Aqua life (side 3)

I dag har jeg byttet 40% vann og støvsuget bunnen i 120 Literen, temperaturen krøp under 30 grader klokken 16.05 i dag. Nå i kveld har den kommet ned til 28 grader og der skal den få være et par dager. Platyene og mallen lever enda i beste velgående :0)

Isolatet har fått runde 2 med Esha Exit i dag.

Nå *Krysser jeg fingrene* og håper at dette går rette veien!!
Gleder meg til jeg kan ha alle fiskene i 120 Literen :0)
Panikken (60 Literen) står enda tom, det kan hende at det blir slik en stund til...
Krysser alt her også, hvitprikk er virkelig noe ordentlig herk! Vi hadde noen runder her til å begynne med, og i et svakt øyeblikk midt i tredje angrep var det nære på garasjen for hele sulamitten. Veldig godt når det går over. Hvilket vil si når man har lært at karantene er tingen ;o)
Linda & Ove
Krysser alt her også, hvitprikk er virkelig noe [I]ordentlig [/I]herk! Vi hadde noen runder her til å begynne med, og i et svakt øyeblikk midt i tredje angrep var det nære på garasjen for hele sulamitten. Veldig godt når det går over. Hvilket vil si når man har lært at karantene er tingen ;o)


Uff, ja må innrømme at det er derfor 60 literen ikke er satt opp enda...
Når jeg fikk tak i 60 literen så hadde jeg lyst til å sette det opp med en gang... Den lysten forsvant kjapt... Akkurat nå frister det ikke... Må få bukt med dette først....
Har også vurdert å bruke 60 Literen til karantene kar, og pakke bort Isolatet...
Må tenke og vurdere hva det blir til...

Takk for at du forstår, det hjelper i en slik situasjon!!
Jeg ville satt opp 60-literen permanent, og hatt 22-literen surrende med stiklinger og annet drass for påkommende tilfeller, som yngel og nyinnkjøp, det er mye lettere å holde 60 liter stabilt. Har selv to 54-litere fulle av fisk, begge ble startet som karantenekar, man må jo ha noe oppi der for å holde filteret igang og de blir jo så fine!

Så karantenen tas i akrylbokser og alt mulig annet rart nå. Den ene av boksene er full av yngel som er for små til å sorteres ennå, har et filter surrende i en bøtte ettersom fisk er bestilt, det får Salmi hver dag. Men i bittesmå karantenekar er det uansett vannskift som gjelder, man kommer langt med en luftpumpe for sirkulasjonens skyld. Særllig hvis det må medisineres, da går filterbakteriene ad undas likevel. Så hvorfor har jeg det oppi der egentlig? Hmm...

Vi lærer brått og ufortjent i denne hobbyen, det blir gøy igjen, jeg lover!
Fremgang å spore :0)
Da har Kardinaltetraen fått siste dose av Esha Exit. 1 liten mikroskopisk prikk igjen på halen til den ene, resten er prikkefrie :0)

Tenker å samle alle i 120 literen i morgen, og kjøre en ekstra dose Exit i 120 literen etterpå. Det kan vell ikke skade??

Isolatet skal få stå i noen dager til, med bare rekene oppi. Rekene må stortrives her hos meg, nå har jammen en av de andre også byttet skall. Plantene vokser og ser ut til å trives. Noe går da rette veien oppi all elendigheten ;0)

I går lagde jeg moonlight til 120 literen, koselig med blått stemningslys på kvelden :0)

Nå skal jeg lese om forskjell på ho/han reker (må finne ut hvilke kjønn jeg har) og søke litt i plantebasen. Har også lånt meg 3 bøker på biblioteket om akvarie, to av dem er allerede lest :0)

Linda og Ove:
Det har ikke vært annet enn jobb siden jeg fikk det i hus... Gleder meg til mental avslapping foran akvariet!!

Ønsker alle en fantastisk fredags kveld!!
Nematoder :0(
Det ser ut til at det kan bli lenge til det blir mental avslapping her i huset.....
Skjønner ikke hva jeg gjør galt eller hva som skjer....??

Alle verdier er supre, jeg passer på fiskene og gjør alt jeg kan for dem....!! Tilbringer timesvis her på AF, leser og lærer. Men allikevell så går det heeeelt galt....!!!

Sent i går kveld oppdaget jeg nematoder på den ene Kardinaltetraen :0(
Fisken er avlivet og jeg holder nøye øye med de andre. Det kom en liten boble under haken på den, og etter litt hjelp her på AF så ble det klart at det er Nematoder...

En boble under haken, hvem trodde vel det var farlig?? Så nå svømmer Kardinaltetraen ilag med Platyene, mallen og rekene i 120 Literen.... :0( Det er bare å *krysse fingrene* og håpe at det ikke sprer seg!!

Alle fiskene som er blitt syke var kjøpt på samme dyrebutikk, utbruddene har kommet 6 dager etter at jeg kjøpte dem. Først hvitprikk på Platyen som spredde seg til Kardinaltetraen, og nå Nematoder på Kardinaltetraen....

"Panikken!" (60 literen) kom opp i dag og Isolatet er pakket bort. "Panikken!" huser nå noen fisk som jeg har fått, og de holdes i karantene ihvertfall i to uker fremover!!

Isolatet får kanskje, en vakker dag, sin renessanse som reke kar. Men det orker jeg ikke tenke på nå...

Nå er det ny runde med studering, eventuelt avliving, av Kardinaltetra... Dersom jeg finner flere syke fisk - Og det håper jeg at jeg slipper!!

*Sukk*
Du skal nå ha alle prøvelsene også stakkars deg! Kjenner meg veldig godt igjen, det er liksom ikke ende på tingene. Men altså - det blir bedre! Kriser kan alltid oppstå, men nødhjelpsskuffen blir stadig mer velfylt, og man kjenner lusa på gangen etterhvert og kan gå i forkant. Det hjelper...

Men ikke akkurat der du er nå. Hang in there!!
Linda & Ove
Du skal nå ha alle prøvelsene også stakkars deg! Kjenner meg veldig godt igjen, det er liksom ikke ende på tingene. Men altså - det [I]blir[/I] bedre! Kriser kan alltid oppstå, men nødhjelpsskuffen blir stadig mer velfylt, og man kjenner lusa på gangen etterhvert og kan gå i forkant. Det hjelper... Men ikke akkurat der du er nå. Hang in there!!


Uff ja.... Holder ut, så godt jeg kan... Men kjenner nå på følelsen av at jeg vil hive ut hele dritten!! Esha Exit og Esha 2000 er iallefall kommet i nødhjelpsskuffen. Men ingen av dem hjelper mot Nematoder. Så da er det bare å kvitte seg med dem for å hindre spredning. Mistenker at to til kommer til å få dette... De har en liten rar utvekst foran ved munnen.

Platyene henger med hodet i dag og jeg venter bare på ett nytt utbrudd av hvitprikk. Da blir alle kjørt gjennom en ny runde med Esha Exit i 120 literen. Hadde forresten i en dose i morges etter at jeg satte alle ilag i 120 literen, sånn for å være på den sikre siden. Vurderer å kjøre en til runde i morgen, sånn for å være HELT sikker.

Gleder meg til jeg kjenner lusa på gangen og kan være i forkant :0)

-Kamilla-
Nå er det ny runde med studering, eventuelt avliving, av Kardinaltetra... Dersom jeg finner flere syke fisk - Og det håper jeg at jeg slipper!!


Uff, jeg fant en til... 8 Kardinaltetra igjen...

Vurderer å ringe dyrebutikken på mandag, dette er bare trist... 6 dager fra jeg kjøper fisk hos dem til de har utviklet sykdom. Begge gangene...!! Tror ikke de har noen 7 dagers garanti, butikken tilhører buddy kjeden. Jeg har iallefall lært at karantene er tingen!!

*Dobbelt sukk*
Håper virkelig det snur for deg nå, dette har du virkelig ikke fortjent...
Uff, nei!! nye prikker....
Ingen flere utbrudd på Kardinaltetraen i morges :0)

Lillebror har fått en prikk, men den virker større enn de hvitprikkene han hadde. Oppdaget den kl ett i dag. Stakkaren er så sky at jeg får ikke studert ham ordentlig. Nå må jeg bare vurdere om det er Esha Exit eller 2000 som skal i karet... Mao en ny runde med søking her på AF...

*Trippelt sukk!*
Har prøvd å studere Lillebror litt nærmere, det er nok en hvitprikk han har fått. Akvariet fikk en dose med Esha Exit etter at jeg satte alle fiskene ilag i går, nå har jeg hatt i en dose til.

Nå er det litt fotografering før jeg finner på noe annet lurt :0)
*Kos dere!!*
Avliving??
Lurer på om jeg bare må avlive Lillebror (altså, Platyen) for jeg tror den må lide. Den står bare i et hjørne ved pumpen og har stått der i hele dag (og i går). Spiser ikke, rører knapt på en finne... Ungene mener den har blitt svart under munnen, og at den ikke har vært det før... Uff, jeg må tenke til i morgen. Er den likens da så tror jeg det blir avliving...

Ingen flere utbrudd på Kardinalene i dag.

Passer på...
Sjekket vannverdiene i 120 Literen nå i ettermiddag, de var helt supre. Fiskene har fått ny dose med medisin. Blir sjekking av vannverdier i "Panikken!" litt senere i dag, håper alt er like bra der.

Veldig i tvil hva jeg skal gjøre med "Lillebror" (Platyen)... Avliving eller ei??
Får spørre litt her på Sykdoms forumet, og få noen gode råd om hva jeg skal gjøre med den...

Nå er det studering av Kardinaltetra som står for tur, håper alle er friske.




Snakket med dyrebutikken
Alle kardinalene er enda friske, håper det problemet er borte nå :0)
Har snakket med dyrebutikken og de skulle sjekke sine Kardinaler om de kan ha noe av det samme. Jeg får ikke erstattet Platyene min.... Fikk beskjed om at det kom av for rask tilvenning som igjen førte til stress.... Og jeg som var så forsiktig... Et kvarters kjøretur hjem, rolig tilvenning med gradvis vann oppi posen til dem...

Den gule og sorte, "Idol", henger også med hodet nå. Den røde, "Lillebror", har kommet opp fra bunnen og ligger oppe i vannskorpen og bare så vidt beveger seg. 4 dagen med Esha Exit i dag, andre dagen med Esha 2000. To dager til med Esha 2000, så er det stopp. "Lillebror" vurderes fra minutt til minutt, om den skal avlives eller ei. Den har jo rørt litt mer på seg i dag, men spiser fortsatt ikke...

Nå er jeg klar for vannbytte, kos dere!!

I fiskehimmelen...
Da har "Lillebror" vandret til fiskehimmelen..
Berg og dalbane...
Akvarie liver her er som en eneste berg og dalbane...
Sykdom er noe herk...!!

"Idol" Den gule og sorte Platyen henger med hodet og vil ikke spise, den har fått til i overmorgen med å komme på bedringens vei. Eller så blir det fiskehimmelen på den også.... :0(

Dama i akvariebutikken sa at Platy sjelden kommer seg igjen etter sykdom, men den var jo så kvikk og fin. Helt til for to dager siden...
Og dyrebutikken har man jo lært at man IKKE skal stole på, så jeg gir den et par dager. Rettere sagt, eldste frøkna mi har gitt den e par dager. Så da venter jeg.

Brodern er i Tromsø i dag, og jeg spurte ham om han kan kjøpe en kampfisk til meg. Håper de har noen inne :0) Da blir det start på Isolatet i kveld :0)
Gir man opp?? Hadde bra lyst til å hive hele driten ut for et par dager siden, men nå sitter jeg her og håper han har kampfisk med hjem til meg :0)

Nå skal jeg prøve å få omplassert en Regnbuelabeo, som trenger ett nytt hjem.
Så blir det vannbytte i 60 literen. Man blir ikke arbeidsledig med en hobby som dette :0)

Kos dere!!
Får trøste hverandre vi tror jeg...

Platy kan komme seg, så ikke gi helt opp. Heldigvis finnes det små ting som kan glede en akvarist veeeeldig, som f.eks en gjeng smattende, blide ottoer
sissimor
Får trøste hverandre vi tror jeg... :( Platy kan komme seg, så ikke gi helt opp. Heldigvis finnes det små ting som kan glede en akvarist veeeeldig, som f.eks en gjeng smattende, blide ottoer ;)


*Nikker* Hadde det ikke vært for de små ting i hverdagen, og min stahet, så har hele driten vært kastet ut ;0)

Det ble ingen kampfisk på meg i dag, de skulle få inn flere fisk de nærmeste dagene. *Krysser fingrene* og lurer på om det blir Tromsø tur på lørdag?? Skal ringe dem i morgen og høre når de får inn :0)
Men det ble en regnbuelabeo i "Panikken", den kommer fra det samme akvariet som de andre som jeg har der. De behandles med Esha 2000 siden jeg oppdaget sammenklemte finner på den ene. Regnbuelabeoen har også et område oppe på finnen som mangler, så 2000 i dette akvariet er nokk lurt :0) Ellers ser de friske og fine ut :0)

Gleder meg til jeg kan flytte alle over til 120 literen, gleder meg enda mer til jeg får tak i drømme akvariet :0) Jeg har målt opp hva jeg har plass til og vet hvor stort jeg skal ha det :0)

Nå er det straks natta her i huset, og en ny dag i morgen... Hvor alt skal gå så MEGET bedre!!
Satse på at det bare blir oppturer med berg og dalbanen for deg nå fremover!
Animorpher
Satse på at det bare blir oppturer med berg og dalbanen for deg nå fremover! ;)

*Takk!* Det håper jeg også!! :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap