merkelig kroppsfasong etter denne behandlingen....
Var egentlig forberedt på at noen av ynglene skulle stryke med av sjokk etter denne opplevelsen, de minste er jo tross alt bare et par uker gamle, men alle lever i beste velgående så de tåler vel mer enn jeg trodde.

(Klok av skade, akvarie-rommet holdes nå låst når jeg ikke er der..)

De eldste som nå er 4 uker har fått panda-tegningene på plass og er perfekte kopier av sine vakre foreldre
Jeg forer de med artemia og micro-orm, men har siste uken begynt å introdusere tabimin og de spiser det også, så de er enkle i matveien.

Det går forresten helt utmerket å fore opp artemiaen med liquizell, og det er gøy å se hvordan de egentlig ser ut. Jeg er vant til å se bare små oransje virrende prikker, men nå har de blitt lysere, nesten hvite og man ser at de har en lang hale og svømmer mer målrettet hit og dit. Egentlig ganske søte [External Image][External Image][External Image]
I 160 liter'n har jeg mistet en fisk, dverg-gurami hannen.
Jeg tror hunnen skal få gå alene nå, for dette er hann nr. to som har strøket med og jeg blir litt oppgitt. Begge har tatt kvelden på samme måte: ingen skader, sykdom eller forvarsel, bare plutselig flytende opp-ned i et buskas.
Jeg matet hannen bare timer før jeg fant han død, og da nappet han mat ut av hånda mi som han pleier, så det var merkelige greier.
Tok nitritt test (jbl) etter jeg fant han også og fargen var blekere enn 0,01 mg. så der var det ikke noe galt.

Barteliten har fått flytte opp i 160 liter'n igjen, den "damen" jeg hadde funnet til han viste seg nemlig å være en hann så den har jeg gitt bort til en her på forumet.
Syntes da han skulle slippe å være alene i 325 liter'n med de kranglete ancistrusene. Nå får jeg sett han litt mer også, han forsvant liksom litt og virket sky i større akvarie synes jeg.
Nå går jeg bare og venter på at lille Yngve skal vise seg å være en Ingvild i stedet [External Image][External Image][External Image]
Reol-prosjektet
Nå har vi endelig fått kommet i gang med reolen

Den er bygget av ganske kraftige materialer, vet ikke helt hva kjæresten trodde jeg skulle oppbevare på den, elefanter kanskje..?
Den detter ikke ned med det første i hvertfall!

[External Image][External Image][External Image]
Alle materialene ble limt først og deretter skrudd med kraftige skruer av typen man bruker til terasser o.l.
Hylleplatene er ikke vanlige sponplater, men de platene man bruker til gulv. Steinharde og tåler juling med andre ord

Hyllen ble til slutt satt inn med vann-avstøtende maling, type Nordsjø Ready, farge svart.[External Image][External Image][External Image]
Jeg har begynt å sette inn akvarier på hyllene, men den er enda ikke ferdig.
Det skal settes lister langs kantene og luker over akvariene som kan fjernes når jeg skal ordne oppi der.
Jeg valgte å ha 30 cm. "arbeidsrom" over akvariene.
Lukene skal lages av tynne plater som skal festes med innfelte magneter i hylla.
Jeg ville ikke hengsle de fast for jeg vil ha muligheten til å fjerne de helt når jeg skal ordne med akvariene.
Det skal også settes fast led-lister oppunder hver hylle.

Det blir 3x63 litere i reolen: C.panda nederst, Metae i midten og Sterbai øverst.

(Noen legger sikkert merke til at det mangler litt i toppen av hylla til et akvarie nr. tre, det er rett og slett fordi jeg var litt sen med å opplyse om at jeg hadde bestilt flere akvarier :b , så hylla ble bygget for to akvarier med plass til to yngel-kar på toppen)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap