Hvor begynne...

Hei hei

Jeg har fått lyst på akvarium og har innsett at det er en lang vei å gå. Jeg vet veldig lite ennå og skal sette meg mer inn i ting etterhvert, men først er jeg interessert i å finne ut om jeg kan få til det jeg har tenkt.

Jeg har sett på et Juwel Lido 120 liter. Jeg liker fasongen veldig godt, det er ikke for stort eller for lite og nokså kvadratisk. Men er dette et smart akvarie eller anbefales noe annet?
Jeg foretrekker egentlig fisk av en viss størrelse, og med klare farger/mønstre og vil ha en stim som er pen og ryddig sammen.
Jeg vil heller ha fler av samme art fremfor mange arter. Og de artene jeg vil ha sammen bør gjerne ha noen fellestrekk i fargene. Jeg ønsker å innrede karet dekorativt og elegant, og på en måte som fiskene trives i. Ikke overflod med planter, heller planter og røtter i en ryddig kombinasjon.

Jeg har også fått med meg at fisker trives i ulike høyder. Hvis noen har forslag til mellomstore arter som er dekorative sammen i miljøet jeg har prøvd å skissere (i grove trekk) i ulike høyder er jeg veldig takknemlig.
Hei, og velkommen til en spennede hobby.

Begynn med å lese Akvarieskolen. Her får du en kjapp innføring i det basale når det gjelder akvariehobbyen.

Et akvarium på 120 liter er ikke spesielt stort hvis du ønsker å holde mellomstore stimfisk. Men skal du ha forslag er selvfølgelig ulike arter av regnebuefisk, Denisons barbe osv. I tillegg finner du mange fine Malawi ciklider og ikke minst ulike tropheuser osv. Variasjonen og mulighetene er enorme.
takk for svar Jeg var nok litt diffus i innlegget mitt men dette med akvarie er foreløpig veldig enormt å sette seg inn i.
Jeg vil gjerne forsøke å sette sammen et akvarie som stemmer med min forestilling om et stilig akvarie, med enkle nybegynnerfisk som er prydefulle, i et miljø de trives i....
Er f eks malawi en grei nybegynnerfisk? Det er en type fisk jeg har sans for, men nå leste jeg et annet sted at jeg kanskje ikke bør ha det i et 120-liter...?
Hva er minimum anbefalt str for slik fisk, og hva slags miljø trives de best i?
Ja jeg var redd for at 120 kanskje er litt lite... men det er veldig praktisk str for meg.
Jeg har aldri vært spesielt fascinert av mikroskopisk stimfisk. Jeg har ikke tenkt at jeg må ha så mange, men noen bør det være for å ha litt liv i akvariet. Og kanskje to arter sammen, pluss evt noe algespisere ( hvis det er nødvendig, og det er det vel...?)
Malawi kan være grei fisk å holde og ikke minst så er de fargerike,men noen stimfisk er de vel egentlig ikke.
De liker steinrøyser og ikke minst hardt vann som må tilføres jevnlig for å holde trivselsnivået oppe.Hvite kalksteiner er sikkert noe du har sett i zoo- butikken i malawi karr.
Jeg har ikke hatt noen god erfaring med malawi/tanganika/victoria ciklider sammen med planter,men kanskje noen andre har bedre erfaring med det?
Vet ikke om du hadde planlagt en del planter i dette karret du skal sette opp?
Du bør ha sand i karret ,da kan du ha bunnfisker som liker å begrave snuta ned i sanda for matsøk eller andre arter som siler sanda mellom gjellene for å finne mat.Om du velger malawi,så funker bunnlaget fint der også.
Jeg har biltema sand i mine karr,og der det er planter så trives røttene og plantene godt.
Regner med at du har fått med deg at det er anbefalt å vente med å sette inn fisk i et nyoppsatt karr.Det blir en del giftstoffer som er dødelige for fisken i starten.Noen velger å sette inn fisk raskt,men det er en del jobb med masse vannbytter som en eventuelt må være villig til å ta.
Hvis drømmen er en stimfisk, anbefaler jeg deg i tillegg til artiklene Nils Vollstad linket til å lese hr 530s artikkel om innkjøring med Salmi. Fordelen med metoden (i tillegg til at den er renslig og litt kontrollerbar) er at man kan opparbeide bakteriekultur som tåler at man setter inn en større gruppe fisk med en gang. Det er ikke alle stimer som slår seg sammen hvis man setter dem inn trinnvis...
Nei skal ikke nødvendigvis ha stimfisk, men mer enn to fisker er vel å regne som en liten stim?

Jeg har sett at forskjellige ciklider finnes i mange størrelser, og det er en interessant type fisk synes jeg. Men karet jeg har sett på kanskje har feil format for en ciklide som trives best i lavere sjikte? At de heller bør ha et langt kar og ikke så kvadratisk som det jeg har sett på. Men det finnes så mange typer, og jeg kjenner ikke til så mange eller hvordan de forskjellige skal ha det.

Jeg vil ikke ha så mye planter nei, så det passer veldig godt for meg med stein og røtter. Men jeg tenkte at jeg kunne ha et par planter for sysn skyld, særlig hvis jeg skal ha noe oppi der som vil ha det. Sand er klart jeg har tenkt å ha i bunnen.
Jeg satt og leste en del i går.og ser det anbefales å vente opptil 5 uker, jeg trodde først det holdt med ca ei uke. Kanskje det avhenger av størrelsen og type fisk også?
Jeg har ikke kjøpt meg akvarie enda, lurer faktisk på hvor jeg kan ha et her hjemme men det må vi jo klare å få til.
Jeg ønsker meg i hvertfall et kar som ikke bare er langt og lavt, vil ha noe med litt høyde (men uten at det blir en sylinder/kube.)
Hei Perlemor.

Velkommen til en lærerik og spennende hobby.

Du har satt klare rammer for første akvariet ditt. Tydelig og bra synes jeg. Men jeg vil allikevel gi deg følgende råd:

Hvis du kan ha større akvarie så går for det. Større akvarie gir mer stabilt miljø og tåler bedre menneskelig feil. Fiskene trenger også svømmeplass slik at de ikke stanger i veggen hele tiden hvor de enn snur seg.
Jo lengere akvarie er jo bedre. Lengden gir rom for å ha flere revir. Lengden hjelper også for fisk under flukt og mindre krangling hvis rivalene slipper å se hverandre hele tiden.

Ellers så anbefaler jeg en ciklide som heter Dicrossus Filamentosus fra Brazil. En mellomstore ciklide. Du kan lese om dem her på linken eller se dem i annonsen min herinne på forum Jeg legger ved noe bilder fra nettet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dette er noe av det råeste jeg har sett. Fisken står som i en elv, stilig
Men det tar sin plass dette akvariet her... Går det an å få til noe sånn i miniskala?

http://www.youtube.com/watch?v=L_FP_XkSEXo
Badat, jeg ser at den fisken er av middels vanskelighetsgrad og skal ha kjøtt/levendefor og greier, jeg tror kanskje jeg bør begynne med noe litt enklere Men takk for gode råd, jeg er helt helt nybegynner med dette her, så når jeg vet hva jeg vil ha men ikke helt hvordan man får det riktig så blir det mye spørring
Perlemor
Badat, jeg ser at den fisken er av middels vanskelighetsgrad og skal ha kjøtt/levendefor og greier, jeg tror kanskje jeg bør begynne med noe litt enklere :) Men takk for gode råd, jeg er helt helt nybegynner med dette her, så når jeg vet hva jeg vil ha men ikke helt hvordan man får det riktig så blir det mye spørring :)


De er ikke verre enn de andre fisk når det gjelder mat. Når det står canivor eller kjøttetere så betyr det at du kan fore dem med vanlig fiskemat som flakfor, granulate eller pellet... som brukes til kjøttetere fisk. Alt finnes i vanlig akvariebutikker i Norge.

Jeg ser du linker til en film av Malawi fisk på Youtube. Malawi fisk er en fin fisk og det finnes tusenvis fargevarianter av dem. Men de bør holdes i et større akvarier, minst 250 liter. Går heller for fisk fra Tanganyikasjøen. De har omtrent samme krav som Malawi fisk men der finnes små ciklider som passer til mindre akvarier.

Ta gjerne en titt på min hjemmeside om Tanganyika for mer info om fisken.
Linken ligger under her.
Kanskje du kan få litt inspirasjon ved å kikke på noen av medlemmenes akvarier på 120 liter. Noen av de er Lido akvarier også. [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=120&size_to=120&aquariumtype_id=]Her finner du dem[/URL]. Du bør likevel sjekke ut fiskene i fiskebasen siden det ikke er alle som holder artene optimalt, eller det kan være at artene som går der er yngel eller bare oppbevares der for en kortere periode.

Som nevnt tidligere i tråden så er artiklene i Akvarieskolen verdt å ta med seg. Der forklares det også hvorfor det ikke holder med en ukes innkjøring. Om du er utålmodig og ønsker en rask innkjøring så er det aller enkleste å finne noen i nærområdet som har et godt innkjørt filter og overføre kulturen derfra til ditt eget, søk på kickstart av filter for å lese mere om det. Selv har jeg for det meste ventet de fire ukene og kost meg med innredningen imens.

Lykke til med akvariet uansett hva du går for!
Filterguffe fra andre steder vil dra med seg ulumskheter også i form av alger og kanskje sykdom.Så det er ikke bare positivt å hente hos andre.
Jeg tror jeg må gå for et 120 liter på grunn av veggplass har jeg funnet ut. Var fristet til å gå for 180-liter men det blir desverre for stort.

Hvilken str på ciklider bør jeg ha i et avlangt 120-liters fra Juwel? Jeg har et brukt et for hånd nå. Jeg ser at det finnes mange rundt 8-10 cm. Jeg skal jo ha noen fisk så det bør da være en størrelse som egner seg i et slikt akvarie. Det må jo ikke være ciklide, men jeg har sett mange jeg synes er veldig fine på nett, men jeg vet ikke noe om hvem som kan bo sammen eller hvor store/små de skal være, hvordan de skal grupperes i familier osv. Jeg liker de som har den litt kvadratiske formen som Pindani og Pulpican- som er helt nydelig, og f.eks. sommerfugl-typen som Altispinosus. Men jeg tror ikke disse hører sammen....?

Akvariet jeg har for hånd selges med pumpe og kolbe etc, men bør jeg kjøpe dette nytt eller ta med det gamle? Jeg kan vente med fisk og kjøre inn ei ny pumpe, men hvis det lønner seg å bruke den gamle og i tillegg kunne starte opp før med fisk så, hvorfor / hvorfor ikke?

Er veldig takknemlig for tips
Hvis du kjøper et brukt karr med pumpe,og den pumpa ikke er i drift ved overtakelse så må hele prosessen gå sin gang allikevel.
Skal ikke være noe i veien for å ta med dette selv om det er brukt.Det kan virke finfint allikevel.
Såvidt jeg skjønte så er akvariet og pumpa i drift per nå.
Når jeg evt overtar det så skal jeg bare ha akvariet og det tekniske utstyret, ikke fisk eller sanda. Så det bør kanskje stå med nytt vann og interiør en stund selv om pumpa er i bruk, evt hvor lenge? Bør da pumpa rengjøres eller skifte filter eller noe ?

Hvor bør jeg dra for å få ekspertråd ang fiskene jeg vil ha til dette akvariet, i området rundt Oslo/Akershus/Romerike?

Når det gjelder fisker,så får du sikkert råd her inne på forumet bare påskeferien er over og alle er vel hjemme fra hytta.
Når/hvis du overtar karret så la pumpa gå i en bøtte mens du setter opp karret hjemme hos deg(om det er mulighet for det)
Da mister du minst mulig av filterbakteriene.Om det bør vaskes,vel spør den du kjøper dette av som sikkert har litt erfaring om rengjøring av filter.
Inn med karret,sanden,vannet .Når sanden har roet seg er det bare å sette inn filteret.
Tror nok du bør ha noen regelmessige vannbytter i starten allikevel,sikkert ting fra sanden og røttene og plantene som bør fjernes som ikke er synbare.
(Plantene bør ikke settes ned i iskaldt vann,ville ventet til vannet er over 20 grader)
Perlemor
Såvidt jeg skjønte så er akvariet og pumpa i drift per nå. Når jeg evt overtar det så skal jeg bare ha akvariet og det tekniske utstyret, ikke fisk eller sanda. Så det bør kanskje stå med nytt vann og interiør en stund selv om pumpa er i bruk, evt hvor lenge? Bør da pumpa rengjøres eller skifte filter eller noe ? Hvor bør jeg dra for å få ekspertråd ang fiskene jeg vil ha til dette akvariet, i området rundt Oslo/Akershus/Romerike?


Hvis du er sikker på at det er ikke sykdom eller andre ulumskhet i akvariet kan du lar være å rense filteret. Da har du et ferdig innkjørt filter. Spør tidligere eier og ser på fiskene i akvariet etter tegn på sykdom eller sopp. Vannet i akvariet kan du skifte. La den går noen dager før du setter inn nye fisk. Hvis du er usikker, rengjør hele akvariet inkludert filter og alt annet. Starter som om du har kjøpt et hel nytt kar.
Hvis filteret er i gang når du overtar karet ,så er det bare til å holde det igang fortest mulig i evt. en bøtte med vann . Da kan du starte karet med en gang med hensyn til å få fisker i .
Men det bør ikke gå mer enn et par timer fra du henter det til du får satt pumpen i gang igjen.

Når det gjelder ekspertråd så tror jeg du vil få flere "riktige " svar her på forumet enn i en butikk fks. Det finnes selvfølgelig seriøse butikker og med dyktige folk til å svare på det man lurer på. Men så altfor mange har blitt lurt dessverre
Så spør i vei her på forumet i første omgang ,mange flinke akvarister
Kjempebra, tusen takk for gode råd. Denne tråden kommer til å bli lang, og med mange spørsmål. Og jeg kommer kanskje til å vingle litt før jeg lander på noe endelig...håper dere orker å henge med.
Jeg skal ikke ha sanda som følger med karet, og det hadde vært deilig å slippe å frakte vannet hjem også. Men filteret kan jeg nok "redde" tenker jeg.

Jeg er veldig interessert i ciklider nå, liker adferden, utseendet og fargene på mange av de og har lyst på en type fisk som det er noe spennende med, ciklidene virker spennende.

Vil dere si at ciklider fra 10 cm og nedover kan bo i et 120 liters? Tanganyika er kanskje rett for meg ja.
Og Jeg har lyst på noen som har litt størrelse/flate, ikke så alfor smale sildelignende fisk om dere skjønner. Fargesterk både hann og hunn i og med antall hanner vil bli noe begrenset, men trenger ikke være like. Gjerne 2-3 ulike typer sammen. Ettersom jeg skjønner må ph/vannverdier/hardhet ol. og sand etc fungere for alle de jeg skal putte sammen.

Hvis jeg finner steiner utendørs, hvordan skal de rengjøres før de kan puttes i karet? Kokes, skrubbes eller skylles?
Perlemor
K Hvis jeg finner steiner utendørs, hvordan skal de rengjøres før de kan puttes i karet? Kokes, skrubbes eller skylles?


Vær litt skeptisk til stener du finner ute,de kan inneholde stoffer som er litt uheldige.
Jeg har god erfaring med lyse stener,og har skyllet stenene før de har blitt tatt opp i karret.Skifer er et sikkert alternativ.
Vet at noen koker stenene først før de har de oppi karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap