Fisk med ett øye...?

For litt siden hadde jeg fått sykdom i akvariet etter jeg hadde kjøpt en ny fisk.
Enden på den visa var at de to beste fiskene mine døde.
Det var ikke noe koselig.
Nå har jeg fått det hele litt på avstand,så i dag kjøpte jeg fire nye fisk.
to små orange og to små pansermaller.

Men så etter at jeg kom hjem oppdaget jeg at den ene pansermallen bare har ett øye!?!
Den svømmer opp og ned til overflaten hele tiden og virker litt merkelig.
Jeg hadde en pansermalle fra før som jeg trodde skulle bli glad for å få selskap igjen,men det virker som hun plager den lille enøyde fordi hun svømmer etter den hele tiden.
*Er det noen som forstår denne adferden litt bedre enn meg?
*Kan det ha noe med at hun "gamle" ikke liker den nye enøyde?
De to nye pansermallene er mye mindre enn den gamle og han som døde var større enn henne igjen,så hun var vandt til å dilte etter han hele tiden.nå er hun megastor i forhold til de to nye.
*Har str noe å si her?
*Skal jeg gi bort de to små pansermallene til en kamerat som har to pansermaller på samme str fra før?
*og heller kjøpe en ny litt større hann(pansermalle)?

(de orange nye fiskene tilpasset seg bra så de hadde jeg forøvrig ingen problemer med.)

Spørsmålet til fiske ekspertene her inne blir:
Hva gjør jeg med de to nye pansermallene mine nå?



Koser deg, er det korte svaret fra en lykkelig men ikke veldig erfaren Cory-mamma :o)

Beskrivelsen din passer til "hurraaa, så moro!"-oppførsel på Corydoras, tulling opp og ned langs glasset er helt normalt når noe nytt og spennende skjer. Som at det kommer nye til flokken, at de får rent vann, at de får mygglarver, at mamma har flyttet en rot, det skal ikke all verden til før de setter igang med klovnerier.

At den du hadde fra før fotfølger nykommerne er ikke det minste rart, hun er jo en stimfisk og de tuller rundt sammen og er glade for det. Glade for alt, egentlig! Har noen langsnuter som svømmer synkronsvømmingsøvelser opp og ned i strømmen hvis de blir i ekstra godt hummør. Herlig! Ikke bekymre deg for at en enøyde blir plaget, plaging tror jeg ikke helt de forstår hva er. Barter er viktigere enn øyne for Corydoras, men jeg vet ikke helt om jeg hadde beholdt den med tanke på yngel, butikken burde ikke solgt deg den, og du har returrett...

En ensom pansermalle er en trist pansermalle, tre er bedre enn ingenting, men helst bør de være fler. Størrelsen tror jeg ikke spiller noen som helst rolle, har Corydoras panda som jeg satt sammen med en art som ligner veldig men er dobbelt så stor, og de stimet og tøvet og surret opp og ned langs glasset så det var en fryd. Har også utvidet en gruppe med nye og mindre fisk, det går aldeles utmerket. Så nyt tøysekoppene dine du, alt er sikkert helt i orden :o)
Ok
ok tusen takk for svar!
det går bedre md den enøyde nå .)
Den gamle er nok bare overlykkelig over å ha fått en venn. De er stimfisker, de coryene, og jo flere jo bedre.. har selv en stim på 7 bartende rundt i karet nå og akk så gjerne jeg skulle ha kunne gitt dem flere artsfrender. Ingenting varmer en fiskemors hjerte mer enn når en liten haug trillrunde bartedyr drar på oppdagelsesferd i karet, vimser opp og ned langs glasset og gjør andre sprø påfunn. ) Nydelige, nydelige fisk.
helt enig med deg der! :D
skal kjøpe meg flere nå.
hvor mange bør jeg kjøpe?

jeg har som sagt tre nå og 70 liters akvarium.

da jeg som nybegynner gikk til innkjøp av fisk anbafalte de to stk i butikken,men jeg forstår nå etter å ha lest litt på forumet her at jeg skulle kjøpt flere...

Jeg har også to ancistrus og
tre platy pluss 11 platy-babyfisk som kom i dag!
Du skriver ikke hvilken Corydoras du har, hvis det ikke er av de aller største kan du trygt kjøpe en tre-fire-fem til. Jo fler jo morsommere både for fisken og for deg :o)
den største jeg har er ca 3-4 cm

og de to små er ca 1,5-2 cm.

(tror alle tre er av rasen corydora aeneus)

kan jeg blande forskjellige coroydastyper feks? ?

Det er virkelig en trivelig og morsom fiskesort som skaper masse liv i karet ;D

Disse blir nokså store, du kan lese om dem her. Jeg tror jeg ville kjøpt tre til av samme slag, de trives best og oppfører seg absolutt morsomst hvis de er mange. Det finnes en art som ligner veldig og er litt mindre, Corydoras venezuelanus.
ok,takk for bra tips!

mulig de to minste jeg har er av den andre sorten som du nevnte for de er mye mindre.
Går det bra å ha mange forskjellige typer corydoras?
eller er det helt klart best å holde seg kun til en sort?
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap