Oppdrett i 30l akvarium, hvilken fisk?

Hei!

Jeg tenkte å begynne med oppdrett i et 30L akvarium. Har dere noen forslag til hvilken fisk som kan egne seg til et slikt akvarium?

Jeg er veldig nybegynner på området, men har lest en del, og blir å lese mer med tiden som kommer også. Akkurat nå vil jeg bare se om det finnes noen pene fisk jeg kan få i et så lite akvarium.

Mvh Sindre!
Det er veldig mange fisk du kan drette i en 30-liter, men spørsmålet er hva du skal gjøre med yngelen og hvor skal de vokse opp? Dretter du en barbe f.eks. som fort får et par hundre yngel, så trenger du litt plass for å fôre opp de, og da er spørsmålet - har du den plassen?
Guppy er jo en spennende fisk å begynne med. den er veldig lett å få yngel på, å ganske spennende å se hvilken farger du får på yngelet. den er også lett å holde.

eineste minuset er at dei formeirer seg ganske så mye. så har du 5 stk, så er det fort 50 stk. men om du ikke tar ut yngelet når dei formeirer seg, så blir det ikke så mangen igjen som vokser opp ( så lenge du har litt gjømmeplasser som mose)
så da går det ganske bra i en 30L.

ellers har du jo endlers guppy
som er ganske det samma som med vanlige, men andre farger.

er jo selfølgelig mye annen fisk du kan begynne med opdrett i en 30 liter med. spørst bare hvilken fisk du synst virker spennende.

eg linket bare guppy til deg no, pga såg du var fersk på området. å dette er en ganske vanlig fisk å begynne med. begynte sjøl med opdrett på desse fiskene.
Guppyer er både fine å se på, enkle i drift, morsomme og lette å drette Klart, du må jo ha en plan i bakhånd til yngelen, men har du det, er du godt i gang
Takk for gode svar! Per dags dato har jeg et 30L akvarium som sagt. I tillegg har jeg et 60L (som jeg ikke vet om jeg skal ha i drift eller ikke), og et på 125L. Vil jeg kunne drive oppdrett i 30L, for å så ta fisken rett derfra og opp i 125L?

Da må jeg vel vite at fiskene i 125L ikke liker å spise opp småfiskene
Om du allerede har fisk i 125-literen er nok ikke det noe egnet sted for yngelen, nei.

Om du har mulighet å sette opp 60-literen som oppforingskar så har du jo muligheter til å drive litt oppdrett. Du får plass til endel fisk der, og forhåpentligvis når de salgbar størrelse i det karet.

Hva med noen morsomme killi? Pene fisk, som er lette å drette opp...
yngel er jo selfølgelig snadder for andre fisker.
du bør tenke sånn at munnen til den største fisken, skal ikke klare å gape over yngelet.
klarer dei ikke det, så er dei store nokk til å settes inn
kunne jo også brukt 30L til å kun ha yngel i? så lar du dei leke i 125L din. for så å flytte dei over til 30L.
Vindm
kunne jo også brukt 30L til å kun ha yngel i? så lar du dei leke i 125L din. for så å flytte dei over til 30L.
Blir for lite. Yngel trenger mye plass og mye rent vann for å vokse ordentlig og nå god størrelse. Husk på at under oppforing så fores det mye, noe som stiller store krav til vannkvalitet. Med mye foring og mange yngel så er det en stor fordel å ha større kar.
Ok, men hvordan går jeg frem? Kjøper 4 hunner, og 2 hanner, og setter di i 30L? Når det da feks blir egg\levendefødende, skal jeg da ta ut de 6 store, eller kan du være sammen? Mor og far spiser vel opp alt?
lintho
Ok, men hvordan går jeg frem? Kjøper 4 hunner, og 2 hanner, og setter di i 30L? Når det da feks blir egg\levendefødende, skal jeg da ta ut de 6 store, eller kan du være sammen? Mor og far spiser vel opp alt?


spørst kass fisk du bestemmer deg for.
guppy spiser ungene sine. så der må alle voksne vekk
Ja, jeg får gjøre litt undersøkelser på hva jeg ønsker å ha. I dag ringte pappa og fortalte at scalarene hans har lagt egg. I akvariet hans på 250L har han 2 scalarer, og 3 gullfisk. Det er vel omtrent umulig å få de scalarene til å overleve med kun 1 akvarie disponibelt?
Joakim
Om du allerede har fisk i 125-literen er nok ikke det noe egnet sted for yngelen, nei. :) Om du har mulighet å sette opp 60-literen som oppforingskar så har du jo muligheter til å drive litt oppdrett. Du får plass til endel fisk der, og forhåpentligvis når de salgbar størrelse i det karet. Hva med noen morsomme [URLBLOCK1]i? Pene fisk, som er lette å drette opp...


Da er planen klar, jeg har fått dispensasjon av kvinnemennesket til å ha 60literen også. Så nå blir det fult mulig å drive med litt oppdrett. Jeg må se litt på hvilken fisk jeg vil ha først. Også tipper jeg at 1.pri er å få opp og igang 125literen
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap