Er forbanna -kjøpt planter på dyrebutikken -fikk med dau fisk og betalt for mye.

Som overskriften sier: Idag (rett før stengetid nå) kjøpte jeg planter på dyrebutikken. Kjøpte 3 fine frodige planter (syns jeg selv).

Nå når jeg kom hjem og skulle åpne posene på plantene for å studere bedre lappene samt legge plantene i vann så jeg kunne fjerne steinull o.l senere, så hva oppdager jeg i posen?? Jo, 2 ting:
1: Jeg finner 2 DAUE fisker i posen ilag med plantene! Ser ut som en slags tetra-type, sølvfarget. Stein-daue fisker i posen med planter!
2: Jeg har fått 4 planter og betalt for 4 planter selv om jeg bare skulle ha 3! Og attpå til presterte jeg å si høyt flere ganger (for jeg fant opprinnelig bare 2 planter) at det var dumt å bare ta 2 planter når det var 3 for 150 kroner! Jeg fant tilslutt en plante til, men jentungen i kassa har altså lurt en ekstra plante i posen OG tatt seg betalt for dette! Jeg la desverre ikke merke til summen i kassa siden jeg kjøpte endel annet nips og naps... Så jeg har betalt 150 + 60 kroner for plantene!

Så: Hva i verden gjør jeg? Skal jeg hive plantene i en bøtte med vann og reise tilbake med hele greia på mandag? Hva med de daue fiskene?
Kan jeg bruke plantene allikevel? Skylle de godt og nøye? Og reise tilbake på mandag med den planten som er til "overs" (den jeg ikke har valgt selv) og få pengene tilbake? Hva gjør jeg godt-folk?? Desverre oppdaget jeg dette når jeg kom hjem kl 17.58 og rakk derfor ikke tilbake til butikken...
Kast fisken, ta med kvitteringa og lever tilbake en plante på mandag
Kjenner jeg skal være mer enn glad når de gode gamle butikk-ansatte kommer hjem fra ferie... Selv om jeg vet de ikke kan all verden om fisk og planter så vet jeg iallefall de hører etter hva jeg sier (og holder liv i akvariene...)
Du kan ikke ta med de døde fiskene, tviler på hvorfor de skal ha puttet de oppi med vilje.
Det med plantene kan enten hvert en feil eller hun har gjort det med vilje.
Når du er der rett før stenge tid har nok personen jobbet lenge og er sliten og kan ha hørt feil.
Men ta med planten og krev penger tilbake, dinn rett!!

Håper det ordner seg!!
Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det var fisker i plantekaret i det hele tatt for. Det er jo nettopp ett plantekar med kun planter, og det står altfor langt fra akvariene til at "wops, fiskene hoppet visst oppi"...

Har puttet alle plantene oppi en bøtte med vann nå. Mistet rett og slett lysten til å plante i akvariet i kveld slik som planen var. Får se ann morgendagen istede...
Kan hun ha "tryllet" frem plantekrukkene fra akvariene da? Siden du ikke fant dem i plantekaret tenker jeg? Når en har noen-og-hundre tetraer er det ikke helt umulig at noen klarer å feste seg på baksiden av en plantekrukke.
Det er ikke uvanlig å se Botia og algespisende fisk som Molly tusle i plantekarene, de holder orden rundt seg. Men de skal jo ikke følge med i posen, og i alle fall ikke som lik! Usj...

Enda en bekreftelse på at jeg ikke er hysterisk som lar plantene stå i bøtte i flere dager etter innkjøp, både pga eventuelle plantevernmidler og smittefare. Har hatt hvitprikkangrep jeg ikke får forklart med annet enn nye planter, og har lest redselshistorier om rekedød, og akkurat plantekarantene med vannskift er jo ingen heksekunst :o)
Amanthea
Kan hun ha "tryllet" frem plantekrukkene fra akvariene da? Siden du ikke fant dem i plantekaret tenker jeg? Når en har noen-og-hundre tetraer er det ikke helt umulig at noen klarer å feste seg på baksiden av en plantekrukke.

Nei for hun stod vedsiden av/bak meg hele tiden, og bak plantekaret er kun saltvanns-kar (reoler) og vedsiden av plantekaret er det en haug med gullfisk- og slørhale-kar (reoler). I gullfisk-slørhale-karene var det kun anubias, ikke noen av de jeg har kjøpt/betalt ekstra for. Skulle hun hentet den jeg ikke skulle ha så måtte hun gått rundt reolene og forsvunnet såpass jeg hadde sett det. Så jeg tror hun har lurt en av plantene jeg har spurt om å få studere (jeg spør og graver mye, og vil se plantene i luften siden det er trangt i plantekaret og lese lappene) oppi posene istedenfor å legge den tilbake i plantekaret selv om jeg har sagt at jeg ikke vil ha den allikevel...

Dumt jeg ikke tok bilde av de døde fiskene, men av utseende så lignet de i form på sprøytetetra, finnene var råtnet så umulig å si om de var fargede eller ei...

Plantene ligger i en bøtte nå. Jeg mistet totalt lysten på å plante i akvariet igår. Når jeg åpnet posen med plantene i igår så slo "døds-lukten" mot meg. Det luktet helt forferdelig!
Noen dyrebutikker bruker plantekarene som et fredeligere kar for fisk som er syk/plages av andre. Ikke verdens beste idé synes jeg, å samle flest mulig syke fisk sammen er jo som å be om smitteproblemer, var de ikek syke nok fra før så blir de det helt sikkert da. Og om de dør så må man klare å finne dem oppi all grønska i tillegg:-/
Linda & Ove
Enda en bekreftelse på at jeg ikke er hysterisk som lar plantene stå i bøtte i flere dager etter innkjøp, både pga eventuelle plantevernmidler og smittefare. Har hatt hvitprikkangrep jeg ikke får forklart med annet enn nye planter, og har lest redselshistorier om rekedød, og akkurat plantekarantene med vannskift er jo ingen heksekunst :o)

Hva gjør du med plantene du oppbevarer i bøttene for å unngå at de bærer med seg sykdom da? Bruker du noe medisiner oppi bøttene som forebyggende på plantene for å drepe evt sporer av smitte?

25 timer siden hjemkomst med plantene, de står fortsatt i bøtta. Urørt... Slike episoder tar rett og slett knekken på litersyka...
Hvitprikk overlever i 72 timer uten vert ved 28 grader, så da ventet jeg såpass. Det er vel den sykdommen det er lettest å dra med seg fra butikken, men jeg må tilstå at jeg drypper noen dråper eSHa 2000 i bøtta også, for sikkerhets skyld...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap