Aqua life (side 11)

Wargtass Da har jeg trykket på knappen og nu går det så meget bedre ;0)
Fikk meg en god latter iallefall og det hjelper godt på!

Da har jeg og eldste frøkna fanget Aeneus yngel med pipette. Fikk hele 2 stk på apoteket på Finnsnes. Dette var noe de ikke hadde til salgs, men var til eget bruk (Medisin mikstur og slikt.) Den ene gikk sund bare på denne runden. Men jeg har to dager til neste vannbytte, og to dager på meg til å finne en bedre løsning.

Det må være over hundre yngel der, det er jeg sikker på. Ble av i armen og fikk bortdovnede føtter etter å sitte på kne på gulvet, med armen over kanten og nesen inn i akvarieglasset... Vi var sikkert litt av ett syn der vi satt på hver side av det lille akvariet ;0)

Blir spennende å se om jeg klarer å få noen til å vokse opp. De har nå fått litt mose som de kan gjemme seg i. Microormen står og godgjør seg... Å neeei... Den satte jeg jo på TV bordet mens jeg rotet i stor akvariet. (Satte den innkjørte yngel pumpa i stor akvariet mens jeg byttet vann. Vil jo ikke at den innkjørte pumpen skal svikte. Litt overforsiktig nå kanskje.) Ops... *Røyse seg og sette de tilbake på lystoppen* Puh!! Tittet forsiktig inn i boksene og det gror pittelitt på kantene *Krysser alt som krysses kan!!*

Skal prøve å se om jeg klarer å finne ut hvor lenge de har eggsekk, da blir det litt surfing her på forumet. Kos dere!!
Kun medlemmer har tilgang til mange av sidene til CorydorasWorld, slo opp "spawning log" for aneus for deg, der står det at klekkingen tok 3-4 dager, yngelen ble frittsvømmende etter to døgn, at Ian Fuller matet med microorm første gang tredje dag, og at de ble matet to ganger daglig hvis mulig. Veldig mye informasjon for panikkslagne Corymammaer på de sidene ;o)

Og så sier jeg det samme til deg som jeg sa til meg selv da det ikke helt gikk som jeg ville med nyklekket yngel: "Husk at du ikke kan dette, ikke har alt som trengs sånn med en gang, må lære og gjør så godt du kan!" Før eller siden knekkes koden. Følger med, lykke til!
Linda W
"Husk at du ikke kan dette, ikke har alt som trengs sånn med en gang, må lære og gjør så godt du kan!"


Den setningen der tror jeg at jeg skal pugge og si høyt til meg selv når det ikke går min vei. Greit å realitetsorientere seg selv når frustrasjonen tar meg ;0) Vil jo så gjerne få det til. Takk for tips om nettside og god hjelp, den siden må helt klart vurderes.
Sier det der til meg selv i ikke-akvarierelaterte situasjoner også jeg, tilnærmet daglig når kreativiteten herjer som verst. Har en stor lapp på veggen i klinikken også, for det hjelper pasienter så veldig. Freaker ut likevel, men det er ikke mulig å få til alt første gangen uansett hvor flink pike man er ;o)
Kamilla-: Making everything ok knappen er bættere kjekk å ha innimellom ja


Endret grunnet en klase av en skriveleif. Men jeg skyndte meg å trykke på knappen...å den funka :O heaheahehahaha
Wargtass Skal huske på den og Lindas setning når panikken griper meg neste gang ;0)

Sitter og skuler bort på det enorme monsteret av en utvendig pumpe som jeg har kjøpt til 375 literen, vurderte å fjerne HMF og sette den igang i dag... Men motet sviktet ;0)

Du skal få en dag i måra....
Jepp, i morgen angriper jeg monsteret og får det på stell.
Og i morgen håper jeg at det er blitt litt mer microorm, ser bare litt antydning på kantene nå. For da skal Corybeibisene få mat for første gang :0) De gjemmer seg nå under mosen så jeg klarer ikke å se om det er liv i dem... Krysser fingrene og ser det i morgen når de får mat.

-Kamilla-
Sitter og skuler bort på det enorme monsteret av en utvendig pumpe som jeg har kjøpt til 375 literen, vurderte å fjerne HMF og sette den igang i dag... Men motet sviktet ;0) Du skal få en dag i måra.... Jepp, i morgen angriper jeg monsteret og får det på stell.


Jeg tror jeg trenger en dag i morgen også ;0) Men jeg har fått skrudd knottene på akvarieskapet, så nå slipper jeg å bryte meg inn i skapet.

Fikk gitt microorm til Corybeibisene, byttet 50% vann og slamsuget forsiktig på bunnen. 3 stk fikk seg en heisatur med slangen *Wiiiiii!*
Måtte fjerne en fra karet, da den hadde en merkelig vinkel på halen og klarte ikke svømme. Halen sto 90 grader ut fra kroppen...
Ikke alle som har kvittet seg med eggsekken, så jeg foret forsiktig i dag. Så faktisk en som spiste en microorm, så fasinerende det var!! De fleste gjemmer seg under mosen som jeg la i karet. Noen svømmer godt i dag, og andre får det ikke helt til *Smile*
En som lå på siden og strevde med å finne ut av svømmingen, måtte le av den.

Kjøpte baby flakfor i går på dyrebutikken, og vurderer å kjøpe artemia. Så litt på ebay, men ikke alt var like greit å forstå. Greit å vite at det man har bestilt er riktig ;0) Så jeg må surfe litt til og se om jeg blir klokere.

Hvis det er noen som ramler innom her og som vet hva jeg trenger for å drive et slikt filter, så blir jeg hoppende glad :0) For en slik pumpe må da duge til reke/yngel kar, eller? Karet er på 22 liter. Og kan jeg bruke den på en 60 liter?

Nå skravler jeg i vei, igjen ;0) Kos dere så masse!!
Det filteret passer fint, og drives av ei luftpumpe. Disse filtrene kan du bruke på 60-liter også ja. De finnes med bare en svamp også, og det burde jo holde i massevis i det lille karet ditt
En slik luftpumpe? Noe jeg må tenke på? Hva med diameter og liter i timen??
Hvis du ikke er var for lyd kan du kjøpe noe billig surr, jeg får angst helt inn i sjelen av den frekvensen billigpumpene her i huset opererer på og har kostet på meg denne fra JBL. Hr 530 har en sånn, og satte den igang da jeg var innom. Den er så nær ikke irriterende det er mulig å komme tror jeg, selv om mange sverger til Schego. Du finner sikkert det på eBay også, men jeg skulle ha så mye rart helt plutselig at frakten hadde tatt livet av besparelsen ;o)
Av en eller annen merkelig grunn så irriterer det ikke meg.. Vanligvis så gjør lyder det ;0) Spesielt når noen sitter og klikker febrilsk på en penn, da blir jeg irritert da ;0)

Har en billig variant fra ebay fra før av og den som reagerer på den er gubben. Stoler på deg Linda og har nå bestilt JBL pumpen og litt flytende plante næring. Kan ikke bruke Tetra Plantamin da Aeneusen begynner å klø seg så snart den kommer i vannet... Oppdaget dette for tre uker siden, og har fulgt nøye med. Så snart det kommer i vannet = kløende Aeneus. Har derfor bestilt Dennerle Perfect Plant Complete, kjøper den minste for å prøve ut.

I går kveld hev jeg og gubben oss over monsteret, og jammen fikk vi det til ;0) HMF'en er nå historie og hele filtermatten samt 6 (eller var det 7?) stål skrubber og fin filter fikk plass nedi filterbøtten.

I morges flyttet jeg den innkjørte yngel pumpen over i stor akvariet. 22 literen har nå en luftesten (til gubbens store fortvilelse). Usikker på hva jeg skal gjøre... Pumpen gir litt for mye strøm i vannet/på bunnen (synes jeg) og sugekoppene sitter så dårlig at den løsner. Men det er jo så kjekt at den er ferdig innkjørt. Pumpen er en yngelsikret Elite Stingray 10, modifisert med ekstra filtermasse. Luftesten og daglig 50% vannbytte er vel greit det også? Hva ville du ha gjort??

Det er ett par timer siden de fikk microorm, så nå skal jeg støvsuge bunnen og bytte 50% vann. See you later aligator ;0)
Veldig lite microorm på kantene i boksene :0( Håper det tar seg opp... Må lese mer om microorm, leste "slik lager du" tråden når jeg satte det opp. Lurer på om jeg har for lite hull i lokkene?? Det samler seg ganske mange vann dråper på innsiden av lokket, og de står oppå lysarmaturene for å få nok varme.

Lite microorm = lite mat, så jeg har bløtt opp baby fiskemat som jeg sprøytet ned på bunnen til dem. Men det ser ikke ut som at de spiser dette...? Litt vanskelig å se, de er jo så små enda ;0) Vurderer å bløte opp voksen tablett mat og gi dem.

Skal prøve å modifisere Elite Pumpa litt mer i dag. Skal stappe blåfilter i utspruten og se om jeg har noen andre sugekopper som jeg kan bruke på den. Irriterende at den ikke sitter fast!!

Er ikke fornøyd med varmekolben i 22 literen, den varierer på temperaturen så jeg må passe godt på. Det er en Elite varmekolbe, beregnet på et slikt lite akvarium som 22 liter. Den varierer med et par grader. Nå skrudde jeg den på i sted, da temperaturen var nede på 21 grader. Hele går holdt den stabilt 22 grader. Nå har den slått seg ut igjen og temperaturen er fortsatt 21 grader... Den er knapt 6 måneder gammel, og gir meg skikkelig hodebry!!

Nå må jeg surfe litt rundt her inne og lese mer om microorm.
Så mye å sette seg inn i når en aldri har hatt yngel før... Og kranglete utstyr gjør ikke ting enklere....
Har du boksen med micro-orm stående under noe lys? Jeg har de stående litt under en lampe før jeg skal fôre, da pleier det å krype bra opp langs kantene.
Micro-orm er et flott fôr å bruke synes jeg, det forurenser lite og er enkelt å håndtere
Marita: Ehhh... Nei, har ikke det.*Rister på hodet* Det skal jeg jammen prøve, takk for tipset :0)
Da har jeg trykket på make everything OK knappen og sier Linda's setning til meg selv. "Husk at du ikke kan dette, ikke har alt som trengs sånn med en gang, du må lære og du gjør så godt du kan!"

I morges fant jeg alle Cory bebiene døde :0(
Så nå er 22 literen og alt utstyret vasket, står til tørking på badet.

Formen er bare skjit i dag :0( En sikkelig blå tirsdag med andre ord...
Men jeg må ned og handle i dag, mat må en ha og 6500k lysrør fra Biltema til den nye lystoppen. Gleder meg sååå til den kommer på plass :0) Oi... Må huske og kjøpe lakk også!

Æsj da. Men bedre lykke neste gang! Veldig fin den setningen til Linda ;D
I alle dager, døde alle sammen?? Så trist da
Akvarie livet går videre. Og jeg har fått skrudd knottene på akvarie skapet :0)
*Klapp på skulderen!* Hiver ut et bilde av knottene mine :




Ooops... Trykte litt for fort *Ler!* Her er bildet ;0)

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Sol
Reklame for plussmedlemskap