Ny-innkjøpte fisker, forhåndsregler tilfelle smitte, før de plasseres i sitt nye hjem. (for de/oss som ikke har karantenekar)

Som tittel, er det noen smarte trekk man kan gjøre med nyinnkjøpt fisk, før de får komme i akvariet?

Tenker her kun på smitte som de kan ha med seg fra butikken.
All fisk fra butikk, og privatkjøp hvis jeg ikke vet noe om selger, går i karantene her. Karantenekar har jeg. To av. Full av flott fisk og planter, eller yngel på oppvekst. Så karantenen foregår i to akrylbokser som rommer ca 9 liter vann kjøpt i en sånn "ting og tang"-butikk som brukte dem til sukkertøy og servietter i utstillingen, med luftestein fra liten pumpe med ett uttak og forgreining, og en Hydor miniheater til hver. Lang tilvenning, daglig vannskift med vann fra karet de skal gå i, litt salt første natten hvis de tåler det og er veldig stressa eller kalde når de kommer. Og medisinering hvis det trengs. I 9 liter vann er det overkommelig. Det går sikkert bra med en hvilken som helst boks eller bøtte, fordelen med disse er at man ser fisken fra alle kanter.

I tråden luftpumpe til ynglekar står det om utstyret som trengs.

Bilde en er av boksene under et Diana Walstad-forsøk, bilde to er en 70-liters oppbevaringsboks med planter som også står et par-tre døgn med vannskift for å være sikker på at de er fri for utøy og kjemikalier, bilde tre en av boksene som karantene.
Unngå å få med vann fra posen, fisk fiskene ut med håv, eller tøm hele posen i en bøtte først. Om det er små parasitter ol. i vannet så får du ihvertfall ikek med mer enn det fisken har selv.

Før jeg fikk karantenekar kjørte jeg enkelt og greit mild medisinering på hele karet. Esha Exit og Esha 2000 tar ikke knekken på filterbakteriene, og de er heller ikke en stor påkjenning for fiskene. Ved å medisinere med en gang håpet jeg å få tatt uhumskheter før fiskene ble svekket av langvarig sykdom.
Om det var lurt vet jeg ikke, jeg har ihvertfall ikke hatt noen store utbrudd av typiske sykdommer.
Morn

Ja vannet fra posene tar jeg aldri med oppi karet, pga nevnt grunn.

For litt siden så fikk vi med finne-råte fra shappa.
Og siden jeg har vært ute av gamet noen år nå, så hadde vi ikke medisin, og ble da tipset om esha 2000. Som ble bestilt og nå er i hus.
Men fikk alt på stell med salt før esha 2000 kom i posten.

Så tenkte måtte høre.

Kjøpte meg noen nye innbyggere i går, og da tok jeg som vanlig å hang posen i akvariet for temp-tilvenning, men tok å hadde i noen dråper esha 2000 oppi posen og lot de henge der i 3 timer ca.
Før jeg helte de over i en gammel trakterkanne jeg bruker kun til akvariebruk og håvet fiskene i karet og tømte vannet fra posen i sluket.
Ikke dumt, men 3 timer med medisin vil ikke nædvendigvis spilel noen rolle. Noen parasitter har flere stadier og vil ikke påvirkes av medisinen annet enn i et bestemt stadie. Derfor der det viktig at når man først medisinerer så gjør man det like lenge som det står på pakkene, eller litt lenger.
hvor lenge lar dere fiskene gå i karantenekar da??
kan jeg bruke et ferdiginnkjørt kar jeg har stående og bruke det vannet, eller må jeg bruke vann fra hovedkaret??
Kenneth Bjørke
Som tittel, er det noen smarte trekk man kan gjøre med nyinnkjøpt fisk, før de får komme i akvariet? Tenker her kun på smitte som de kan ha med seg fra butikken.

Nei, det finnes ikke noe hokus-pokus middel du kan dyppe fisken i og vips! drepe alle skumle bakterier og parasitter, men ikke fisken selv Det eneste som kan hjelpe mot å spre smitte, er karantene-akvarium. Og helst i minst 4 til 6 uker!

Det behøver ikke være stort, flott og fancy, med et karantene-kar. Det holder med f.eks. et på 30-40 liter (til vanlige småfisk), med en filterpumpe til. Noen stein på bunnen du har plukket selv ute, og det er alt. Har du et par avleggere fra noen planter i hovedkaret kan de slenges oppi karantene-karet også.

Hvordan er det med og henge posen med nyinkjøpt fisk på/i akvariet for temperatur tilvenning,lar man da posen være åpen eller har man den lukket?
Vet at det er noen fisk som "hopper" så vil slippe og oppleve det.Og er det noen teknikk eller en metode man kan bruke for og henge posen slik at man vet den sitter fast?
Har en håv som skal brukes til og overføre fisk fra posen til akvariet,men hvor lenge kan den være oppi der?
Mener og huske og ha lest noe om at stilleståendes vann blir "dødt" etter en periode eller noe sånt...
Arbeider med og få all fakta og info på plass før jeg starter opp,så jeg er sikker på at fisken overlever flyttinga fra butikken til meg.
Hvis du ikke har karantenekar så bruk salt i karet ditt.
Har vertfall hjulpet meg mye.
Animorpher
Hvordan er det med og henge posen med nyinkjøpt fisk på/i akvariet for temperatur tilvenning,lar man da posen være åpen eller har man den lukket? Vet at det er noen fisk som "hopper" så vil slippe og oppleve det.Og er det noen teknikk eller en metode man kan bruke for og henge posen slik at man vet den sitter fast? Har en håv som skal brukes til og overføre fisk fra posen til akvariet,men hvor lenge kan den være oppi der? Mener og huske og ha lest noe om at stilleståendes vann blir "dødt" etter en periode eller noe sånt... Arbeider med og få all fakta og info på plass før jeg starter opp,så jeg er sikker på at fisken overlever flyttinga fra butikken til meg.

Jeg bruker å rulle ned kanten på posen omtrent som om en bretter opp et erme. Da vil bretten fungere som en blåse slik at posen flyter fint i vannet. Det er dog ingen garanti for at fisker som kan hoppe vil holde seg i posen med denne metoden..
Martin Krogh Moksnes
[QUOTE=Animorpher]Hvordan er det med og henge posen med nyinkjøpt fisk på/i akvariet for temperatur tilvenning,lar man da posen være åpen eller har man den lukket? Vet at det er noen fisk som "hopper" så vil slippe og oppleve det.Og er det noen teknikk eller en metode man kan bruke for og henge posen slik at man vet den sitter fast? Har en håv som skal brukes til og overføre fisk fra posen til akvariet,men hvor lenge kan den være oppi der? Mener og huske og ha lest noe om at stilleståendes vann blir "dødt" etter en periode eller noe sånt... Arbeider med og få all fakta og info på plass før jeg starter opp,så jeg er sikker på at fisken overlever flyttinga fra butikken til meg.

Jeg bruker å rulle ned kanten på posen omtrent som om en bretter opp et erme. Da vil bretten fungere som en blåse slik at posen flyter fint i vannet. Det er dog ingen garanti for at fisker som kan hoppe vil holde seg i posen med denne metoden..
Okey,hvordan er det med tiden,hvor lenge skal posen henge der sånn ca,noen ide om det?Går det på minutter eller på timer?
Er nå sagt hvertfall halvtime.. men slik variere jo alt etter som hvor lang transportvei/tid og temp ute eller inne i bilen da.
Det er for at fisken/e ikke skal få temp-sjokk

Om man vil gjøre det helt rett så er jo bare å putte temp-måler oppi posen og når posen da har sammen temp som vannet i akvariet så er jo bare å putte dem oppi.

Første forsvarslinje mot sykdom er å ta seg god tid i butikk. Se på både de fiskene du ønsker, men også de andre fiskene i akvariet - og, om det er felles filtersystem i reolen - sjekk også de andre akvariene.

Spør også betjeningen hvor lenge fiskene har vært i butikk. Nyankomne fisk er mer sannsynlig blir syke enn fisk som har gått en stund.

Men karantenekar anbefales; har selv kjøpt noen gjennomsiktige 20-liters baljer på biltema til noen få kroner. En liten luftestein oppi der og du har fint karantenekar for små fisker.
Da jeg fikk mitt første kar brukte jeg ikke karantene på nye fisk. Ble rammet av en del sykdom og mistet en del fisk. Etter at jeg begynte med karantenekar har jeg hatt null sykdom på fisk de 3 siste åra.

Bryter det ut noe mens de går i karantenekaret er det veldig greit å medisinere der istedet for i et større kar feks. Medisin er jo ikke billig. Jeg har b.l.a en 450L og er veldig glad jeg ikke har behøvd å medisinere der ennå.

Det man også bør tenke på er jo at man utsetter friske fisk man har fra før for sykdom og medisinering, ofte og unødvendig..

lovesoul, du anbefaler å bruke salt hver gang man kjøper nye fisk. Hva med fisk som ikke tåler salt? Det bør man også være obs på

Nei stemmer, ikke salt til fisker som ikke tåler salt.. maller som jeg tenker på...
takk =) Men er jo greit å bruke om en har fisk som tåler dette.

Men går jo også med aloe vera i akvariet, har bare hørt positivt om dette..
Har ikke prøvd det ut selv, men kommer til å gjøre det.
Forever living products - aloe vera juice
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap