Mine akvarium (side 31)

Takktakk! Har tatt bilder av eføyen og pletter i luften-plantene som jeg kan dele når jeg kommer hjem fra arbeid. Eføyen bretter seg virkelig ut.

Har gravd etter gamle mobilladere og alt mulig idag, og ikke funnet noen på 12 volt som kan brukes til 12-volts PC viften jeg har. Irriterende! Så er jeg jo også bittelitt skeptisk til å trikse og mikse med slikt selv, mtp brannsikkerhet, men ehh jeg vet nå ikke. Den viften blir jo aldri stående når jeg ikke er hjemme uansett. Vet forsåvidt ikke om jeg egentlig trenger det heller, delte meninger der - kanskje bare må vente på at mosen gror selv. Litt som med undervannsplanter som liksom må krepere før de vokser nytt.

Har kjøpt meg enda ei E27-sokkel lyspære på ebay idag. Utrolig billig der, og mange forskjellige LED lys der med 6000 - 6500 kelvin. Vet nå ikke hvor bra de er, men den ene ebaypæra jeg har prøvd på kaktusene mine ser ut til å trigge både høyde og tykkelse.

Sølvi, ja de der er nyyydelige, har siklet etter en del av de! Men litt dyre, spesielt for meg som syns akvarier uten sånn ramme rundt er litt skummelt, hehe. Aquamanias hadde en god del superbillige kar i 20+ liter størrelsen, på rundt 200, 300 kr. Men har spurt om frakt på disse, for hvis frakt blir typ 400 kr kan jeg jo likesågodt la vær.

Har hatt flere av disse, men har kun et nå, veldig fine,men er enig med deg om at de er litt dyre.
Jeg blir så frustrert at jeg vil spyyyy!!
Flyteplantene mine har bare bestemt seg for å klumpe seg sammen til en stor ball i det siste og nå husker jeg hvorfor jeg har en tendens til å ikke gidde med karet av og ti, for jeg får de ikke til å gro "bortover" som normale planter lengre, å det er til å bli loco av!

Vet ikke om strømmen er for sterk eller hva det er men det er jo ikke noe som er forandret! Kanskje pga vannstanden har en tendens til å være lavere enn normalt?
Jeg har i tillegg begynt å spe på med bitte litt plantenæring hver dag, for jeg mistenker growth stunting er en av syndenene her. Grrr! Det ser jo virkelig ikke bra ut, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Det har liksom bare blitt sånn. Har også bestilt nytt lys, så kanskje det hjelper. At de stuntes fordi de ikke får lys?

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Her hadde jeg prøvd å dele det opp litt og luke bittelitt, men det bare samler seg igjen.

ÅÅåh jeg vil grine, det er så frustrende. Nå er ALT av flyteplantene bare en stor ball helt nederst i hjørnet igjen

[External Image]

Her er et bilde av vivariet ihvertfall.

Pletter i luften og en 12 krs eføy som jeg klarte dele opp i tre små biter, som vokser flitting. Eller, to av de vokser flittig ihvertfall.

[External Image]
Det går rolig for seg her i akvariene ihvertfall. Er litt sløv med vannbytte til tider, mest pga litt slitsomme jobbskift, men tar skippertak i frihelger osv. Så etterfyller jeg jo stadig, ettersom kattene drikker så voldsomt av de to karene på soverommet, haha. Det gror no voldsomt i vivariet (eller dvs er vel egentlig et palu men ehh ikke så nøye, haha) - javabregna har strukket seg så voldsomt opp av vannet, noe jeg er veldig fornøyd med. Den er så flott, og var redd den skulle mistrives. Men ser at denne korken ikke er helt "patent" - korkbarken jeg har brukt som underlag, ser ut til å bukte og heve/senke seg litt rundomkring. Frykter den skal bryte ihop etterhvert. Men da får jeg bare gjøre alt på nytt. Tror at hvis jeg skal gjøre alt på nytt,så blir det enten HELT naturlig, med store steiner og greier, eller mest falskt, i form av skum osv. Vi får se. Slik det er nå så er det litt knotete, men det var gøy å prøve seg fram ihvertfall, og lærerikt. "neste gang" blir det vel enda bedre, håper jeg.

Måtte bare ta et par bilder igår, gammelkatta hadde funent ut at jeg har satt den ene ottoen jeg har igjen (eller så gjemmer den andre seg godt), i bittelillekaret på 19 liter ca. Ikke helt ideelt, men det er en sånn grobunn for alger der, (lar lyset stå på litt lenge, sola treffer akkurat midt på glasset så er en sånn fin flekk med alger der), og ellers litt sånn uhemmet. Det måtte være noe for den, tenkte jeg.

Litt crappy bilder, måtte bare skynde meg, hehe.

[External Image]

Den ene sitter og ser på ottoen, den andre er tørst

[External Image]

Var usikker i starten på om javamosen skulle klare å vokse, men når den først får kommet seg, så spirer den noe voldsomt. Var jo bare en skarve klump neddi der først. Her må jeg også fylle på vann idag, for de er en tre stk som daglig drikker av dette. Berta her må ta med labben for hun vil ikke stikke nesen neddi, haha.
[External Image]

Slik ser 160literen ut for tiden. Den må absolutt ha seg et vannbytte asap. Men jeg skal snart på jobb, så det får bli senere. Men jeg etterfylte 10 liter for bare noen dager siden.

[External Image]

110 literen er nå bare et vanlig "kar" med planter, altså ikke akvarieplanter, men med planter.

Bakgrunnen er korkbark på kortsidene, og isoporbakgrunn med kokoshummus fuget på som hovedbakkgrunn.

Bunnen er lecastein og litt coop kattesand, sånn svart markdekke, "eggcrate", markdekke og ei blanding av kokoshummus og kokosbark.

Cryptocorynene og anubias ser ut til å vokse fint i "sump", men usikker på om de klarer å spre seg. Veldig overrasket over at cryptocorynene klarer seg. Håper de setter røtter og vokser slik de gjør under vann.

Jeg har en bit med xaxim stående også som jeg håper omsider vil gro, men usikker. Tror jeg må sette den littt "våtere".

Jeg har en slags paraplyplante inni der også, husker i farten ikke navnet men jeg kleip bare av en stengel og satte den ned. Ser allerede en ny liten vekst på den, rødere og finere enn resten. Men usikker på om den vil holde seg, da det var beskrevet på nett at man "måtte bruke steril saks" osv, og at den helst skulle så visst antall uker i vann først og blablabla, hahaha men jeg tok nå bare kjøkkensaksa og lot det stå til.

Foresten har jeg jo også den svææære javabregna i karet ennå. Den er ikke like fin lengre, nå som rotknollen ikke står i vann, men den brukte mange måneder på å gjøre seg fin forrige gang, og den hadde ikke godt av å stå så tørt som den gjorde da jeg holdt på å tømme karet. Den trenger nok litt mer tid å komme seg.

I 160literen har jeg nesten ingen flyteplanter lengre. Fikk et lite fit of rage og kasta masse av flyteplantene, for jeg ble så himla lei at at de bare samlet seg i klynger og ikke ble hverken det ene eller det andre. Grrr! Men lot det være litt igjen, mest av gulrotgresset.

Idag har jeg kjøpt to stk mopanirøtter til 160literen. Har to fra før og skal kaste ut de gamle røttene som er der. De er fine og store, men de ryr så besett, jeg blir så lei. Ikke fordi catappabladene ikke "ryr" når de blir gamle, men disse røttene støver så innmari irriterende. Så er de ganske myke blitt, også. Men har jo hatt de en del år så det er vel derfor.

Mopanirøttene var helt klovnete dyre. 200 kr pr stk. Og det var ikke rare greiene. Kjenner at det blir siste gang jeg kjøper noe som helst på den dyrebutikken. Prisene er er helt vannvittig. De hadde korkbark-huler der, som på petworld koster 149 tror jeg, mens i butikken her kosta de 700. SYV HUNDRE KRONER. Det er ikke bare litt forskjell, det er jo blodpris. Greit man skal tjene, men dette er jo bare helt hinsides all fornuft.

Sist de hadde dronningrasbora, så var de så underlige i fasongen. Så helt steroide-monster ut. De var sikkert dobbelt str enn normalt, og veldig sånn "klumpete". Ikke at jeg skal sitte og slenge dritt om butikken, men disse prisene gidder jeg ikke mer. 400 kr for to røtter er absolutt latterlig.

Takk for oppdatering!
Den 110-literen skulle jeg likt å se bilder av
Her kommer bilder, vettu!

Glemte vist å overføre bildet fra rett-fram vinkel, men jaja her er iaffal 110literen som bare har planter nå. Eller, dvs skal ha... jeg vil ha mest mose og slikt som spres via sporer, så det tar jaggu tid dette, haha. Håper xaximen kommer med noe morsomt.

[External Image]

Paraplyplanten, eller hva den nå heter. Navnet står på potten hvor "resten" står. Dette var bare en liten snei jeg klippet av. Den røde lille der har den skutt ut de siste dagene.
[External Image]

[External Image]
Litt vått da jeg akkurat har sprayet inni her.


Mosedottene er uhm, husker ikke, flamemoss eller xmasmoss, fra ebay. la den ned her forleden så er usikker på om den vil spre seg eller bare visne, men vi får se!
[External Image]



Her er 160literen etter de nye, dyre mopanirøttene. Hadde visst tre stk fra før, ikke to. Så det var jo greit nok. Ikke helt sikker på om røttene blir stående slik, men vi får se hva det blir. Foreløpig syns jeg det ser helt greit ut. Om bare gulrotgresset hadde tatt fart nå så kanskje det hadde gjort det lille ekstra.

[External Image]

Fiskene syns det var meget spennende med nye røtter, ihvertfall!
Veldig spennende prosjekt du har i den 110-literen! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve noe tilsvarende, men har liksom nok med å planlegge akvarier med fisk, hehe... Det må jo ta ufattelig lang tid å få mosene til å spre seg overalt? Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg! Hva er forresten xaxim?
Xaxim er vel egentlig en slags ...bregne tror jeg? Så et stykke xaxim er vel barken/skav av stammen tipper jeg. Det er ihvertfall ofte spekket med forskjellige sporer av planter. Det er ikke noen garanti på at man får noe som vokser ut, men det er oftest det de brukes til - at man får forskjellige "overaskelser" som vokser ut av den!

Jah, jeg hadde et oppsett fra januar til juli eller august tror jeg, og det meste som hadde spredd seg da var husvandrer-planten og javabregnen, samt mosen under vann. Mosen hadde også vokst seg opp over vann,men det tok mange måneder til bare et lite stykke. Så man må bare smøre seg med tålmodighet. Men det er gøy å se en liten spire her og der!
Wow
Misunner deg det flotte eksperimentet der Inspirerende!
Takktakk! Jeg gleder meg til det skyter fart! Har bestilt en 3xbregnepakke på dartfrog. co .uk så er spent på hvor kjapt det kommer og hvordan det ser ut. Er visst "den store" nettsiden for terrariefolk, hehe. De hadde ihvertfall kjempe utvalg av planter, og frakt til 50,- syns jeg var helt ok. Var en god del bra på Ebay, men mange av selgerne der skriver at de kanskje ikke sender til Norge, og da må man begynne å spørre og grave til hver enkelt for fraktpris og det gidder jeg ikke.

Iløpet av høst/vinteren planlegger jeg å starte opp et kar igjen med reker. Har to 54 litere jeg kan velge mellom, men er litt usikker på om jeg burde re-silikonere, selv om ingen av de er spesielt gamle, og det ene er jo et sånn aliminums-kar så fugingen holder nok. Men kunne tenkt meg et nytt kar, kanskje en 30liter. Vet ikke helt ennå. Uansett må jeg flytte på noe på soverommet, og skaffe bord/benk som holder såpass mange kilo, så det blir nok en lang stund til. Ikke noe jeg gidder å haste med å kjøpe.

Sitter her og klør etter å kjøpe flere planter til terrariet, haha.
Her putrer det som vanlig. Måtte ta ut den ene mopani-roten til slutt, den var konstant dekket av sopp, og all verdens kokende vann og skrubbing så ikke ut til å hjelpe. Skal prøve å hardkjøre den litt med div kokende vann, muligens litt klor osv og la den lufttørke noen uker og se om det blir noe bedre.

I mellomtiden satte jeg noen gamle kokosnøtter den den stod. Alle flyteplantene i 160literen har visnet hen mer og mer. Skjønner ikke bæret, men mistenker at kanskje den soppen har brukt alt av mineraler osv,rett og slett stjålet? Hmmmm. Vil vise seg nå når den er borte ihvertfall. Jeg ga cryptocorynene litt bunngjødsel, (en ny type jeg ikke har prøvd før) og de ser virkelig bra ut. Skyter ut avleggere i hist og pist. Veldig glad i de plantene.

I vivariet går det sakte. Lurer på om det er for kaldt? Tempen viser 20 grader ca men føler at alt bare sturer. Skal bytte lysrørene der neste uke, de er litt gamle nå mener jeg. Har satt den ene orkideen min der også, og prøvd meg på noe sånn "lage melk og mose smoothie" og klæsje litt rundt. Noe med at bakteriene i melka skal kickstarte mosesporer til å gro lettere. Vi får se. Det har dannet seg mugg der på et døgn ihvertfall, så noe skjer jo. Skjønner ikke at jeg skal plages så mye mose, men kan være at det ikke er tropisk nok. Luftfuktigheten er på ca 80 nederst i karet, men ser ikke tegn til kondens/fukt på glasset så tror det er for kaldt i lufta til at det blir trope.

Har bestilt meg en sekk med Akvastabil Hayley grus, usikker på hva jeg skal gjøre med den. Eller altså jeg vil jo ha et reke-kar ellernoe men har ikke noen planer ennå. Den skulle bli levert idag men Bring har tydeligvis bare "prøvd å levere" uten å ringe meg på telefon, og dermed ment at jeg må hente selv på posten...en flere kilos sekk, når jeg ikke har bil og derfor bestilte, og betalte for, hjemlevering. Jeg blir altså helt livstrøtt av dette postvesenet.
Grrr.. Prøvd å ringe og klage?

Ellers tror jeg du har rett ang. temperaturen. Tomater har f.eks. en ideell rotsonetemperatur på ca 22-30 grader.
Oops, mente foresten haley grus, men gikk ikke å endre innlegget.

Jeg sendte en klage på nettsiden, så får vi se. Vanligvis ringer de en gang for å spørre om jeg er hjemme, og når det kan passe - så ringer de når de står utenfor døren eller når de er på tur. Her ble det ikke ringt i det hele tatt. Poenget med hjemkjøring er jo ikke at man skal sitte i vinduet og glane fra klokka ni om morran, men at man har noen som kan ta imot/få beskjed ihvertfall. Vet DHL har også kommet til arbeidsplassen min når de har spurt, uten problem. (i det tilfelle jeg vet jeg har en lett pakke)

Idiotisk ihvertfall, at det ikke går å ringe og gi beskjed, når man har betalt for hjemkjøring.

Undrer meg hvordan jeg skal klare å holde tempen på for eks 25 grader uten at det er lysene som må stå på hele døgnet. Kanskje noen lette små varmepærer av no slag, eller varmesteiner. Hmm.
Første jeg tenkte på var varmekabler. Du får gå på shopping
Posten kom jaggu med pakken dagen etterpå, etter klage til kundeservice.

Bytta ut biltemasanden i det lille bittelille karet med Haley-grusen, og syns ikke den var så spesielt svart at det gjorde noe. Den så svart ut på nærbildene, i handa og i posen, men når jeg hadde det i karet var det endel lyse biter der også. Flaks jeg bare testa det i det lille karet først isåfall! Skal jeg ha rekekar til våren så spørs det om jeg leter etter en annen grus istedet.

Lagde en liten "blåfiltervegg" også i lillekaret denne gangen. Syns de filtrene er såpass små. Det ble litt knot men greit nok. Skal jo bare være for planter og snegler - og den gamle vinkeltetraen som tviholder på livet, haha.

Tror til reke-karet blir jeg nok å lage et diy filter men i litt mindre dimensjon og med slike bio-pellets. Disse tubeforma greiene muligens. De skal visst ha en god effekt i forhold til hvor mye man trenger.

Fikk ikke tid til å gjøre alt jeg ville idag så fortsetter etter nattevakt imorgen. Trenger bare stappe oppi steinene i karet nå, kickstarte med litt filtergugge (klarte dra ut feil støpsel igår så pumpa sto stille i lillekaret når jeg egentlig skulle ta ut støpselet til varmen i 160literen, haha huf)

Vi får se hva det blir til. Håper det er litt slingringsmonn mtp de lavasteinene som muligens holder på en god del gode bakterier.
Huttetu for et styr. Lagde da denne ene "veggen" med filtermateriale osv og syntes det var ei ganske god løsning. Bare at pumpa bestemte seg for at nå var tiden inne for å lage mest mulig bråk i hele verden. Kom hjem fra jobb og den vibrerte så hardt at den satte igang bråk i pumpa i 160literen over. Jessu! Dette er jo på soverommet mitt i tillegg, og selv om jeg liker litt whitenoise så var dette helt grusomt. Senga mi ristet og den er ikke akkurat i kontakt med pumpa, haha.

Enden på visa var at jeg nappet ut kontakten. (fisken var i et plast krus på kjøkkenet, haha stakkars) - det var bare snegler og planter i karet.

Bort med hele blåfilterveggen, drit i det, bare ha ei lita pumpe.
Jeg satte en gammel Elite-Flo ellerno neddi der senere på dagen. Hadde helt glemt dette lille filteret. Det har en fin og nett fasong, og sugekopper som sitter. Krøstet litt filterguffe fra 160literen bare sånn for å håpe at slipper nitritthelvette.

Kommer hjem fra jobb og nå er denne pumpa også i full gang med støy og bråk fra en annen verden. Prøver å rukle og fikle i all retninger for å se om det hjelper. Etter masse knot og irritasjon måtte jeg bare nappe ut denne pumpa også. Så nå går karet uten filter, bare de lavasteinene og plantene. Men vet jo at ikke alle plantekar trenger pumpe, og dette skal jo være bare et lite "fylle med rest-plante"-kar. Tipper sneglene ikke får det store problemet med å overleve. Litt usikker på den gamle vinkeltetraen. Kanskje det går med bare vannbytter nok. Skulle jo helst fått adoptert han bort til noen men her sitte vi nå, haha. Trør jeg krøster litt mer filterguffe etterhvert, fortsetter med vannbytter osv og bare ser det an. Kanskje jeg kjøper et lite hang-on filter. Jeg vil ikke ha sånn luft-drevet ihvertfall for luftpumper er noe av det mest bråkete av all akvariegreier syns jeg.
Lagde meg et lite diy-svampefilter til nanokaret ihvertfall. Er jo ikke no fan av luftpumper egentlig. Skjønnner ikke at alle syns de er så stille av seg. Jeg har både Tetratec og Sera Et eller annet som begge visstnok skal være kjempestille men, ehhh. Bruker tetratecen og den står nå på filtermatter på golvet, uten at den er "uhørlig" av den grunn. Vi får se om den holder testen når jeg legger meg. Pumpa i 160literen høres jo ikke i det hele tatt, så skjønner ikke hvorfor jeg skal plages med alle disse småttisene. Jeg krystet litt mer filterguff fra akvariet inn i nanokaret. Lurer på om jeg i teorien kan la det "kjøre seg inn litt" og deretter ta ut luftpumpa. Det setter seg kanskje en god del bakterier på de lavasteinene, og kanskje lever de der uten no problem? Usikker. Får bare prøve ikveld og se om jeg blir sprø av lyden eller ikke, haha. Syns jo ikke lyden av bobler er no sånn kjempedigg heller så.

Du kan også bruke en liten pumpe i stedet for luft på svampfilterene. Bare å sette på svampen på intaket på pumpen.

Luft pumper bråker, det gjør også boblene som kommer ut av luftesteinen.
Hadde dessverre ingen pumper tilgjengelig, annet enn de små innvendige filtrene som bråker så fælt. Kunne vel alltids demontert de muligens - men akkurat nå er det veldig lite lyd ihvertfall. Hører bare luftpumpa om jeg kommer nærme nok eller sitter på en spesiell måte, haha. Hører en og annen boble sprekke men ikke noe sånn kjempekrise. Usikker på hvor effektiv disse luftpumpefiltrene er. Filtermateriale er det nok av slik jeg lagde det - men stoler ikke helt på opplegget - haha.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap