Dimming og moonlight i juwel 400l?

For øyeblikket står mitt 400l juwel akvarie tomt p.g.a vatnmangel, holder på å bore ny vatnbrønn så i den forbindelse begynner eg å tenke på oppsett av 400l igjen.
I 400l står det, så vidt eg hugsar, 2stk T8 lysrør. Desse gir ikkje bedre lys enn det trengst, og eg klør i fingrane etter å skifte dei ut. Dermed lurar eg på kva mulighetar eg har, utan at det nødvendigvis kostar skjorta.

Går det an å få dimming av lyset slik at det skjer ein "soloppgang" og "solnedgang" + moonlight etter solnedgang og nokre timar utover kvelden? Akvariet skal stå i stova og difor syns eg det bør være mjukare overgang av lys av og på + at moonlight vil gi ein stilig effekt i stova. Dessutan ser eg for meg at soloppgang og solnedgang vil være triviligare for fiskane også.

Men som nemnt, går dette an på eit juwel armatur? Kva trenger eg evt. å kjøpe inn?
Håper nokon har svar/tips/erfaringar å komme med. Eg har prøvd å søke rundt i forum utan noko særlig resultat, så trur ikkje detfinnast liknande tråd...?
I Juwel vision 450 er det 4xT5 fordelt på to armaturer som dette, med reflektorer gir det bra nok lys her. Har moonlight limt midt på det forrerste, og tre timere slik at bakre armatur slår seg på først om morgenen, begge lyser mesteparten av dagen, forrerste armatur slår seg av en time før det andre, og moonlighten fem minutter før og fem minutter etter dagslyset. Vet ikke om det ble helt forsåelig, men det blir altså litt skumringstime og ikke så brå overganger på den måten :o)
Lys
Har bygd opp vårt nesten på samme måte, hvor vi har en monlight på det bakre lyrøret, så har vi en på hver side fremme, justerbare er dem, så kan justere lyset på dem , i tilegg er det dimbart. Synes det er utrolig herlig å se på når kvelden kommer for fiskene, når lyset er på. Virker som de koser seg med det lyset.

Fortrakk ha det i midten bak for fikk en utrolig dybdevirkning på akvariet, men så er det jo visjon)
Akvastabil har armaturer som kan dimmes + styring. En kan få kun lysarmaturen for å bytte ut gammelt lys i eksisterende topp, utvide med mere lys, eller selvbygging.

Effect-Light styres med denne: Sunriser

Sunriseren kan brukes på andre en akavastabil sinne armaturer og den kan styre flere en de to som det er utgang for. Har den selv, og funker helt greit synes jeg.

Arcadia har noen som kan bygges/skifte ut inn i eksistrende topper , .
De har også Led erstatning for lysrør.

Webzoo.net har også noe: ,
[URL=http://webzoo.net/default.pl?showPage=463[/URL]
Dimbare [URL=http://webzoo.net/default.pl?showPage=809[/URL]
Tusen takk for svar og lenker.
Men forstår eg det riktig om eg må kjøpe ny armatur for å få dette til, eller går det an å bygge utifrå den armaturen som eg pr. i dag har i mitt Juwel Rio 400l...? Nytt T5 juwel armatur til dette akvariet ser eg ligger på rundt 1600kr, men hadde det gått å bygge om litt billigare sjølv så hadde det absolutt vore veldig greit.
Nå har jeg ikke juwelkar selv, men kan du ikke kjøpe et t-5 armatur i tillegg til ditt t-8 da? Armaturen i juwelkar er vel bare lyslister som ligger løst på toppen av karet? Må vel kanskje kjøpe nye luker på toppen også da.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap