Gapende palettciklide

Jeg vet ikke om dette er reelt eller om det bare er noe jeg tror.

Jeg synes palettciklide-hunnen har vært så fraværende de siste par dagene. Hun står mye bakerst i akvariet, og står mye stille. Vanligvis er hun ganske aktiv, og nå da de har unger har hun jo vært ekstra i farta. Nå begynner jo de to gjenværende ungene å bli store, og jeg ser at også hannen slapper av litt mer når det gjelder å vokte dem. Men som sagt, jeg synes hun har vært unormalt stille baki der. Jeg har sett etter sykdomstegn, men ikke klart å oppdage noe. Hun er fargesterk og har ingen flekker eller annet.

Men akkurat nå var hun en tur fram i akvariet, og da la jeg merke til at hun ikke lukker munnen. Den er ikke sånn kjempegapende, men ser ut til å holde samme stilling - hun åpner og lukker den ikke. Jeg vet jo ikke om dette har vært slik hele tiden, har ikke lagt merke til det før. Men så lenge hun står bakerst er det jo litt vanskelig å se.

Er dette normalt? De pleier da å lukke munnen? Kan hun være skadet på en måte? Jeg har ikke sett hun har fysisk slåss med andre fisker eller noe. Men som sagt, hun har jo vært med og vernet ungene en periode, og kan jo ha "fått seg en". De bor sammen med 2 scalarer og 2 juvelciklider som ikke er alt for store, men de kan kanskje være hissige for det? Det er dvergciklider og litt større praktbotia. Ellers er det fredelige fisk.

Noen teorier der ute? Som kan berolige en bekymret "mamma"? Eller bekrefte at noe er galt?

Tilfeldighetene vil at vi nettopp har funnet vår vakre sverddragerdame i samme tilstand, halvåpen låst munn og ingen mulighet til å få i seg mat. Så da er vi to som venter i spenning...
Så pussig! Jeg håper jo at det skal gå seg til, men får jo så vondt av henne! Stakkars lita. Men ikke skjønner jeg hva som gjør det?
Har sluppet ned noen ganske få micromark til henne nå, og innbiller meg at det er antydning til bevegelse i kjeven. Håpet er at kjeven skal skvette tilbake igjen i riktig posisjon og da må hun jo forsøke seg. Virker roligere og ikke finneklemt lenger nå når hun ikke må titte seg over skulderen hele tiden, hun går normalt i et kar fullt av krigere. Vi får håpe det beste for begge disse damen :o)
Jeg har en honninggurami-hann som har gått sånn i mange måneder. Som tante sier, ikke gapende, men ikke lukket munn sånn som dama.
Han har ikke blitt tynnere på disse månedene, han spiser og jager dama likefullt. Så jeg vet ikke hva som er med han, men han får nå bare gå sånn.
kjeven ut av ledd
gi`n en kilevink så bli det bra
Hun gaper i dag også, men det ser nesten ut som åpningen er litt mindre. Men hun bruker ikke munnen, og jeg så ikke at hun spiste frokost. Men hun er fargesterk og ser frisk ut ellers. Nå er jeg spent på hvordan ståa er når jeg kommer fra jobb.
Tilstanden er den samme i dag. Hun ser ikke syk ut, har fine farger osv. Men hun gjemmer seg mye, står mest helt i ro, og gaper konstant. Jeg har ikke sett hun har tatt til seg mat. Begynner å bli litt fortvilet her.
Vår vakre dame takket for følget i natt. Ingen andre tegn til sykdom enn denne gapende munnen, så vi skriver det på skade-kontoen. Fryktelig trist. Håper din dame kommer seg! Fisk klarer seg forbløffende lenge uten mat :o)
Her er tilstanden den samme. I går kveld så jeg at hun prøvde å spise, men hadde litt problemer og jeg tror egentlig ikke hun fikk i seg noe særlig. Men hun virker mer livlig i dag. Svømmer rundt mer og gjemmer seg ikke. Munnen står fortsatt oppe, men av og til virker det som hun beveger den litt?

Er dette en tilstand som kan gå over? Noen som har opplevd det? Eller er løpet kjørt og det mest humane å avlive?
Palettdama vår er fortsatt med - i gapende tilstand. Jeg synes kanskje gapet blir litt mindre for hver dag, men det er kanskje ønsketekning. Det er ihvertfall ingen stor forskjell.

Hun ser frisk ut, men står mye inne mellom plantene. Men nå kommer hun fram når jeg mater ihvertfall, og i går kveld så det faktisk ut som om hun fikk i seg en matbit eller to (det er første gang jeg har sett det).

Jeg er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Om hun lider og bør avlives. Eller om hun bare skal få gå der.
Det ligger en tråd her som heter: "Fisk med munnen permanent på vidt gap..." Tråden ble startet av mona o den 7.3.2010. Det endte dessverre med avlivning i det tilfellet, men prøv å søke på titelen, så kan du lese om forsøket på å redde fisken.
Nå har jeg lest den tråden, veldig interessant. Men det er litt annerledes her. Hun gaper ikke så mye, og hun beveger underkjeven. Overkjeven ser ut til å stå bom stille, men det er ikke store gapet hun har. Det ser nesten ut som hun holder en kyssetrut med overmunnen, leppa er rund hele tiden slik at den ikke går sammen med underkjeven. Nesten som om det er leppa som er skadet og ikke kjeveleddet.

Ikke lett å forklare dette her nei....
Bilde?
Jeg synes denne saken virker litt interessant. Så følger med hele tiden. Håper du finner utav hva det er som gjør dette, og at det er behandling for det. Kanskje du kunne prøvd å ta et bilde, evt. film av fisken det gjelder og legge ut her? Må kanskje legge filmer ut på youtube eller no sånt, men bilde hadde jo vært topp!
Har prøvd å ta bilde, men det er jo umulig å få til.

Her er det ikke store endringen. Fru palett står mest inni bladverket. Noen ganger tar hun seg en svømmetur. Og jeg har sett at hun faktisk spiser litt nå. Det kan virke som hun beveger underkjeven mer nå enn hun gjorde før, men har ikke sett bevegelse av overkjeven. Hun gaper ikke så mye at man egentlig legger merke til det, jeg hadde besøk her og de påsto at de ikke så det.

Det er litt merkelig dette her. Jeg har en følelse av at noe er galt, og ser jo at det er noe pussig med munnen hennes. Men det er jo nesten så jeg lurer på av og til om det er noe jeg innbiller meg. Men hun har ihvertfall unormal adferd. Og jeg får vel bare vente og se hva som skjer videre.
Alle kampfiskene mine har også en slik "kysse trut" hele tiden. Tror ikke det er farlig for fisken.
Jeg har ikke sett fru palett på et par dager nå, og regnet vel med at hun var død. Det hadde ikke vært noen endring i tilstanden, lite mat, stod mest rolig inni ei plante. Før hun altså forsvant helt.

I går kveld var jeg nedi med slamsugeren for å få unna litt gørr, og da tittet jammen meg et lite hode fram fra ei hule jeg har som jeg aldri har sett fisk inni før. Det var fru Palett som lurte på hva som foregikk. I dag har hun vært framme og svømt litt, men nå dro hun inn i hula igjen.

Det ser jo nesten ut som hun takler bra å ha en litt pussig munn. Og jeg lurer på om hun kan ha planer om å legge egg igjen? Eller kanskje hun bare gjemmer seg. Jeg aner ikke.

Jeg ser ikke at hun har noe kontakt med hannen. Han er fortsatt travelt opptatt med passe på forrige yngel. Det er 2 stk unger som har overlevd, og nå begynner de å bli store. De har begynt å se seg mer om, jeg observerer dem stadig på nye steder i akvariet. Og pappa palett er kjempefrustrert over at han ikke klarer å holde dem samlet. Akkurat nå er en inni båten og undersøker, mens den andre driver på lavasteinen bakerst i akvariet, og pappa stresser fram og tilbake og skal passe på begge.

Du verden så fascinerende dette er! Men jeg har ikke sluttet helt å bekymre meg for fru palett da, hun er ikke som hun var før - verken i munn eller oppførsel.
Nå har hun fått et "rart" øye også!
Nå har det gått en måned siden jeg oppdaget at det var noe feil med fru palett. Munnen er fortsatt åpen, men hun beveger den en del og jeg har sett at hun får i seg mat. Hun gjemmer seg fortsatt en del og er veldig rolig, men hun kommer fram ved mating og det hender jeg ser henne framme ellers også. Hun har fortsatt fine farger og ser ikke verken tynn eller slapp ut, normal pustefrekvens osv. Så jeg slo meg til ro med at hun kanskje skulle klare seg selv om hun nok har fått en skade i munnen på noe vis.

Nå har jeg oppdaget at hun har et merkelig øye også. Det ligner ikke pop-eye. Det er mer som om det sitter litt skjevt? Vanskelig å forklare, og nå har jeg gjort en kjempeinnsats for å få tatt et bilde - men det virker umulig. Hvis man ser henne bakfra så virker det som øyet står litt mer ut fra hodet enn det på andre siden. Ser du henne forfra vises det ikke. Ser du henne fra siden kan det se ut som en liten "kant" bak øyet som på en måte skyver det litt ut. Nei, dette var vanskelig å forklare.... Øyet ser ikke ut til å være på vei ut av hodet, det ser mer ut som om kanten på baksiden av øyet som er hovent og gjør at det står i litt feil stilling. Øyet har ikke forandret fasong eller størrelse.

Kan dette ha noen sammenheng med munnen? Kan det være noe sykdom som gjør dette? Eller har hun fått en skade til kanskje?

Det er ikke noe stress eller unormal jaging i karet, men jeg har sett hannen har vært etter henne et par ganger. Han jager henne bort hvis hun kommer for nær ham og hans to barn som han fortsatt passer som en smed - selv om de nå snart er like store som mora....

Jeg lurer fortsatt på om det er dyreplageri å la henne gå der. Hun er ikke normal, det er helt klart. Men det virker da ikke som hun lider heller. Jeg synes dette er vanskelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap