Fryktelig med alger.... hjelp!

Hei

Jeg har et 72 liters akvarie. Jeg er borte fra det mellom 8 og 3 hver dag, på den korte tiden der blir det masse alger...... bunnlaget blir grønt!

Noer som har noen råd?
Høres nesten ut som blågrønnalger, BGA? Les litt her. Hvis du klikker på linken står det litt om ulike algetyper og hva du kan gjøre for å bli kvitt dem. Søk på forumet når du har funnet ut hvilken type du sliter med. Er garantert mange andre som har hatt algene også.
Forhold
Står karret utsatt for direkte sollys? Hvor lenge står lyset på hver dag? Hva slags fisker har du i det?

Forstår deg slik at det blir synlig mer alger på 8 timer på daglig basis?
Det finnes ganske mange forskjellige alger, men sånn umiddelbart høres det ut som blågrønnalge. Dette er egentlig ikke en alge men cyanobakterier, de kommer som oftest enten av dårlig vannkvalitet, dårlig sirkulasjon eller for lite nitrat, og er spesielt plagsomme i nystartede kar. Det står litt om alger i artikkelsamlinga, og her er en engelsk side med bilder.

Det finnes algemidler som kan hjelpe, men algene dukket opp fordi ett eller annet ikke er på stell, og det må uansett fikses først.

For å få hjelp er det greit om du skriver hvor lenge karet har vært igang, hvilke vannverdier du har, hvor ofte du skifter vann, hvor mange timer lyset er på. Blått lys står det i profilen, hva er det? Hvis det er lysrør som fulgte med karet kan det kanskje hende de bør skiftes, lysrør bør skiftes årlig. Har akkurat gjort det her, forbløffende hvor dårlige de blir egentlig!

Den grove grusen må det være et mareritt å rengjøre, forstår godt at du har lyst på sand! Og mye rart kan ligge nedi der og kose seg, så det er ikke sikkert gåten er helt håpløst å løse :o)
Karet er 72 liter, pH er 6,5 og GH og KH er også som det skal..... Jeg har hett det gående i 5 mnd. Jeg render en gang i uka. Jeg har èn kampfisk 3 mollyer, 2 platyer og 2-3 ottoer
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap