Dags for innkjøp av flere "ryddefisker". hva ska jeg velge?

Har et 180l akvarium. Idag bor der: 4 små scalarer, 2 palettciklider, og 2 små ancistrus. Er nå på tide og få inn noen flere fisk som spiser alger.. spesielt slike alger ancistrusene ikke spiser(f.eks penselalger). Har ikke algeproblem idag.. men vet av erfaring at den tid nok vil komme.. Ska jeg gå for SAE eller Ottoer, evt annen fisk? Har aldri hatt ottoer så jeg er litt usikker på hvor flinke de er?.. SAE har jeg hatt før men er usikker på om de går sammen med scalarene siden de kan være litt hmm "stressendes"(uansett størrelse på stim?)? Kan noen gi meg råd?
Jeg hadde et nystarta kar på 250 liter hvor 5 ottoer renska hele greia på en ukes tid Så de er flinke i hvert fall. Om de tar penselalger vet jeg dog ikke.
Selv har jeg liten erfaring med algespisere, men kjæresten min har en 180liter med ett par Krobia sp. Xingu og ett par Blå Acara, begge typer relativt rolige og litt sjenerte fisk, selv om de nok kanskje likevel er litt tøffere enn Scalare. I tillegg har hun en liten stim Danio rerio for øvre lag av karet, en stim Corydoras schwartzi for bunnlaget , pluss ca 8 velvoksne og feite Siamesiske algespisere som virrer rundt over alt. SAE'ene klarer ikke å holde unna alt av alger. Men så satte hun inn et par av Klovne pleco , og vips, var alle alger borte, både på tre og stein. Glasset holder de derimot ikke helt rent, så det må skrapes. I tillegg til algespiserne bruker hun Flyteplanter (Andemat), for å ta overskuddsnæring, men de sprer seg lynraskt.

I små kar bruker hun Otto, og der er det gjevnt over veldig lite alger.

Lykke til.
Har du vurdert snegler? en håndfull gule eplesnegler feks. er ett fint syn i ett akvarie!
AfricanFever
Har du vurdert snegler? en håndfull gule eplesnegler feks. er ett fint syn i ett akvarie!


Får eplesneglene ha sine følehorn i fred hvis de går sammen med paletter og scalarer? Det tviler jeg på

Kan ikke si jeg har hørt om noen fisk som spiser penselalger. Dette er en av de algene som er svært vanskelig å bli kvitt når de først har fått feste i akvariet, desverre.
Lisbeth
Kan ikke si jeg har hørt om noen fisk som spiser penselalger.

Denne gjør. Utrolig effektiv som liten til middels stor
Janne
[QUOTE=Lisbeth]Kan ikke si jeg har hørt om noen fisk som spiser penselalger.

Denne gjør. Utrolig effektiv som liten til middels stor

Enig, og hos oss hvor stimen består av middelsstore til fullvoksne monstre virker det som om riktig oppførsel smitter, alle er supereffektive! Ikke mye ro i krokene da, virkelig stimfisk på speed...
Sitter i bilen. Kjører 17 mil får å hente SEA nu. Kinesisk algespiser er knallgod hos meg.
Janne
[QUOTE=Lisbeth]Kan ikke si jeg har hørt om noen fisk som spiser penselalger.

Denne gjør. Utrolig effektiv som liten til middels stor

Ja det er jo sant!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap