Aqua life (side 8)

Alt står litt på hodet for tiden, hjemme hos meg... TV stua flyter over av tomt akvarie, varmekolber, powerhead, filtermatte, torvblokker og ja.... You name it!!
Alt venter på at akvariebordet skal bli ferdig og at 375 literen blir satt i gang. Men det nærmer seg, heldigvis!! I ettermiddag skal jeg grunne akvariebordet :0) Det er kose jobb det ;0) Og nei, jeg er ikke ironisk. Elsker å male og putle med slikt. Men derimot maling av hus eller andre store greier, det er kjipt det!!

I går pusket jeg litt og malte enda et strøk på bakgrunnen. Et eller to strøk til så er den ferdig. Nå skal jeg stikke på besøk til en venninne og titte på ny akvariet som de har fått i hus. Koselig :0)

Bilder kommer så snart jeg har fått malt litt.
Da er akvariebordet grunnet, se bilde :0) Jeg har i dag malt et strøk til innvendig samt akrylert over skruehullene. Gubben skal pusse over platene før jeg tar en avgjørelse, om jeg skal male videre eller om det blir tapet på skapet.

Mistenker at en forkjølelse/influensa er på tur. Skikkelig tung i hodet og temp litt over det normale, små snufsen og uggen i kroppen. Kjipt å bli syk i innspurten :0(

Fikk mail i går fra han som selger meg powerheaden og varmekolben, han hiver de i posten i dag. Jentene gleder seg veldig til å få satt opp 250 literen på rommet!

Gubben prøvde seg i går på å skjære nye glasstopper til 375 literen, det gikk veldig bra. Jeg skal få ham til å skjære glass lister til HMF i 250 literen, siden han er så godt i gang :0)

Har funnet ut at det blir for lite lys i 375 literen med det armaturet som fulgte med akvariet. Har allerede hintet forsiktig til gubben om at han må bygge meg lys topp utpå nyåret. Armaturet som fulgte med tar 2 stk 90cm lysrør, mener de er på ca 30 w hver.

Gubben fikk i går tak i flere sekker Biltema sand, nå har jeg totalt 5 og en halv sekk. Spent å se om det rekker til både 250 literen og 375 literen. Har sand i 120, 60 og 22 literen som jeg blir å gjenbruke.

Flere bilder kommer etterhvert som prosjektet skrider frem ;0)
Det blir jo bra

Høres litt lite ut ja med to slike lysrør, jeg har det til 160 literen min og den er jo mye mindre enn ditt kar er.
sessan
Det blir jo bra :-) Høres litt lite ut ja med to slike lysrør, jeg har det til 160 literen min og den er jo mye mindre enn ditt kar er.


Joda, tenker at det blir bra :0) Men spørsmålet tapet eller maling har jeg enda ikke klart å funnet ut av *Smile*

Gubben har vært borte og lite er blitt gjort de siste dagene, men han har fikset glasslister til HMF i 250 literen :0) Skal se om jeg får pusset litt over kantene på dem i kveld. Men først skal eldste frøkna kjøres i bursdag, så er det nattåpent og julegavehandel for meg og gubben.

Har lagt ut en tråd om det å bygge en lystopp selv, håper jeg får masse gode svar!! Tråden finner du her:

En fantastisk fredag ønskes alle flotte akvarister der ute!!
*Klem*
-Kamilla-
Du må også ha en fin fredag, og en god helg Så blir det spennende å se hva det blir til med lystoppen
Plussmedlem :0)
Da er plussmedlemskapet i boks :0)
Viktig å støtte et flott og lærerikt forum som Akvaforum!!
Så enig Kamilla! Mye lesestoff for en liten sum, og så har man jo plutselig mulighet til å rette skriveleifer her og der...
Akvariebordet
Tenkte jeg skulle legge ut litt bilder av akvariebordet som jeg og gubben laget :0)
Advarsel: Bilderas!!

[External Image]

Rammen er laget av 2"x2" Lengde 150 cm, høyde og bredde 50 cm


[External Image]

Rammen ble kledd med plater


[External Image]

Jeg har grunnet den, og den er klar for litt akryl og puss før malingen kommer på.
[External Image]

Her har dere det ferdige resultatet :0) Litt gjenstår, men det er bare små pusk. En hylle skal i skapet til venstre og magnetlåsen samt skiltlåsen må monteres.
Dørene er kjøpt i restekroken på Ikea. Justerbare føtter, hele 10 stk er laget etter Wargtass sin oppskrift. Tusen takk for hjelpen Wargtass!!
Platen på toppen er en benkeplate fra Ikea, fra det gamle kjøkkenet vårt. (Hvis man kan si at et kjøkken som ble byttet ut etter kun 4 år er gammelt?? *Smile*)

Kjempefornøyd med resultatet! Og det var enkelt å lage :0)
Men som jeg har nevnt tidligere ang om det skal være malt eller om jeg skal tapetsere det... Ja, det er jeg enda ikke blitt enig med meg selv om ;0) Finner jeg den ultimate Bare må ha tapeten så blir det tapet. Inntil da så forblir det hvitt.

Ang den høye bunnen og det brunfargede vannet... Så skyldes det at jeg prøvde meg på torvplater i bunnen... :0( De este noe voldsomtog lekker masse ut i vannet!!
I går bestilte jeg JBL bunnsubstrat, så på nyåret blir det å måkke ut all sanda og torven for å begynne på nytt.

Det er når jeg ser slikt
jeg ønsker at jeg var mer praktisk anlagt. Samt at jeg hadde plass til flere karr selvsagt...
Jeg er imponert. Båder over bordet som ble veldig fint, men ikke mnst over den orden som hersker i hobbyrommet! Jeg har også et, så jeg kan lett sammenligne....
Og jeg vil ikke engang snakke om hvordan det ser ut på vårt! Hvis vi hadde funnet det igjen...
530
Jeg er imponert. Båder over bordet som ble veldig fint, men ikke mnst over den orden som hersker i hobbyrommet! Jeg har også et, så jeg kan lett sammenligne....

Takk takk! Koselig med positive tilbakemeldinger :0)

Jepp, orden og kontroll har han ute i hobbyrommet sitt.
Til jul fikk han en ny stolthet å sette ut i Surkebua (hobbyrommet). En DeWalt Kapp og gjærsag. For jeg så i prosessen med akvariebordet at den han har ikke er helt på kanalen... Kapper ikke beint selv om den er riktig innstilt. Ble litt høvling... Og slik kan han jo ikke ha det. Så da trådde jeg til med tidenes julegave :0)


Steikje flott bord ble det gitt. Jeg skuer en del runde fotplater hehe
Den steinlookplata karet står på, gjorde virkelig susen i brytning mellom grå ramme og hvitt bord. lekekrt lekkert.
Må si jeg også misunner dere hobbyrommet. Har selv bygd om et gammelt tvbord i jula, som det nå står en 80 liters akvastabil på. Dette ble gjort på 2kvm bod, med hyller på alle kanter. Ingen enkel jobb, når alt jeg har å hjelpe med med er ei sliten stikksag. Men det gikk da. Litt støvsuging av div. sagflis og slike rester det gjerne blir, må til nå, sånn for å innlede det nye årets renhold :P

Synd med de torvplatene dine. Brukte torvplater selv i et kar, av den typen tropehagenzoo selger til terrarier. De har ennå ikke trukket vann av det formatet dine har gjort, og det er nå 1.5 år siden. Kanskje jeg har brukt juksetorv, for alt jeg vet.
Wargtass
Steikje flott bord ble det gitt. Jeg skuer en del runde fotplater hehe ;) Den steinlookplata karet står på, gjorde virkelig susen i brytning mellom grå ramme og hvitt bord. lekekrt lekkert. Må si jeg også misunner dere hobbyrommet. Har selv bygd om et gammelt tvbord i jula, som det nå står en 80 liters akvastabil på. Dette ble gjort på 2kvm bod, med hyller på alle kanter. Ingen enkel jobb, når alt jeg har å hjelpe med med er ei sliten stikksag. Men det gikk da. Litt støvsuging av div. sagflis og slike rester det gjerne blir, må til nå, sånn for å innlede det nye årets renhold :P Synd med de torvplatene dine. Brukte torvplater selv i et kar, av den typen tropehagenzoo selger til terrarier. De har ennå ikke trukket vann av det formatet dine har gjort, og det er nå 1.5 år siden. Kanskje jeg har brukt juksetorv, for alt jeg vet.


Takk takk :0) Den oppskriften din på føtter var genial!!
Vi er super fornøyde med å endelig ha fått ett hobbyrom, Gubben bygde det i sommer/høst. Og så lettvint som det er å ha en plass hvor alt av snekkerier og verktøy hører hjemme :0)
Tropehagen selger slike torvplater som jeg har.Plantation Soil Hver blokk ble delt i 3 deler før de ble lagt i akvariet. Mistenker at jeg har gjort noe feil under ilegging og oppstart... Men hva?? Ja, det aner jeg ikke...
Har jeg nok sand... mon tro??
Snille broren min kjøpte 2 sekker sand til meg på Biltema i går. Den lokale Biltema tar ikke inn denne sanden, så vi må kjøpe i Tromsø. Det er to timers kjøring (en vei) fra her jeg bor. Har nesten 4 sekker Biltema sand, tro om det er nok til 375 literen??

Fikk betalt og ordnet Aquamanias ordren i går, så nå er JBL plantenæringen på tur nordover til meg :0) Kan vel kanskje ta en uke, imens bytter jeg vann annenhver dag.
Fy fader hvor de torv platene farger av!! Og gjett om jeg angrer på de platene!!
Men jeg trodde jo det skulle bli så bra....

Jentene mine har nå lagt inn akvariet sitt og opprettet sin egen akvarie blogg her inne. Akvarie bloggen heter Aqua Teens, stikk gjerne innom bloggen og hils på dem. Det vil de sette stor pris på :0) Synes det er kos at de selv leser, tilegner seg kunnskap og bruker forumet aktivt.
I går tømte vi 375 literen. Py pan for et arbeid!! Måket ut all sanden og torven. 30% av vannet ble tatt vare på for å hindre ekstrem Ph stigning. Puh!! Glad for at den jobben er gjort! Samtidig ble det satt inn ett nytt lysrør og en ny powerhead.
Så nå har fiskene det flott i sitt nye rene vann :0) Nå er det jo mulig å se bakgrunnen som jeg laget ;0)

Plantene har lenge hanglet, håper bunnsubstratet får de til å komme seg igjen. Flaggtetraen har også en lei uvane at de napper på plantene, finner stadig blad som ligger å flyter i vannet...

I går flyttet en Platy hann inn i akvariet. Stakkaren ble jaget av den andre hannen i 250 literen til jentene. Så da flyttet vi den før den ble skikkelig skadet og syk av det. Litt av en finne som er borte, ellers er den ok. Ser ut som at den trives i stor akvariet :0)

La inn tre grotter som jeg har kjøpt på ebay, og regnbuelabeoen er på stadig utprøving av de to største for å se hvilken han liker best :0) Den minste håper jeg Ancistrusen oppdager og bruker som bolig.

Har begynt å tenke litt på Malawi, men det er svært få her i området som har. Har sett på Msobo, og foreløpig så er den en klar favoritt. For en flott hann! Likte de tegningene på dem :0) Jeg skal bruke tiden fremover mot sommeren til å tenke videre på dette med Malawi. Kanskje, kanskje ikke??

I dag er kampfisken som sunket i jorden, ser den ikke.... Jeg må nedi 375 literen og plante litt mer i dag, så jeg får lete etter den da. Mon tro om den er kommet seg inn i HMF'en?? Ja, ja Jeg finner vell ut av det ;0)

Skal prøve å få tatt noen nye bilder av akvariet til uken. Ha en fantastisk akvarie søndag alle sammen!!
Kampfisken har fått seg dame, han har bare ikke oppdaget det enda *Smile*
Jeg har kjøp meg en kampfisk dame og en Platy hann. I butikken så hadde kampfisk akvariet en Botia med sopp (tror det var det), så jeg har kjørt en forebyggende kur med Esha og saltvannsbad. Kampfiskdamen fikk i går slippe ut i akvariet til de andre. Kuren ble gjort for å være føre var, siden jeg ikke helt vet hva som feilte Botiaen. Mye enklere å medisinere en fisk i 22L karantene enn alle i 375L! Kampfiskhannen fikk seg også ett saltvannsbad da sløret hans har sett tufs ut og blitt mindre. Kan ikke være finneråte da dette har skjedd over lang tid, over en måned. Ingen merker etter finne napping heller.

Da kampfiskhannen ble kjøpt satte vi den i 60 literen ilag med 3 Platy, det gikk ikke bra. Den jaget Platyen og var sjefen i akvariet. Flyttet den da over i 22L, der bodde den midlertidig til stor akvariet kom i drift. Nå som den går i 375L så er det ingen problem med den. Den svømmer og koser seg ilag med de andre. Nå gleder jeg meg til at den oppdager at den har fått dame ;0) Hvis ikke dama da viser seg å være en Plakat... Klarer ikke se noen hvit prikk, men så aner jeg ikke hvor jeg skal se heller *Smile*

Hiver med et par bilder av de nye fiskene mine ;0) Platyen har en herlig sitron farge!! Beklager at bildene ble så uklare, har enda en god del å lære om fotografering av akvarium :0)

[External Image]

[External Image]
Legger ut noen bilder av Ancistrus hannen min :0)
Han har begynt å bli kjønnsmoden og bartene vokser frem.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap