Plutselig død fisk

Da har det skjedd; min første døde fisk:/ Fant en Sommerfuglciklide på bunnen av karet, kikket nøye på den før jeg kasta den men den så helt fin. Den har virket frisk og rask hele tiden, spist godt og greier. Så hvorfor dør den da? Er det noe mystisk i karet mitt som vil ta livet av alle til slutt (bare litt paranoid)? Dagen før fant jeg en død reke. Har testet vannet, alt ok. Bør jeg foreta meg noe?

Kan jo også nevne at idet jeg tok ut den døde fisken fikk jeg visst med en Kileflekkrasbora, som jeg senere fant inntørket på gulvet... Skulle tro den var mandag.
Du må legge igjen litt mer info for at noen skal kunne hjelpe deg.
Hvor lenge siden oppstart av kar?
Hvor stort kar?
Vannverdier?
Skal vi se, må vel være 5-6 uker siden oppstart. Har hatt fisk i en ukes tid. 140L, 27 grader, pH 7,5 (jobber med å få den ned), kH ca 2,5. Null nitritt.
Ok, da ser det ut som alt er i orden den veien i alle fall
Da kan det rett og slett være den prosenten av fisk som "bare dør". Noe svinn er helt naturlig.
Jeg har aldri hatt sommerfuglciklide, men etter hva jeg har lest kan det falle fra en del av disse? Ikke de letteste ciklidene å drive med?
Sommerfugler er ofte ganske skjøre ja, det er min erfaring. Ingen grunn til panikk før det evt dør flere
Nei, det fant jeg ut etter at jeg hadde kjøpt dem Hadde håpet jeg skulle få dem til, men det er jo fortsatt en igjen. Så det er ikke helt uvanlig at fisk bare dør uten grunn? Ble litt redd for at hele karet var infisert.

Lite sidespm: Hvilken fisk er det på profilbildet ditt? Den var kjempestilig
Ræka
Lite sidespm: Hvilken fisk er det på profilbildet ditt? Den var kjempestilig:)


Sjokoladegurami )

<embed src="http://www.youtube.com/v/QxF6RsbUWog?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Som de andre sa her så er det ikke uvanlig at fisk dør av og til uten at man finner ut hvorfor, og sommerfuglciklider er en av de artene som kan være skjør. Så lenge vannverdiene er fine så er det altså ingen grunn til panikk

Tenkte likevel jeg skulle nevne at jeg har lest om enkelte spekulasjoner rundt høye nitratverdier og økt dødelighet på sommerfuglciklider. Nå når jeg har skaffet meg den her arten igjen så tør jeg ikke annet enn å sjekke nitraten jevnlig og ta ekstra vannbytter om den går over 20-25. I og med at denne arten altså kan være litt skjør så kan det jo være tilfeldigheter at noen har hatt høy nitrat ved frafall, men for sikkerhets skyld så tør jeg ikke annet enn å være litt nøye med vannbyttene mine.
Takk for tipset! Har vurdert å kjøpe en annen NO2-test, har hørt at Tetra-testene ikke er helt nøyaktige.
Nitritt (NO2) skal alltid være nærmest på null og Tetra sin test starter litt opp på skalaen og har store sprang imellom avlesningene så jeg foretrekker andre merker som er litt mer nøyaktige, feks JBL.

Nitrat (NO3) bør det derimot være en liten mengde av i akvariet om man har planter. De foretrekker rundt 10-15 i nitrat så det er litt balansegang egentlig å ha litt nitrat for plantene og ikke for mye for fiskene. Nivåer på over 50 kan nok være skadelig på sikt vil jeg tro og ømtåelige arter foretrekker nok at nivået ligger under 20.

Nitritt og nitrat er altså to forskjellige verdier hvor den første er skadelig allerede i forholdsvis små doser mens den andre først blir farlig for fiskene i større konsentrasjoner men ellers er fin for planteveksten.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap