Kan denne gjengen leve sammen?

Er så heldig å disponerer en Juwel Vision 450 liter som jeg har satt i stand nå. Så nå tenker jeg på fiskesammensetning. Har tenkt på denne gjengen:

- Siamesisk algeeter
- Sverddragere
- Ancistrus
- Corydoras (sterbai?)
- Kardinaltetra
- Malaysisk sangsnegle

Har innredet med mye røtter å lite planter. Bruker Biltema blåsesand.

Hva sier dere? Ka denne gjengen leve godt sammen både med tanke på vannkvalitet og med tanke på aggresivitet?

På forhånd takk
Kutt ut sverddragerene så har du en god sammensetning. Sverddragere skal ha hardere vann en resten av fiskene du har lyst på

Liker forresten veldig godt at du ikke velger store fisk selv om du har et stort kar. Jeg har også en 450L og har ikke fisk som blir større enn 7 cm. Får en veldig naturlig adferd som er interresang å følge med på, når fiskene har litt god plass
Dette burde kunne gå sånn noenlunde bra...
I alle fall når det gjelder aggressivitet. Av disse er det nok bare sverddragere som kan være litt mer aggressive enn "nødvendige".

Når det gjelder vannkvaliteten, er det jo slik at sverddragere ønsker hardt vann, mens corydoras og kardinaltetra ønsker bløtt vann. Så det er vel noe med at det må bli et slags kompromiss. Nå vet jeg ikke hvordan vannet er der du bor, men jeg vet i alle fall at denne kombinasjonen vil kunne gå bra, gitt at vannet blir brukbart. Om du vil justere med litt kalkstein setter sverddragerne pris på det, men det vil ikke corydorasene og kardinaltetraene. Kanskje du burde overveie om du vil ha sverddragere, eller tenke at det er disse som ikke vil få optimale vannverdier... Uansett er sverddragere regnet som hardføre fisk.....

Ellers er det slik du sikkert vet lurt å ha gode vannbytterutiner, og det er vel også noe som til en viss grad vil mildne effektene av at hver enkelt art ikke får de helt optimale vannverdiene..

Dersom du tenker at du vil ha fisk som kan yngle, så er det slik at dersom du skaffer deg flere av slaget kan du regne med at sverddragerne, ancistrusene og corydorasene vil prøve å yngle. Men de vil nok også regulere hverandre.

Ellers så er det jo slik at det du skisserer her er mange "nyttefisker". SAE og ancistruser vil f.eks gjøre stor nytte mot alger i f.eks ferier. Og malaysiske tårnsnegler er det bare hyggelig å ha i karet... Jeg tror at dersom jeg var deg så ville jeg vurdert å ikke satse mer på arter som foretrekker bløtt vann, slik som coryene og kardinaltetraene. Da har du også utelukkende fredelige fisk (inntil ancistrusene blir kjønnsmodne og aggresjonen dem i mellom øker...)

Så ville jeg brukt god tid, og fylle opp akvariet langsomt. Da får du god tid til å justere sammensetning-planene etterhvert.
Takker så mye for at dere har tatt dere tid til å svare! Hvorfor jeg har et ønske om akkurat denne gjenger her er at de er representerer favorittfiskene mine. Alltid likt Ancistrus, corydoras og SAE spesielt godt.

Ser at dere nevner sverdragerene som den som kanskje skiller seg mest ut når det gjelder PH-verdier. Jeg har sjekket "fiskebanken" å registret dette selv også. Så jeg er ganske i tvil hva jeg skal gjøre. Liker sverddragerne svært godt og. Tenker litt på å inngå et kompromiss med en mest mulig ph-nøytral verdi i vannet.

Ancistrus har jeg 5 voksne av fra før. Der har den ene ynglet 4 ganger på 4 måneder ca. Så jeg har ca 50-60 små yngel av ancistrus som jeg skal kvitte meg med etterhvert

Ellers er jeg enig i du som skriver at det er facinerende med små fisker i store akvarier. Det er litt av tanken bak også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap