Hva burde jeg vite om akvarium?

Hei!

Jeg har hatt akvarium i 1 måneds tid nå, men tror det er mye jeg må vite, og kanskje flere ting jeg må ha.

Akvariumet er 120L, og jeg fikk dette etter at mamma flyttet. Alle fiskene overlevde flyttingen, kjøpte grus og et par planter, så var det i gang.

Har innvendig pumpe som fungerer bra, og mater fiskene 2 ganger om dagen.
Har vel 5-6 planter.

Jeg husker ikke navna på fiskene, desverre, men har ihvertfall:
1 pleco (tror det er pleco ihvertfall, likner), den er ca 16cm lang. Blir den for stor for akvariumet?
12 tetra steamfisker.
2 sneglespisere.

Resten kan jeg ikke navnet på, men er vel ca 10 fisker til.

Her er spørsmålene mine:

- Hva må jeg tenke på når jeg skal kjøpe fisker?
- Hvordan kan jeg finne ut PH-verdi, og hva kan det føre til hvis den ikke er som den skal?
- Skal jeg bytte vann 1 gang i uka? (30%)
- Er sand bedre enn grus? Er det sant at all møkka legger seg oppå sanda, mens alt synker ned i grusen?
- Er utvendig pumpe bedre enn innvendig? Hvorfor? Har lyst til å bytte p.g.a støy samt at jeg tror akvariumet blir penere.
Hvor ofte burde man bytte alt vannet i akvariumet? Ser det er mye bæsj osv nedi der.
- Er snegler dumme å ha ? Hørte de ga oksygen.
- Noen fisker svømmer litt høyt for å få oksygen, hva er da galt? Pumpen renser jeg ofte, og vasker filteret.
- Hvordan får jeg dem til å parre seg?

Noen andre ting jeg burde vite? Har mye å lære!
setter pris på svar
Hei nybegynner-kollega
Helt enig i at det er mye å sette seg inn i!
Det aller viktigste er å vite hva slags fisk du har, og hvordan de skal ha det. Hvis du ikke vet hva du har nå så kan du legge ut bilder av dem, så er det mye lettere å få hjelp til å finne ut hva du bør gjøre for å gi dem et miljø de trives med.

- Hva må jeg tenke på når jeg skal kjøpe fisker?
Du må hvite om nye fisker kan leve sammen med de du har og i det vannet med de verdiene du har.

- Hvordan kan jeg finne ut PH-verdi, og hva kan det føre til hvis den ikke er som den skal?
Kjøpe dråpetest i dyrebutikken og teste eller ta med vann fra akvariet til dyrebutikken for å gå hjelp til å måle. Feil Ph kan ta livet av fiskene, eller utsette dem for mange sykdommer. Varierende Ph er skadelig. Feil ph kan muligens fiskene venne seg til å leve med men de har det ikke så godt som de bør og blir kanskje ikke så gamle. Ikke vil de avle heller sannsynligvis.

- Skal jeg bytte vann 1 gang i uka? (30%)
Ja, bruk hevert/slamsuger og støvsug bunnen samtidig.

- Er sand bedre enn grus? Er det sant at all møkka legger seg oppå sanda, mens alt synker ned i grusen?
Høres riktig ut. Sanda danner et tettere underlag enn grus som er grovere. Noen typer fisk og sjødyr trenger sandbunn, og kan ta skade av grus og småstein.

- Er utvendig pumpe bedre enn innvendig? Hvorfor? Har lyst til å bytte p.g.a støy samt at jeg tror akvariumet blir penere.
Det virker slik, har ikke erfaring med det selv. Noen utvendige har mye større kapasitet i alle fall. Hvis pumpa di bråker finnes det nok bedre pumper egnet for ditt akvarie. Det kan være kvalitet/pris som gjør det, eller underdimensjonert pumpe i forhold til akvariet ditt.

Hvor ofte burde man bytte alt vannet i akvariumet? Ser det er mye bæsj osv nedi der.
Aldri. Fisken trenger en del av de gode bakteriene som er i vannet som fiskene er vant med. Bæsjen tar du med slamsugeren når du skifter 30 % av vannet ukentlig.
Apropos bør du ikke vaske filteret ditt grundig for ofte, der sitter en del viktige bakterier som motarbeider giftstoffer i vannet. Rengjør halvparten av filteret, og rengjør det gjerne i akvarievann i ei bøtte e.l. Har du to filtre i akvariet kan du rengjøre annenhvert filter slik at ett filter hele tiden er "innkjørt" med bakterier. Det står mye om dette på forumet hvis du søker også. Man får kjøpt gode bakterier på flaske som kan tilsettes i vannet dersom filteret ikke klarer å holde giftstoffer i sjakk... Giftstoffene kommer fra avføring, plante-og matrester etc.

- Er snegler dumme å ha ? Hørte de ga oksygen.
Snegler spiser matrester etc og jobber som støvsugere, lurt å ha. De lager vel ikke oksygen tror jeg....?

- Noen fisker svømmer litt høyt for å få oksygen, hva er da galt? Pumpen renser jeg ofte, og vasker filteret. Høres ut som vannet kan ha dårlige verdier på oksygen eller kanskje forurensning /nitrat/nitritt). Bruk dråpetest for de forskjellige verdiene for å få svar.

- Hvordan får jeg dem til å parre seg?
De parrer seg dersom du har begge kjønn fisk selvsagt, og de må ha et miljø de trives i, helst så naturlig habitat og vannverdier som mulig for fisken/e.

Se på artiklene i "Akvarieskolen" under fanen i menyen oppe på akvaforum så finner du svar på veldig mye av dette her. Vanntest-sett med kontrastveske/dråpetester er mest nøyaktig og veldig lurt å ha hjemme. Strips-tester er faktisk så unøyaktig som det blir sagt.
Hei

Gratulerer med overtagelsen av akvarie.

Kopierer spørsmålene og svarer under hvert enkelt av dem.

- Hva må jeg tenke på når jeg skal kjøpe fisker?

Vannverdiene
Størrelsen på fisken
Type fisk (f,eks: tetra, barbe osv.)

Sikkert mer men kommer ikke på mer i farten.

- Hvordan kan jeg finne ut PH-verdi, og hva kan det føre til hvis den ikke er som den skal?

kjøp deg JBL dråpetest for disse verdiene

PH
Ammoniakk
Nitritt
Nitrat


Hva som skjer med fisken dersom ph verdien er feil er jeg ikke helt sikker på.

- Skal jeg bytte vann 1 gang i uka? (30%)

Ja det er det som blir anbefalt og gjøre for og holde vannet i orden

- Er sand bedre enn grus? Er det sant at all møkka legger seg oppå sanda, mens alt synker ned i grusen?

Sand er best ,og ja her er det sånn at alt legger seg oppå sanden mens da jeg hadde grus sank masse dritt nedimellom.


- Er utvendig pumpe bedre enn innvendig? Hvorfor? Har lyst til å bytte p.g.a støy samt at jeg tror akvariumet blir penere.

Di fleste sier at utvendig er best grunnet at jo større filterkapasitet jo bedre.


Hvor ofte burde man bytte alt vannet i akvariumet? Ser det er mye bæsj osv nedi der.

Det og skifte alt vannet samtidig er ikke bra og gjøre. Du får kjøpt noe som kalles hervert på dyrebutikken,
eller du kan lage en selv av en plastslange som er ca 1-2m og ei tom brus flaske som du og kutter vekk bunnen på fester motsatt ende til slangen.

Heverten bruker du da på denne måten:
Senk flasken ned i akvariet og sug opp vannet så det kommer opp gjennom slangen.

Kan se om jeg finner en filmsnutt og legge inn her til deg av denne.

- Er snegler dumme å ha ? Hørte de ga oksygen.
Har ikke snegler selv så her kan jeg ikke hjelpe dessverre

- Noen fisker svømmer litt høyt for å få oksygen, hva er da galt?
Om fiskene henger i overflaten og snapper etter luft så er det enten dårlig med oksygen i vannet eller noe feil med vannverdiene.


Pumpen renser jeg ofte, og vasker filteret.
Pumpa skal ikke renses for godt og heller ikke for ofte.
Når du ser at trykket på pumpa blir redusert så er det på tide og rens den og ikke før.
Ta ut noe av akvarie vannet i ei bøtte du bare bruker til akvarie og ikke til noe annet.
og skvis lett på filter svampene oppi bøtta til det verste av møkka er borte.
IKKE rens svampene i rennende vann fra springen. Grunnet at det da fort blir for godt renset ogdi gode bakterien blir borte

- Hvordan får jeg dem til å parre seg?
Fiskene dine vet jeg ikke noe om når et kommer til parring.


Håper dette var til hjelp

Utrolig flotte svar jeg får! Takk!

Jeg skal legge ut bilder av fiskene mine i kveld, og håper dere kan hjelpe meg. Kanskje jeg har noen fisker jeg absolutt ikke burde ha. Skal også kjøpe meg JBL Dråpetest. Finnes disse i butikker, eller må jeg bestille på nettet?

Hvordan anbefaler dere fremgangsmåten når jeg skal bytte alt vannet for å gå over til sand istedenfor da?

Har forresten noen svarte alger, eller bakterier. De har litt "hår" på seg, og har spredt seg utover noen planter. Jeg klipte av der det var, tok opp pumpa for å fjerne det som var ved der den spylte ut vann. Det satt skikkelig. Hvordan er det jeg skal få dem vekk? Kanskje det er enda en god grunn til å bytte alt? De ødelegger plantene sakte men sikkert.

Også er det jo sånn at et akvarium må "kjøres inn". Hvor lenge? Jeg tenker på siden jeg allerede har fisker, hehe.

Har lest en del på akvaskolen. Virker som om kompetansenivået her er høyt, dere skulle laget flere "guider"
Dersom du skaffer deg en ny pumpe/filter som trenger innkjøring så tar dette ca 4-6 uker. (Her re dråpe test fint og ha sånn at du får fulgt med på når pumpa er ferdig innkjørt.

Og siden du alt har fisker er det viktig og følge nøye med på verdiene sånn at du raskt kan få fikset vannet dersom du ser at du har skadlige stoffer i vannet som fiskene kan dø av.

Et tips: dersom du har utslag av nitritt så skift va 40% morgen og kveld til nitritt en er blitt borte . Mulig noen andre vil anbefalle enda mer vannbytte.

Når du skal bytte fra grus til sand så skyll gjerne sanden før du har den i akvariet. Det kan være en del fint støv i sanden som lønner seg og få bort. eller så vil vannet bli ganske så uklart en stund.(ikke noe pent og se på)


JBL Dråpetester får du kjøp på nettbutikken WEBZOO.net.

Gleder meg til og se bildene av fiskene du har.

Jeg fant ikke noen film om rensing av bunnen som jeg syns var bra nok.
B. Andresen
Når du skal bytte fra grus til sand så skyll gjerne sanden før du har den i akvariet. Det kan være en del fint støv i sanden som lønner seg og få bort. eller så vil vannet bli ganske så uklart en stund.(ikke noe pent og se på) JBL Dråpetester får du kjøp på nettbutikken WEBZOO.net. Gleder meg til og se bildene av fiskene du har. Jeg fant ikke noen film om rensing av bunnen som jeg syns var bra nok.


Hvordan er det anbefalt å skylde sanda? Må jeg ha en ganske fin sil da?

Jeg har sånn du beskrev. Er den jeg tømmer vann med, og graver litt nedi bunnen når jeg bytter. Den får med seg mye møkk nedi grusen. Hvis det ikke er noe annet du tenker på ?

Takk for svar, forresten
Er nok en hevert du har alt

Når jeg skylte sanden til bådet 270l og 250l min så fylte jeg en halv bøtte med sand av gangen og la vannslangen oppi bøtta og satt vannet på svak stråle og når bøtta hadde fynt seg opp rørte jeg rundt oppi bøtta men hånda mens vannet fortsatte og renne helt til vannet var klart og fint.

Det er hyggelig og hjelp når jeg kan det.

Her er fiskene mine:

[External Image]
1 stk av denne. ~16 CM lang.

[External Image]
2 stk

[External Image]
Sneglespisere. 2 stk.

[External Image]
Har 2 stk nå. Kjøpte en venn til han, for de liker jo å leve i par.

[External Image]
3 stk

[External Image]
2 stk av denne. 2 ble klemt inn bak pumpa, ene døde, andre overlevde såvidt.

[External Image]
Har 12 stk av dem. Hadde 15, vet ikke hvor de har blitt av ?

[External Image]
5 stk. Noen av dem ser gravide ut?

[External Image]
1 stk.

Jeg mener du har følgende fiskeren første vet jeg ikke hva er, men resten er: Blå gurami, Praktbotia, Rubingurami, Sitrontetra, Skjørtetetra, Neontetra, Platy og Sverddrager.
At du så forskjell på alle tetraene ...det er ikke mulig, hehe ..
Takk for at du tok deg tid til å "analysere" alle fiskene mine.

Lever de godt sammen, eller er det noen jeg burde bli kvitt?
er det dumt å ha flere forskjellige tetraer?
Fisken på det første bildet kan være vanlig pleco, Pterugoplichthys pardalis. Hvis det er den, må du forberede deg på at den kan bli 50 cm lang, og kan bli litt vel diger i et vanlig akvarium. Den vokser visstnok fort. Ta en titt i fiskebasen på forumet her og les om de fiskene jeg har foreslått.
Såpass ja. Jeg hørte den tilpasset seg akvariumet, men tydeligvis ikke.
Skal lese masse om fiskene, lage et word dokument og skrive ut, så jeg har det lagret et sted.

Fant sånn test for nitritt. Sto den gikk ut i 2010. Hvorfor kan det gå ut på dato, og kan det virkelig det?
Jeg har ikke erfaring med så mange forskjellige fisker, og hvordan ulike fisker går sammen. Det sies at man ikke bør blande for mange forskjellige tetrasorter fordi det kan se litt rotete ut. Det beste er derfor å velge fisker ut fra personlig smak og undersøke hvilke som kan gå i samme vannverdier, (samme ph og GH). De fiskene som liker å gå i stim bør få være såpass mange at de virkelig blir en stim.

Guramier må derimot ikke være flere par i samme akvarium, dersom ikke akvariet er veldig stort. For guramier anbefales ofte å ha 1 hann og flere hunner. Hvordan de forskjellige guramiartene går sammen, vet jeg ikke, men personlig ville jeg ha nøyd meg med bare 1 art.

Platy og sverdrager trives best i litt hardere vann enn tetraer. Neontetra trives best i vann med lav pH og lav GH. Kardinaltetra, som er ganske lik neontetra, er litt mer fleksibel når de gjelder pH og GH, og den stimer bedre enn neontetraen.

Praktbotiaer er også fisker som blir veldig store, og de må være flere enn 2-3 for å trives, og passer derfor dårlig i et lite akvarium.

Og som sagt, hvis det er en valig pleco du har, bør du bytte den ut med en ancitrus. Ancistrus blir ikke større enn ca 10-12 cm, og kan gå alene i et akvarium.
Hvis nitrittesten har gått ut på dato, har den ligget for lenge i butikken. Du har krav på å få byttet den. Testen inneholder oppløste stoffer som taper seg over tid. Du vet heller ikke hvilke temperaturer den har blitt lagret under. Det et ikke for ingenting at det er datomerking på testene.
Jeg er enig i at det ser litt "rotete" ut.

Jeg vet at praktbotiaer blir store, men fikk beskjed om å levere de hvis jeg ville, når de ble for store for akvariumet. Er det en annen sneglespiser du kan anbefale?

Da skal jeg prøve å bytte den ut med ancitrus. Den plecoen har levd et godt liv i 2-3 år nå, og merker jo absolutt at den er for stor for akvariumet + at den kaster grus rundt seg. Den "hula" var forsåvidt til praktbotiane, men den har jo tatt over den, hehe.

Jeg får lage en liten plan om hvilke fisker jeg skal kjøpe.

Vet dere om butikker som buddy o.l vil bytte fisk, eller tar de bare dem i mot uten noe betaling? Tenkte hvis jeg skulle byttet noen av tetraene mot noe annet.
Du behøver ikke å ha sneglespisere i akvariet. Når praktbotiaene dine har spist opp de sneglene du har, garderer du deg mot å få nye snegler ved å ha nyinnkjøpte planter i "karantene" i ei bøtte til eventuelle medfølgende snegleegg har klekket, og undersøke plantene nøye før du planter dem i akvariet. Det høres forresten fint ut at du får lov til å komme tilbake til butikken med de botiaene du har! Du kan ha dem en god stund før de blir for store. Faren er bare at du blir så begeistret for dem at du kjøper et stort akvarium bare for å beholde dem. Litersyke heter det.
Hehe.

Desverre kan jeg ikke gå på denne såkalte "litersyken" da jeg ikke har så stor leilighet, men hadde vært artig å hatt 200 liter etterhvert. Får se hva det blir til.

Hvor lenge er det vanlig å ha dem i såkalt "karantene"?

Når jeg bytter ut vann pleier jeg å ta til jeg finner ca temperatur i springen, og heller oppi. Er det dumt? Burde jeg ev.t la vannet renne lenger så jeg ikke får med kobberfiber eller det som er i rørene?
Et par spørsmål til.

Jeg ser jo at GH-verdiene er forskjellige på de forskjellige fiskene, som tidligere nevnt over her. Hvordan er det man holder en bestemt GH-verdi?

Og jeg drar nordover f.o.m neste uke, og tenkte kanskje å finne noe fin stein så jeg kan bygge litt inni akvariumet så de kan "gjemme seg litt". Er det noe jeg må tenke på mtp steinen jeg skaffer meg? Hørte det kan endre PH-verdien for mye?
Tove H
Jeg mener du har følgende fisker:Den første vet jeg ikke hva er, men resten er: Blå gurami, Praktbotia, [B]Rubingurami[/B], Sitrontetra, Skjørtetetra, Neontetra, Platy og Sverddrager.


Bare en liten korreksjon. Dette er Perlegurami (Trichogaster Leeri), ikke Rubingurami.

KristianAkva:
Det med karantene er ikke lett å gi et sikkert svar på. De forskjellige sykdommene har forskjellig inkubasjonstid og lengden på karanteneperioden vil da avhenge av hvilke sykdommer du ønsker å utelukke. Jeg vil anbefale minimum 2 uker, helst 4, på generell basis.

Om du bruker temperert vann fra springen, kan du la det renne noen sekunder først. Ut over det er det bare å kjøre på.

Gh-verdien holder seg i utgangspunktet stabil, med mindre du har ting i vannet som påvirker den. Kalkstein f.eks. (hvit stein som du blir hvit av på hendene når du tar på den) avgir kalk til vannet og vil heve gh. Om du unngår å ha slike ting i vannet ditt vil ikke gh endre seg, og du justerer lett gh med gh+ kjøpt i dyrebutikken.

En veldig bra side om PH

Et utklipp om hvordan PH påvirker fisken:

The consequences for fish are many and varied. It affects their breathing ability. High acidity or alkalinity can cause direct physical damage to skin, gills and eyes. Prolonged exposure to sub-lethal pH levels can cause stress, increase mucus production and encourage epithelial hyperplasia (thickening of the skin or gill epithelia) with sometimes-fatal consequences.

There are indirect consequences that can also affect fish. Changes in pH will affect the toxicity of many dissolved compounds. For example, ammonia becomes more toxic as pH increases. Fluctuations in pH, even though they may still be within the preferred range, can be stressful and damaging to fish health. Nitrifying bacteria, essential in the conversion of ammonia to nitrate also have a pH range preference, which is between 7.5 and 8.6. Variations in pH will also have an effect on some disease treatments. Chloramine-T is more toxic at low pH, while potassium permanganate is more dangerous at high pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap