Hvilken plante er dette? kjøpt som ciklidegress.

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt. Er fersk som akvarist og har derfor mange dumme spørsmål.

Var på en butikk og kjøpte en plante som de kalte ciklidegress. Prøvde å spørre etter latinsk navn for så å gå hjem og lese meg litt opp på planta.
Kunne likegodt ha spurt om de kunne regne ut bestemte integraler, svaret var at det var ciklidegress og noe latinsk navn hadde de ikke. Endte likevel med at jeg kjøpte planta, men litt skeptisk.

Setter derfor nå min lit til at gjengen her vet hva dette er for en plante.

(bilde skal være vedlagt, er ny her så.....)
Er bladene.. hm.. ganske solide? Om man kan si det på den måten?

Mitt forslag er i alle fall kyoto dwarf. Det er ikke en akvarieplante, men jeg har opplevd kyotoer som har holdt seg kjempefint under vann i over ett år, innen den tid skal du ikke se bort fra at ciklidene har herpa den uansett. Lurer dog på hvorfor i alle dager den heter det den gjør.
Amanthea
Mitt forslag er i alle fall kyoto dwarf. :-) Det er ikke en akvarieplante, men jeg har opplevd kyotoer som har holdt seg kjempefint under vann i over ett år, innen den tid skal du ikke se bort fra at ciklidene har herpa den uansett. Lurer dog på hvorfor i alle dager den heter det den gjør. :-D

Ja dette er riktig, det latinske navnet er Ophiopogon japonicus. Den blir kalt ciklidegress fordi den skal kunne holde en stund i kar med planteetende fisk. Hvis gresset har holdt opp mot et år i et kar med planteetende ciklider, syns jeg den bærer navnet godt faktisk

Men noen akvarieplante er det ikke, og selv om den overlever en stund under vann kan du ikke regne med å se noen særlig vekst. Og det er vel det som er gøy med planter, at de vokser og trives? Ellers kan man vel likegodt ha plastplanter..

Men hvis du i utgangspunktet var ute etter en akvarieplante og ikke har planteetende fisk i karet ditt, ville jeg gått tilbake til butikken og byttet den. Jeg syns det er skikkelig irriterende at butikkene selger planter som dette uten å informere om at den ikke vil holde lenge under vann. Plantene er jo ikke gratis akkurat.

Jeg ser med en gang om det er akvarieplanter eller ikke når jeg er i butikken. Stive blader som står av seg selv over vann, stripete blader osv. Bare å holde seg unna.

Mange av plantene som ikke er vannplanter og selges i butikk finner du en oversikt over her. Grei å studere før man går i butikken
Takke takk
Lisbeth
[QUOTE=Amanthea] Mitt forslag er i alle fall kyoto dwarf. :-) Det er ikke en akvarieplante, men jeg har opplevd kyotoer som har holdt seg kjempefint under vann i over ett år, innen den tid skal du ikke se bort fra at ciklidene har herpa den uansett. Lurer dog på hvorfor i alle dager den heter det den gjør. :-D

Ja dette er riktig, det latinske navnet er Ophiopogon japonicus. Den blir kalt ciklidegress fordi den skal kunne holde en stund i kar med planteetende fisk. Hvis gresset har holdt opp mot et år i et kar med planteetende ciklider, syns jeg den bærer navnet godt faktisk

Men noen akvarieplante er det ikke, og selv om den overlever en stund under vann kan du ikke regne med å se noen særlig vekst. Og det er vel det som er gøy med planter, at de vokser og trives? Ellers kan man vel likegodt ha plastplanter..

Men hvis du i utgangspunktet var ute etter en akvarieplante og ikke har planteetende fisk i karet ditt, ville jeg gått tilbake til butikken og byttet den. Jeg syns det er skikkelig irriterende at butikkene selger planter som dette uten å informere om at den ikke vil holde lenge under vann. Plantene er jo ikke gratis akkurat.

Jeg ser med en gang om det er akvarieplanter eller ikke når jeg er i butikken. Stive blader som står av seg selv over vann, stripete blader osv. Bare å holde seg unna.

Mange av plantene som ikke er vannplanter og selges i butikk finner du en oversikt over her. Grei å studere før man går i butikken

Takk for all id-hjelp. Godt at det finnes så mange kyndige der ute!
Da vet jeg i alle fall hvorfor den dør, og det er i alle fall ikke min skyld. Siden akvariet står i stua så vil jeg jo ha en del frodige planter.
Kjente jeg blei litt skuffa og litt irritert samtidig. Greit nok at de selger sånne planter, men da bør de i alle fall opplyse om at de ikke overlever over tid under vann. Er jo på grensen til svindel å operere sånn. Snylte på en stakkars uvitende tosk :p. Klarer liksom ikke å stole helt på den butikkene nå. Godt at vi i distriktet har en ikke navngitt butikk som er råbillige på planter. Kjøpte alle de andre plantene mine der og det var et røverkjøp Tror vi skal holde oss til den. Oversikten er nøye gransket og vil bli memorert.
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap