Vil disse passe sammen, evt hvem må bort?

Sikkert et tema folk er lut lei av. Men som til stadighet er aktuelt.

Skal nå fylle opp akvariet mitt igjen med fisk.
Tetraene (kobber, rød fantom og dolkestikk) skal bort, for de spiser opp smått og stort, og jeg er liksom bundet på hender og føtter med dem her.

Da gjenstår 3-4 platyer, 2 saksehale rasboaer, og 2 kardinaler.

Jeg har lyst på levende fødende igjen, flere platy, mollyer og guppier.
Og en ny flott stor stim med kardinaltetraer, siden alle er spist opp.
På bunnen ønsker jeg corydoras, en liten flokk.
Og noen sugefisker. IKKE plecoer som blir store

Vil blå eller gull guramier passe inn her? Mener å ha hatt disse sammen før.

Altså fargerike fredelige fisker som er høyt og lavt i akvariet. Pene å se på, og som ikke spiser hverandre opp .

Hva tror dere om dette, og evt andre forslag?

Lurer også på om saksehalene skal flytte, eller få være igjen. De er over 2 år gamle, og har alltid bodd der. Vil de ha noen innvirkning på mine fiskeforslag?
Hm... Akvariet ditt er for lite for blå/gullgurami, men f.eks honninggurami vil jo passe.

Levendefødere vil ha ph over 7, mens kardinaltetra vil ha den under 6, så der blir det kræsj. Hva med stjernedanio eller noe istedet?
Ser det andre bra ut da?

Jeg er utrolig glad i blåfargen til kardinalene, og har hatt disse i mange år, sammen med f.eks platyer, og det har gått kjempefint, ingen syke fisker og dødsfall. Tilpasser de seg ikke når de lever sammen slik over tid?
sessan
Jeg er utrolig glad i blåfargen til kardinalene, og har hatt disse i mange år, sammen med f.eks platyer, og det har gått kjempefint, ingen syke fisker og dødsfall. Tilpasser de seg ikke når de lever sammen slik over tid?


Egentlig ikke. Jeg vet ikke hvor mange år du syns er mange års levetid, men fisk som ikke lever i vanntype som er maksimal lever heller ikke så lenge de kan leve.

Det beste er å sørge for at man holder fisk sammen som krever samme vanntype, samme krav til størelse på karet og at de ikke mobber hverandre.

Det vanlige i butikken er å kun gå etter om fiskene mobber hverandre eller ikke, ikke om de krever samme vanntype (hardt/bløtt) Da får man blandingen platy og kardinaltetra feks. Det er vel det som kalles for selskapsakvarium, et sammensurium av fisk som fikser å leve med hverandre, men hvor vannverdier ikke tas noe hensyn til

Har du lyst å drive med levendefødende som vil ha en smule hardt vann så gå for det. Eller så går du for kardinaltetraer og andre fisk som vil gå i bløtt vann.

Du oppnår garantert lengre levetid på begge ved å tilpasse karet ditt for enten eller

ja det er jo greit om de lever lenge .-)

Saksehalene er jo gamle, og det er vel tetraene også, 3 år eller mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap