Plantesubstrat + sand =grumsete vann!!?

Trenger noen beroligende ord her nå (evt gode råd!). Jeg har akkurat innredet et nytt kar med Tropicas plantesubstrat og har biltemasand over. Men du verden så grumsete vannet er!! Dag 2 nå og jeg ser liten bedring. Kan noen fortelle meg at dette vil gå bra? Jeg har litt tynt lag med sand foreløpig (ca 2 cm) -skal legge på et par cm mer sand så fort jeg får kjøpt mer. Dette vil kanskje hjelpe? Men hvordan blir det når corydorasene flytter inn, tro?!

Noen som har erfaring med dette? (sand+plantesubstrat, altså) Takknemlig for alle gode ord/råd! Foreløpig gir karet inntrykk av mer autentisk mudrete elvebank enn jeg hadde planlagt, må jeg innrømme..

Ja, det var det med å sjekke gamle tråder først, da.. Fikk noen svar her, men hører gjerne fra folk som vet hvor lenge grumset kommer til å vare!
Har plantesubstrat og sand i flere kar, skyller sanda godt først, og fyller i vannet veldig forsiktig via en bolle (da treffer strålen bunnen av bollen, og det blir veldig lite trykk på vannet ut av bollen igjen hvis du forstår hva jeg mener...). Og først bare såpass at det blir en centimeter vann eller to, som så blir sugd ut før jeg fyller på igjen via bollen. Da blir det ikke tåke i det hele tatt!

Hvis du har litt tynt sandlag og har forstyrret næringssubstratet ville jeg egentlig tømt karet for vann hvis det ikke er kjempedigert, og fylt forsiktig opp igjen. Det klarner nok, men det kan ta litt tid...

Ved vannskift holder jeg jo ikke på sånn, nå er det planter og røtter i karene, passer bare på at strålen treffer ei rot eller filteret eller noe annet, slik at sanda ligger sånn nogenlunde i ro. Når planter skal fjernes tar jeg det også litt piano og har saks og slange klar.

Har Cory i alle karene også, de graver bare i den øverste centimeteren, så jeg har ikke sett støvskyer rundt dem. Veldig fornøyd, er jeg egentlig :o)
Hadde vært veldig lurt om du hadde lest litt om dette før du tok i bruk plantesubstrat

Skal du bruke substrat må du ha et tykt lag med sand over. Jeg bruker det i alle kar uten problem, men har ca 5 cm tykt lag med sand over. (skal du ha planter bør du ha et tykt lag uansett så røttene får skikkelig feste) Har både cory og kuhlii som graver i sanda, uten en eneste lekkasje.
Det lekker litt substrat opp hvis jeg flytter planter/luker, men det er så lite at det forsvinner med en gang. Hvis det lekker veldig mye hos deg tror jeg du bør tappe ut alt vann og så legge et beskyttende lag med sand over, før du fyller vann igjen.

Lisbeth
Hadde vært veldig lurt om du hadde lest litt om dette før du tok i bruk plantesubstrat :)


Ja, det er alltids lett å være etterpåklok Men ingen skade skjedd; jeg tapper bare ut vannet og har oppi mer sand. Hadde jo uansett tenkt det siste, men håpet kanskje å slippe å skifte alt vannet. Men,men.. er da mer vann i springen

Men det høres jo ut som folk har god erfaring med plantesubstrat+sand+cory (så lenge det er nok sand), så da er jeg i alle fall beroliget med det!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap