Aqua life (side 2)

530:
Ph minus høres ikke lurt ut, styrer unna den :0)
Tenker at jeg holder Ph under 7 til jeg er oppe og går og alt er ok med vannverdier med de fiskene som jeg ønsker. Er Ph 7,2-7,4 i kranvannet og tror det går greit med de fiskene jeg tenker. Etter å ha lest litt tror jeg det blir noen neontetra, de høres greie ut og lager litt liv i akvariet. Utvider kanskje etterhvert med noen Platy damer (MÅ virkelig tenke på det siden de får så mange unger), noen flere reker. Ellers er jeg åpen for de fleste forslag til hva som kan passe ilag med de jeg har.
"Heldigvis" blir de fleste platy-barna spist, så det blir ikke så mange. Ihvertfall om du har noen litt glupske fisk i karet. Virker som fantomtetraene tar for seg ihvertfall...
sissimor: Takk :0) Fantomtetra?? Det høres ut som en fisk jeg ikke har sjekket ut...
Må undersøkes :0)


Tenker mer og mer på Platy damer, men er veldig usikker på om det er to hanner jeg har... De er litt forskjellige. Bilder har jeg lagt inn litt tidligere i denne tråden. Så hvis noen kan se om de finner ut dette så hadde jeg blitt glad!! Butikken sa at det er to hanner.

Blir det for mye å putte i 4 Platy damer og 10 Neontetra på en gang?? Må ha noen reker også.

Supre verdier i dag også :0)
Gleder meg over at alt ser ut til å være stabilt :0) 1 døgn siden siste vannbytte og måling :0)

Har bestemt oss for å sette inn noen Neontetra, en liten stim som liver opp akvariet.
Blir ingen tur til Tromsø i morgen, litt for langt for å bare kjøpe Neontetra. Vi tar en tur innom Tropehagen en gang vi har tur dit. Den lokale butikken har Neontetra, regner med det blir fiskekjøp iløpet av dagen :0)

Fullstendig klar over at renta kan bli mange vannbytter fremover...

Bør jeg ta ett vannbytte før jeg setter inn fisken?
Hvitprikk...
I går etter at jeg satte inn Kardinaltetraen og en reke oppdaget jeg hvitprikk på Platyene mine :0( Fikk litt panikk, må jeg ærlig innrømme!!
Så jeg spurte litt inne på forumet og det kan du lese om her.
Fikk noen gode linker som jeg har lest og panikken slapp litt...

Fikk byttet 40% vann og slamsuget bunnen. Gikk å la meg med tankene hos de syke fiskene. Sto tidlig opp for å sjekke at de enda var i live, heldigvis var alle det!!

Har i dag hatt en ringe runde til alle dyrebutikker i Tromsø og på Finnsnes, ingen hadde vidunderkuren Esha exit inne... *Sukk!* Da er det bare temperatur kuren igjen som siste løsning....

Har jobbet intenst for å klare å få kardinaltetraen og rekene ut av karet før de også blir smittet... Fikk tak en 22 liter (jeg kaller den for Isolatet ;0) og de er nå berget over i den. Jeg vet at det ikke er optimalt, men det får være en nød-løsning. Akkurat nå er det viktigste at de overlever. Heldigvis ingen synlige prikker på Kardinaltetraen. Temperaturen er skrudd opp i 120 literen, blir spennende dager fremover...
Ancistrusen er igjen i 120 literen, synes jeg ser antydning til prikker på den også... men er veldig usikker siden den er så prikkete fra før av...

*Krysser fingrene* og håper at de klarer seg!!
Hastverk
er det jo i en viss forstand, men for min del ventet jeg til Esha Exit ankom i posten (bestilte fra Webzoo) og kjørte kur da. Lurt å ha et lite avlastningskar. Jeg har vel efterhvert 3 selv... Rart med det, når man først har et kar vil man jo gjerne bruke det til noe.
God unnskyldning??
*Smile* Postgangen nordover er jo nesten en uke... Iallefall 4 dager.
Skal bestille hos Aquamanias på mandag, for dette middelet må jeg ha i hus :0)

Men siden det er helg og maaange dager til jeg får middelet, så følte jeg at jeg nesten måtte gjøre noe... Og noe resulterte i Isolatet og en 60 liter som kommer i hus i morgen. Joda, i panikken så fikk jeg tak i to akvarier. Isolatet var jeg så heldig å få. 200,- for 60 literen, og det er for akvariet, pumpe, lys topp, og kolbe. Det er vel en god handel?? *Hysj!!* Mannen i huset vet ikke om 60 literen enda. Må bare finne måten jeg skal fortelle det på ;0) Noen gode tips til argumenter??
Genialt
En 60-liter kan være et flott habitat for en enslig kampfisk når det har hatt sin runde som karantene-kar. Er det rart man får litersyke med så mange muligheter?

Hmmm. Du får fokusere på at det var krise og håpe mannen i huset aksepterer det argumentet. Dessuten hjelper det å plassere akvarie (og evt utstyr) på steder som ikke er til sjenanse for innbyggere uten litersyke.
Bestill Esha 2000 også når du først er igang; flott mot sopp og finneråte ++

Lykke til (selv om det desverre er stor sjanse for at resten er smittet)
Argumenter - vel, kloke menn vil sine kvinner vel, og gir seg fort når husfruen blir oppriktig fortvilet over syk fisk som må gå i karantene. Den er oppbrukt her nå, ettersom to 54-litere som startet tilværelsen som karantenekar står der med helt friske og fine innvånere som bare ikke kan gå sammen med den fisken vi har i hovedkarene. For det kan den faktisk ikke uten å skape skumle hybrider...

Ta din kjære med på auksjon! Det var effektivt, da kom han hjem med fisken som ikke kan gå sammen med fisken vi har fra før helt på egenhånd! Hørte til og med at han bød på nytt kar uten å få tilslaget ;o)

Noen kloke hoder der ute??
Nå som kardinaltetraen og rekene er berget over i annet kar så prøver jeg å få opp temperaturen til 32 grader. Men det går ikke!!
Jeg kommer opp i mellom 27 og 28 grader så kobler kolben seg ut...
Jeg har tilgang på varmekabel som jeg kan legge i, men har ikke termostat...

Noen kloke hoder der ute som har noen gode tips til hvordan jeg skal få dette til??
Du har skrudd?
Sikkert et dumt spørsmål men jeg forsøker likevel: Du er sikker på at du har satt varmekolben på maks? Det kan selvsagt hende den er for svak til å dra temperaturen høyere i det karret du har. Du kan selvsagt forsøke med 2 kolber (det kom vel 1 kolbe til med 60-literen i morgen?) men da ville jeg fulgt nøye med så det ikke blir for varmt.
Du har rett Truls :0)
Jeg hadde skrudd feil... Prøvde for 3. gang og da ble det lys i den. Har nå to varmekolber i, en på 100w og en på 50w. 50w hører til 60 literen, og den tar jeg ut når jeg legger meg. Tørr ikke risikere noe....

Gikk foresten helt greit med gubben og 60 literen, jeg sa det som det var. At jeg i panikken over syk fisk hadde klart å få tak i to kar. Han foreslo her i kveld at vi bytter ut Isolatet og setter 60 literen i stua :0) Snille mannen min, er det rart jeg er gla i ham?? :0)

Pumpa i Isolatet er ALT for sterk, det er en Elite Stingray 10. Mannen min har prøvd å se om den kan justeres ned, men det gikk viss ikke. Uansett så rekesikret han den med en bit av strømpebuksa mi ;0) Utrolig hva man ofrer for de fiskene *Smiler*

Nå må jeg google pumpa og se om jeg finner en løsning.
God natt alle sammen!!





Dagen har gått til å følge med syk fisk. Lillebror og Idol (Platyene) er nå prikkefrie. Men jeg kjører temperatur kuren på dem i minst 48 timer, slik at jeg klarer å drepe det som er i vannet også. Sugekoppen (Mallen) ser litt redusert ut. Men for en appetitt de fikk når jeg skrudde opp temperaturen!! De spiser som besatt, selv Sugekoppen som ikke ville hatt mat... Den har i dag spist en halv malle tablett!! Må smile til den, der den "suser" rundt og leter etter maten. Skikkelig ur komisk, så nær men allikavell så fjern!! Den finner den etter litt styr, og det er jammen gøy å følge med på den ;0)

Kardinaltetraene og de tre rekene lever i beste velgående i Isolatet, prikkefrie enn så lenge... *Krysser fingrene* og håper det varer!! Ja, du hørte rett. 3 reker!! Så da var På ræk (den heter det) i live og hadde bare gjemt seg i trestammen. *Lykkelig* var jeg når jeg oppdaget den og fikk berget den ut ilag med de andre.

Har byttet vann i både isolatet og 120 literen. Har vært veldig flink og ikke brukt samme utstyret :0) 60 Literen står på stue gulvet, foreløpig tom. Funderer på hvor jeg skal plassere den. Og ikke minst så må jeg ha noe den kan stå på.
Jeg kom på en lur idè!! Jeg plasserer isolatet i yttergangen, og 60 literen i stua.
En kjapp omsnuing så er det gjort, men jeg mangler fortsatt bord til 60 literen...

Hmmm... Ja, du skal se at jeg finner nok en løsning på det ;0)

Har bestilt meg en akvariebok, denne her.
Så det var noen på forumet som skrøt av den, så da må den prøves. Minste frøkna er veldig glad i dyr, så jeg aner en mulighet for at hun også vil lese den.
-Kamilla-
Men jeg kjører temperatur kuren på dem i minst 48 timer, slik at jeg klarer å drepe det som er i vannet også. Sugekoppen (Mallen) ser litt redusert ut. Men for en appetitt de fikk når jeg skrudde opp temperaturen!! De spiser som besatt, selv Sugekoppen som ikke ville hatt mat... Den har i dag spist en halv malle tablett!! Må smile til den, der den "suser" rundt og leter etter maten. Skikkelig ur komisk, så nær men allikavell så fjern!! Den finner den etter litt styr, og det er jammen gøy å følge med på den ;0)


Fiskenes stoffskifte øker med økende temperatur, så det er naturlig at de også blir mer sultne og spiser mer.

Det står en del om gassbobleproblemer på forumet. Essensen av det er at det er lurt om det vannet du tømmer opp i karet har noenlunde samme temperatur som akvariet. Varm eventuelt opp vann og sett til kranvannet, som med swtor fordel kan lufte seg noen timer før du hiver det oppi.
Takk 530 for at du er her og passer på meg :0) Er sannelig gla for å ha en slik akvarievenn som deg, du titter stadig innom og deler villig vekk kunnskapen din!!

Jeg målte vannet før jeg hadde det i akvariumet. Det var samme temperatur på vannet som jeg hadde oppi, som i akvariumet. Håper det var riktig, men jeg skal ta og lese meg opp på gassbobleproblemer. Så jeg har den kunnskapen innabords :0)

Skal i morgen måle Nitrit, nitrat og ammoniakk. Da jeg er litt usikker på hva som skjer i karet med så høy temperatur.

Takk igjen!!
Sånn går no dagan...
Platyene Idol og Lillebror lever i beste velgående, Idol sliter og ligger mye i ro på bunnen. Ser ut som at han sparer krefter, enda han var den som hadde minst prikker...

Fikk bestilt (fra Aquamanias) både Esha Exit og Esha 2000 i går. Dette må jeg ha i "medisinskapet" til en senere anledning. 2 døgn til med denne temperaturen, så skrur jeg ned til 28 grader. Hvordan jeg skal klare det med en varmekolbe uten temperatur mål på..? Ja, det skal bli gøy...!! Tenker at jeg tar en støvsuging av bunnen og vannbytte samtidig med at jeg tar ned temperaturen.

Lyspunktet i hverdagen er at alle verdiene (No2/3 og Nh4) er helt supre i 120 Literen :0) Har byttet vann i Isolatet, rekene og kardinaltetraene har det bra. Ingen prikker i dag heller :0)

Har pyntet og ordnet litt i Isolatet, slik at fiskene skal ha det bra mens de er der. Alt kan jo brukes i 120 Literen når den er friskmeldt. Har plukket en rot, noe mose og stener. Har også fått tilsendt litt javamose som jeg har "plantet", har plantet den i både Isolatet og 120 Literen. Gleder meg til det gror seg til!!
Legger ved bilde av Isolatet :0)

60 Literen står enda tom, men den har fått navn *Smile*
Den heter.... "Panikken" He.he.he... Mon tro hvorfor?? *Smiler lurt*
Hvor lenge var adam i eva
sissimor
Bestill Esha 2000 også når du først er igang; flott mot sopp og finneråte ++ Lykke til (selv om det desverre er stor sjanse for at resten er smittet) ;)


Sissimor: Du hadde så rett, så rett... Det er 4 dager siden utbruddet av hvitprikk i 120 Literen, og i dag dukket det opp på to kardinaltetra i Isolatet :0(
2 pittesmå prikker på den ene og kun en prikk på den andre....

Hvor lenge var Adam i Eva??
Øhm...*Kremt* Sorry!!... Det heter vel... Hvor lenge var Adam i Paradis??
Ikke så veldig lenge, dessverre.... I hvertfall ikke her i gården!!

I morgen har fiskene i 120 literen stått i 3 døgn med høy temp. Da reduserer jeg og følger nøye med. Lyspunktet i tilværelsen er at pakken fra Aquamanias kom i dag, så nå er både Esha Exit og Esha 2000 i hus :0) Så Isolatet har fått vannbytte og 4 dråper Exit.

Hvis dette kommer tilbake i 120 Literen så blir det en runde Esha Exit der også!! For den var veldig grei å bruke, ingen styr med å følge med temperaturen i karet eller om fisken tåler varmen. Har også fått oppblomstring av pestsnegler siden jeg har overforet litt... *Veldig skyldig*

Du må jo skjønne at fisken er jo SÅ sulten!! Og da MÅ jeg jo bare gi litt ekstra... *Smile* Men jeg bare plukker ut de pestsneglene jeg får tak i og takker resten for den gode jobben de gjør :0) Og reduserer kjapt på overforingen for flere vil jeg ikke ha!!

Nå skal jeg kose meg med trøste karamellene fra Aquamanias. Sender dem en *varm tanke* og takker for karamellene!!

Du skal få en dag i mårå....
-Kamilla-
Hvor lenge var Adam i Eva?? Øhm...*Kremt* Sorry!!... Det heter vel... Hvor lenge var Adam i Paradis??


Såvidt jeg erindrer er det vel nesten synonyme begreper.....?
530
Såvidt jeg erindrer er det vel nesten synonyme begreper.....?


Jooo... Er vel egentlig det... *Smile* Litt forskjellig betydning kanskje?? *Rødme*

He..he..he... Vi har flere sånne uttrykk her i huset ;0)

- Det går som Per i Kari, brukes når ting går rette veien
- Halv åtte, ikke når ting er på halv åtte... Men svar det neste gang noen spør om noe som du ikke vet svaret på... :0) Så Halv åtte = vet ikke. Du kan også bruke halv ti, eller hvilket som helst annet halve klokkeslett. Motparten vil stå som et spørsmålstegn, og levende spørsmålstegn kan være ur komiske!! Obs! Dette uttrykket kan være smittsomt, og du kan kjapt komme i den situasjonen at du får servert ett halv åtte fra din tenårings sønn/datter ;0)

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap