Guppy.
Jeg har nå ca 15 guppyer i er akvarium sammen med 3 maller der det er en voksen å to yngel + noen kirsebærreker.
Og det er guppyene som ser ut til å være syke.. Alle er født i mitt kar, og er 5 måneder gammel, pluss en som er "voksen" som jeg har hatt i ca 9 mnd.
Jeg har hatt to pakistanbotiar sammen med de en periode for å få bort en del snegler, men har flyttet de til et annet kar for noen uker siden.
Har bare en vanlig filterpumpe i akvariet (110L) og en luftpumpe. Bruker å rense akvariet ca 1 gang hver 2 mnd.
Vannverdiene er fine, har ikke tall på det akkurat nå, men er ikke lenge siden jeg tok en stiks å da var alt i skjønneste orden.
Det virker som om at guppyene blir lammet i bakdelen, de får liksom ikke svømt på ordentlig vis, de ser slitne ut, orker ikke å svømme. Åsså dør de til slutt. Denne prossessen kan ta en god stund, opptil flere uker.
Mallene og rekene oppfører seg som vanlig.
Har desverre ikke noen bilder av de.
Håper det er noen som vet hva som feiler guppyene min og at det finnes noe jeg kan gjøre for at de ikke skal dø..
Og det er guppyene som ser ut til å være syke.. Alle er født i mitt kar, og er 5 måneder gammel, pluss en som er "voksen" som jeg har hatt i ca 9 mnd.
Jeg har hatt to pakistanbotiar sammen med de en periode for å få bort en del snegler, men har flyttet de til et annet kar for noen uker siden.
Har bare en vanlig filterpumpe i akvariet (110L) og en luftpumpe. Bruker å rense akvariet ca 1 gang hver 2 mnd.
Vannverdiene er fine, har ikke tall på det akkurat nå, men er ikke lenge siden jeg tok en stiks å da var alt i skjønneste orden.
Det virker som om at guppyene blir lammet i bakdelen, de får liksom ikke svømt på ordentlig vis, de ser slitne ut, orker ikke å svømme. Åsså dør de til slutt. Denne prossessen kan ta en god stund, opptil flere uker.
Mallene og rekene oppfører seg som vanlig.
Har desverre ikke noen bilder av de.
Håper det er noen som vet hva som feiler guppyene min og at det finnes noe jeg kan gjøre for at de ikke skal dø..
Postet 22.05.11 kl 11:23
Postet 22.05.11 kl 11:28
Postet 22.05.11 kl 11:34
Postet 22.05.11 kl 11:38
Postet 22.05.11 kl 11:40
Postet 22.05.11 kl 11:42
Ilene NordsteienDet virker som om at guppyene blir lammet i bakdelen, de får liksom ikke svømt på ordentlig vis, de ser slitne ut, orker ikke å svømme.
Det høres ut som at du beskriver et velkjent problem med guppy. Dette kalles ofte for "ryggknekk" osv. Du finner dette mest utbredt hos kulturguppy, men også hos VF guppy. Det er mange teorier rundt dette, sykdom, defekter i beinstruktur eller bare slitasje pga lek. Du kan f eke lese mere om dette i denne tråden.
Postet 22.05.11 kl 15:36
Nils Vollstad[QUOTE=Ilene Nordsteien]Det virker som om at guppyene blir lammet i bakdelen, de får liksom ikke svømt på ordentlig vis, de ser slitne ut, orker ikke å svømme.
Det høres ut som at du beskriver et velkjent problem med guppy. Dette kalles ofte for "ryggknekk" osv. Du finner dette mest utbredt hos kulturguppy, men også hos VF guppy. Det er mange teorier rundt dette, sykdom, defekter i beinstruktur eller bare slitasje pga lek. Du kan f eke lese mere om dette i denne tråden.'
Jeg har sett det der at de får en bøy på seg, men de har ikke det da, de bare blir "late"..
Kan det ha noe med at det er for mange hanner en det er anbefalt i forhold til hunner? At hannene sliter ut hunnene?
Postet 22.05.11 kl 17:58
Ilene NordsteienJeg har sett det der at de får en bøy på seg, men de har ikke det da, de bare blir "late".. Kan det ha noe med at det er for mange hanner en det er anbefalt i forhold til hunner? At hannene sliter ut hunnene?
Det kan godt være grunnen, jeg har blitt anbefalt å ha minst to hunnguppyer til en hannguppy. Lykketil videre!
Postet 23.05.11 kl 19:15