Jeg går til innkjøp av en kampfisk

Jeg har planer om å kjøpe en ny kampfisk i morgen (en hann). Har en fra før også, og skal selvfølgelig ikke ha disse i samme kar. Jeg synes nokså synd på de som holdes i små glass i dyrebutikken, og ikke ser ut til å ha det så greit. Bør jeg kjøpe, "redde", en sånn, eller bør jeg kjøpe en som "har det fint" fra før?

Vet om noen butikker som har kampfiskene spredt ut i ulike akvarier der hvor de er eneste av sin art, og disse ser det ut som har det så mye bedre enn de som holdes i små glass! Tror jeg får litt dårlig samvittighet hvis jeg kjøper en fra et stort akvarie når jeg vet at det er mange som "lider" i de trange glassene, som jeg kunne gitt et bedre hjem. Hva ville du ha gjort, da?
Kjøp en som har god plass og trives! Og pressiser når du kjøper den at du handler der fordi at de holder fiskene slik. Redder du en fra en liten beholder, så tar de bare inn en ny og plasserer i denne.
Jeg ville kjøpt en som er i en liten beholder som en kan se at er frisk.
Se etter masse luftbobler i toppen eller skumrede.
Kampfisker som er friske lager dette..

Kampfisker som er sluppet i større kar sammen med andre fisker blir ofte utsatt for stress, finnenapping og andre sykdommer. De har heller ikke muligheten til å vise at dem er friske da sirkulasjonen i karet ødelegger for skumredebygging. Kampfisken liker ikke mye sirkulasjon i vannet.

Største grunnen til at kampfiskene dør er fordi folk har for lite varme i karet/beholderen. Det skal være minst 22 grader der kampfisken skal bo...
så se etter at kampfisken du har valgt har det godt og varmt =)
Nå har jeg fått to ulike svar, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.. jeg får se hva det blir til. Trodde de som er i større kar på butikken hadde det bedre jeg
Grunnen til at kampfiskene blir holdt i små beholdere er som oftest fordi de er veldig vanskelig å sette sammen med andre fisk i butikken. Kampfisken kan bli stressa og syk av å gå i kar med fisk som stresser den. Kampfisk er populært så de står ikke mange dagene i de små beholderne, og de klarer seg fint på liten plass en god stund.

Jeg skjønner ikke helt logikken i å kjøpe kampfisken fra den lille beholderen "for å redde den" ?? Dette er en butikk, og når man selger varer i butikk bestiller man nye varer når det blir tomt. Det betyr at en annen kampfisk vil overta den lille beholderen når du har kjøpt din kampfisk.

Men som sagt, det er ikke så fælt for kampfisken å bo i de små beholderene en stund (til de blir solgt). Så valget ditt bør gå for den fisken som ser friskest ut og som du syns ser penest ut
Valget falt på en nydelig crowntail som gikk sammen med andre akvariefisk i butikken, men virka litt stressa da det var en kampfisk på andre sida av glasset og småfisk rundt den.

Men det er noe jeg lurer på... hu dama som solgte meg den sa at kampfiskene der var ca rundt 2 år gamle, men hu visste ikke sikkert, og de hadde blitt brukt til avl før de kom i butikken. Og så spurte jeg om den ikke var veldig gammel da, men nei, de kunne bli opptil 10 år disse her! Det var vel litt å overdrive, var det ikke? Fisken jeg kjøpte hadde vært i butikken i ca 14 dager.
Og så.. kan det ta en stund før de føler seg trygg nok til å spise og svømme aktivt når de er kommet i sitt nye hjem?

Det jeg synes er så synd med at kampfisk blir holdt i små beholdere i butikken, er at de ofte ligger halvdøde eller døde oppi der. Ikke et trivelig syn, for å si det sånn, mens andre klarer seg bedre. Det er jo ikke mange som ønsker å kjøpe fisker som virker slappe og ligger på bunn..

..Takk for alle svarene

Gratulerer med ny kampfisk

Kampfisken lever nok bare 2-4 år sånn i gjennomsnitt.
Enkelte har levd til de er 10 år eller mere, men dette er sjeldne tilfeller.. det har ikke jeg opplevd enda som har drevet med kampfisk i 12 år. Min eldste kampfisk ble 8 år og det var ei halfmoon hunn.

Ca alle store kampfisker som er i dyrebutikker er rundt 1-1.5 år når de kommer fra leverandør. Mine yngler blir aldri fullvoksne før de er 10-12 mnd med riktig fòr og varme.

Tror ikke kampfisken din er redd for å utforske det nye karet :P
De er som oftest fryktløse og skal sjekke ut sitt nye territorie med en gang.
Men jeg har aldri opplevd at noen kampfisker er aktive svømmere som utforsker hele tiden. Så ligge på bunnen/planter pleier dem å gjøre om ikke det er mat, damer , fiender eller noe annet å utforske på gang.

Kampfiskene i små beholdere i butikken er nok ikke døde, men de kan godt se utrolig slappe ut. Det er jo ikke så mye å utforske i en beholder på 2-3 dl? å heller ikke noe sirkulasjon den må holde balansen i. Det er nok mange grunner for at dem bare ligger der... Ansatte i dyrebutikker hadde nok reagert anderledes om kampfisken hadde stressa noe voldsomt å dytta nesa mot glasset.. slik som andre fisker ville gjort om plassen var for trang.

Her har du et bilde fra en dyrebutikk i utlandet: http://www.exoticaquarium.com/bettas/images/bettarack.jpg
Hos oppdretteren så bor kampfisken ca like trangt til den blir solgt...
andre plasser så hiver de den enten i en pitteliten vase med en giftig blomst i (sprøyta orkide'?)... sånn bare for pynt..
eller så brukes den til kamp mot andre kampfisker.
Dette gjelder selfølgelig ikke alle kampfiskeiere , men mange, mest i utlandet..

Kampfisker i Norge har det topp syntes nå jeg, dyrebutikker har fått banka inn mere kunnskap og dette grunnet slike flotte forum som akvaforum.
Takk for all infoen lovesoul. Jeg er veldig fornøyd med den nye kampfisken Den er ganske rolig, og har ikke tatt mat enda. Den andre jeg har svømmer overalt og utforsker, så den nye trenger vel bare litt tid på å gjøre seg kjent med omgivelsene tenker jeg. Så får jeg håpe at den vil ha mat snart Enig i at akvaforum er et skikkelig bra forum, og jeg har lært masse her inne.

Havfruuen
Bør jeg kjøpe, "redde", en sånn, eller bør jeg kjøpe en som "har det fint" fra før?

Det er ikke noe dårlig spørsmål, men svaret er likevel klart. Siden markedet drives av tilbud og etterspørsel, kan du spørre deg selv om hva som er den sannsynlige konsekvensen av å gjøre noe sånt.

Innen buddhismen er det en tradisjon for å slippe dyr fri fra fangenskap for å vise medfølelse; les også denne artikkelen på et buddhistisk nettsted som ser kritisk på denne tradisjonen.

Konsekvensene av tradisjonen er det motsatte av formålet med tradisjonen. Buddhistene gjør altså seg selv (eller dyrene) en bjørnetjeneste ved å gjøre det. Det ser heldigvis ut til at det begynner å demre for mange av dem.

Slik jeg ser det, er parallellen til å kjøpe kampfisk fra små beholdere, motivert av medfølelse, ganske tydelig.

Edit: Nå ser jeg at du har fått mange svar allerede, og kjøpt en kampfisk. Det overså jeg først, av en eller annen grunn. Men svaret mitt lar jeg stå. Jeg anser det som fortsatt gyldig, både nå og i overskuelig framtid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap