Aqua life (side 5)

He, he. Kjenner godt til fenomenet ;D
Misunner deg den friske ..javamosen? (så noen bilder litt lengre bak i tråden!) - hvordan har du fått den så fin? Javamose har jeg aldri fått til skikkelig, tror jeg er for hardhendt.


og kjenner til irritasjon med sykdom, uff uff jeg er selveste doktor død når det gjelder metallpansermaller! Uhorvelig kjedelig, mye arbeid, og veldig trist å se fisk som sliter og dør. Rart med det at man fortsetter, hehe, er jo alltids mye annet som gjør akvaristhobbien verdt det! Og jah, kjenner meg godt igjen der. Mååå haa!
*Kremt* javamosen?? Gjør egentlig ikke noe spesielt... Men støvsuger over den når jeg bytter vann. Dvs holder slangen en bit over mosen og passer på at mosen ikke blir sugd inn. Tre-pinnen (på bildet) som jeg hadde knytt javamosen fast i måtte jeg ta ut av akvariet, da jeg oppdaget at den mest sansynlig var råtten inni. Den ville ikke synke til bunns, selv etter en måned i akvariet...
Så nå er det litt javamose som bare er dyttet på plass oppe på den andre roten, samt en krusedull som ligger på bunnen. I påvente av hva jeg skal finne på med den...
Krusedullen tar jeg ut ved vannbytte og bare klemmer den lett i akvarievann.

Alle plantene mine vokser som bare det, gjør egentlig ikke noe spesielt der heller. De får knapt en skvett næring i ny og ne...

I går kjøpte jeg meg to Gullerotgress, samt en med røde blad og en hvor bladene er røde på undersiden. Blir spennende å se om jeg klarer å berge de røde, da jeg har forstått at de er kravstore. I kveld skal jeg prøve å finne ut hva slags planter jeg har kjøpt, slik at jeg får lagt det ut.

God helg til alle akvarievenner der ute :0)
Litt avhengig av
hvordan du vil at roten skal stå kan du skru en sugekopp fast i den og feste den til glasset. Jeg gjør ofte det. Da har det lite betydning om den synker eller flyter.
Truls O. Bjørhei
hvordan du vil at roten skal stå kan du skru en sugekopp fast i den og feste den til glasset. Jeg gjør ofte det. Da har det lite betydning om den synker eller flyter.


Så smart! Det tipset skal jeg ta med videre, tipper jeg får bruk for det :0)
Bare husk
å bruke syrefaste og rustfrie skruer (Clas har det meste) så det ikke kommer kjemikalier i vannet når de ruster og løser seg opp.
Platy barn
Den ene Platy damen, Baby, har fått noen søte små. 5 stykker, men om resten er spist eller om det ble bare de 5... Ja det vet jeg ikke.
Nå venter vi bare i spenning på at den andre skal nedkomme :0)

Boesemans Regnbuefisk fikk seg nye hjem hos naboen i går. De har et større akvarium og jeg tror de får det mye bedre der :0)

Ellers så er det stille i vår akvarie verden, ingen sykdom og alt vel. Måtte det bare vare!!

*Helge klem*

-Kamilla-
Nytt akvarium :0)
Har fått tak i drømme akvariet mitt :0) Eller skal vi si akvariet med drømme størrelsen?? For jeg har plass til et akvarium med maks 160 cm lengde, men da tar det hele veggen... Så drømme akvariet som jeg har fått tak i er 150 cm langt og blir å passe helt perfekt!! Det blir da 375 liter. Jeg har kjøpt det av en mann her inne på akvaforum :0) Det blir transportert fra Oslo og nordover til meg av ett flyttebyrå. Iløpet av uken ankommer det!! *Smile*
Hopp! Tjola Hei! Hvor glad jeg er!!

Gubben i huset har fått meg til å love at det ikke blir flere akvarium nå...
Skjønner det godt, med tanke på at jeg nå har 4 akvarium fra 22L og opp til 250L. 250L hentet jeg for bare noen dager siden... Tanken er at jeg skal slå i hop 22L, 60L og 120L i 375Literen. Og selge 3 andre, ett beholder jeg til nødstilfeller. Blir nok en del lettere med vannbytte og vedlikehold med bare ett akvarium. Selv jeg syns det er for mange akvarium rundt omkring i huset ;0) 60 L står inne på jentenes rom, de er IKKE gira på at mor skal flytte DERES fisk over i stor akvariet... Så enten blir det en stor diskusjon som mor må forberede grundig på forhånd... (har tenåringer i hus) Eller så må mor bare si at slik blir det, mot store protester... Har selvfølgelig en mulighet til: La de få beholde det...

Så nå må jeg tenke litt på understell (tenkte å lage av Leca), bakgrunn og slikt. Gubben har lovet å fikse det, selv om jeg er handy woman så tillater formen min ingen sprell. Da er det kjekt å ha en Handy man som trår til :0)

Ellers, i vår akvarie verden, så har den ene Platy damen fått 3 små. Ser ut som at det er bare den ene som yngler, den andre damen lar ikke hannen komme innpå seg engang... Kanskje hun er lesbisk?? *Smile*

Gratulerer med nytt akvarium
Marita Ekdahl
Gratulerer med nytt akvarium :)

Takk, takk :0)
Klar til planlegging av ny akvariet :0)
375 literen kom i hus i går :0) Retterere sagt står den klar i garasjen ;0)
Jeg har lest en del om walstad akvarium, men dropper det.
Sannheten er den at jeg har knapt hatt tid til å studere akvariet, det er pakket ut og funnet OK.

Jentene har deltatt på First Lego League, så det har vært en hektisk uke. Finalen i dag gikk kjempe bra, de vant profilerings prisen og robot kampene :0) Så nå er jeg dønn sliten etter en laaang og hektisk dag, men veldig fornøyd da.
Slapper nå av med akvaforum og kjenner at jeg gleder meg til å kunne for alvor planlegge akvariet. Skal bli godt å tenke på noe annet en First Lego League :0)

Alle gode råd og innspill til hvordan innrede akvariet mottaes med takk :0)
Har maling, evt lakk, til sølvrammen (skal bli hvitt) og 2 stk 5 cm isopor plater.

Nå skal jeg surfe litt videre her på akvaforum, og slappe heeelt av...
Kos dere!!
*Klem*
Lanzin hjalp meg litt i hans egen tråd, så nå vet jeg at jeg må syregrunne aluminiumen.

Masse kjekke folk her inne, får så god hjelp :0) Ikke bare med vannet og fiskene, men med alt annet som har med akvarium å gjøre.
Flere som har gode tips, så er det bare å hive de inn her. Egentlig alt som har med lakking, hjørnefilter og bakgrunn/innredning av 375 literen. Ingen tips er for små eller store :0)

Hva er syregrunning??

Lurer på å male/lakke rammen på 128 literen som har en skitten og flekkete alu ramme. Men er redd det skal flasse av etterpå.
Syregrunning brukes for å sikre god heft samt hindre korrosjon på aluminiumen. Uten denne så vil lakken lettere få riper og kan over tid løsne.

Har i dag vært innom en av de lokale fargehandlerne. Jeg ble anbefalt denne :
Denne lakken er beregnet på industri, og en trenger ikke syregrunning under den da den inneholder korrosjonshindrende stoffer og gir meget god heft. Slike vidunderprodukter er jeg generelt skeptisk til, men mannen kunne garantere at denne ville gi meg det resultatet jeg var ute etter. Han kunne tjent mer penger på å selge meg syregrunning, primer og lakk enn det som jeg kjøpte. Så jeg får stole på mannen og gi det et forsøk. Denne forhandleren er også en av de mer seriøse her i området da han leverer lakk til flere firma her i området. Har hørt bare positivt om hans kompetanse. Jeg kjøpte også 3M skrubb for å matte ned alu'en, kommer så til å vaske over med rødsprit før jeg lakker. Akvariet ble i går flyttet over i "surkebua" (Snekkerbua til gubben) for å bli aklimatisert og temperert før lakking. Lakken står nå inne til temperering.
Akvariumet er nå blitt hvitt. Jeg mattet ned alu'en med 3M matte, vasket med rødsprit, maskerte og lakket. Lakken som jeg kjøpte var god å arbeidet med, men så gjorde jeg også et par triks, som jeg har lært, for å forbedre lakken. Jeg er foreløpig super fornøyd. Blir spennende å se, når jeg tar av maskeringen, om det er noe lakk som har stukket seg under. Hvis det er det så får jeg ta en runde med komfyr skrapa.

Hiver inn litt bilder :0)



[External Image]

[External Image]
Hehe, litt morsomt det som står som overskrift i den avisen du brukte til å male akvariet hvitt:
"Lysere tider i møte"
*Ler!* Det hadde jeg jammen ikke sett!! Passet jo bra :0)

Nå har jeg tatt av maskeringstapen og avisene. Komfyr skrapen skal få ligge i skapet, ikke behov for den :0)

[External Image]


Nå skal jeg begynne å tenke på bakgrunnen. 2 stk 5 cm isopor plater står i garasjen, klar til action. Tenker at jentene mine skal få være med å lage den, de er kreative og flinke. Jeg har hatt de ilag med meg, på alle mulige prosjekt, siden de var små. Tidlig krøkes som god krok skal bli?? *Smile*



ååååå søren, det ble fint !!! *kikker på alu ramme akvariet på gangen, som er flekkete og stygt i rammen*

Nå fikk jeg sannelig lyst til å lakke den jeg også. Problemet er bare arbeidsplass, for jeg kan ikke så godt spraye det på gangen. Og har ingen å hjelpe meg å bære det ned i kjelleren. Men om jeg maskerte, og malte kanskje .....

Det ble iallefall kjempefint det resultatet ditt !
Tuuusen takk Sessan!! Er selv kjempe fornøyd :0) Hva med å.... spørre noen sterke karer om bære hjelp?? Vet ikke hvordan det blir å male alu... Du får prøve å google det, men mistenker at en bør være dreven i maling før en hiver seg rundt med noe slikt ;0)

Nå gleder jeg meg til formen bedrer seg, slik at jeg og jentene kan ta fatt på bakgrunnen. Utfordringen nå blir å finne ut om jeg kan bruke Biltema sin epoxy som topplag på bakgrunnen. Rom var ikke bygd på en dag... Så jeg finner vell ut av det også :0)

I morgen reiser vi bort, tilbake på søndag. Så da ønsker jeg alle en fantastisk helg!!

Riktig god helg til deg også

Høres kjempekjekt ut å lage bakgrunn, jeg er ganske kreativ og tror jeg hadde storkost meg. Men det koster ganske masse med maling og epoxy, så enn så lenge blir det svart papp. (fulgte med slim bakgrunn til nye karet)
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap