Fisk dør innen 24 timer, hvorfor?

Hei.
Jeg har en 60 liter kar med to maller, to snegler, tre platyer og tre regnbuefisk. To platyer og en regnbuefisk har dessverre blitt sendt til det dype havet.

Det som forbauser meg er at de to platyene var fine og friske dagen før, og de hadde spist maten sin. Morgenen etterpå så var de helt hvite og med buken opp. Regnbuefisken hadde vært litt uggen, men spist og svømt litt rundt, men den hadde beholdt fargen, og sank ned i karet.

EN mulig årsak kan være at de var veldig stresset, for jeg flyttet karet fra et sted til et anna, men jeg hadde med opprinnelig vann og fulgt instrukser jeg fikk fra dyrebutikken.

Sjekket vannverdiene og de var helt fine.

Kan det være en annen årsak?
Ville tatt noen vannbytter allikevel,for det virvles opp mye rart når et karr flyttes.
hva har du testet da?
Ph?gh?nitritt?

det er jo og viktig å vite hvilke verdier hver fiskeart skal ha...veldig ofte folk tester vannet og sier det er helt fint,men som regel er det noe som skurrer
Noen fisker tåler stress bedre enn andre,men det er klart å bli flyttet fra et kar til et annet tar på...
"Helt fine" vannverdier er som oftest ikke det :p
Her må nok en mer detaljert oppdatering til!

Her høres det ut som du har fått et nitritt-hopp i karet. Eneste som vil hjelpe er å bytte vann, ofte. Blir fisker liggende døde i karet kan dette være med på å grumse til vannet, selv om de bare har ligget der et par timer.
60 liter er ikke så mye, derav skal det heller ikke så mye til før noe går skeis.
Regnbuefisker er som oftest stimfisk, å holde èn og èn kan nok føre til mistrivsel, og til slutt død. Prøv å bytt vann hver dag en periode, får håpe ingen fler dør!
Inap
..... men jeg hadde med opprinnelig vann og fulgt instrukser jeg fikk fra dyrebutikken.

Der stusser jeg litt!
Hva er "instrukser fra dyrebutikk" i dette tilfellet?
Du sier ingenting om hva du f.eks gjorde med filteret.
Å ta vare på vannet kan fort gjøre vondt værre!
Okei, du unngår brå endring i pH og gH kanskje,
men nitritten står i fare for å gå i været slik det nevnes her.
Hva instruerte de deg til å gjøre i denne situasjonen?
Har slik teste stripe som viser både nitrit, ph osv. Det er bare så rart at i det ene øyeblikeet så svømmer de rundt og i det neste så bare flyter de...
Strips-testene er oftest så unøyaktige at de er helt ubrukelige. Kast dem og kjøp ordentlige testsett (dråpetester).

Hvor lenge har akvariet vært i drift?
Lever litt vann i butikken neste gang og få dem til å teste for deg med dråper. Slike strips er mer en indikasjon enn en fasit som regel Be dem gjerne også om å teste de aktuelle karene du skal ha fisk fra, slik at du ser hvor stor forskjellen er.

Jeg bruker gjerne oppimot to timer på å akklimatisere fisk, uansett hvor utålmodig jeg er. Rett og slett fordi det ikke plager meg å ha en pose liggende i karet mens jeg gjør noe annet. Også tar jeg bestandig opp posen og plukker opp fiskene og har dem i karet. Vann følger ikke med fra butikken )
er så vanskelig å svare skikkelig når det er litt for lite info
Lurer også på hvor lenge karet har stått i drift?
regnbuefiskene er altfor store for det karet + de bør være en god stim for å trives...

hvis man skal levere en test til butikk,må man vite at de vet hva de skal se etter...når jeg tar tester for kunder er det kjempe viktig å vite hvilke arter som er i karet,pga de forskjellige fiskene krever ikke alltid det samme..hvor lenge karet har stått i drift,hvor mye de mater osv...
er karet ditt for nytt,er det altfor mye med 8 fisker på en gang i et så lite kar

håper du får den hjelpen du trenger i butikken

Karet har vært i drift siden midten av februar. Det er ikke spesielt lenge, og jeg har blitt fortalt at det tar minst seks måneder før vannet er slik det burde være.
Beklager med den dårlige informasjonen, men vet ikke helt hva jeg burde nevne og ikke.

Ble fortalt i butikken at med den type kar jeg har, så skulle det gå fint med platyer og regnbuefisk. Jeg spurte etter de mest robuste typene, siden jeg er nybegynner på dette.
Dagen før jeg pakket og reiste, så renset jeg filteret, og akvariet. Jeg hadde med meg 70 liter med rent vann, og ca 20-30 liter med det opprinnelige vannet, for å ha noe av bakteriekulturen med meg.

Da jeg kom frem satte jeg alt opp, og lot karet stå og surre uten fisk i ca 3 timer, og det var en del grums, selv etter rens. Puttet fiskene oppi etter det.
Inap
Dagen før jeg pakket og reiste, så renset jeg filteret, og akvariet. Jeg hadde med meg 70 liter med rent vann, og ca 20-30 liter med det opprinnelige vannet, for å ha noe av bakteriekulturen med meg.

Det er i filteret de viktige bakteriene sitter, har du vasket det har du nå et problem desverre. Det tar flere uker å opparbeide nok bakterier i filteret før du kan belaste karet med fisk. Å ta med noe brukt vann hjelper lite.

Anbefaler deg å lese artikkelen om vannverdier

Søk også i forumet om oppstart av akvarium. Mange som har gått i samme fella som deg, mange råd å få i tidligere innlegg
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap