Hvordan setter du sammen fisk?
Når du skal sette opp et nytt akvarium, eller har et nesten tomt akvarium, og skal velge fisker, hvordan går da DU frem?
Fikk et tips om å velge en favorittfisk, og så velge de andre fiskene ut fra hvem som passet sammen med denne. Bruker du denne metoden?
Hva om du allerede har et par sorter fisk i akvariet, hvordan går du da frem for å velge de andre som skal oppi?
Håper på gode tips her , da jeg er i velge prosessen selv
er litt spennende da hehe
Fikk et tips om å velge en favorittfisk, og så velge de andre fiskene ut fra hvem som passet sammen med denne. Bruker du denne metoden?
Hva om du allerede har et par sorter fisk i akvariet, hvordan går du da frem for å velge de andre som skal oppi?
Håper på gode tips her , da jeg er i velge prosessen selv
er litt spennende da hehe
Postet 16.08.11 kl 12:27
Postet 16.08.11 kl 16:11
Jeg beholdt de fiskene som tåler vannet vårt og gav bort resten da jeg fikk et ferdig befolket akvarium... Så har jeg vurdert hva jeg kan ha sammen med de jeg har, på antall cm og liter akvarie. Tatt hensyn til strømning i vannet, temperatur, temperament på annen fisk osv.
Hvis du skal beholde noe av det du har av fisk bør du studere hva som passer sammen med fisken din og i det akvariet du har mtp størrelse, temperatur, innredning etc.
Det gikk mye lettere for meg å velge/bort fisker da jeg noterte ned hva hver enkelt av fiskene mine trenger (ph, gh, tempt, cm/liter osv) og sammenliknet dette på blokka. Lettere å velge fisker som alle kunne trives innenfor samme verdier når det sto svart på hvitt under hverandre. Stryk de som ikke passer Samme kan du gjøre når du ser etter nye fisker til akvariet.
Hvis du skal begynne helt på scratch ville jeg ha gjort som Kampfisk og målt vannets ph og gh og bestemt arter som kan trives med vannet uten at du må justere selv.
Så ville jeg valgt hovedfisk(-er) som passer til akvariestørrelsen, og samtidig eller deretter vurdert hva som kan bo sammen med den/dem.
Og jeg leser samtidig alt jeg kommer over på akvaforum som kan ha den minste sammenheng med det jeg er interessert i )
Hvis du skal beholde noe av det du har av fisk bør du studere hva som passer sammen med fisken din og i det akvariet du har mtp størrelse, temperatur, innredning etc.
Det gikk mye lettere for meg å velge/bort fisker da jeg noterte ned hva hver enkelt av fiskene mine trenger (ph, gh, tempt, cm/liter osv) og sammenliknet dette på blokka. Lettere å velge fisker som alle kunne trives innenfor samme verdier når det sto svart på hvitt under hverandre. Stryk de som ikke passer Samme kan du gjøre når du ser etter nye fisker til akvariet.
Hvis du skal begynne helt på scratch ville jeg ha gjort som Kampfisk og målt vannets ph og gh og bestemt arter som kan trives med vannet uten at du må justere selv.
Så ville jeg valgt hovedfisk(-er) som passer til akvariestørrelsen, og samtidig eller deretter vurdert hva som kan bo sammen med den/dem.
Og jeg leser samtidig alt jeg kommer over på akvaforum som kan ha den minste sammenheng med det jeg er interessert i )
Postet 16.08.11 kl 21:05
Jeg har, ihvertfall langt på vei, gjort meg ferdig med såkalte selskapsakvarier.
Så nå for tiden går det stort sett bare i biotop-akvarier.
Biotop forklarer Akvarieordlista som:
I naturen er dette et noenlunde ensartet område som er levested
for et bestemt samfunn av arter. I akvariesammenheng benyttes begrepet om
et akvarium som er innredet med arter som stammer fra samme region/område. Eksempelvis Tanganyikaoppsett, eller et Amazonasoppsett.
Jeg finner enorm glede i å gjenskape et akvarie som så langt som mulig
etterligner fiskenes naturlige levested!
Mangen mener at det er tull, fordi så mye av akvariefiskene våre er oppdretter
og aldri har levd på noe slikt sted som dette.
Men mine erfaringer går tvert imot dette!
Enestående fargeprakt, naturlig oppførsel og ofte lek som resultat i flere kar
har gjort meg overbevist om at dette er måten for meg.
Så nå for tiden går det stort sett bare i biotop-akvarier.
Biotop forklarer Akvarieordlista som:
I naturen er dette et noenlunde ensartet område som er levested
for et bestemt samfunn av arter. I akvariesammenheng benyttes begrepet om
et akvarium som er innredet med arter som stammer fra samme region/område. Eksempelvis Tanganyikaoppsett, eller et Amazonasoppsett.
Jeg finner enorm glede i å gjenskape et akvarie som så langt som mulig
etterligner fiskenes naturlige levested!
Mangen mener at det er tull, fordi så mye av akvariefiskene våre er oppdretter
og aldri har levd på noe slikt sted som dette.
Men mine erfaringer går tvert imot dette!
Enestående fargeprakt, naturlig oppførsel og ofte lek som resultat i flere kar
har gjort meg overbevist om at dette er måten for meg.
Postet 16.08.11 kl 23:30
Postet 16.08.11 kl 23:42