Salt i vannet?

har hørt my prat om å sette salt i vannet av ''gammlingene''
hva gjør salte?
hvor mye skal jeg ha oppi en 160L?
hvor ofte skal jeg ha salt oppi?
hvilke type salt skal jeg bruke?
og sist men ikke minst, er det nødvendig med salt i vannet?

takker får svar.
Her i [URL=http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?1062976-Livets-salt...-Havets-salt...]dette innlegget[/URL] på et annet forum så står det godt beskrevet hva salt er godt for og ikke

Edit: En ting som ikke nevnes i denne artikkelen er at snegler og enkelte maller ikke tåler salttilsetning(NaCl) i vannet.
synes ikke jeg fikk noe godt svar av å lese denne artikkelen..
har neontetra, sommerfuglciklider, kinesisk algespiser og SEA.

bør jeg ha salt i vannet og hvor mye?
Kort oppsummert:
Du holder ferskvannsfisk, ikke saltvannsfisk. Hvorfor vil du da salte vannet deres? Logikken der er ganske lysende klar egentlig.

Salt kan ha en positiv effekt for noen arter som gjerne vil ha svært hardt vann, eller som medisinering. Men dette er ofte fisk som lever nært havet og tidvis opplever brakkvann. Endel andre arter, L-maller f.eks. tåler ikek salt i det hele tatt.
vet jo jeg holder ferskvannsfisk, er bare det at folk hær jeg bor sier jeg må pute salt oppi så da er ikke logikken så klar som du skal ha den til og være
Logikken er vel enkel selv om gamle myter henger igjen? Ta en titt på denne tråden, så kanskje du finner svar ;D
Jo mindre du tilsetter jo lettere er det gjerne å holde en jevn vannverdi så her tilsettes minst mulig. Har enda ikke mistet en fisk på grunn av vannverdier.

Om du har fisk som tåler det skader det ikke å tilsette salt men du gir deg selv en ekstra jobb ved vannskifte.
Plussmedlem
Fiskene dine trenger ikke salt i vannet.
Hva slags salt snakker du om?

Jeg regner med at du snakker om vanlig koksalt (natriumklorid, NaCl). Dette er ikke noe du trenger i et ferskvannsakvarium.
Det er slikt salt akvariebutikken din gjerne vil dytte på deg i en dyr innpakning. Med navn som Ektozon og andre navn med Akvariesalt i tittelen.

Det finnes andre salter også i vann også, men det er som regel ikke det butikken forsøker å selge deg.
Kalsiumsalt og magnesiumsalt er også salter.
Du sier at "gamlingene" påstår at salt i vannet er nødvendig. Min farfar (født 1911) laget akvariet selv i messing, og brukte en 25W mignonpære i et kobberrør som varmekolbe. Det ville vi vel ikke funnet på i dag. Den gang var det vel ikke store utvalget av fisk, det gikk i guppy og molly som skal ha ganske hardt vann, det var ingen som hadde funnet opp dråpetester og ting og ikke hadde han hatt råd til det om det hadde eksistert.

På min fars tid (født 1937) var det "minst mulig" som gjalt, vannskift var fyfy og man måtte ha brusestein hvis det skulle være akvarium. Sikkert lurt, for jeg husker ikke noe bøttefilter. Han laget sin 350-liter i rustfritt stål, og hadde litt mer fisk å velge i.

Nå vet vi mye mer, så vi kan holde fisk man ikke engang ante at fantes på tidlig 50-tall. Da man måtte ha salt i vannet så mollyen ikke døde av kobberforgiftning fra varmekolben før den hadde født et kull. Myter er vanskeligere å ta livet av :o)
bra historie
ok da driter jeg i salt, er nok arbeid med akvarie allerede:p
hørte bare at de sa det ble ikke så lett sykdommer med salt i vannet.
takker nok en gang.
Vet ikke helt hva som er riktig. Var på et foredrag i Oslo akvarieklubb om oppdrett. Av foredragsholder som er en av de mere annerkjente oppdretterne i Norge ble det alltid brukt salt. Helt grunnen husker jeg ikke.
Plussmedlem
Av foredragsholder ble det alltid brukt salt...

Betyr det at han/hun alltid brukte salt ved oppdrett?
Oppdrett av hva?
Hva slags salt?

Yngel har jo mindre toleranse for salt enn voksne fisk.
Det er det også gjort undersøkelser på. (Bl.a. på tetra- og danioyngel.) Her er det ikke anbefalt bruk av salt (sodium chloride = NaCL).

At salt kan brukes som medisin er klart.
Det kan også hjelpe mot nitrittforgiftning. Men - Never use salt to compensate for bad fishkeeping.
Var oppdrett av det meste. Corydoras, Ancistrus, Reker, Neontetra, Danio, Skalarer. Masse mer. Mener å huske det var vanlig bordsalt, gjerne med jod til noen arter. Husker ikke hvilke. Hvorfor det ble brukt salt husker jeg ikke.
Bruker salt selv, men bruker samme saltet som jeg bruker i saltvannskaret. Nå har jeg stort sett levendefødere og Tanganyikaciklider, er sikkert en del andre arter som er mindre tolerange når det gjelder salt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap