Utvendig filter vil ikke fylle seg. - Litt krise...

Rensa akkurat filteret til 400 literen. Eheim Pro 2028.
Og nå når jeg skal starte det opp så vil ikke kammeret fylle seg med vann.
Stikkontakten er i og jeg hører pumpa surrer å går, men kameret vil ikke fylle seg med vann.
Vanligvis holder det å pumpe med hånda max 5 ganger, men denne gangen hjelper det ikke. "Låsen" oppe ved slangefestet er av og i og med at maskina i filteret går skjønner jeg ikke hva det kan være. :S
Filteret var kjøpt nytt i 2008 og dette er vel 3 gangen jeg har rensa det nå tror jeg. Har heldigvis et lite backupfilter som går i andre enden, men det er alt for lite til å ta hele akvariet selv. Så needless to say, jeg må ha opp Eheimen igjen asap. :P
Håper det ikke er noe som er ødelagt?

- Edit, alle kurvene nede i filteret ligger rett slik at "hullene" som fører vann ned passer.
Slett tråden det. Jeg fikk igang filteret på egenhånd ved hjelp av heftig suging ved utblåset mens jeg samtidig pumpet med foten.

Blir jeg dårlig i magan ikveld er det ikke tvil om hvorfor....
Litt skummelt uansett.
Er dette et tegn på at filteret er iferd med å tape seg?
Jeg har aldri vært borti en primer-pumpe som har fungert bra, heller ikke på 2028. Jeg suger filtrene i gang hvis jeg kan, og pumper hvis jeg må.

Det har ingenting å si for filterets øvrige funksjon.
Filteret har fungert som smurt tidligere. men det har jo gått i ett sett i snart 3 år nå da, så kan jo være at det begynner å bli slitent? Uansett skal vel disse filtrene vare i mange år?

Jeg vet ihvertfall hva jeg skal gjøre neste gang jeg renser det dersom det ikke starter opp. Ble bare litt skremt. Det andre filteret er en Tetratec pumpe som er laget for max 250 liter, og er egentlig bare i karet for å skape ekstra sirkulasjon og avlaste Eheimen en smule. Hadde ikke klart hele akvariet alene. Og ny Eheim kunne jeg ikke fått ansaffa før neste lønnslipp for å si det sånn! :P Mildt sagt lettet over at jeg fikk den i gang igjen.
Fyller filterbøtten til kanten med vann med slange/hevert før jeg setter på lokket og starter filteret, funker fint - bruker primeren minst mulig.
...Ja hvorfor tenkte jeg ikke på å gjøre det?
Hahah takk for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap