Spørsmål angående innkjøring her også!

Jeg kjøpte meg et 54 liters akvarium for et par dager siden hos Jan Holt Akvarium i Oslo, av typen Juwel Korall 60.

Jeg spurte han ene ansatte der om detaljer rundt innkjøringen av akvariet fordi jeg har 15 guppyyngel (2 uker gamle) og en pitbullpleco (2,5 cm lang) fra før av, og disse levde da på det tidspunktet i en bolle (pga feilinformasjon fra dyrebutikken jeg kjøpte fisken i, guppyforeldrene er døde), og gjerne ville ha disse over i det nye akvariet så fort som mulig; for etter at jeg leste meg opp på riktig kunnskap her på forumet, kunne jeg ikke gjøre annet enn å kikke på bollen i avsky.

Han mente at det skulle gå fint å putte all fisken oppi karet, sammen med det "gamle" vannet fra bollen (ca 10 liter.. *skamme seg*), fordi det ikke ville utgjøre noen stor belastning på filteret.

Er dere enige?

Jeg sjekker for nitritt, og er så langt uten utslag (jeg har lest at nitrittbomben ofte kommer senere).

Er det noen lure forhåndsregler jeg burde ta for å sikre overlevelsen av fiskene mine? Annet enn nitrittsjekk, med påfølgende vannbytte hvis det er høyt? Ville jo vært utrolig surt å miste all yngelen..
Skamme seg er akkurat det de som solgte deg 10-litersbollen burde. Men altså, tenke klart, skaden har allerede skjedd. Du har fisk i ti liter som ikke har det for bra, og et større akvarium som ikke er innkjørt. Da tenker jeg at hvis et yngel tisser i 54 liter vann skjer det mindre med vannkvaliteten enn om den samme lille sniken tisser i 10 liter vann.

Filteret du måtte ha i bollen har i det minste kommet litt lenger i prosessen enn det nye, så sleng det over, eller ta filtermaterialet over i det nye filteret. For det er der godbakteriene bor, ikke i vannet. Men sleng vannet med, fisken er jo vant til kvaliteten det har...

Uansett er det vannskift og testing og vannskift på plakaten i noen uker. Det går bra det, vi er mange som har fulgt artige butikkråd og fortsatt er akvarister. Til tross for, ikke på grunn av butikkråd ;o)

Vær forsiktig med mating, lite og ofte er saken, og jeg ville testet for pH og ammonium (NH4) også. Det mest skadelige for fisken er NH4 i kombinasjon med pH rundt 8, da blir ammoniumen ammoniakk og fisken sliter enda mer enn ved utslag på nitritt...

Har akkurat satt litt vel mye fisk inn på en gang i en nyinnkjørt 54-liter, da har jeg et par ukers tid skiftet 10 liter vann daglig enten testene viste sånn eller slik, og fulgt mitt eget råd om lite mat ofte. Selv de aller bitteminste babyene har klart seg.

Det aller aller beste hadde jo vært om en medfølende medakvarist i gangavstand hadde litt filtergrums de kunne spandert på en nybegynner som ikke har fått den mest perfekte starten på en spennende hobby. Bor for langt unna til at det er noen hjelp å få herfra. Men dette går, lykke til videre! Det er så veldig gøy dette her skjønner du, når alle humper og bumper er forsert :o)
Takk for raskt svar!

Ja, jeg ser for meg en del vannbytter den nærmeste tiden, men jeg gjør det gjerne for å være på den sikre siden.
Jeg har nemlig et problem til; hadde ikke noe filter til bollen (hadde daglige vannbytter) fordi ei venninne hadde fått høre fra dyrebutikken at det kunne gå bra, så da tok jeg det rådet fra henne. Leksa er lært på mange områder kan du si..

Jeg skal følge rådet med testing av pH og NH4, samt lite fôring (ser ut til at yngelen synes det er mer stas med algene på planten fra den tidligere bollen enn det er med fôret uansett, hehe).

Og ja, er det en medfølende akvarist der ute i Oslo-området med litt ekstra "gønk" til overs så blir jeg overlykkelig! Bor på Bjølsen/Sagene, men det er ikke noe problem for meg å komme meg til andre sentrumsnære områder.

Takk igjen, og ja, jeg gleder meg jo som en liten unge når denne innkjøringsperioden er over og jeg kan begynne å nyte den fulle akvariegleden Må jo si at det allerede er stas å følge med på yngelen som vokser seg større og større, og til og med begynner å få litt farge
..en rettelse fra forrige innlegg; det gikk jo opp for meg at filtergrumset er levende bakterier og at disse vil dø hvis det hentes langt unna (litt tregt oppi hodet nå gitt..).

So let's refrase; hvis noen akvarister i området Sagene/Bjølsen/Nydalen/Torshov (dere skjønner greia) har litt ekstra grums og vil hjelpe, så blir jeg evig takknemmelig!
Har du noe sand eller grus i bollen (no pun intended), kan du ha det i akvariet også. Om du har hatt fiskene en stund, vil det nok være noen bakterier i sanda også, og mer enn i vannet. Men som Linda sier, beste utveien er å få grums fra innkjørt filter.
Lykke til.
Ja, jeg hadde grus i den tidligere bollen som jeg tok med over, og det utgjorde omtrent halvparten av den grusen jeg har oppi nå. Fiskene hadde vært der i cirka halvannen uke, nesten to.

Pitbullplecoen min fant jeg død nå i morges, med en stor buk, store mørke flekker på kroppen, og kraftig rødfarge rundt munnpartiet. I går var den helt fin.
Vannverdiene er uendret. Suuukk... Men jeg tar et vannbytte nå uansett, selv om guppyyngelen ser ut til å kose seg som vanlig.

Dette med å få tak i filtergrums; er det noe sted her på forumet jeg kan sende ut et "hjelp, jeg trenger filtergrums"? Rubrikk kanskje..?
Malene Adelsten Larsen
Dette med å få tak i filtergrums; er det noe sted her på forumet jeg kan sende ut et "hjelp, jeg trenger filtergrums"? Rubrikk kanskje..?


Ja, legg annonse ut på ønskes kjøpt :)

Etter endret: Jeg bor jo på Grønland, ikke lange trikketuren fra deg? Har du ikke fått tak i filtergrums må du gjerne ta kontakt med meg
Åja, det vil jeg gjerne! Grønland er jo lett for meg å komme til også; kan bare ta 37-bussen som går like utenfor der jeg bor Hadde jeg kunnet få filtergrums av deg så blir jeg en lykkelig sjel, hehe.

Har du mulighet i dag?
Jeg er ikke akkurat klar til å gå ut døra her nå i bare pysjen (lenge leve siste dagen før studiene begynner), så det er ikke noe som må skje i dette øyeblikk.
Og hva vil være enkleste møteplass for deg? Ser av busstabellen at Tøyengata og Politihuset er mulige stoppesteder, så hvis jeg får en enkel veibeskrivelse så skal dette løse seg

Telefonnummeret mitt er 93890196 forresten, så blir jeg enklere å eventuelt komme i kontakt med nede på Grønland.
Malene Adelsten Larsen
Ja, jeg hadde grus i den tidligere bollen som jeg tok med over, og det utgjorde omtrent halvparten av den grusen jeg har oppi nå. Fiskene hadde vært der i cirka halvannen uke, nesten to. Pitbullplecoen min fant jeg død nå i morges, med en stor buk, store mørke flekker på kroppen, og kraftig rødfarge rundt munnpartiet. I går var den helt fin. Vannverdiene er uendret. Suuukk... Men jeg tar et vannbytte nå uansett, selv om guppyyngelen ser ut til å kose seg som vanlig.


Vannverdiene dine er nok dessverre ikke fine. Ettersom du har hatt fiskene i bollen i knapt to uker, og nå nettopp satt dem inn i et nytt kar med ikke innkjørt filter, vil det være noen bakterier i grusen. De bakteriene som formerer seg fortest av de to typene du er avhengig av, er de som bryter ammoniakk ned til nitritt. Neste bakterietype formerer seg bare halvparten så fort som den første. Dette er årsaken til at man i nystartede akvarier først får ammoniakk (etter hva jeg vet, har vannet fra Oslo vannverk en pH på godt over 7 og da kommer dette stoffet vesentlig som ammoniakk som er enda giftigere enn nitritt.) og deretter nitritt.

Du er ikke den første nybegynneren som blir rådet til å teste for nitritt og som tror alt er bra når testen ikke gir utslag. Nitritt kommer oftest etter 2 - 3 uker og i mellomtiden kan fiskene bli alvorlig skadet eller dø av ammoniakkforgiftning. Inntil du får filtergrums er det bare en ting å gjøre, bytt vann minst en gang hver dag, ca 30 40%.
Malene Adelsten Larsen
Telefonnummeret mitt er 93890196 forresten, så blir jeg enklere å eventuelt komme i kontakt med nede på Grønland.


Sender deg en sms
Listbeth: Supert! Tusen, tusen takk!! Fikk sms'en nå

530: Nei, vannverdiene mine er nok ikke gode selv om testen sier så. Ble anbefalt denne stripstesten der jeg kjøpte akvariet (pH var forresten 6,8-ish i følge den), og jeg har jo lest på forumet her nå under vannverdier at stripsene ikke er helt nøyaktige - ikke har den test for ammoniakk heller.. Så det skulle ikke forundre meg om det er synderen. Skal få skaffet meg dråpetester! Vil det da anbefales å ha både nitritt og ammoniakk?

Men nå skal jeg i hvertfall få tak i filtergrums! Hurra!
Du bør ha både ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), pH og helst nitrat (NO3). Kjøp dråpetester, gjerne JBL ettersom de har en mer fingradert skala i et hvert fall for nitritt. www.Webzoo og www.aquamanias er mye billigere enn vanlige akvariebutikker. Ettrhvert er det mange andre ting du kan teste vannet for: KH (karbonathårdhet) GH (totalhårdhet) kobber, jern m.fl. Det er ikke nødvendig i denne omgang, og for kanskje de fleste som skal ha et vanlig selskapskar, ikke noen gang.
Takk Da skal det bestilles litt her!
Plantene:

Ceratopteris cornuta

Microsorum pteropus "Narrow"

Limnobium laevigatum

Salvinia minima

Havna også et par veldig små avleggere av Ceratopteris pteroides i posen, en liten dott med Lomariopsis lineata og en større dott med en mose jeg er ganske sikker på er Taxiphyllum alternans
Takk igjen
Er i full gang med dekorering med plantene, og yngelen ser ut til å elske flyteplantene!
Flott Malene Ja de flyteplantene er ypperlig som yngel-gjemmeplass!

Psst: legg gjerne ut bilde av karet når du har fått planta ferdig
Hurraa for Lisbeth! Med filtergrum ser sjansene for at dette går bra så veldig mye bedre, nå ble jeg glad :o) Og med så supre oppstart-i-feil-ende-planter er sjansen enda bedre.

Hurraaa for Lisbeth!
Absolutt hurra for Lisbeth!

Bilder skal komme Må bare få kjøpt meg litt mer grus sånn at jeg får holdt alle på plass, også må jeg skaffe meg litt mer "stæsj" i form av litt steiner og slikt. Hahah, akkurat nå ser det ut som et eneste stort virrvarr :P

Kan slenge med et bilde av hvordan akvariet så ut før jeg fikk plantene av Lisbeth, da hadde jeg tre fra før av samt en kunstig trerot.

Uuh, jeg kjenner det klør i dekorasjonsfingrene mine
Åh, så flott at det ordner seg ;D
Malene Adelsten Larsen
Kan slenge med et bilde av hvordan akvariet så ut før jeg fikk plantene av Lisbeth, da hadde jeg tre fra før av samt en kunstig trerot. Uuh, jeg kjenner det klør i dekorasjonsfingrene mine :D


Ahh, ganske nakent ja Men... åhh vet ikke om jeg orker å si det. Men den grusen er ikke noe særlig hvis du har tenkt å ha noen bunnfisk med barter ettrhvert. Veldig ofte ender man opp med nettopp det, og de kan skade bartene på den grusen. For plantenes skyld bør du ha et lag på 4 cm i alle fall, ellers får du ikke festet dem nok.

Men kanskje legge et godt lag med fin sand oppå. Den grove grusen kommer til å havne på toppen etterhvert. Kan fjerne den eller bare skyve den til en kant av karet sånn at du har litt av hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap