Tenkte jeg skulle prøve meg igjen!

Jeg har hatt akvarium for mange år siden, da hadde familien et på rundt 70 liter. Nå har jeg brått blitt fristet igjen etter at en kamerat skulle kvitte seg med et slikt (tror det er på 22 liter):



Men dette er jo mye mindre enn hva jeg var vant til. Kunne noen gitt meg råd om hva slags fisker jeg kan ha, helst ikke de som er "vanlige for nybegynnere", slik som f.eks guppy. Kunne tenkt meg noen med litt mer størrelse, men selvfølgelig etter tanke på størrelsen på akvariet.

Og hva er ca maks grensen for antall fisk i 22 L tank?
Og hvordan er det med planter? I det forrige akvariet hadde vi masse grønne planter over hele, blir det for mye i et "så lite" akvarium som jeg har nå?

På forhånd, takk for alle tips og råd!
Velkommen tilbake til en flott hobby!

22 liter gir ikke mange muligheter for fisk, men her ser du utvalget jeg fant da jeg søkte i fiskebasen. Bør nok ikke være mer enn max 10 fisk uansett hva du velger. Ellers er reker godt egnet til kar i denne størrelsen.

Det finnes mange små planter, så du kan gjøre det veldig fint i et så lite kar også.
Det er desverre ikke stort du kan ha i det karet. Hvis du går på fiskebasen og velger hvor stort kar du har, så dukker det opp fisk som passer. Der finner du også hvordan de liker karet beplantet. Ser ut til at det bare dukket opp kili typer.
Men du kan jo også ha reker. De krever ikke så stor plass og er artige å følge med på.
Guppy krever større plass enn 20 liter, så den skal jeg ikke anbefale
Får håpe du blir bitt av litersyken igjen å skaffer deg ett større kar som du kan ha masse spennende fisk i ;D
Du kan alltids ha en kampfisk. Den er jo større enn guppy og er nydelig å se på. Det går fint an å innrede med masse planter selv om akvariet er lite!
Takk for fine svar!

Ser ut som det blir småfisk ja :-P

Kampfisk har jeg virkelig lyst på, men trodde det ville bli for liten plass? Står minst 60 liter i fiskebasen..
Hvis man ser på de skålene som selges som kampfisk akvarium, så har de det sikkert bedre i ditt lille akvarium, enn i de båsene der, men ville nok hatt et større kar til den.

Mosqito rasbora er noen fine små fisker, som du sikkert kunne ha sett på.
Takk for forslag, de likte jeg
Jeg har de selv, og syns de er morsomme. Holder til i toppsjiktet i 54 litern min.
De hadde de ikke på lokale sjappa, men de bestilte opp.
Det er en fin tråd her som lister opp fisk som passer i små kar
Takker!

Var i en dyrebutikk tidligere i dag, men han slasken i kassa kunne ikke svare på et eneste spørsmål, så det var bomtur.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap