Aqua life (side 13)

Jørg1: Uffda, skikkelig uheldig den mannen!!
Takk :0) Og skikkelig NICE blir den når den er ferdig lakket, hvit og fin :0) Og når den er kommet på plass der den skal være... Ahhhh.... Herlig!! Men det er da enda litt igjen til... ;0)

Dette blir fint !!

Trist med de syke fiskene
Dette kommer jo til å bli kjempebra
Har vært og handlet litt til lystoppen:
Doble og enkle blokker, tau, oppheng til lyskassen, kroker til taket, nødvendige skruer, ledning m/jordet støpsel, lakk og slange til Co2 :0)

Satte i dag ut en bøtte for å få den fyllt med regnvann, skal teste vannet i morgen.
Skal teste hypotesen om at regnvann kan brukes som gh senkende middel.
Regnvann kan brukes som gh senkende middel :0)

Målingene av regnvannet mitt viser :
ph : 6,5
gh : 0-1
kh : 0-1

En må være obs på at regnvann har lavere ph enn kranvann dersom en tenker å bruke store mengder av det. Regnvann har normal ph like under 6. Dette varierer litt fra sted til sted. Test derfor vannet før du bruker det, for å se hva du har i ph der du bor. Vannet som er testet har stått til lufting siden i går kveld, dvs nesten ett døgn, og er romtemperert. Hadde jeg testet direkte i går (uten lufting) ville ph sansynligvis vært 6,8.

En må også følge med Kh når en tilfører regnvann.
Regnvann egner seg som et middel som senker gh. Men må ikke brukes alene i akvariet, med mindre en har fisker som passer i så lave gh/kh verdier.

Interessant. Passer fint til lakriser og andre bløttvannslabyrinter da altså
Shopper litt til ;0)
Sissimor : Ja, er ikke det flott :0)

Har i dag shoppet litt til inne hos Aquaristikshop.com etter å ha fått planteråd hos Michael Niesar. Den mannen har gitt meg noen gode råd om lys, næring og slikt i planteakvariet. Har lest mye og begynner nå å skjønne litt av det :0) Lyst til å lese om det så finner du tråden her : Anbefaler også Michael sin tråd for de som ønsker å lære litt mer :0)

Når jeg var innom Aquaristikshop så handlet jeg jo også litt mer til nano akvariet : reke mat, reke vitaminer og 2 Echinodorus tenellus. Så nå skal jeg inn på ebay og kjøpe mose.

Fikk beskjed på torsdag om at nano akvariet var sendt fra Tyskland :0) Åååå som jeg gleder meg :0) Skal også ut og titte litt i IKEA posen som jeg har røtter i. Noe må jeg da kunne bruke?? Håper det :0) Tenker det må bli utvendig mørk, nesten sort, bakgrunn på nano akvariet. Ser at både Sessan og Sissimor har lagd så fine bakgrunner. Så nå er jeg inspirert til å lage noe selv :0)

Ble ikke mose kjøp på meg... Alle bildene inne på ebay var så stylet og ordnet at jeg ble rett og slett usikker på hvordan de ser ut i virkeligheten. (AquaticMagic tror jeg selgeren het.) Falt for ferskvannstang hos en annen selger, men det var alt.... Så jeg klappet igjen pc'en og lot det være.

Har jo Java mose, men den ser liksom så kjedelig ut....
Har du mose tips så kom med dem :0)

Røttene mine så bedre ut enn jeg husket. Så noe skal jeg vell få til ;0) Selv om jeg ikke er noe spesielt god til aquascaping. Interiør er noe jeg får til, men i det jeg forflytter meg over til akvarium så faller det helt i staver...
Men håper og tror at stor akvariet blir bra, når jeg får fart i planteveksten der :0)

Hmmm.... Kanskje det er der det ligger.... Med interiør så flytter jeg på møbler, ting og tang og ser umiddelbart resultatet. Med Aquascaping så ser jeg ikke resultatet før etter en måned eller to... Men jeg vet jo at jeg prøver å se for meg hvordan det blir...
Kanskje jeg bare er for selvkritisk og vil ha resultater litt for kjapt...?
Ja,ja uansett så blir nano akvariet en utfordring ;0) Gru gleder meg!!
Jeg er litt som deg, veldig interessert i interiør, og flytter mye på ting for å få det PERFEKT. og så er det kanskje perfekt en mnd eller to, men så kjenner jeg at noe MÅ gjøres et eller annet sted, og så må jeg fikse på det.

Blir slik i akvariet også, har flyttet og endret ganske mye, for å finne noe som jeg føler virkelig er godt å hvile øynene på. Så får jeg det perfekte oppsett, en stund. Slik 160 literen er nå, er jeg veldig fornøyd med. kjenner at jeg nok må vippe litt på roten til venstre, men ellers så er jeg veldig fornøyd med oppsettet.

Et tips er å prøve å sette ting sammen før du får dem i karet. f.eks snu og vende på røtter, kombinasjoner, og så finne noe som øynene trives med. Det stresser fisken mindre enn om man roter rundt i karet for å prøve. Har du ikke fisker i karet, så er det bare å prøve. Planter liker ikke så godt å bli flyttet på, men er man forsiktig, og passer godt på røttene , så går det greit. Klart mose og slikt er nok gjerne vanskelig å drive å flytte på.

Søker også inspirasjon på nettet, og her på forumet, finner ut hva jeg liker, og ikke liker.

Spennende å se hvordan karet ditt blir
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte mose der fra. gikk 4 dager så lå det i postkassa, ja, bildene er fiksa på, men det man får i posten må få gro litt.
Ser mosen jeg kjøpte er begynt å bli grønnere og den firkartige mosen har kommet seg. Trodde postmannen drepte de da han slengte dem i postkassen med 7-8 minusgrader ute. :p
-Kamilla-
Har jo Java mose, men den ser liksom så kjedelig ut.... Har du mose tips så kom med dem :0)

Alltid spennende å planlegge nytt kar! Michael Niesar selger en del flotte moser - og du får gode porsjoner!
Jeg har kjøpt Willowmose og hengemose av ham og venter nå på flammemose. Alle disse er veldig fine synes jeg. Flammemosen er spesielt fin der den strekker seg opp. Jeg har litt av den i det store karet mitt fra før, men litt lite til å ta avleggere av foreløpig. Gubben vil ha det i den nye Edgen sin, så derfor har jeg bestilt av Michael.
Tusen takk Hassel :0)
Da skal jeg gjøre det når det nærmer seg tid for innredning av Nano'en.

Jeg skal nå tusle meg ut i surkebua (snekkerbua til gubben). Må se om jeg finner den 3m skrubben som jeg bruker for å matte ned alu. Gubben fikk i går tatt hull og festet festene som skal være på toppen av lysarmaturet. Han tok også hull til kablene (lys og moonlight). Så da er det min jobb igjen da. Matte ned, vaske og lakke den. En veldig lett jobb, med mange pauser.

Her i nord har ungene vinterferie denne uken, og dagen i dag er nydelig med -6 grader og sol. Eldste frøkna er blitt frisk igjen og er ute å leker i snøen, ilag med søsteren og nabo frøkna. Denne nydelige dagen bærer løfte om vår!!

Tenker høyt, huske-på liste nano 30l
Hva skal jeg ha i nanoen når den kommer??
Noe har jeg og noe trenger jeg, noe har jeg bestilt og noe må vurderes. Lager meg derfor en huskeliste her med hva jeg tenker, så kan jeg skrive den ut når jeg skal sette i gang :0) Er fæl med å fikse dobbelt... Den skal jeg ha i for den er så fin, så går det to dager så finner jeg en annen som jeg tenker akkurat det samme om... Så når jeg skal sette igang så har jeg to fine og bare plass til en. Også er det jo så kjekt å tenke høyt her inne, for da får en jo gode råd og tips med på veien :0)

Har bestilt:
Dennerle Nano Complete plus 30L
Dennerle Crusta-Fit 15 ml (mineraler,vitaminer og sporstoffer til reker)
Dennerle Shrimp King Spinach/Hokkaido Loops (mat)
Dennerle Crusta Gran 100 ml (mat)
JBL NovoCrabs (mat)
2 Echinodorus tenellus

Dette har jeg:
Lava stein med masse flotte hull i
Skru Valisneria
Java mose
Røtter
Pensler
Plante pinsett

Vurderes:
Sverdplante (har)
Ludwigia repens
Egeria Densa (har)

Må kjøpes:
Ferskvanns tang
Mose, Fissidens Fontanus
Reker (Gule?)
Varmekolbe (Må bestilles etter at karet er i hus, da jeg vil se på muligheten for skjult varmekolbe)

Tanker:
Sti
Skru valisneria bak til høyre
Sort eller blå bakgrunn??
Dybde/falskt perspektiv
Høyde
Det gyldne snitt
Lurer på hvordan lyset er i det karet??
Bunn næringen må ikke synes på sidene
-Kamilla-
Bunn næringen må ikke synes på sidene


Høres bra ut den lista, og akkurat det siste punktet har jeg også lært. Kleint å måtte hvirvle opp en masse næring for å fjerne "sørgeranda" som har lett for å dukke opp langs glasset. Oliver Knott er helt enig, han legger en haug næring i midten, skyver ut mot sidene og bruker en flat malekost for å feie to-tre centimeters bar rand langs glasset før han heller på sand eller grus. Som også blir dandert med malekosten...

Og så et annet triks fra det foredraget ettersom du skal ha på plass tenellus; han bare dyttet en og en plante på plass med pinsett i tørr sand, dusjet med sprayflaske, la på Torky, dusjet igjen og fylte forsiktig med vann. Bort med Torky, krystallklart, null antydning til støv til tross for at støvskyen sto da han helte grusen oppi, ikke en plante på avveie! Det er ikke nødvendigvis så enkelt for førstereisaquascapere, men det var forbløffende greit faktisk :o)
Linda W:
Helt supert!! Det må prøves :0)
Så på en god del aquascape videoer i går, og å plante med pinsett så jo så kjekt ut. Var på tur til å bestille meg ett slikt sett da jeg kom på at jeg har jo to slike lange og smale pinsetter ;0) Stekepinsettene mine! En hører til i bobilen og den andre kan jeg uansett ikke bruke i teflon pannene mine. Og vips så har jeg plante pinsett :0) De utstrykerne og det der føler jeg ikke enda at jeg trenger. Men jeg likte måten de jobbet på med pensel, og siden jeg har helt nye pensler liggende så var den saken grei :0) Oi, må huske å føre på listen slik at jeg har kontroll ;0)

Stakkars plantene mine :0(
De ser virkelig stusselige ut....

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sånn blir enkelte av mine også, lurer på om jeg kanskje ikke bruker nok plantenæring.
Må fikse på det, tenker jeg.
Flott lystopp du får, btw
Så koselig at du stikker innom her Wargtass! Jupp, for lite næring i vannet. Fikk god hjelp av Michael Niesar med å finne ut hva som feiler karet mitt. Så nå er vidunder medisinen på tur til meg fra en nettbutikk :0)

Så hyggelig at du liker lystoppen :0) Tror det blir bra.
Den ligger ferdig lakket ute i Surkebua til gubben, i morgen skal jeg lime inn armaturene med tech7. Håper på montering over akvariet om ikke så alt for lenge, blir spennende å se om blokkene og tauene blir som jeg har tenkt.

Hva slags "vidundermedisin" får du da?
Wargtass: Michael Niesar hjalp meg her med å finne ut hva som mangler i mitt kar. Så jeg har bestilt Preis Mineralsalt, Easy Life Nitro og Fosfo. De skal rette opp ubalansen og gi meg fine planter :0) Ubalansen begynner nå å vises i karet, begynner å få litt alger på glasset. Ser frem til flotte planter og rik plantevekst :0)


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap