Mini-huggorm lignende mark... , hva er dette egentlig? (side 2)

Morsomt dette her :P Fortsatt ikke helt sikker på at det ikke er meitemark, men må jo si at om Tubifex kan bli så store, så tror jeg jaggu Tove er inne på noe. Når jeg skummer på google, ser jeg det nevnes at noen tubifex kan bli over 8cm lange... Side 267 i denne boken...
Men en meitemark vil vel drukne i et akvarie så jeg stemmer på Tubifex eller børstemark.

http://www.caudata.org/cc/images/articles/worms/whiteworms.jpg
På det bildet er det store tubifex ormer, men kan de leve i vann da?
sammenlignet med blyantspissen vil jeg vil ikke kalle de store? Eller linket du feil bilde?
Åja, linket til feil bilde :P
En liten feil :P
Fåbørstemark av noe slag..
Jeg vil tippe at det ihvertfall er en form for fåbørstemark (oligochaeta). Både meitemark, tubifex og kvitorm (whiteworm) hører til denne klassen. De finnes i mange størrelser, og det er en rekke arter som lever i ferskvann. De er mer utbredt i ferskvann enn børstemarkene (polychaeta), som er vanligere i saltvann.
Hei,du burde kanskje sjekke ut noen bilder av baby slanger også,kunne minnet litt om en nyfødt Corn Snake,er litt vanskelig når vi ikke ser et godt bilde av hodet på den,men uansett synes jeg ikke søppla var et godt alternativ :-P
Det er nok en børsteorm ja. Kanskje en form for sydlig vannlevende "meitemark".
Rune H
Har aldri sett meitemark med det mønsteret der. Litt fakta om meitemarken: I motsetning til mange andre dyr formerer ikke meitemarken seg ved å legge egg. Marken oppfører seg som en stor celle under forplantningen, ved at alt arvematerialet kopieres opp før marken gjør seg klar til deling. På grunn av de store dimensjonene er selve delingen umulig å gjøre for marken selv. Derfor kryper den opp på bakken, ofte i regnvær, og venter på å bli delt. Dette er ganske risikabelt, for mange fugler, og ikke minst barn, har meitemark som livrett. Evolusjonen har vist at antall ganger de nydelte slipper unna overgår antall ganger marken blir spist. Denne formen for reproduksjon betraktes som en celledeling av høyere orden enn mitose og meiose, og kalles "magose". Tror ikke dette er en meitemark.


Det er det dummeste jeg har hørt. Meitemark er tvekjønnet og formerer seg ved å veksle sædceller slik at begge blir befruktet. Når du først skal leke smart og google fakta, så finn fakta som stemmer.
Det eneste som er sikkert, er at når man oppdager slike monstre i posen er det bare en ting å gjøre... LØP! Er det en ting 80-tallet har lært meg (Haisommer, Piraya, killerbees mm), så er det for sent å være etterpåklok. Og ikke mat den etter kl.00.00 når jeg tenker etter he he he

S
Jeg stemmer for at det er en type meitemark, og at "mønsteret" er blodåre, tarmsystem e.l. som vises gjennom huden.
Det at de kan leve lenge under vann bekrefter en biolog her:
Hvordan kan en meitemark leve i et akvarie?
Hmm, denne gåten duger jo fint som en ny Akvaforum konkurranse !
Loffa vil nok gjerne ha et sikkert svar fremdeles på hva den "marken" en gang var, men bare vær obs på at tråden er 1½ år gammel
mona o
Loffa vil nok gjerne ha et sikkert svar fremdeles på hva den "marken" en gang var, men bare vær obs på at tråden er 1½ år gammel :-)



Som Mona sier, en gammel tråd. Fikk vel ikke noen vettug ide om hva dette var, og har vel etter den tid glemt hele greia. Tror den endte utpå jordet eller i sluket til slutt.....
Siden det er flere enn LOFFA som har lurt på hva dette er, gjør det vel ikke noe om tråden er gammel. Og til LOFFA: Det var fint du la ut bilde av marken før den havnet der den havnet. Så lenge spørsmålet er ubersvart er tråden like aktuell. Særlig siden såpass mange engasjerte seg. Vi fikk noe å lure på vi også.

Jeg fant 2 selv igår og siden det var aldri et ordentlig svar jeg tenkte kanskje noen ville vært interessert.
Kan ikke noen snakke med noen med peil om hva dette er?

Inntil da stemmer jeg på igle
Stemmer på børstemark. Hadde noko liknande i akvariet sjølv for ei tid tilbake. Beklager bildekvalitet. Det er tatt med mobil.
Planaria?
Ingunn Johnsen
Stemmer på børstemark. Hadde noko liknande i akvariet sjølv for ei tid tilbake. Beklager bildekvalitet. Det er tatt med mobil.

*iiik* Hadde du den greia der i et ferskvannsakvarie????

*grøss* Jeg hadde daua om en sånn kom ålende opp av bunnlaget i et av mine kar....*dobbelt-grøss*
Trodde jeg var blitt litt mer herdet etter at jeg begynte å takle og håndtere microorm, men neida...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap