Kampfisken min spretter fra blad til blad, er dette lek?

Den lille kampfiskhannen min lener hodet sitt mot bladene på plantene og spretter unna. Dette gjør han gang på gang! Jeg har aldri sett slik oppførsel før.. Det ser egentlig ut som at han har det riktig gøy når han gjør dette. Den bor alene i en stor bolle, og temp. er ca 25 C.

Noen som har en forklaring på hvorfor han oppfører seg slik?
For lek må han vel ha en hunn også, og da bygger han vel et skumrede første. Jeg er ingen ekspert på kampfisk, men det hørtes ikke ut som lek det du beskrev. Det kan være så enkelt at han gjør det fordi han kjeder seg/synes det er gøy
Det er ikke det at han klør seg på hodet?
Jeg ser nå at den lener hele kroppen mot bladet, og så "spretter" den bort igjen. Og så svømmer den til et annet blad og gjør det samme. Tror ikke den klør seg på hodet.. :/
Da klør den nok på kroppen...
Havfruuen
Jeg ser nå at den lener hele kroppen mot bladet, og så "spretter" den bort igjen. Og så svømmer den til et annet blad og gjør det samme. Tror ikke den klør seg på hodet.. :/

Dette høres veldig ut som kløe. Jeg ville faktisk prøvd å få tak i noen cattapablader, det kan hjelpe
Inaktiv bruker
Dette er mest sannsynlig sykdom. Dersom det fortsetter bør du medisinere med esha exit og esha 2000.

Kappathablader senker ph ganske så rastisk så det ville jeg ikke anbefale deg å bruke uten å vite nøyaktig hva du driver med, Et blad kan senke ph fra 8 til 6.5 på et døgn i et akvarium på 63 liter. Men, om du legger i vann bladet i noen dager eller koker det vil det kanskje senke ph verdi fra feks 8 til 7 på et døgn (etter egne erfaringer)
Nå har jeg trodd at han gjør det for moro, og så er det kanskje sykdom?! Kjenner jeg ble litt redd nå... jeg bytter vann flere ganger pr dag og ser ingen grunn til at den skal ha blitt syk.

Hvis det er sånn at den klør på kroppen, hva kommer dette av?
Det kan være flere grunner, klor i skiftevannet, hvitprikk, soppsykdom...

Har du tilført noe nytt i akvariet nylig? Hvis ikke tror jeg Lisbeths råd er verd å forsøke. Har ikke opplevd noe stort pH-problem, har både små og store kar og er flitig bruker av catappa, ingen plutselige mystiske fall i pH. Har vel egentlig ikke inntrykk av at det er et kjempeproblem hos så mange andre heller...

Medisinering uten å vite helt hva som er problemet føles ugreit, kanskje du kan få sjekket om du har kobber i springvannet? Hvis du har det og skifter vann flere ganger om dagen er mellomlagring av vannet og Aquasafe eller noe lignende løsningen...

Hadde utslag på kobber da vi hadde brønnvann, det hjalp veldig å la vannet renne en god stund før jeg fylte mellomlagringsbøttene, som fikk stå natten over med HappyLife (eller Aquasafe, samme luriumstoff :o)
Linda & Ove
Det kan være flere grunner, klor i skiftevannet, hvitprikk, soppsykdom... Har du tilført noe nytt i akvariet nylig? Hvis ikke tror jeg Lisbeths råd er verd å forsøke. Har ikke opplevd noe stort pH-problem, har både små og store kar og er flitig bruker av catappa, ingen plutselige mystiske fall i pH. Har vel egentlig ikke inntrykk av at det er et kjempeproblem hos så mange andre heller... Medisinering uten å vite helt hva som er problemet føles ugreit, kanskje du kan få sjekket om du har kobber i springvannet? Hvis du har det og skifter vann flere ganger om dagen er mellomlagring av vannet og Aquasafe eller noe lignende løsningen... Hadde utslag på kobber da vi hadde brønnvann, det hjalp veldig å la vannet renne en god stund før jeg fylte mellomlagringsbøttene, som fikk stå natten over med[URLBLOCK1] (eller Aquasafe, samme luriumstoff :o)

Jeg har ikke tilført noe nytt nylig, nei. Jeg kan se om jeg får tak i sånne blader snart, hvis du mener at det hjelper. Hvis jeg har kobber i springvannet burde de 2 andre kampfiskene mine ha reagert på det også, men de er det ikke noe i veien med..
Er det egentlig noe mer enn å bruke catappablader jeg kan gjøre for å få slutt på denne kløen? Stakkars fisk.
Vannelement
Kappathablader senker ph ganske så rastisk så det ville jeg ikke anbefale deg å bruke uten å vite nøyaktig hva du driver med, Et blad kan senke ph fra 8 til 6.5 på et døgn i et akvarium på 63 liter. Men, om du legger i vann bladet i noen dager eller koker det vil det kanskje senke ph verdi fra feks 8 til 7 på et døgn (etter egne erfaringer)

Jeg er storforbruker av cattapablader og har aldri erfart at de senker ph noe særlig i det hele tatt. Jeg har behov for å holde meget lav ph i mine kar, så jeg kan love deg, jeg har prøvd å senke med mange blader uten effekt. Skulle gjerne hatt tak i de bladene du har erfart så mye senkning med. Hvor har du kjøpt dem?

Anyway, jeg mener fortsatt det er lurt å prøve cattapablader. Alltid lurt å ha liggende. Jeg har brukt cattapablader jevnlig de 2-3 siste åra og har aldri fisk som klør eller problemer med slimhinner/finner. Jeg driver med labyrintfisk og da anbefales det å bruke disse bladene. Kampfisk er en labyrintfisk, og disse bladene nevnes veldig ofte i forbindelse med disse fiskene
Da skal jeg skaffe catappablader så fort som svint.. Er det bare å handle et par catappablader her inne i rublikkannonsene og legge det rett i bollen? Har nemlig ikke vært borti disse bladene før Eller, er det trygt å bestille herfra: http://www.petworld.no/index.php?nr=90&idkategori=176&kat_name=Diverse

Håper ikke det senker pH så veldig mye da, for pH i bollen er ca 6,5 og det er vel det kampfisk skal ha såvidt jeg har lest.
Har hørt at om en fisk gjør dette er det parasitter. En del av mine fisker gjør også dette, pleier å ha i medisin i vannet om det er mange som har det.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap