Alger i nystartet kar - hvilken type?

Vårt kar på 400 liter har nå gått i 6 uker. Etter 3-4 uker begynte det å komme alger. Og nå er det mye alger i karet. Når jeg fjerner de som er på glasset, går det to dager og de er tilbake. De trives spesielt godt i toppen av to røtter, altså nære lyset. Det ser ut som om det samler seg som et seig belegg, og ligger som "puter" på røttene. På glasset kommer det overalt.
Nitrit, Nitrat, Amoniakk har fine verdier. Ph ligger på 7,5.
Har funnet mange tips her på forumet for å fjerne algene, men må vite hvilken type det er. Noen som har tips?
Det er veldig vanlig å få dette belegget på nyinnsatte røtter. Ikke farlig men stygt er det jo. Du kan ta ut røttene og skylle av. Evt fungerer torvekstrakt veldig effektivt. Har du det i karet smelter belegget bort etter kort tid
Plussmedlem
I nyoppstartete kar er brunalgene ofte de første som kommer, og da som et resultat av høye nitratverdier, lang lyseksponering og høy ph (7,5 +). Forsvinner ofte av seg selv når vannverdiene stabiliserer seg eller man introduserer algespisende arter som f. eks. ancistrus (dog ikke alltid fisk vil ha slike alger, spesielt hvis de får annen mat i tillegg).
Dette ser ut som brunalger.
Grønnalger (grønt vann, grønne prikker på glass, små, grønne tråder på planter o.l.) er også vanlige i oppstarten. Disse er dog god kost for algespisende arter og litt grønnalger i et kar er egentlig et tegn på sunne forhold.

Mange delvannsbytter, redusert lystid og fjerning er det som skal til for å holde karet noenlunde algerent. Helt fritt for alger får man det aldri, ikke uten bruk av kjemikalier i hvert fall, men det er ikke noe jeg vil anbefale. Man kan også investere i hurtigvoksende planter som tar næringen algene ellers ville brukt. Dette er en fin og skånsom metode for å holde algeveksten nede. Etter hvert som karet "setter" seg, kan man erstatte disse med plantene som man kanskje heller ønsker i karet. Flyteplanter i vannflaten vil også være med på å begrense algeveksten da disse reduserer lyseksponeringen lenger nede i karet hvor algene er. Fisk liker ofte også slike planter da de gir en følelse av trygghet.

Tidvis suger det gamle kanoner og hestepærer å måtte holde på med denne konstante fjerningen av uønsket algevekst, men det er en ting vi som har akvarier nok må finne oss i. Alger er en naturlig og viktig del av økosystemene under vann og vil alltid forekomme. Som listet over er det en del grep vi kan ta for å hindre at de tar totalt overhånd, men litt algevekst er som sagt bare sunt.
Takker for svar
Da blir det skrubbing og sikkert nok torvekstrakt da det også fester seg på den kunstige bakgrunnen, og det sitter ganske fast godt. Kjøpes dette i dyrebutikk?
Vet du navn på belegget?

Her var det mange gode tips og takk for de.
Ang hurtigvoksende planter så har jeg notert meg Hornblad og Zosterifolia. Vannpest er vel nå ulovlig og selges vel ikke lenger. Noen andre forslag i tilfelle de ikke har de to første i butikken?
Plussmedlem
VibekeTo
Her var det mange gode tips og takk for de. Ang hurtigvoksende planter så har jeg notert meg Hornblad og Zosterifolia. Vannpest er vel nå ulovlig og selges vel ikke lenger. Noen andre forslag i tilfelle de ikke har de to første i butikken?


Salvinia natans og Ceratopteris pteroides, to hurtigvoksende flyteplanter. Særlig den sistnevnte er utrolig god til algebegrensning. vet ikke om de er så vanlige i butikken, men flere nettsteder fører disse og ikke er de dyre heller.
Salvinia natans er en liten plante, men formerer seg til mange. Litt som andemat, bare den er enklere å fjerne.
Ceratopteris pteriodes kan bli rimelig stor og med sine lange røtter vil den også danne flotte gjemmesteder for yngel og fóringssted for eksempelvis reker. Vokser som et uvær i mitt kar og danner hurtig nye planter. Min personlige favoritt.

Planter i vallisneria-slekten vokser også fort, men kanskje ikke like eksplosivt som hornblad eksempelvis. En del av de kan også bli rimelig svære.

Angående vasspest så brukes det navnet om flere forskjellige planter, og noen av de er ulovlige å ha i Norge. Dog, søker man på databasen her etter vasspest, får man opp lovlige arter. Disse er til salgs og kan trygt brukes.
Jeg må bare skyte inn.. gulrotgress! Fiskene digger å bruke det som gjemmesteder og de er ikke så fine på det som hornblad har en tendens til å være av og til. Hurtigvoksende, overdrevent enkel og bred og pen. Burde ikke være tung å få tak i heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap