Har overtatt skittent 160l akvarium m fisk, rense filter igjen? + div

Har vært så heldig å få overta et 160l Aquastabil-akvarium med fisk, som var gjengrodd og temmelig skittent. Har klipt planter (tjåkefullt med vallisneria på minst 1 meter), byttet vann (30%) og renset filter (i akvarievann), skrapt glass rent og slamsugd. Har deretter byttet en 10 l vann hver dag for å rense ytterligere med slamsuging. Likevel er det MYE partikler i vannet ennå. Lurer på om jeg burde rense filteret ennå en gang for å gi plass til grumset? Burde kanskje kjøpe nye filter også? Filterpumpa er en litt medtatt eheim 2252 med to filterbaser.

Har også kjøpt nytt lysrør av typen life-glo. Der lurer jeg også på om jeg burde få tak i et nytt deksel (plexiglass e.l), der er veldig ripete og jeg lurer på om det ikke dermed sender tilbake lyset i stedet for å slippe det ned. ?

Og er det nok med ett lysrør til 160l?

Ellers tenkte jeg å kjøpe noen hurtigvoksende planter for å få bukt med algene.

Andre tips mottas med takk! Legger ved et bilde også så dere kan få se.

Jeg er ikke erfaren nok til å gi råd på alt, men den pumpa der kjenner jeg i hvertfall til. Har den samme i min 160 liter, bare en litt nyere modell, og den klarer jobben bra der
Det jeg pleier å gjøre hvis det er grums i vannet, er å putte litt filtervatt i pumpa over et par dager, da pleier det verste grumset å sette seg der.
Jeg har to lysrør til mitt kar, men om man ha det vet jeg ikke.
Synes forresten karet ditt så veldig fint ut jeg da
Gratulerer med flott kar! Har 2x30W LifeGlo med reflektorer (billig måte å få mer ut av lysrørene på) i 160-literen, og synes ikke det er overdrevent mye fordi planter er så gøy. Det er en lukket topp og vi slipper dekkglass, vil jo tro at et hvilket som helst glass demper lyseffekten litt, og at skrapete plexi demper mer enn klart tynt glass?

Kjenner ikke filteret, men litt filtervatt på toppen som skiftes jevnlig var løsningen her. Ble så lei hele filterspetakkelet til slutt at vi byttet til et stort utvendig, og angrer ikke på det. Har filtervatt i det også, liker krystallklart vann :o)

Lykke til videre, det blir flott!
Godt tips! Tusen takk. Det skal prøves umiddelbart

Har også lyst på mer lys. Må nok sjekke litt rundt etter en toppkasse med armatur.
Jeg ville oppgradert til et heldekkende lysarmatur med minst 2 lysrør. Syns du det er viktig med pene friske planter er mere lys et must. På mine 60 litere kjører jeg to lysrør, på 250 literen min hadde jeg 4, og har 4 rør på 450L.



Ja, satt og googla i går. Vet noen hvor man kan finne heldekkende armatur til 100X40X40 til en rimelig penge? Med 2 eller flere lysrør. Bor i Trondheim. Siden jeg starta forrige helg, er jeg ikke helt der at jeg vil bruke masse penger (ennå). Lurer også på om man kan sløyfe glass/plexiglass-plate med heldekkende armatur?

Endte forresten opp med å vaske filteret igjen, det var hinsides gørrete. Flaks også, for det hadde lurt seg en fisk inn dit (!), skjønner ikke hvordan det gikk til. den ble glad for å komme tilbake i akvariet. Nå må jeg bare følge med på nitritt-nivået.

Sjekk nettbutikkene, de selger rimeligere enn dyrebutikkene. Aquamanias og [URL=http://webzoo.net/default.pl?showPage=215&action_set_ice_sidemenu=_100_211_215_358_387_]webzoo[/URL] feks

Du trenger ikke dekkglass med heldekkende lystopp. Det er vanntette lysrørholdere i disse armaturene.
Kan være en idè å kontakte Esox eller Ragnar Wist (du finner dem i medlemslista) her på forumet. De har utrolig mye rart på "lurunga".

Trenger ikke dekkglass under heldekkende armatur nei. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap