"pestsnegler"

Hvordan går det an å driver opdrett på disse? Hva trenger de?
Vann.. Har du to, så blir de fler.
Tar jeg det med ro i 54-literen, blomstrer de virkelig opp. Masse planter, litt fôr og stabile vannverdier og badabing badaboom.. Plukker gjerne et titalls stykker i uka. Skulle begynt å ta med på jobb og fôre praktbotiene på det.. fnis..
Hei! Takk for svar
Grunnen til at jeg skal ha de er to prakt botia og en irrubesco kulefisk. Hehhe..
Men jeg plukket 6 stk av disse sneglene i en dyrebutikk. De er nå i et 30l akvarie med en plante, MASSE alger og en del forrrester.
Temp er på ca 20 grader. Har en pumpe som tikker og går.
Så da burde dette her være "the BIG BANG" altså??? Hehehehe
Vil tro at et lite hakk høyere temp ikke vil skade noen. De blir mer aktive da. Hihi, skulle gjerne ha sendt deg et lite parti snegler, er fenomenale mengder jeg må plukke hvis jeg sløver. Ennå så godt jeg rensker planter.. møkkasnegler! :p
Ja burde funke det. Hos meg har de blitt en plage. Plukker flere never ved vannbytter for å holde bestanden i sjakk. De er overalt, i hundretall.. Når jeg luker i karene slenger jeg gjerne planter i ei bøtte med vann, følger gjerne med noen snegler da. Hvis jeg lar bøtta stå en dag eller to er det gjerne flere geleklumper med egg på innsiden. Men er verst i kar jeg forer godt, så gi dem litt mat i ny og ne. Og en kvast eller fire med hurtigvoksende planter liker de og.
Tusen takk for gode råd. Temp er nå 28 grader og de har lagt fra seg fem dynger med egg Blir masse god mat til udyrene nå
Her er mitt sneglekar på kun 2 liter, her er lever det minst 200 skive- og damsnegler. Har karet på kjøkken benken under lysrør med Valisnera Tiger og litt Javamose oppi. Karet trenger ikke noe vedlikehold, har aldri byttet vann er gjort noe annet med det. Hvis jeg vil at seglene skal formere seg og vokse raskt kan jeg putte oppe en liten squashbit (eller noe annet, segler spiser det meste).
Doktor Dyregod
Karet trenger ikke noe vedlikehold, har aldri byttet vann er gjort noe annet med det.


Du har hverken filterpumpe eller varmekolbe?
Jeg hadde også skivesnegler i et oppdrettskar, men fiskeyngelen der har blitt store nok til å spise opp sneglene. Må finne på noe nytt siden jeg vil ha sneglene som fòrtilskudd.
Shiramor
Du har hverken filterpumpe eller varmekolbe?


Nei, disse seglene trenger ikke det. Det eneste jeg gjør er å etterfylle med vann en gang i måneden. Ta gjerne grus fra et innkjørt akvarium, så er karet klart til segler i løpet av 1 uke eller 2.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg hann i leksfarger
Reklame for plussmedlemskap