Roligst av dverg og blå gurami??

Hei, jeg har to blåguramier (en hunn og en hann) i akvariet mitt. Jeg har flere gjemmeplasser, men gurami hannen er svært agresiv og jager alle fiskene i akvariet. Selv om jeg vet at dette er normal oppførsel, klarer jeg ikke å venne meg til det. Derfor lurer jeg på om dvergguramiene er roligere/mindre hissig. Har en bra dyrebutikk i nerheten som kunne bytte med meg.
Dvergguramier er helt klart mindre hissig en Blå guramier.
Blå guramier er den som er aller mest hissig innenfor arten sin etter det jeg selv har sett i mine akvarier.
Jeg ser i profilen din at du har guramiene i en 60 liter. Da vil jeg absolutt anbefale at du bytter de ut med dverggurami, 60 liter er altfor lite til blågurami. Jeg har mine gående i en 240 liter, og synes ikke de bør ha noe særlig mindre plass enn det. Tror nok både du og fiskene dine vil bli mer fornøyd om du bytter.
Takk for gode svar. Damen i dyrebutikken sa at det gikk helt fint, men vi har nok alle opplevd dålig kunnskap i dytebutikkene. Skal gjøre det så fort jeg får tid.
Hanngurami kan ofte være temmelig aggressiv mot hunnen, så det kan være lurt å ha 2 hunner sammen med ham. Pass også på å ha godt med planter så hunnene kan skjule seg litt når jaginga står på som verst. Dverggurami er ikke akkurat fredelig den heller. Jeg har hatt både dverggurami og blå gurami, og synes begge arter er like krigerske.
Tilfeldig bekjentskap
© Ingolf Steffensen
Reklame for plussmedlemskap