Det var en gang et lite akvarium... (side 59)

I går var jeg på besøk hos 530, det var riktig trivelig, veldig koselig kjellerstue med kar på alle kanter.
Veldig pent inredete kar, akkurat slik som apistoer skal ha det, dunkelt og rikt med slam og bladverk. Det var som å se rett inn i et stykke vill natur i karene til Sigmund

O fryd og glede, jeg fikk med meg en Barlowi-hunn og en trio med Nadelstreifen

Etter det var jeg en tur hos Dahl's og kjøpte med meg Corydoras Gossei, den ene var uheldigvis halvdød når den kom ut av posen, og den døde bare minutter etter, og sånn skal det jo ikke være..
Dro videre til Borg hvor de hadde inne 3 stk. B.multiradiatus til kr 399 pr stk.
Etter litt prat med en ansatt kom vi til slutt frem til at jeg skulle få de med meg hjem for 300kr samlet
Jeg har også fått innflyttnings-planter av Kaja og Milo, så nå har jeg nok til å få innredet resten av karene sånn delvis

Bilder og muligens litt mer utdypende referat fra dagen i går kommer senere, nå må jeg ned å jobbe litt med akvariene, slik ser det ut akkurat nå...[External Image]
Wow, jammen er du en beinhard forhandler! Pruta godt der

Synd med den coryen som døde før den kom hjem nærmest.

Fint det har blitt hos deg. Kjenner jeg er misunnelig der ja.
Snasen den reolen din altså, ahh! og for ei utenomjordisk pruting, hahaha!
Det var faktisk den ansatte som satte en lav pris, rett og slett fordi fiskene ikke hadde det greit der de var og de slet med å få solgt de, så da var det bedre at de ble med meg hjem
Jeg skrev veldig korte sammendrag av dagen i forrige innlegg, så jeg har nok ordlagt meg litt feil.
Er ganske så sliten om dagen så det blir ikke sånne lange skriverier som jeg pleier

I dag har jeg vært på en liten fiske-runde med Kaja, og da endte jeg opp med 4 sekker sand, en stor rot, en helt svart kampfisk og en bartete L-144 som skal avlaste Barteliten.
Og jeg kan ikke for at det ligger i bakhodet mitt at siden han var utro mot fruen sin, så skal jammen hun få en annen mann også :b

Jeg har fått meg et par med ancistrus "Dragon" også, fra den store sendingen til Kaja, de er litt grumsete i fargen også har de gule finner, veldig søte
Her er hannen som sitter på glasset...
[External Image]
Her er den svarte kampfisken, den skal Kaja få av meg når hun får opp reolen sin, den skal bare bo her så lenge
[External Image]
Og her er den nye L-144 hannen, den har så søte, bustete barter så jeg har lyst å kalle han Buster [External Image]
Apistogramma fruene :)
Uff, nå går det lenge mellom hver oppdatering her, men det er så mye annet som skjer her om dagen.
Jeg har b.l.a. tatt til meg en sulten og frossen liten puse-frøken som jeg skal prøve å finne ut hvor hører til hen.
Har dessverre mistanker om at denne er en sånn som har blitt "kastet bort", men hvis det er tilfelle og ingen eiere melder seg så skal den få bli hos meg

Over til fiskene, det er ikke så mye som skjer i karene nå, jeg tror beboerne fortsatt driver og tilpasser seg sine nye hjem, C.melini er de eneste som ble husvarme etter noen timer og egget ned mosen

Apistoene, både nadelstreifen og barlowiene, ser ut til å trives med å smyge rundt i karene som nå er stappet fulle med catappa og eikeløv.
Jeg fikk noen glimt av nadelstreifen-hunnen i dag, jeg tror ihvertfall det er hunnen, *kremt* ikke helt kjent med disse enda :b og fikk tatt noen bilder...
Hun ville bare vise frem baksiden, men den er jo vakker nok den
[External Image]
Barlowi-hunnen er stadig ute og vimser, men det er et litt merkelig hierarki i det karet nå. Hunnen har tuktet hannen borti et hjørne, mens smaragd-ciklide hannen driver og jager på barlowi-hunnen...
Så, det blir til at jeg putter smaragdene for seg selv i et av karene øverst i reolen så snart jeg har fått innredet det.

Her er den vakre hunnen
[External Image]
Og her er reolen sånn som den står nå, jeg skal på dahl's i kveld og kjøpe inn noen røtter som jeg kan ha i de øverste karene.
Ingen fisk, jeg skal ikke kjøpe fisk :b [External Image]
Så flott det blir

Må ikke kjøpe fisk på Dahls nå nei, for du har vel to auksjoner å gå på i nærmeste framtid? Regner med det dukker opp mye spennende der...

Forstår virkelig ikke hvordan folk kan "kaste fra seg" katter! Disse fantastiske, vakre skapningene. Men denne pusen er heldig da, som møtte deg. Og du er garantert heldig som møtte henne
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder her som egentlig skulle vært med i tidligere innlegg mens vi (milo) holdt på med reolen

Styringsenheten til vannbyttesystemet f.eks. har jeg vel ikke lagt ut noen bilder av, det kan jo hende noen er interressert i hvordan den ser ut...
Så her kommer den
[External Image]

Jeg har faktisk lært meg denne nå uten instruksjonsbok, jeg hatr stillet den inn på at den bytter vann fra kl 23 til kl 11, så når jeg slår på lysene kl 12 så er alle fiskene i yr glede over frisk vann hele natten
[External Image]

Og her er takk for hjelpen-kaken som det ble snakket om i tråden til 530, jeg fikk jo et bilde av den før den ble levert til milo....
Så sånn takker man folk her i huset, men baker kaker, og milo har nå et ubegrenset gavekort fra meg på div. hjemmebakt
Det her er jammen den største fyrstekaka jeg har bakt noen gang, jeg triplet oppskriften
[External Image]
Jeg rakk heller ikke å ta bilde av kaken for så fort den var avlevert her hjemme, ble den liksom bare borte...
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Det her er jammen den største fyrstekaka jeg har bakt noen gang, jeg triplet oppskriften :) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/28579_121029123527_3.jpg[/IMG]


Fant ut at en kvart kake var akkurat passe kveldskos til meg alene....
Så flink du er som baker. Sånne takk er da veldig koselig å få

Pusen var heldig da, om ikke du finner rett hjem blir det nok fint for dere begge Skjønner ikke hvordan folk kan, har 5 små nøster nå på 8 uker som ennå skal bo 4 uker til før de kan flytte. Men å sette bort kattungene eller de voksne sånn bare rett ut hadde jeg ikke klart. Godt man finner noen og kan redde dem ja.

Vannbytte så litt avansert ut :P Tror jeg er glad jeg ikke har ledninger/rør over stuegulvet for å måtte krykke meg over dem hver gang
Takk skal du ha
De rørene blir etterhvert vekk fra gulvet, hvis du ser på bilde to i innlegget over så er det en firkant i veggen hvor det stikker opp to små rør.
Der skal den enheten kobles på og da blir det ikke annet enn det hvite avløpsrøret som er på gulvet.
Men jeg må innrømme at sånn som det er nå så har jeg snublet ganske mye i slangen som ligger der :b

Slenger inn et bilde av den lille, søte pusen
[External Image]
Nydelig pus da. Det høres ut somd et virkelig blir bra med lite rør og styr etterhvert ja. Det letter nok masse jobb vil jeg tro. Hvor mange kar har du alt i alt nå?
Nå var det litt fristende å legge igjen et spor i tråden din, siden jeg stadig er innom her og leser. Det hørtes flott ut med automatisk vannbytte. Det er vel helt nødvendig å innstallere det med så mange akvarier. Er det installert slik at byttingen utføres samtidig i alle karene på en gang, siden det kan styres med en slik enhet du viser bilde av? Eller flytter du enheten fra seksjon til seksjon. Dette er noe jeg ikke har peiling på, er bare nysgjerrig på prinsippet. Selv driver jeg med vannbytter på den gammeldagse måten. Jeg har ikke flere akvarier enn at det er overkommelig.

Den lille pusefrøkna var virkelig heldig som kom seg i hus før vinteren. Så blank og fin og kullsvart .
Plussmedlem
Jeg filmet Marita mens ho forklarte hvordan vannbyttesystemet virker, men det ble så mye tvinning av langt, blond hår og tungespiss ut mellom røde lepper at dere ALDRI ville trodd at det var automatisk vannbytte ho snakket om....
Så da får dere heller ta til takke med min forklaring.

Vi har sef ingen bilder som viser systemet oppe, alt er skjult når skyvelukene er igjen.
I øyeblikket ligger styringsenheten på gulvet (se tidligere innlegg), tilkoblet slange fra naborommet. Så fort sambo'n hennes er tilbake skal han koble seg inn på vannledningen som går rett bak risten dere ser i høyre hjørne forran på reolen. Da vil alt være samlet der.
Styringsenheten kan stilles inn på hvor mange timer i døgnet, hvor mange ganger i døgnet, hvilke dager osv. Med andre ord komplett styring av vannbyttet, uten å måtte røre det i det hele tatt, når det først er stilt inn. Den styrer ALLE kar, her vil det si 9stk. Der vi hentet reolene styrte den 30kar. Systemet bytter 3-4 l/t på hvert kar, og slik jeg har forstått det er det aktivert 12 timer i døgnet. 36-48 liter vannbytte pr kar, pr døgn.
Fra styringen ser man en svart vannledning som går videre til opp langs reolen. Denne har 3 forgreninger, 1 vannledning pr høyde i reolen. Disse er festet oppunder karene i høyden over, og via en nippel går det en tynn slange herfra og ned bak blåmatten i hvert enkelt kar under.
Enkelt i praksis, tungvint å forklare.....

For avrenning er hvert enkelt kar borret med slangegjennomføring. Herfra går en slange ned til avløpsrøret, som ligger i høyde ca med bunnen i nederste kar. Fra dette røret går det avløp videre til sluk, noe man ser på bildene. Når systemet starter øker vannstanden til det når nivået for avrenning, mer kan det naturlig nok ikke øke. Så da kan det bare stå og tusle og gå, og bytte vann av seg selv....

Koble til, still inn styringsenheten, skru på vannet og slapp av....
Liker den siste delen jeg, bare slappe av å se på at vannet bytter seg selv i karene

Fantastisk foredrag fra Linda på klubbmøte i dag, jeg fikk virkelig øynene opp for en del ting, jeg visste jo at dette foredraget kom til å bli bra og verdt å få med seg
Jeg har kjøpt noen røtter til de øverste karene, har også fått noen planter av Kaja +at vi kjøpte noe på klubbmøtet.
Ingen fisk, bare veeeeldig mye god kake fra Linda

Skal innrede karene litt i morgen og legge ut bilder, nå er det sengetid for meg merker jeg
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Skal innrede karene litt i morgen og legge ut bilder, nå er det sengetid for meg merker jeg ;)


Kan legge ut litt nå jeg, siden du ikke orker... :-p
Hehe...nei, nå har du forbud mot å legge ut bilder, og i hvertfall videosnutt

Merker at kvelden i går tok på litt og ønsker at jeg hadde tatt på meg mer fornuftige sko... Hvem i himmelens navn går på akvariemøte i skyhøye hæler selv om man har et betent kne? Joda, det er meg det :b
Nå roper kneet ut i protest over behandlingen og jeg må halte meg ned i barnehagen i joggesko.

Jeg skal allikevel få klatret meg opp til de øverste akvariene etterpå og prøve å gjøre det levelig oppi der.
Det venstre skal være apistogramma kar og skal dynkes ned med løv og røtter, mens det andre skal være hotell for noen av Kaja sine fisk mens hun plukker ned reolen sin

En av fiskene hennes har allerede flyttet hit, det er en L-144 hann som er noe av det største jeg har sett.
Han sliter litt med å få det til med damene så vi har satt han sammen med hunnen min. Fra vi slapp de sammen i karet så brukte hun kanskje tre sekunder på smette inn i hula til han og når han dyttet henne ut så prøvde hun å rygge inn i stedet.
Til slutt ble han såpass irritert over den innpåslitne damen at han feide henne ut med halen :b
Det er ikke noe å si på villigheten til damen her, så nå er det bare opp til storegutt om han vil bli far eller ikke
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Merker at kvelden i går tok på litt og ønsker at jeg hadde tatt på meg mer fornuftige sko... Hvem i himmelens navn går på akvariemøte i skyhøye hæler selv om man har et betent kne? Joda, det er meg det :b


Tror INGEN klager på antrekket ditt i går, Marita.... :-p
Takk for det milo, hyggelig at man ikke har "lidet for skjønnheten" til ingen nytte
Uff, jeg er jo en uforbederlig jålebøtte, men bare så det er sagt, jeg tar ikke fem øre for å skifte dekk på bilen i de samme klærne, ikke redd for å bli skitten eller rote meg til

driver enda med karene nede, men må ha en liten kne-pause nå, det kommer bilder når ting har satt seg litt i karet.

I mens kan vi jo se på en vakker eques som ligger og slapper av [External Image]
milo
...Koble til, still inn styringsenheten, skru på vannet og slapp av....


Takk for forklaringen. Det høres ut som en drøm... tenk 30 akvarier..!
Du har utvidelsemuligheter der, Marita!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap