Aqua life (side 7)

Sissimor
Det var noen som bestilte fra trebåten.no eller noe sånt. Var det Hassel tro? Sjekk tråden hennes du ;)

Takk for tips!! Det må jeg sjekke ut :0)
Linda W
Eller sjekk med din lokale [URLBLOCK1]...

He he he! Jepp, det var de jeg sjekket først på Finnsnes ;0) De som var fri :0(
Uansett, takk for tipset!
Platy som ikke klarer å svømme...
Eldste frøkna og jeg var en snartur på Finnsnes i dag, og med hjem ble 2 Platy damer og en herre mann. Herre mannen er en gul Mikke Mus platy, skikkelig nydelig!
Den ene (små drektige) platy damen, oppdaget vi i kveld, klarte ikke å svømme skikkelig. Den lå på bunnen og bare så vidt at hun bevegde på seg. Etter intens studering, av oss begge, i nesten en time så er konklusjonen at hun har spist for mye sand. Hun dreit rett og slett bare sand!! Etter at hun fikk ut litt så klarte hun å svømme litt mer. Platy bebisene måtte vi ta sjangsen på å slippe ut av boksen, slik at den forspiste platy damen kunne få bo der i fred for de andre fiskene. Håper hun er bedre til i morgen tidlig :0) Og at ingen frittsvømmende bebiser er blitt spist opp. Eldste frøkna er jo bekymret for det. Det er enda så nytt for dem med yngel at de ønsker at alle skal vokse opp. Endrer seg vell med tiden ;0)

Jeg og jentene har i dag snakket om deres akvarium og hva vi gjør når jeg setter opp 375 literen min. Planene var jo at jeg skulle ha alle sammen i lag i stor akvariet, men det blir til at jentene får beholde 60 literen som artsakvarium for Platyene. Så kan heller jeg få noen platy hos dem, til å ha i stor akvariet, når noen av yngelen blir så store og så mange at det er behov for det.

I går begynte mannen i huset (gubben, som vi sier her nord ;0) på akvariebordet. Endelig!! Det klør i fingrene etter å få satt opp 375 literen. Litt gjenstår for meg også, da bakgrunnen ikke er ferdig. Har ikke fått klødd meg til å ringe Gjøcko i Tromsø eller Trebåten. Men jeg skal få en dag i måra som ren og ubrukt står...

Stor sorg hos jentene i går da Baby (den blå platy damen) ble funnet død i akvariet. Hun ble heldigvis fisket ut før noen rakk å spise på henne. De kunne ikke se noe unormalt annet enn at hun var oppblåst, vi har heller ikke sett noe unormalt med henne de siste dagene. Jentene foreslo i går å sette opp 250 literen på rommet deres, men da må jeg få tak i varmekolbe og innvendig pumpe. Ønsker ikke utvendig på deres rom... Med tanke på lekasje faren... Men dukker det opp en rimelig utvendig så ser jeg ikke bort i fra at det kan bli det. Holder det litt åpent og ser hva jeg finner :0)

I dag har jeg handlet inn skruer (laaange) til akvariebordet samt svart vannbasert som jeg skal bruke på akvariet (der HMF'en står). Blir stryking av julegardiner i dag og litt putling med akvariet. Matta i HMF'en skal deles da den er for tykk (5cm), skal ha den ned til halvparten. Så får jeg se hva jeg ellers rekker ;0)
Hva med å lage blåfilterhjørne i 250 literen? De er rimelig vedlikeholdsfrie, og funker greit i de fleste karr.
Du kan tilogmed bruke hele kortsiden til filter om du vil. Med en sirkulasjonspumpe , 1200ltr i timen eller noe slikt, evt to med litt mindre gjenomstrømning for å dempe vannstrømmen i selve karret.med god gjenomstrømning vil dette fungere bra tror jeg. Billig og grei løsning.
Kan gjerne kombineres med bioballer bak blåfiltermatten.

Funnet ut hvordan det blir med de føttene på akvariebordet da? (nysgjerrig vettu )
Wargtass
Hva med å lage [URLBLOCK1] i 250 literen? De er rimelig vedlikeholdsfrie, og funker greit i de fleste karr. Du kan tilogmed bruke hele kortsiden til filter om du vil. Med en sirkulasjonspumpe , 1200ltr i timen eller noe slikt, evt to med litt mindre gjenomstrømning for å dempe vannstrømmen i selve karret.med god gjenomstrømning vil dette fungere bra tror jeg. Billig og grei løsning. Kan gjerne kombineres med bioballer bak blåfiltermatten. Funnet ut hvordan det blir med de føttene på akvariebordet da? (nysgjerrig vettu ;) )

HMF i 250 literen har jeg jammen ikke tenkt på... D burde jeg jo ha vurdert da jeg har HMF i stor karet. Ja, ja.... Jeg har nå sendt en mail på en Fluval 405, så får jeg se om jeg får napp der. Hvis ikke så blir det HMF. Glass og matte har jeg jo. Trenger kun sirkulasjonspumpen... Også varmekolbe da...

Hmmm.... Må sterkt vurderes... For en trenger jo ikke kjøpe selv om man har sendt mail.... Uff, at jeg skal være så kjapp i avtrekkeren... *Tenker høyt!*

Bare koselig at du er nyskjerrig :0) Har kjøpt innslagsbolter (heter det d??) 8mm på Biltema. Samt skruer som passer til. Så det blir noen hjemmesnekra føtter, på ett eller annet vis ;0)

Nei, nå må jeg komme meg opp av sofaen og slå av akvaforum. Blir ikke noe gjort av dette *Smile* Skal jeg bli ferdig med gardiner, bakgrunn, maling og alt annet så er det bare opp og hopp!
innslagsmutter het de
Men spennende spennede...hold oss oppdaterte på suksess eller hva det nå måtte bli ang bord osv osv
Wargtass
innslagsmutter het de ;) Men spennende spennede...hold oss oppdaterte på suksess eller hva det nå måtte bli ang bord osv osv :)


Innslagsmutter... Skjønte det ble noe feil jah!! *Smile*
Skal holde dere oppdatert. Tenkte ta noen bilder senere i kveld og hive inn her :0)
Hvis du uansett skal dele HMF-matten du har, så har du jo ferdig innkjørt matte til det andre karet ;D
Jeg ville trådt varsomt her. I beskrivelser av HMF fremkommer at bakteriene bare finnes i de ytterste par centimeterne av matten. Om du deler en 5 cm matte i to flak à 2,5 cm, vil det være minimalt med bakterier i den ene halvdelen. Sikkert noen, som en god start, men langtfra nok til at man kan si at det gir et ferdig innkjørt filter.
Ramma til akvariebordet
Kjære 530 og Sissimor :0)
Jeg kan ikke putte inn et ferdig innkjørt filter, da 375 literen forsatt står tørr og venter på akvariebordet som gubben holder på å lage til meg. *Smile* Men takk for omtanken til dere begge to!! 530: Det er pga tykkelsen at jeg skal dele filtermatten i to, for jeg nyttiggjør jo ikke de 5 centimetrene, bare halvparten.

Gubben har vært flink og har i dag satt sammen bordet til meg. Skruene jeg hadde kjøpt var laaaange, han spøker med at de møtes på midten ;0) I morgen tenker han at han skal begynne å kle skapet. Skapet blir kledd med 12mm sponplater. Gleder meg så til det er ferdig!!

Slenger ut et ramme bilde, så får dere se foreløpig resultat.

Dette ser jo veldig stødig og fint ut. Så flink han er, handy-mannen din
Forstår at du gleder deg, det er gøy med stort kar.
Marita Ekdahl
Dette ser jo veldig stødig og fint ut. Så flink han er, handy-mannen din :) Forstår at du gleder deg, det er gøy med stort kar.


*Nikker* Han er en skikkelig handy-man :0) Tror det blir riktig så bra. Er jo litt redd da det skal et halv tonn oppå der. Sponplatene kommer jo på, de stiver av samt bidrar til vekt fordelingen. Så selv om redselen for katastrofe ligger på lur så vill det vell helst å gå bra ;0)
Akvarie bøtta mi :0)
Alle gode akvarister har en akvarie bøtte eller to... Eller tre...
Denne bøtta bare måtte jeg ha :0) *Me like!*

:O :O :O

SÅÅÅÅ mang gullfisk i ei lita bøtte? stakkaaaars :P

(heeheheaheaehaheaeahahaha)
Hehehe!! Ja, det er virkelig synd i dem!! Staaaakaaars..... :0)
Men bøtta er jo større enn en liten gullfiskbolle da... Hele 15 liter!! *Smile*
Jeg og "minste" frøkna (hun er nesten like høy som meg ;0) har i dag arbeidet litt på akvarie bakgrunnen. Vi har smurt utover betong-stoffet og tror det blir riktig så bra når vi får malt det. I morgen, mon tro??

Jeg prøvde meg på å dele torv blokkene med kniv, men de var stein harde!! Fikk delt en så var jeg gåen i armene :0( Må finne på en lur måte å dele dem på.

Jeg har fått vasket over HMF matten, varmekolben og dekk glassene med salmiakk. Tror jeg må finne en annen løsning på de dekk glassene... De er i tre deler av forskjellig størrelse og tykkelse. Så vi var i dag og letet etter glass skjærer, men ingen hadde inne :0( Brodern er en reddende engel så vi får låne hans :0) Glass mener jeg å tro at vi har.

Kjøpte også ett power glo lysrør til lystoppen. De hadde bare ett inne så jeg må få de til å bestille inn ett til. Men det er usikkert om den lokale dyrebutikken klarer å få tak i det til meg før jul... Kanskje jeg burde bestille på nett... Men hvor?? Kan evt bruke ett av de gamle lysrørene (Power glo) som var med lystoppen da jeg kjøpte det. Så er jeg berget til over jul :0) Tror jeg gjør det. Jeg har laget bedre reflektorer i lystoppen, for å få maks effekt ut av lysene. Sølvpapir med lim på (ser ut som en teiprull) er bare genialt til slikt :0) Bare å rulle ut og klistre på.

Jeg har forresten funnet tak i varmekolbe og Powerhead som jeg kan bruke i 250 literen, kjøper brukt av en her inne på akvaforum :0) Gleder meg til det kommer i hus!

Gubben jobber videre med akvariebordet, går ikke så fort fremover da det har vært diverse ting som har kommet i veien. Men rammet er laget og kledd med sponplater. Hullet til dørene er på plass og det gjenstår bare å tilpasse benkeplatene. Jeg skal male det før det kommer inn på plassen sin. Jeg har også malt glasset i hjørnet til HMF filteret. Blir penere slik :0)

Nå sitter jeg med føttene på bordet og bare slaaapper av. Hiver med noen bilder av bakgrunnen, akvariebordet og hvordan lystoppen ble.

Edit: På bildet av akvariebordet så ligger det med åpningen til skapdørene pekende oppover, toppen er mot buksebena til gubben min.
Sag er greia på torvblokker...
Linda W
Sag er greia på torvblokker...


Supert! Da prøver jeg det :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap