Aqua life (side 4)

I dag har jeg hatt en bra akvariedag :0)

En liten opptur med "Idol" da jeg så at han spiste litt av det som kom dalende ned ved siden av ham. Da er det kanskje håp enda...
Vurderer å skaffe noen Platy venner til Idol, kanskje han føler seg ensom?? De er jo flokk dyr... Meeen er veldig skeptisk da jeg ikke vil ha ny runde med hvitprikk i 120 literen... Kjenner det er nok sykdom nå!!

Hadde også en liten opptur med Regnbuecikliden som bor i "Panikken" (60 literen). Den har hatt sammen klemte ryggfinner samt sammen klemte finner under. Men i dag heiste den opp og viste meg ryggfinnene :0) *Lykke!* De under er fortsatt sammenklemt, men jeg håper det retter seg. Regner med at jeg må gi den litt tid. Dagen Esha 2000 gis når lyset er slukket for kvelden, da jeg ramlet borti at den er lysfølsom. Vil jo ha best mulig effekt ;0)

Den lille nedturen er at jeg klarte å få varmekolben til å eksplo-fan-steike-medere!!! Det ble bæ-bu tur til dyrebutikken og 250,- fattigere på ett svisj!!

Men jeg har lært, på den harde måten, at jeg må huske å ta ut stikkontakten når jeg tar kolben ut av akvariet... Og iallefall ikke la den liggen med kontakten i.... Og heller IKKE putte den glovarm oppi vannet!! Det freste noe voldsomt og *PANG!* sa det... Heldigvis ble det store glassbiter som landet nedi pumpen, så jeg kunne ta alt ut av den og bare plukke dem opp.

"Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Der sluktes lyset i 120 literen, da er det ny kur i den :0) Og straks i "Panikken" også :0) Så er det natta for store og små.


Opptur :0)
Fiskene i "Panikken" (60literen) ser ut som at de er på bedringens vei!! Regnbuecikliden har flashet med ryggfinnene til meg, og det flere ganger :0) Måtte det bare vare! Nei, rettere sagt.... Nå SKAL det vare!! (Er det dette som kalles selv suggesjon?? *Smile*)

"Idol" (Platyen) hadde seg en herje runde i akvariet etter at lyset slo seg av, bare moonlight'en som var på. Den klarte å bli sugd fast i pumpen 4 ganger på bare den korte tiden jeg sto der... Så da måtte jeg slå den av og vente til han var rast videre før jeg slo på pumpa. Og dette gjorde han....igjen...og igjen....og igjen....

Jeg hadde i litt mat og det er den kjappeste turbo spisingen jeg noen sinne har sett!! For han spiste mens han raste rundt i akvariet!!
Ser ut som at han har rast seg ferdig nå, for han stilte seg i ett hjørne for å sove ;0)

120 Literen er ferdig med medisineringen, var siste gang i går. I Panikken er det siste gang i morgen :0)

Alt vel i mine akvarier i dag, nå begynner jeg å føle at det går rette veien *Smile!*

God natt ønskes alle store og små akvarie venner!!
Berg og dalbane ferden...
Litt berg og dalbane i dag igjen....

Fant enda en kardinal med nematoder :0( Denne hadde i en boble på siden, og jeg kunne tydelig se marken inni der... *Æsj!* Synes hele nematode greia er ekkel...

Oppturen er at "Idol" (Platyen) virker å være tilbake i fin form, nå må jeg vurdere å finne noen søte damer til ham :0) Stakkaren kjeder seg litt alene.
Opptur er det også at alt nå ser bra ut i "Panikken" (60 literen), siste dose Esha 2000 i dag :0) Ingen som klør seg lengre eller viser noen unormal atferd. Vurderer å flytte disse over i 120 literen i morgen, men det er kanskje for tidlig?? Må tenke litt på det...

Har målt 120 literen i dag og supre verdier etter både Exit og 2000 kuren. Helt fantastisk!!
-Kamilla-
Opptur er det også at alt nå ser bra ut i "Panikken" (60 literen), siste dose Esha 2000 i dag :0) Ingen som klør seg lengre eller viser noen unormal atferd. Vurderer å flytte disse over i 120 literen i morgen, men det er kanskje for tidlig?? Må tenke litt på det...


Tenke på det?? Hva var det jeg hadde i hodet når jeg trodde at jeg hadde tid til å tenke på det?? En ting er sikkert at jeg ikke hadde begge føttene på jorda...

Nå har det seg sånn at "Panikken" (60 literen) MÅ flyttes i dag!! Og jeg klarer det ikke alene. Det er vell neppe lurt å flytte det når det er fullt med vann heller... Sabla tungt ett sånt lite kar når det er fyllt med sand og andre saker.

Hmmm... Har en akvariebøtte... Hvordan skal jeg få dette til?? Hvis jeg først tar ut filteret og flytter det i 120 literen, så flytter fiskene fra Panikken og over i 120 literen, og når alt er ferdig flyttet så flytter jeg dem tilbake til Panikken. En ekstra flytting da... Blir det for mye stress mon tro?? Frykter nytt hvitprikk utbrudd pga stress...

Jeg vet!! Jeg flytter "Idol" over i Isolatet. Jeg har lært at Platyen er den mest følsomme av alle fiskene. Det blir minst stress for ham, da det ikke blir masse nye fisker og forholde seg til. Så kan han kose seg der, og vente på de lekre damene som kommer til å flytte inn ilag med ham.

Av og til nytter det å snakke med seg selv.. *Smile*

Da setter jeg igang :0)
Når man tenker veldig fort og hele tiden hjelper det en del å tenke med åpen munn har jeg til mine kjæres fortvilelse funnet ut. Er på en måte nødt til å sakne farta litt for å få frem ordene, og da kommer løsningen, helt av seg selv. Det har mine kjære til sin store lettelse også funnet ut, så de bare lytter forståelsesfullt mens de holder på med sitt :o)
He he he! Jeg går stadig rundt og mumler for meg selv *Smile*

Idol fikk nytt hjem i 60 Literen, da Isolatet er for lite til ham. Vi håper jo at han skal få noen lekre damer som har lyst til å bo ilag med ham, slik at han får det litt triveligere.
60 Literen har jentene fått inn på ungdomsrommet, praktisk plassert rett over gangen fra badet ;0) Jentene var sååå fornøyde med den løsningen.

Har kjøpt rosa snegler og sandsnegler hos en dame her på AF :0) Så nå gleder jeg meg til de kommer i posten!! Har allerede begynt sånn smått med forberedelser, har lagt skjell i 120 literen for å gi dem bedre vilkår :0)

I morgen må jeg omrokkere på akvarie listene mine, de stemmer ikke etter dagens omflytting. Jeg tror alle har det så mye bedre nå, da de som trenger det har fått bedre plass. Og den som trenger ro har fått det :0)
Ny kardinal med nematode... 6 igjen... :0(
-Kamilla-
Ny kardinal med nematode... 6 igjen... :0(

Uff,høres lite hyggelig ut,jo mer jeg leser om det i tråden din jo mer grøsser jeg med tanken på det i Akvariumet...
Er dette noe som kan ramme alle fisk eller er Kardinalene mer utsatt for det?
Tenkte på at de er de eneste som er smittet av det..?
Får uansett håpe at du snart blir kvitt det for godt!
Animorpher
Uff,høres lite hyggelig ut,jo mer jeg leser om det i tråden din jo mer grøsser jeg med tanken på det i Akvariumet...


Mhm! Jeg også, ingen drømme situasjon! Står stadig med nesa klint opp i akvariet og studerer de stakkars kardinalene... Minste frøkna mener at hun ser en til med dette f***skapet... Jeg er mer usikker på om det er det. Er liksom en liten prikk nedenfor munnen, men ingen tydelig boble enda...

Animorpher
Er dette noe som kan ramme alle fisk eller er Kardinalene mer utsatt for det? Tenkte på at de er de eneste som er smittet av det..? Får uansett håpe at du snart blir kvitt det for godt!


Tror det kan ramme alle fisk, men etter mye søking i forumet så ser det ut for at kardinalene er i flertall. Dette er bare noe jeg synes, ikke sikkert at det stemmer i det hele tatt. Kan jo være at jeg legger bedre merke til de kardinalene med dette, siden det er det jeg har selv. Jeg har kvittet meg med dem etter tur, før nematodene kom ut av fisken og i vannet. Kan være derfor det ikke sprer seg?? Siden de ikke får en ny "vert" å bo hos.

Jeg håper også at jeg snart er kvitt det. Har vært en lite koselig oppstart på akvarie hobbyen, for å si det sånn... Men nå føler jeg at jeg har god kontroll på kardinalene, og ingen annen sykdom ute å går. Så jeg er på rett vei, heldigvis!! *Smile*
Rosa posthorn snegler er kommet i hus :0)
I dag kom det 6 rosa posthornsnegler og 10 afrikanske sandsnegler i posten :0)
De har fått god tilvenning, og alle svinset snart rundt på tallerkenen. Ja, så fort som en snegle klarer å svinse rundt da ;0)

De har allerede sjarmert meg med sine balansekunster. Se bildene :0)

Den første henger bokstavelig talt i en tynn tråd...
Den andre tror den er sirkus stjerne og går på stram line....
Den tredje tar livet med ro på ekte snegle vis ;0)

Enda flere nematoder...
4 kardinaler med nematoder i dag.... 2 igjen.... av ti!!! :0(
Æsj... Har jo hørt at kardinaler kan være litt skjøre, og bli utsatt for mye rart, men dette må jo være noe av det ekleste
Nedtur... sykdom igjen....
sissimor
Æsj... Har jo hørt at kardinaler kan være litt skjøre, og bli utsatt for mye rart, men dette må jo være noe av det ekleste :(


Jupp, ekkelt var det til å begynne med... Nå er det blitt dagligdags... Dessverre :0(
Det er bare å få syk fisk ut av akvariet når nye nematoder dukker opp. Vurderte lenge å kverke alle sammen, men hadde ikke hjerte til det...

Det positive oppi all galskapen er at dyrebutikken erstatter de som jeg har mistet. De har ikke Kardinaler inne nå, men de gir meg beskjed når de får nye inn. Skulle ønske jeg hadde sluppet alt dette, men de prøver i allefall å ordne opp. Og det er vell bra, vell??

Dagens nedtur er at det er sykdom i 120 Literen, så når lyset slukkes blir det medisinering med Esha 2000. Finner som viser antydning til å forsvinne, Palett som oppfører seg unormalt, hvit flekk på nesen til den ene Boesemans... Uff, da er det bare å brette opp armene igjen....

Tenker på det Linda & Ove sa tidligere her inne om tredje runde med sykdom ;0) Jeg skal holde ut og fiskene SKAL bli bra! Jeg er i ett fandenivoldsk humør i kveld *Smile*

Fiskene som er i 120 literen er alle berget ut av et skittent og dårlig vedlikeholdt akvarium for ca 3 uker siden. Dette blir deres andre runde med Esha 2000. Veldig fornøyd med den medisinen, funket veldig godt sist gang :0)

Så det er *HÅP* i mitt hjerte i kveld :0) Og litt fandenivoldskhet... *Blunker*
Hvordan er din kveld??
Idol og damene :0)
Panikken (60Literen):
I dag fikk endelig Idol seg to damer :0) Og jammen ble det ikke en kampfisk også, Kampfisken er nydelig blå med en liten anelse av rødt. Dyrebutikken slapp de ut av karantene i dag. Så en Boesemans i utstillings akvariet i dyrebutikken, den var veldig ulik mine... Den hadde snute... Ja, munnen stakk fram som om den hadde snute. Også var den god og rund, ved godt hold kan en kanskje si ;0) Rød regnbuefisk hadde de også. Artig å se siden jeg ikke hadde sett den før.

Ja, idol ja... Det var jo egentlig han jeg skulle fortelle om (Jada, flink til å snakke meg bort ;0) Han er så fornøyd nå som ungkarslivet er over. Svømmer lykkelig rundt ilag med damene sine. Platyene så sunne og friske ut, litt smålubne damer med fine farger.

Jentene var også veldig glade når de så dem svømme rundt og kose seg. De har vært så bekymret for Idol, han har sturt litt siden han ble alene.

Snart er det klart for runde to med Esha 2000 i 120 literen, bare et kvarter til lyset slår seg av. Vurderer å kjøre den et par dager ekstra, siden jeg tror dette utbruddet er et etterslep fra forrige runde med sykdom.

Tenker Idol ble fornøyd når han ikke bare fikk 1 men 2 damer og leke seg med ja,og du fikk deg en ny Kampfisk,gratulerer så mye begge 2!Er det en hann eller en hunn du skaffet deg?

Og så ett spørsmål angåendes Esha 2000,er dette en medisin som man kan kjøre lengre enn anbefalt,slik som du skal,uten problemer?
Eller risikerer du forandringer i vannverdiene eller fiskedød?
Har lest en del skrekkhistorier angåendes medisin i Akvarium,som tar knekken på sykdommen men også andre ting i Akvariet,så tenkte det er greit og få litt forhåndsinfo om andres erfaringer,spesielt da jeg har Esha 2000 på innkjøpslista mi.
Føler det er bedre og ha noe medisin ståendes enn og plutselig måtte halse seg ned på nærmeste dyrebutikk etter og ha oppdaget sykdom i Akvariet... :/

Får uansett håpe at du nå endelig får tatt knekken på nematodene nå for godt,så du kan begynne og nyte fiskene igjen.Ser du skriver at dyrebutikken vil erstatte de du har mistet,er det mange eller?
Tenker da på om dette er noe som tar knekken på fisken med en gang hvis du ikke får medisinert eller om det er ett sjansespill,noen fisk overlever,andre ikke...
Du får holde oss oppdaterte her og så er det bare og håpe at de nye fiska IKKE har det samme som dine gamle,kan tenke meg at du er lei når du skriver at det nå er blitt daglidags...Lykke til uansett!
Lurt å kjøre eSHa-kuren noen dager etter at man tror man er ferdig. En grunn til at disse produktene ikke tar filterbakterier er nok at de ikke er så supersterke, den ene gjenstridige runden doblet jeg dose og triplet behandlingstid eller hva det var, alt gikk vel likevel. Kjekke midler å ha i medisinskapet.

Koselig å høre at Idol er fornøyd med selskapet :o)
Animorpher
Tenker Idol ble fornøyd når han ikke bare fikk 1 men 2 damer og leke seg med ja,og du fikk deg en ny Kampfisk,gratulerer så mye begge 2!Er det en hann eller en hunn du skaffet deg?


Takk, det er en vanlig hann. De hadde inne crowntail hanner og damer også, men jeg holder meg til en. I hvertfall sånn til å begynne med *Smile*

Animorpher
Og så ett spørsmål angåendes Esha 2000,er dette en medisin som man kan kjøre lengre enn anbefalt,slik som du skal,uten problemer? Eller risikerer du forandringer i vannverdiene eller fiskedød? Har lest en del skrekkhistorier angåendes medisin i Akvarium,som tar knekken på sykdommen men også andre ting i Akvariet,så tenkte det er greit og få litt forhåndsinfo om andres erfaringer,spesielt da jeg har Esha 2000 på innkjøpslista mi. Føler det er bedre og ha noe medisin ståendes enn og plutselig måtte halse seg ned på nærmeste dyrebutikk etter og ha oppdaget sykdom i Akvariet... :/

Forrige runde så holdt jeg nøye øye med vannverdier og stresset mer enn nødvendig for å forsikre meg om at alt var ok i akvariet under medisinering. Etter å ha kjørt både Esha 2000 % Exit tidligere så er jeg super fornøyd. Dette er for meg MÅ ha medisin. Kverket ingen gode filterbakterier og alt gikk helt supert. Se også innlegget over, det som Linda & Ove sa om medisinen ;0)

Animorpher
Får uansett håpe at du nå endelig får tatt knekken på nematodene nå for godt,så du kan begynne og nyte fiskene igjen.Ser du skriver at dyrebutikken vil erstatte de du har mistet,er det mange eller? Tenker da på om dette er noe som tar knekken på fisken med en gang hvis du ikke får medisinert eller om det er ett sjansespill,noen fisk overlever,andre ikke...

Denne medisinen tar dessverre ikke knekken på nematodene, da er det bare en ting som fungerer.... avliving :0( Kjøpte 10 kardinaler og 8 av dem har til nå fått svineriet. Så jeg har med andre ord to igjen...

Det jeg medisinerer for nå er finner som forsvinner på den ene Boesemans regnbuefisken, sammenklemte finner på Palettcikliden og litt annen rar oppførsel på den andre regnbuefisken. De kom fra et veldig skittent og dårlig holdt akvarium, og de har tidligere blitt behandlet for kløe og slike symptomer. Tror dette er noe som henger igjen fra da. Så derfor kjører jeg denne runden med medisinen noen dager ekstra. Så jeg er sikker på at de skal bli frisk :0)

Animorpher
Du får holde oss oppdaterte her og så er det bare og håpe at de nye fiska IKKE har det samme som dine gamle,kan tenke meg at du er lei når du skriver at det nå er blitt daglidags...Lykke til uansett!
Lei... Litt så ;0) Mistenkte når jeg fant nr 3 at dette kom til å ramme alle. Så tilslutt var det bare et spørsmål om tid før resten måtte avlives. Takk for lykke ønskningen, den trenger jeg :0) Skal holde dere oppdatert!

Har enda ikke fått studert Kardinalene i dag. Men tok en kjapp titt i akvariet for å sjekke Palettcikliden, og den viser finnene under :0) Litt fremgang å spore i dag da :0)
Linda & Ove
Lurt å kjøre eSHa-kuren noen dager etter at man tror man er ferdig. En grunn til at disse produktene ikke tar filterbakterier er nok at de ikke er så supersterke, den ene gjenstridige runden doblet jeg dose og triplet behandlingstid eller hva det var, alt gikk vel likevel. Kjekke midler å ha i medisinskapet. Koselig å høre at Idol er fornøyd med selskapet :o)


Jupp, det samme tenkte jeg. Men å doble dose har jeg ikke tenkt på ;0) Takk for tipset! Da gjør jeg det i kveld :0)

Har sjekket idol og damene, de svømmer lykkelig rundt :0)
Ny innbygger i fiskehimmelen
Når jeg kom hjem fra jobb så var Palettcikliden veeeeldig dårlig. Lå på bunnen og en kunne knapt se at den pustet. Så vidt den reagerte når jeg fisket den ut av akvariet. Så Paletten har nå vandret til fiskehimmelen :0(

I dag må jeg flytte kampfisken over i Isolatet (22literen) da den jakter litt på Idol, og er det en som ikke tåler stress så er det ham! Tror dessuten at Platy damene som vi kjøpte er gravide, da de er runde og gode. Så da er det bare å få kampfisken ut av karet først som sist. Må bare få unna kveldens foreldremøte først.

I dag har jeg siste dose med esha, 7 dager med dbl dose må jo være helt ypperlig. *Krysser-fingrene!!*

Forbud mot dyrebutikker
Jeg har forbud mot dyrebutikker den neste måneden....

Et selvpålagt forbud etter dagens galskap! Kan Kamilla være gal?? Jo,visst! Når det kommer til søte små fisker. Søte små, utstilt på rekke og rad, så mister jeg alt som heter vett og forstand!!

I dag kom jeg hjem med 10 neon tetra, den er grei. For dette var erstatningen fra dyrebutikken for kardinalene mine. Men klarte jeg å gå uten å kjøpe noe annet?? *Rister på hodet!* Det ble 10 (!!!) Corydoras Aeneus med hjem...

Vel hjemme ble neontetraen satt i 60 literen (Panikken), de er så veldig små. Og vi var skeptiske til at Kaptein Rødskjegg (Regnbuelabeoen) skulle finne ut at dette er mat. Så nå huser Panikken 3 Platy og 10 neon.

Så hvor i all verden skulle jeg ha Aeneusen?? Hadde jeg tenkt på hvor de skulle være når jeg sto i dyrebutikken og var helt betatt?? *Rister på hodet* Så der sto jeg da, vel hjemme, med 10 Corydoras og ingen plass å isolere dem... Alle skap ble åpnet og alle boller ble studert. Nei, ikke noe som kunne brukes. Og når jeg ikke har luftestein, og heller ikke aner hvordan en slik fungerer, så ble det skrinlagt. For luft og sirkulasjon må de vell ha?? Da ble løsningen 120 literen. (Shame on me!!)
Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort noe jeg ikke burde gjøre....

Derfor har jeg forbud mot dyrebutikker den neste måneden!!

Nå håper jeg bare at drømmeakvariet skal dukke opp, og det rimelig kjapt....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap