4 spm fra en nybegynner... ;-) .-)

Hei
Jeg kjøpte mitt første akvarium i går, lørdag 7. august. I hovedsak for jenta mi på 8 år. Men, nå som jeg har fått det innomhus kjenner jeg at jeg har blitt mer og mer hekta selv
Det er et 60 liters akvarium noe som burde gi høvelig bra plass for ihvertfall et mindre antall fisk. Litt bakgrunn før jeg kommer med mine spørsmål, som jeg håper dere mer erfarne kan ta dere tid å svare på )
- Jeg fikk akvariet i hus, vaska grusen i kaldt vann, fyllte et lag med 4-5 cm grus ( grovkornet, mangefarget ) i bunnen. Jeg monterte deretter filterpumpen, slik at den det lille røret hvor luften kommer ut i vannet var minimum 3 cm under vannoverflaten.
Deretter fylte jeg kaldt vann nesten til topps. Det er vel kanskje 5 cm fra vannoverflaten til toppen av akvariet. Til sist monterte jeg varmekolben på ene tverrveggen og termometeret på den andre tverrveggen på akvariet.
Hadde også i Tetra Aquasafe, i henhold til dosering i vannet. Koblet til timeren, slik at lyset slår seg på hver morgen kl 06.00 og av påfølgende kveld kl 18.00.

Spm1:
- Jeg monterte varmekolben like før midnatt, natt til i dag. Satte temperaturen på 26 grader. Av personalet på dyrebutikken har jeg blitt fortalt at det kom til å ta ca 2 dager før temperaturen og klimaet i vannet var slik at jeg kunne ha fisk opp i akvariet for første gang. Nå er varmekolben av det slaget at et lys er tent sålenge temperaturen er for lav. Det samme lyset skal slukkes når temeraturen er høy nok. Derfor ble jeg overrasket når jeg så at det ikke lyste i lampen, i morrest når jeg sjekka, ca kl 10.00. Altså etter kun 10 timer.... Er det realistisk at vannet kan ha nådd den temperaturen så raskt ? Jeg så jo for meg at dette lyset kom til å bli slukket først ut på dagen, tirsdag. Eller er det jeg som har montert den feil, eller at den er ødelagt? Jeg monterte den med sugekopper til ene tverrveggen, og vertikalt i henhold til bruksanvisningen. Det eneste som stakk opp av vannet var "lokket" på varmekoblen. Hele selve kolben er under vann. Er dette feil ? Varmekolben er av type Eurotherm. Ett av bildene til dette vedlegget viser hvordan jeg har festet den, og hvor mye av koblen som stikker opp av vannet. Jeg tenkte jeg kunne koble dne fra, ta den med til et kaldt rom, koble til strømmen der, og så se om den lyste. NOe den da burde gjøre hvis temperaturen var under 27 grader. Men, tenkte først jeg kunne spørre her.

Spm2:
Det andre bildet viser ene veggen på akvariet. Alle de boblene som dekker denne veggen ( finnes også på ene tverrveggen ) er helt vanlige luftbobler? De indikerer ikke noe annet? I går kveld, like etter jeg hadde fyllt opp vann, og koblet til alt av strøm til utstyret, så vannet først grumsete ut. Eller, jeg trodde det. Men, skjønte jo at det kun var dugg på inn og utsiden av akvariet, pga temperaturforskjellene. Nå er duggen borte, men har dette laget med luftbobler istedet. For, det er bare det sant, ikke noe som er feil ?

Spm 3:
På akvariepumpen, type PowerClean 250 er det en luftslange som skal ligge med luftinntaket over vann, naturlig nok. På toppen av denne er det et deksel som man kan vri på for å regulere hvor mye luft som slippes inn. Akvariet er fylt med ca 52-53 liter vann. Hvordan vet jeg hvor mye luft som da blir korrekt å slippe inn til denne mengden vann? Akkurat nå har jeg hverkne planter eller fisk i akvariet, så jeg har den stilt inn til et minimum. Allikevel lager pumpen ganske mnye lyd. Er det vanlig? Skal det være sånn, bare at jeg må venne meg til det? Eller er det meningen at disse pumpene skal være så stillegående som mulig?

Spm4:
Det fulgte med et termometer. Dette skulle bare klistres på utsiden av ene veggen på akvariet. LIke tynt som en papirstrimmen. Men, jeg synes dette virker dårlig. Hvis jeg stryker ene fingere høvelig hardt over det, klarer jeg vel såvidt å se at det står 26 på den midterste rubrikken. Er4 det meningen at man skal måtte gjøre dette, eller skal den aktuelle temperaturverdien lyse klart og tydelig på dette termometeret? Synes generelt at det var vanskelig å "lese av". Minnner lite om den typen termometer man vanligvis er vant med. Gjør jeg noe feil? Evt et annet termometer dere anbefaler i stedet?

Ok, masse dumme spørsmål her. Men, setter pris på om dere kan svare uansett

Mvh

Gjermund
Det med temperaturen er jo avhengig av flere faktorer. Det ene er hvor kaldt vannetvar når du hadde det i. En annen sak er hvor varmt det er i rommet akvariet står, og det tredje hvor stor effekt varmekolben har.

Når det gjelder termometere som klistres på utsiden, er de i bunn og grunn håpløse. Kjøp ett som du fester med sugekopp på innsiden av tanken i stedet. Mer nøyaktig, og lettere å lese av.

Har ingen kjennskap til pumpen du snakker om, men alle pumper som har luftinntak bråker. Det går stillere hvis du ikke har luft inn i det hele tatt. Det du trenger for å få luft i vannet er bevegelse i vannskorpen.

Boblene på glasset forsvinner snart. Vanlig ved oppstart.
Hei

Takk for raskt svar.

Bra at boblene forsvinner snart. Blir "litt" lettere å se fiskene etterhvert da
Fryktet først det var grums, og at jeg måtte tømme akvariet og så vaske steinene på nytt, noe jeg hadde blitt gal ut av...Men, når jeg åpner lokket og ser ned i vannet ser det jo klart ut Så, satser på at den saken er "biff"..

Når det gjelder temperaturen. Temperaturen på vannet når jeg fyllte det oppi akvariet var iskaldt springvann. Men, sjekket ikke tempen på det der og da naturlig nok. Temeraturen i rommet er, og var hele tiden ca 24 grader.
Varmekolben er på 50W, som da har stått på i can 10 timer før jeg så at lyset var slått av. Når jeg tar min rene finger oppi vannet kjennes det fortsatt "kjølig" ut. Det er ikke iskaldt, men det er ikke varmt heller. Kroppstemperaturen er jo 37 grader, og 26 grader er jo 10 grader under, men det skal vel uansett kjennes lunt ut, eller?
Hvis jeg tar fingeren borti kolben under vann, så kjennes den varmere enn selve vannet, men jeg brenner meg ikke akkurat... Hva tror du? Kan monteringen min av kolben være gal ? Jeg vil tro at ikke HELE kolben skulle stå under vann? At, "lokket" på den, hvor også den bryteren som regulerer temperaturen er festet, skal være OVER vann?

Når det gjelder pumpen. Så, det er ikke nødvendig å ha pumpe med luftinntak for at vannet skal få nok oksygen? Der ser du hva jeg ( ikke ) vet Kan du anbefale noe som et alternativ? Hva kan jeg gjøre som gir bevegelse i vannskorpen?

Får jeg skaffe meg et ordentlig termometer i morra. Synes det så crappy ut ja.
Jeg bruker kun glasstermometre, mer presis og lettere avlesning. Men det at stripsen ikke viser noe betyr at vanntempen ikke har nådd innenfor den temperaturen som står på stripsen. At den viser 26 grader når du presser mot den er din egen kroppsvarme.

Selv om du har stilt varmekolben inn på 26 grader kan det hende du må justere høyere for å få den til å varme. Den skal lyse når den varmer vannet. Hvor mange watt er den på?

De boblene i vannet er helt normalt, spesielt når det er så mye vann som er fyllt i på en gang. De forsvinner

Så lenge du har utblåset på pumpa i vannbrytninga vil det produsere nok luft. Du trenger ikke bruke ekstra luft i tillegg. Da blir det mye mere stillegående også. Men det er en kjekk funksjon å ha på pumpa. Feks ved medisinering når det trengs ekstra oksygen, og hvis du skulle få proteinhinne på vannflata. Ekstra lufttilførsel bryter denne hinna raskt

Fisk bør du ikke sette i før om 4 uker ca. Søker du litt rundt på forum om innkjøring av filter finner du mye nyttig info. Det kan virke lenge, men denne tiden er fin for å sette seg skikkelig inn i hvilke fisk dere vil ha og som passer i karet. Dere vil også rekke å få innredet karet skikkelig og planter få grodd litt før fiskene kommer. Hyggelig for fiskene og komme til et kar med mange gjemmeplasser og planter enn et nakent nyinnredet kar

Vil også gjøre deg oppmerksom på at den grusen du har i karet, ikke passer til fisk som bruker bartene sine på leit etter mat på bunnen. Corydoras og kuhliiål feks, som er veldig populære bunnfisk. De skader bartene sine. De fleste på forumet bruker fin sand, fra biltema feks. Søk på det også, mange tråder om tema

Personlig syns jeg den grusen er alt for bråkete visuelt (men populær blandt barn kanskje) Biltemasanda er naturlig og fiskene kommer mer til sin rett. Syns fiskene lett forsvinner i denne flerfargete grusen. En mørk ensfarget bakgrunn gjør seg også bra

Det er en del å sette seg inn i, men ikke bli skremt. Dette er en veldig morsom og lærerik hobby for både voksne og barn!

Lykke til!
Inaktiv bruker
Gratulerer med nytt akvarium, å velkommen til forumet ;0) Tror du fikk svar på spørsmålene dine ? Husk å vente med å sette inn fisk til filtere er ferdig innkjørt. Les om oppstart av akvarie på forumet ;0) Lykke til !!
Forresten veldig flott at du har skaffet timer til lyset, og ca 10 timer er ok. Men er det ikke hyggeligere for dere om lyset slår seg på når dere kommer fra jobb/skole? At det er lys på mens dere er hjemme?

Mine timere slår seg på ca kl 15 og av ca kl 01. Da kan jeg kose meg med å studere fiskene når jeg er hjemme og utover kvelden. Det gir faktisk et veldig hyggelig kveldslys i stua på kvelden
glemte visst av litt tekst
Hei til deg også Takk også til deg for svar.
Kolben er på 50 W. Spørs om jeg likeså godt skal kjøpe meg et "ordentlig" termometer i morra, så jeg slipper å være i tvil om tempen er korrekt. Det at det i det hele tatt er mulig å lese av tempen burde jo være en fin start Skal prøve å justere tempen opp på kolben. Hvis ingenting skjer når jeg kjører tempen opp vil jeg vel tro at kolben er ødelagt. Men, jeg skjønne risåfall ikke hva som har gjort at den har blitt ødelagt.
I monteringsanvisningen til kolben stod det bl.a at den ikke måtte moenteres under minimum vannstand i akvariet. Men, jeg skjønte ikke den formuleringen: "ikke monteres under minimum vannstand " Jeg monterte den øverst i akvariet, loddrett til veggen, slik at kolben stod under vann, med unntak av "lokket " med temp-regulatoren.

Sikker på at jeg må vente hele 4 uker? På to ulike dyrebutikker har de sagt at det går greit etter 2-3 dager. Kan det være pga tetra aquasafe at de mener det går greit så tidlig? Vil jo at fiskene skal ha det bra også. Men, nå ble jeg litt usikker
Takk for det
Kjenner et lite sug i magen etter at jeg fikk det opp, og hatt i vann og grus hehe
Endring av timer tid
Enig med deg når det gjelder endring av timertiden. Smart
Når jeg tok varmekolben ut av vannet så slo lyset seg på med en gang...Kanskje det betyr at tempen faktisk hadde nådd 26 grader allikevel? Hmm...må vel bare kjøpe meg et ordnetlig termometer i morra for å få visshet...
Bauta72
Sikker på at jeg må vente hele 4 uker? På to ulike dyrebutikker har de sagt at det går greit etter 2-3 dager. Kan det være pga tetra aquasafe at de mener det går greit så tidlig? Vil jo at fiskene skal ha det bra også. Men, nå ble jeg litt usikker :)


Vi som holder til på forumet har litt annerledes forhold til hobbyen enn mange av de som jobber i dyresjappene Vi er veldig opptatt av at fiskene skal ha det bra, og at de ikke skal risikere å lide og evt dø i oppstartfasen. Noe som pussig og ofte ikke blir tatt hensyn til i butikken.

Aquasafe hjelper ikke til å få i gang filterbakteriene, det er kun for å beskytte slimhinnen på fiskene ved vannbytte. I dyrebutikken selger de et "tryllemiddel" som visstnok skal sette i gang bakteriene mye raskere, sånn at man kan ha i fisk med en gang, men har ennå ikke hørt noen kan bekrefte at det virker, desverre. Men som sagt, søk om innjøring av filter, oppstart av akvarium osv. Det er forklart så mange ganger om innkjøringsfasen på forumet at det ikke er nødvendig å gjenta.
Fint at du spør om råd før du har satt inn fisk i karet.

Du har montert kolben helt riktig.
Det kan hende at varmekolbens termostat ikke er nøyaktig nok. Det er lettere å finne ut det hvis du fyller en kjele el.l. med vann slik at hele kolben (ikke nødvendigvis toppen) er under vann. Det som er viktig, er at den delen av varmekolben hvor varmeelementet sitter pluss litt til under vann. I motsatt fall kan glasset i kolben sprekke. Still inn på ønsket temperatur og mål når kolben slår seg av. Hvis temperaturen er lavere enn innstilt verdi, kan du stille termostaten opp. Følg med til du når ønsket temperatur.

Grov grus er ikke nødvendigvis det beste valget ditt. Det avhenger av hvilke fisk du ønsker. Mange fisker er helt avhengig av mer finkornet sand 0,4 - 1,0 millimeter i diameter ettersom det er i slike omgivelser i naturen de leter etter mat. Se for eks. på corydoras, apistogramma, sommerfuglcikklider, khuliiål. Alle disse må ha sand. Ingen fisk er egentlig avhengig av grus. Lettere å skifte nå før du planter og gjør innrdningen ferdig. Biltema har en type sand som egner seg veldig godt for akvarier, den behøver du heller ikke skylle. Koster rundt 65 kroner for en sekk på 16 kilo. Velg eventuelt den groveste, den andre blir fr finkornet og vil kunne pakke seg for tett.

Les gjerne artikler om innkjøring her på AF før du setter inn fisk. Mange går i butikkenes felle og setter inn fisk så snart temperaturen er riktig. Det ender oftest galt for nybegynnere, dvs. fiskene dør etter en uke eller to pga. at de bakteriekulturene som du er avhengig av og som skal sørge for biologisk filtrering (ikke vær redd, bakteriene fikser dette på egen hånd!) ennå ikke har rukket å bli store nok. Det tar rundt 4 uker å få dette til, forutsatt at du "forer" bakteriene med enten litt daglig dose fiskefor, eller bruker min kjepphest, vanlig salmiakk fra Lilleborg, Salmi. Noen dråper hver dag. Setter man inn fisk med en gang, må man være forberedt på store vannbytter hver dag i 5-8 uker.

Hvis du ikke tilsetter noe som bakteriene kan bryte ned og ernære seg med, vil innkjøringsprosessen ikke komme i gang.

Uansett metode bør du kjøpe dråpetester, gjerne JBL ettersom de er mer fingradert enn de fleste andre. www.webzoo eller www. aquamanias har mye lavere priser på dette enn vanlige akvarieforreninger. Kjøp tester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), pH, nitrat (NO3) og mål daglig i innkjøringsperioden og de første par ukene etter at du har satt inn fisk. Når karet har stabilisert seg, kan du ta en sjekk en gang i mellom. pH gjerne ved løpende vannbytter.

Lykke til
Bauta72
Når jeg tok varmekolben ut av vannet så slo lyset seg på med en gang...Kanskje det betyr at tempen faktisk hadde nådd 26 grader allikevel? Hmm...må vel bare kjøpe meg et ordnetlig termometer i morra for å få visshet... :)


Kanskje den faktisk har det, men skaff deg et glasstermometer for sikkerhetsskyld. Du vil ikke risikere "kokt" fisk

Men hvis det viser seg å være noe feil med varmekolben, må du uansett be om å få den byttet i dyrebutikken. Du har krav på det, så lenge du har gjort riktig. Ikke ha den over vann mens støpslet er i feks..
Lisbeth
[QUOTE=Bauta72] Sikker på at jeg må vente hele 4 uker? På to ulike dyrebutikker har de sagt at det går greit etter 2-3 dager. Kan det være pga tetra aquasafe at de mener det går greit så tidlig? Vil jo at fiskene skal ha det bra også. Men, nå ble jeg litt usikker :)


Vi som holder til på forumet har litt annerledes forhold til hobbyen enn mange av de som jobber i dyresjappene Vi er veldig opptatt av at fiskene skal ha det bra, og at de ikke skal risikere å lide og evt dø i oppstartfasen. Noe som pussig og ofte ikke blir tatt hensyn til i butikken.

Aquasafe hjelper ikke til å få i gang filterbakteriene, det er kun for å beskytte slimhinnen på fiskene ved vannbytte. I dyrebutikken selger de et "tryllemiddel" som visstnok skal sette i gang bakteriene mye raskere, sånn at man kan ha i fisk med en gang, men har ennå ikke hørt noen kan bekrefte at det virker, desverre. Men som sagt, søk om innjøring av filter, oppstart av akvarium osv. Det er forklart så mange ganger om innkjøringsfasen på forumet at det ikke er nødvendig å gjenta.
Nå fikk jeg plutselig en stor indre kamp her, mitt ego som vil ha fisk så snart som mulig, og helst nå til uka, eller rette seg etter rådene fra dere. Får ta et oppgjør med meg selv ganske snart antar jeg. Vil selvfølgelig at fiskene skal ha det bra ja
Om ikke annet skal jeg stikke innom dyrebutikken i morra, kjøpe ordentlig termometer, og diskutere litt med utgangspunkt i infoen fra dere
530
Fint at du spør om råd før du har satt inn fisk i karet. Du har montert kolben helt riktig. Det kan hende at varmekolbens termostat ikke er nøyaktig nok. Det er lettere å finne ut det hvis du fyller en kjele el.l. med vann slik at hele kolben (ikke nødvendigvis toppen) er under vann. Det som er viktig, er at den delen av varmekolben hvor varmeelementet sitter pluss litt til under vann. I motsatt fall kan glasset i kolben sprekke. Still inn på ønsket temperatur og mål når kolben slår seg av. Hvis temperaturen er lavere enn innstilt verdi, kan du stille termostaten opp. Følg med til du når ønsket temperatur. Grov grus er ikke nødvendigvis det beste valget ditt. Det avhenger av hvilke fisk du ønsker. Mange fisker er helt avhengig av mer finkornet sand 0,4 - 1,0 millimeter i diameter ettersom det er i slike omgivelser i naturen de leter etter mat. Se for eks. på corydoras, apistogramma, sommerfuglcikklider, khuliiål. Alle disse må ha sand. Ingen fisk er egentlig avhengig av grus. Lettere å skifte nå før du planter og gjør innrdningen ferdig. Biltema har en type sand som egner seg veldig godt for akvarier, den behøver du heller ikke skylle. Koster rundt 65 kroner for en sekk på 16 kilo. Velg eventuelt den groveste, den andre blir fr finkornet og vil kunne pakke seg for tett. Les gjerne artikler om innkjøring her på AF [B]før [/B]du setter inn fisk. Mange går i butikkenes felle og setter inn fisk så snart temperaturen er riktig. Det ender oftest galt for nybegynnere, dvs. fiskene dør etter en uke eller to pga. at de bakteriekulturene som du er avhengig av og som skal sørge for biologisk filtrering (ikke vær redd, bakteriene fikser dette på egen hånd!) ennå ikke har rukket å bli store nok. Det tar rundt 4 uker å få dette til, forutsatt at du "forer" bakteriene med enten litt daglig dose fiskefor, eller bruker min kjepphest, vanlig salmiakk fra Lilleborg, Salmi. Noen dråper hver dag. Setter man inn fisk med en gang, må man være forberedt på store vannbytter hver dag i 5-8 uker. Hvis du ikke tilsetter noe som bakteriene kan bryte ned og ernære seg med, vil innkjøringsprosessen ikke komme i gang. Uansett metode bør du kjøpe dråpetester, gjerne JBL ettersom de er mer fingradert enn de fleste andre. www.webzoo eller www. aquamanias har mye lavere priser på dette enn vanlige akvarieforreninger. Kjøp tester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), pH, nitrat (NO3) og mål daglig i innkjøringsperioden og de første par ukene etter at du har satt inn fisk. Når karet har stabilisert seg, kan du ta en sjekk en gang i mellom. pH gjerne ved løpende vannbytter. Lykke til

Det med at den grusen jeg kjøpte muligens ikke var den ideelle var også ny info for meg. Jeg skal høre med dyrebutikken i morra om hvilken type grus som passer best med hvilken type fisk
Lisbeth
[QUOTE=Bauta72]Når jeg tok varmekolben ut av vannet så slo lyset seg på med en gang...Kanskje det betyr at tempen faktisk hadde nådd 26 grader allikevel? Hmm...må vel bare kjøpe meg et ordnetlig termometer i morra for å få visshet... :)


Kanskje den faktisk har det, men skaff deg et glasstermometer for sikkerhetsskyld. Du vil ikke risikere "kokt" fisk

Men hvis det viser seg å være noe feil med varmekolben, må du uansett be om å få den byttet i dyrebutikken. Du har krav på det, så lenge du har gjort riktig. Ikke ha den over vann mens støpslet er i feks..
Jeg tok den ut av vannet når jeg prøvde å skru opp temperaturen i sta...var vel ute av vannet i 2-3 minutter max, før jeg satte den nedi igjen....
Lisbeth
[QUOTE=Bauta72] Sikker på at jeg må vente hele 4 uker? På to ulike dyrebutikker har de sagt at det går greit etter 2-3 dager. Kan det være pga tetra aquasafe at de mener det går greit så tidlig? Vil jo at fiskene skal ha det bra også. Men, nå ble jeg litt usikker :)


Vi som holder til på forumet har litt annerledes forhold til hobbyen enn mange av de som jobber i dyresjappene Vi er veldig opptatt av at fiskene skal ha det bra, og at de ikke skal risikere å lide og evt dø i oppstartfasen. Noe som pussig og ofte ikke blir tatt hensyn til i butikken.

Aquasafe hjelper ikke til å få i gang filterbakteriene, det er kun for å beskytte slimhinnen på fiskene ved vannbytte. I dyrebutikken selger de et "tryllemiddel" som visstnok skal sette i gang bakteriene mye raskere, sånn at man kan ha i fisk med en gang, men har ennå ikke hørt noen kan bekrefte at det virker, desverre. Men som sagt, søk om innjøring av filter, oppstart av akvarium osv. Det er forklart så mange ganger om innkjøringsfasen på forumet at det ikke er nødvendig å gjenta.
Da skal jeg lese om innkjøringsfasen
Skal garantere deg at de i sjappa sier noe sånn som at dersom du har oppi noe av det vidundermidlet her, så kan du ha i fisk i morra.

Men dersom du skal ha fisk raskest mulig, hør med dem om du kan få med deg noe guffe fra ett av filtrene de har, så får du "kickstartet" ditt eget filter.

Da kan du ha i litt fisk samme dag.
Psst, du kan fjerne den teksten du ikke skal sitere. Da unngår du så veeeeldig lange innlegg. Blir så uoversiktelig når man siterer hele innlegg
Bruk tiden, som det tar før du kan ha fisk i, på å dekorere litt. Kjøp inn planter og f.eks. stein , røtter eller huler. I et så lite akvarie er det best med planter som vokser raskt. Da plantene bruker nitraten(giften) i vannet som det blir av f.eks. matrester som ikke blir spist.

Du burde kjøpe deg noen tester for å måle vannverdiene sånn i startfasen. Nitrit og Nitrat er det viktigste.

Lykke til :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap