Død ancistrus i nyoppstartet akvarium

Vi har et 360 liters akvarium som fikk sine første beboere for 6 dager siden (kjørte inn akvariet med salmiakk før det).
Vi har 4 scalarer, 20 neontetra, 7 corydoras panda og 1 (var to) ancistrus.

Ancistrusene har svømt rundt og spist på glasset siden vi fikk dem, men i går kveld hadde den ene ancistrusen flyttet seg fra glasset til sanden, og virket litt slapp, og i dag fant vi den død under en rot
Jeg oppdaget at den andre ancistrusen har en gjennomsiktig/hvit "tråd" hengene fra buken i dag, men etter det jeg fant ut av googling skal innvollsorm være rødbrun, så da kan det vel ikke være det? (og har ikke sett noe sånt på den andre ancistrusen før den døde). Jeg synes også gjenværende ancistrusen er litt slappere enn vanlig i dag.

De andre fiskene tror jeg oppfører seg som de skal, scalarene og neontetraene er aktive og spiser når de får mat. Corydorasen har stort sett ligget i en "haug" bak noen planter mens lyset er på, men de blir mer aktive og svømmer rundt og spiser når lyset er av.
Det har vært litt nitritt i vannet (0.02 - 0.025 mg/l), så vi har byttet vann stort sett hver dag. Temperaturen er ca 24-26.5 grader (24 etter vannbytte, 26 pga sol, vi prøver å holde den på 25).


Ellers er det ikke noen målbar mengde kobber i vannet, GH og Kh er på 0-1 og ph på 6.5-7.

Noen som har tips til hva dette kan være? Jeg tenkte kanskje på ammoniakk/ammonium, men hvis ikke filterbakteriene mine har tatt helt kvelden så burde det vel vært mer nitritt også? Jeg skal uansett skaffe test for dette i morgen, og vi har for sikkerhets skyld byttet 4 x 30% vann i dag.
Har kjøpt det som må være østlandets dyreste ammoniakktest (250 kr...), og fikk heldigvis ikke utslag.
Kan den ha blitt stresset av all vannbyttingen?
Små ancistrus kan være ømtålige for forandringer i vannverdier. Ancistrus som selges i butikk er som regel veldig små, ofte bare ca 3 cm. Dersom det er stor forskjell mellom vannverdier som pH og GH i butikkkvariet og ditt akvarium, bør du bruke lengre tid på akklimatiseringen enn det som står på posen. Jo større forskjell, dess lengre tid. Eller kjøp større ancistrus.

Jeg har opplevd det samme selv. Ancistrusen svømte tilsynelatende glad og fornøyd omkring i flere dager før den bare la seg ned og døde. I mitt tilfelle var pH i butikkvannet 8 og i mitt akvarium bare 7, og da er 20 minutters tilvenning for lite.

Det kan jo hende at de store vannbyttene du har tatt også er noe av årsaken. Ancistrus er ellers en veldig hårdfør fisk, når den først har nådd en skikkelig størrelse, over 5 cm, sier noen.
Har du salt i vannet? Maller er ømfintlige ovenfor salt.

Og sitt og se litt - blir de jaget til en plass? Se alltid etter frisk og sterk fisk i butikken. Kjedelige greier.
Ikke noe salt nei, og såvidt jeg kan se har de ikke blitt plaget av noen av de andre. Får "håpe" det bare var stress. Neontetraene har sluttet å svømme i stim, og corydorasene har begynt å svinse rundt også når lyset er på etter at vi roet ned vannbyttingen, så det virker som om resten av beboerne der er litt mer avslappet for tiden iallfall
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap