Aqua life (side 9)

Har du noen gode akvarie kjerringråd?? Eller trenger du noen?

Har sett en god del kjerringråd inne på forumet, men når jeg trenger dem så blir det en del søking og leting for å finne det. Med kjerringråd tenker jeg slikt som en ikke handler i akvariebutikk og som er enkelt å finne i andre butikker.Derfor legger jeg her ut de kjerringrådene som jeg vet om. Hiv deg gjerne med ;0)
Legger det her i min personlige tråd slik at jeg kan redigere det og legge til etterhvert.


Vaske/fjerne vond lukt i tomt akvarie:
- Vask akvariet med Salmiakk (Salmi fra Lilleborg) utblandet i vann.
Skyll godt med rent vann etter vask. La lufttørke.

- Vask akvariet med eddik, vanlig 7%, utblandet i vann.
Skyll godt med rent vann etter vask. La lufttørke.

Begge måtene over blandes i "vaskevanns dosering", litt sterkere dersom det er skikkelig skittent.

Øke ph
- Natron, max ph en kan oppnå med Natron er 8,3
Ca en spiseskje natron pr 100L. Prøv deg frem og husk å justere ved vannbytte.


Senke ph
- Eddik
Ca 1,5 ml per 10 liter vann. Prøv deg frem i en 10 l bøtte først.
Eddik best egnet til å gjøre vannet litt surere, nær det nøytrale området.

- Filtrere gjennom torv.
Skal du langt ned i pH er det bedre å kjøre vannet gjennom torv en stund,
før du tar det i karet. PS! Torven må være naturlig, uten tilsatt gjødsel og lign.

OBS! Unngå å senke/øke ph mer enn 0,5 i døgnet!


Saltbad ved sykdom
- Salt, med eller uten jod.
1 spiseskje pr 3,8 L vann, la fisken svømme i blandingen i maks 5 min.
Ta ut fisken tidligere hvis den viser tegn til ubehag, stress eller lign...
Virker helende ved sår, sopp infeksjoner osv.


Øke gh
- Alabastergips.
Støp terninger av alabastergips, fås kjøpt hos Panduro.
Ønsker du næring til plantene blander du inn Magnesiumsulfatheptahydrat
Mnso4 (også kalt Engelsk salt)
Fås kjøpt på Apoteket. Blandingsforhold : 1 del Mnso4, 4 deler gips.
Linda W sin oppskrift: 0,5 dl Mnso4, 1,2 dl vann, 2 dl gips.
OBS! Tørker raskt!


Senke gh
- Regnvann.

Målingene av regnvannet mitt viser :
ph : 6,5
gh : 0-1
kh : 0-1

En må være obs på at regnvann har lavere ph enn kranvann dersom en tenker å bruke store mengder av det. Regnvann har normal ph like under 6. Dette varierer litt fra sted til sted. Test derfor vannet før du bruker det, for å se hva du har i ph der du bor. Vannet som er testet har stått til lufting i nesten ett døgn, og er romtemperert. Hadde jeg testet direkte (uten lufting) ville ph sansynligvis vært 6,8.

En må også følge med Kh i akvariet når en tilfører regnvann.
Regnvann egner seg som et middel som senker gh. Men må ikke brukes alene i akvariet, med mindre en har fisker som passer i så lave gh/kh verdier.


Sand/grus
- Biltema, grov til akvarier, artnr 17 54 25, påvirker ikke Ph, kh, gh.
- Finn deg en sandstrand ved sjøen, måkk i vei. Husk å koke sanden før du bruker den. Kan inneholde skjell og slikt som gir høyere verdier av Ph, kh, gh. Test vannet etter at sanden har stått i vann i en bøtte i minimum ett døgn.


Filtermasse/Bioballer
- Gryteskrubber i nylontråd
- Gryteskrubber i rustfritt stål
Gryteskrubber er laget av svært tynne remser av plast/rustfritt stål, det betyr at de
har veldig stor overflate i forhold til volumet, dvs. du får plass til stor overflate i
filteret ditt.


Lysrør
- Biltema 6500 K
Har selv hatt disse og fikk flott plantevekst.


Flekker etter Esha medisinering
- Oppvaskmaskin pulver
Har selv kun brukt Sun til dette.
Hell en passende dose pulver i en kaffekopp eller lign. Fyll med vann til det blir en
litt flytende masse. Smør over flekken og la stå ca en time.
Fjernet selv stygge Esha flekker på poselensvasken på badet med dette tipset.
OBS! Dette kan være sterkt for hendene, bruk hansker. Setter mørke flekker på treverk.


Penselalger BBA
- Løsne penselalger ved å løse opp en pose sitronsyre i 10 l lunkent vann,
la rot/planter ligge litt i bøtten så lar algene seg lettere skrubbe bort.
Tøffe planter som Anubias og Javabregne tåler behandlingen.


Kalk flekker
- Vask med 35% eddik. Fukt området godt, la det virke noen minutter og vask eller skrap det bort. Gjenta dette noen ganger hvis nødvendig. Eddik er syre og løser kalsiumkarbonat, som kalkavleiringene består av. Anbefaler gummihansker og god ventilasjon! Når alt er borte skylles det godt med rent vann for å fjerne eddikrester.


Silikon flekker på glass
- Komfyr skrape
- Glass skrape som en bruker for å fjerne maling


Akvarie silikon
- Tech 7


Planting/Aquascape
- Steke pinsett (smal), kan brukes som plante pinsett.
Min er av merket Cuisine og er kjøpt på Europris.
- Male koster
Brukes for å slette til og fordele små mengder grus/sand på bunnen. Den "siste touch" før en fyller vann på.
- Torky.
Legges over plantene og dusjes med vann før en fyller vann i karet. Holder små partikler nede på bunnen og plantene på plass. Fjernes når karet er ca 2/3 del fullt.


Overflatebehandling
- "Vannfast" tre.
Til behandling av reoler, akvarie bordplater og lign. Gir en vann avstøtende overflate.

Først legg på rå linolje vått-i-vått, gjerne blandet ut med terpentin i de første strøkene så oljen trekker godt inn. Husk å jobbe på begge sider av platene samtidig så ingenting slår seg. Oljen fortenger evt restfuktighet i treverket og er diffusjonsåpen. Våpenstokker og vinduer og andre ting som absolutt ikke må slå seg ble visst alltid satt inn med rå linolje før annen behandling den gang man hadde tid til å stulle litt...

Deretter et strøk eller to med gammeldags bivokspolish:

2 deler bivoks
2 deler kokt linolje
1 del balsamterpentin

Smeltes i vannbad, bivoksen først, deretter linoljen og terpentinen til slutt. Hvis du hopper over forbehandling med rå linolje økes terpentindelen slik at det blir 1 del av hver ingrediens.

Smør på mens blandingen er varm, og tørk bort overskuddet med noe som ikke loer etter noen timer. Terpentinen fordunster i løpet av et døgn eller tre, så vent med å plassere akvariene til overflaten kjennes fløyelsglatt og ikke smitter av lenger. Det skal bare lukte honning :o)

Advarsel: Kluter og papir innsatt med dette her er selvantennende, så fukt alt og legg det i søpla pakket i tett plast, eller kast det i ovnen!

Her var det mange gode råd og nyttige tips, Kamilla! Innlegget er bokmerket hos meg.
Veldig lurt å samle det sånn ja ;D
Hassel
Her var det mange gode råd og nyttige tips, Kamilla! Innlegget er bokmerket hos meg. :-)


Koselig at du setter pris på det :0)
Dette kan sikkert være nyttig for flere, tenker jeg. Så er det noen som kommer over ting som burde være i tråden. så er det bare å tipse meg. Da legger jeg det inn :0)
Løsne penselalger (BBA): Løs opp en pose sitronsyre i 10 l lunkent vann, la rot/planter ligge litt så lar algene seg lettere skrubbe bort. Tøffe planter som Anubias og Javabregne tåler behandlingen...
Dette var veldig smart!
Denne listen burde jo egentlig klistres til siden med oversikt over tråder, her er det jo tips som vi alle kan få bruk for før eller siden, veldig flott å ha en samlet oversikt, jeg har også lett meg i hjel på forumet etter ting jeg vet jeg har lest et sted en gang
Linda W
Løsne penselalger (BBA): Løs opp en pose sitronsyre i 10 l lunkent vann, la rot/planter ligge litt så lar algene seg lettere skrubbe bort. Tøffe planter som Anubias og Javabregne tåler behandlingen...


Takk Linda!!
Da har jeg lagt det til i listen :0)
Inaktiv bruker
Den likte jeg. Hvordan senker man GH da? :P
Har cory og GH er på 4 hadde ikke skadet om den var på 2-3
Spock
Den likte jeg. :) Hvordan senker man GH da? :P Har cory og GH er på 4 hadde ikke skadet om den var på 2-3 :)


Nå har jeg søkt rundt om i den o'store verden, men det var jammen lite å finne.
Det eneste jeg kan tenke meg som er enkelt og som fungerer er å bruke regnvann. Iflg det jeg har funnet skal regnvann ha en lav gh. Det skader jo ikke å samle inn litt og måle verdiene. Obs! Regnvann kan ha lavere ph enn det du har i karet. Så du må måle ph/kh også. Beholderen du samler det inn i må være ren og skit må bort før du har det i karet. Det enkleste er kanskje å sette myggnett over beholderen slik at skitten ikke kommer nedi.

Dersom du tester ut dette og det fungerer så gi meg beskjed ;0) Så skal jeg få lagt det til på listen. Vil ikke legge det ut før at jeg vet at det er testet og funnet OK ;0)
Inaktiv bruker
Jeg skal teste det, men når jeg ser opp nå så skinner sola og det er -15 ute så det ser ikke ut som det blir noe regne i dag. ;P
He he he *Ler!*
Mente ikke i dag da *Smile* Du får følge godt med værmeldingen fremover slik at du har beholder og utstyr klart *Ler!* Det kommer vell regn før eller siden ;0)

Da har jeg lagt til et par punkt til på kjerringråd listen :0)

Kampfisken stakkar gikk seg fast i mellom HMF matta og glasslisten :0(
Fant ham død i morges. Så nå svømmer det en enslig kampfisk dame rundt i akvariet. Hvis det ikke er en plakat da, for det klarer jeg ikke finne ut av. Se etter saltkorn?? Hvor da? Hmpf... Ja, ja...

Tittet innom dyrebutikken, siden jeg uansett måtte ned til kiropraktoren. Varmekolben virker ikke som den skal og ikke hadde dyrebutikken noen som passet til mitt kar. Alle var for små :0( Ingen flotte kampfisk heller, så for en gangs skyld gikk jeg ut av butikken UTEN å handle noe ;0)
Rett nedenfor gresset her ser du eggleggingsorganet. Synes tydelig som en hvit tupp.
Oi!!! Tusen takk Sissimor :0)
Tror ikke min har noe slikt.... Men jeg skal studere den nærmere og se hva jeg finner ut. Er det en Plakat så antar jeg at jeg blir å selge den videre.
Har begynt opprydding i fiskesuppa mi og selger unna den Norske flaggtetraen og Otocinclusen min. La dem ut på de lokale kjøp og salg sidene på facebook, og alt var solgt etter 10 minutt :0) Rubbel og bit hentes i morgen, snakk om kjapp handel.

[External Image]
FOR en ro det ble i akvariet etter at Flaggtetraen ble solgt! Jeg opplevde dem ikke som urokråker eller noe slikt, men jeg ser at Regnbuelabeoen og de andre fiskene er mer fremme nå som de har flyttet. Så at dette hadde en positiv virkning på mine andre fisker er jeg ikke i tvil om ;0)

Jeg har fått tak i 3 stk IP65 lysarmatur fra Jula, var på kampanje nå til 169,- pr stk. Så nå blir det skikkelig lys til akvariet :0) Skal høre med en venn som er blikkenslager om han kan hjelpe meg å lage omrammingen til armaturene. Tenker å ha en heis anordning fra taket slik at jeg har godt lys selv om jeg roter nedi akvariet :0) Hva ville du ha gjort? Nå skal jeg google litt og se hva jeg kan bruke til heis anordningen, må være lettvint i bruk :0)
Claes Ohlson og Biltema har relativt rimelige, små blokker (sett sammen to i system og du får en talje) som du kan feste i taket, hvis du ikke er allergisk for hull! Jeg har dette på to kar og skal ha det på ett til. Nå er mine kar i kjellerstua da......

Fest en liten skrue, eller bare bor et lite hull i hvert hjørne i dekslet, fest tynn nylonsnor og tre gjennom blokkene. En skrue i veggen som du kan feste snoren i når du heiser opp dekslet er også greit.

530
Claes Ohlson og Biltema har relativt rimelige, små blokker (sett sammen to i system og du får en talje) som du kan feste i taket, hvis du ikke er allergisk for hull! Jeg har dette på to kar og skal ha det på ett til. Nå er mine kar i kjellerstua da...... Fest en liten skrue, eller bare bor et lite hull i hvert hjørne i dekslet, fest tynn nylonsnor og tre gjennom blokkene. En skrue i veggen som du kan feste snoren i når du heiser opp dekslet er også greit.


Forsto ikke helt... Blokker?? Tenker du på trinser?
Kunne du være så snill og legge ut et bilde her så jeg kan få se hvordan det er??

Dette skal være i TV stua (åpen løsning mot stua), men tenker at det meste kan gjøres på en pen måte slik at det ikke skjemmer :0) Også må det være praktisk i bruk.

Corydoras Aeneus har lagt en haug med egg i dag :0)
Har berget mange opp i 22 litern, har innkjørt pumpe og BB.
Prøver fortvilt å få tak i microorm, tror jeg har greid det. En dame i Harstad som kunne dele med meg :0) Håper vi klarer å få fikset transporten....

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap