Er disse verdiene mine ok?

Tenkte jeg skulle poste dette på rett sted.

Målte verdier i akvariet i dag, og fant følgende

PH - 7,5 . Er dette høyt ? Vil de fleste fisk trives i dette(unntatt kardinal og neon tetra selvsagt)

Nitrat - rød farge - enten 50 eller 100 mg

Nitrit - Gul farge - men litt oransje grumsete partikler, kanskje gammel prøve.

GK HK aner ikke- forstod ikke bruksanvisningens språk.

Hvordan ser dette ut?

2/3 deler av vannet ble byttet etter stor opprensking for 4 dager siden. vet ikke verdiene før jeg gjorde dette.

Nitrat verdien din var noe høy, så jeg ville byttet mer vann.

Også ville jeg kjøpt meg ny nitrit test så du kan teste skikkelig.

Hvis det er GH du mener med GK så er disse testene svær enkle, du tar 5ml/10ml i reagensglasset og tilfører en og en dråpe og rister mellom hver, husk å tell hver dråpe, og når det skifter farge har du funnet din Generelle Hardhet.
Nitritt (No2) er veldig giftig og MÅ være 0. Hvis du måler med Tetra sin test så måler den "under 0,3"på det laveste nivået. Det kan bety 0, som er bra, men kan også bety 0,3 som nærmer seg dødelig mengde nitritt. JBL sin test er best på Nitritt, syns jeg.

Nitrat bør være under 50, men ikke 0. Hvis Nitrat er 0, så betyr det at filteret ikke omdanner nitritt til nitrat, og vannet er ikke klart for fisk.

PH og GH varierer etter hvor vannet fra krana kommer fra, og ulike fisk har ulike krav til pH og GH. Det viktigste er at verdiene er stabile.

Jeg syns det er bedre å skaffe fisk som passer til det vannet du har, så slipper du styret med å regulere pH og GH hvor hvert vannskift.

KH henger sammen med pH.

Du har mye nitrat og kanskje nitritt i karet ditt. Du bør bytte minimum 50% vann før du anskaffer fisk, helst mer. Du bør også skaffe en bra nitritttest, da nitritt er det som ofte dreper nye fisker.

Håper ting ble litt klarere :o)

Ok, hvis jeg da forstår rett så er Nitritt og Nitrat høyt, og jeg må bytte vann. Men er det ikke skadelig for miljøet i akvariet om jeg bytter enda mer? Byttet jo ut mesteparten av vannet på fredag, 4 dager siden. Kan ikke forstå hvordan Nitrat og nitritt (= avfallsnivået ??) i akvariet kan være så høyt da? Regner med at vannet i kranen er reint.

Men jeg bør da bytte ut et bar bøtter daglig noen dager kanskje? Eller bytte ut halvparten av vannet på en gang? Hva er gunstigst for vannverdien, og hva skåner fiskene mest? Er så redd for å stresse og skremme fiskene mine, for jeg vet stress ofte fører til sykdommer.

har tetra sine tester.
Golden-nugget
Nitrat verdien din var noe høy, så jeg ville byttet mer vann. Også ville jeg kjøpt meg ny nitrit test så du kan teste skikkelig. Hvis det er GH du mener med GK så er disse testene svær enkle, du tar 5ml/10ml i reagensglasset og tilfører en og en dråpe og rister mellom hver, husk å tell hver dråpe, og når det skifter farge har du funnet din Generelle Hardhet.

Ok, så jeg bare drypper til fargen blir annerledes? Og teller dråper?

Gjelder det samme for KH, og bruker jeg eget vann til det?
Hvor stort er karet, og hvor mange fisk har du?

Begynn med å bytte 1/3 av vannet. Bytt 1/3 av vannet hver dag til nitritt er 0, og nitrat er under 50, helst under 25. Deretter bør du bytte 1/3 av vannet hver uke.

Reduser foringen, for mye for gir mye avfallsstoffer i vannet. Du kan gjerne stoppe å fore noen dager til du er sikker på at nitritt og nitrat er ok.

Her er en artikkel om vannverdier:
Skal vi se
KH ble gult etter 2 dråper.
GH ble svak grønn farget etter en dråpe og så tok jeg er par dråper til og da ble det litt grønnere.

Vet ikke om jeg har gjort riktig

Hva betyr disse tallene?
cara79
Hvor stort er karet, og hvor mange fisk har du? Begynn med å bytte 1/3 av vannet. Bytt 1/3 av vannet hver dag til nitritt er 0, og nitrat er under 50, helst under 25. Deretter bør du bytte 1/3 av vannet hver uke. Reduser foringen, for mye for gir mye avfallsstoffer i vannet. Du kan gjerne stoppe å fore noen dager til du er sikker på at nitritt og nitrat er ok. [URLBLOCK1] er en artikkel om vannverdier:

Ok, takk for tipset

128 liter
Ikke så mange fisk, 20-25 kanskje.

De får ikke alltid mat hver dag, nettopp pga det med forurensing av vannet, og de får lite om gangen når de får mat.
Anngående bruk av de forskjellige testene finner du en artikkel som beskriver bruken av Tetra sine her.
Leste i artikkelen og bestemte meg for å teste GH igjen.

Brukte det som stod her:
Fremgangsmåte ved testing:
Ha i én og én dråpe i reagensrøret, rist mellom hver dråpe. Når testvannet farger fra rød til grønn, er testen fullført. Antall dråper = antall °GH.

Om en mer nøyaktig test ønskes, dobles vannmengden. Hver dråpe tilsvarer da 1/2° GH.

Jeg doblet vannmengden til 10. og begynte å dryppe. Måtta ha i noen dråper før det ble antydnig rødt. Så fortsatte jeg til de fikk sitt første grønnskjær - dvs ved 8 - 9 dråper. På dråpe 10 kunne jeg se at vannet var mer grønt enn rødt når jeg holdt glasset mot hvit bakgrunn. (Men det er ikke skikkelig grønt altså, slik som det kan bli på PH testen)

Forstår det slik at da skal jeg dele 10 på 2 altså 5.

Vil det si at 5 er mitt vanns hardhet?

Hvordan ligger det an i forhold til hva de fleste vanlige akvariefisker liker? Bør jeg gjøre noe med vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap