Skulptur/dekorasjoner?

Lurte på om man må pynte akvariene med disse akvariepyntegjenstandene man får i dyrebutikken, eller om det går ant å finne noe på en helt vanlig interjørbutikk osm kan være neddi akvariet?

Såg noen som hadde en nydelig "statue" av en egyptisk person i akvariet sitt og det var utrolig dekorativt... har sett lignende ting på nille som "bord dekorasjon" men går det ant å ha slikt i akvariene?
Dekorasjoner må man være litt forsiktig med da disse kan inneholde gifter som siver ut i vannet. Det beste er å pynte med steiner som man kan sette opp som huler/klipper, røtter som du kan feste planter på er og veldig fint. kokosnøtthuler er veldig fint. det så jeg du hadde bilde av ellers er det meste du får på dyrebutikken helt ufarlig å bruke
okei ja det var det jeg var redd for....

Var dette bildet her jeg kom over... nyydelig akvarie... likte så godt den statuen... syns den gjorde seg så godt... :

http://www.facebook.com/Akvaforum#!/photo.php?fbid=501778571194&set=o.180782167366&type=1&theater
Det var kjempestilig ja. Vanlig kjeramikk skal værtfall ikke være noe problem å putte oppi. Er mange som bruker kjeramikk potter som pynt. Du kan jo f.eks kjøpe noe pynt og teste det ut i et akvarium uten fisk, også måle verdiene over en periode. da ser du jo om pynten gir noe utslag. Gjør det ikke det er det trygt å bruke det
Ja det var jo en god ide
Det er det fineste akvariet jeg har sett... ble helt fasinert
Maja Morling
Du kan jo f.eks kjøpe noe pynt og teste det ut i et akvarium uten fisk, også måle verdiene over en periode. da ser du jo om pynten gir noe utslag. Gjør det ikke det er det trygt å bruke det :)


Da må du ha en full testlab. De fleste har ikke tester for alle mulige giftstoffer. Men er du 100% sikker på at keramikken ikke er satt inn med noe som helst, eller den er matvaregodkjent, så er du trygg.
Lenker den for deg

Det er fint med pynt, men jeg syns alltid "pynt" skal være til nytte for fiskene. Er det hulrom i denne pynten og det ikke siver ut stoffer fiskene ikke tar skade av er det fint. Men det er utrolig hvor pent et kar kan bli ved å innrede det med naturlig pynt, som røtter, blader, planter osv, som fiskene kan finne skjul i og føle seg trygge.

Den lenka du la ut syns jeg er det helt motsatte. Kun pent for den som ser på akvariet, ikke noe godt og trygt sted for fiskene. Dette er kun et utstillingskar, der ingen av fiskenes behov er ivaretatt...
jeg har kjøpt noe gude-figurer i Hellas som er laget i gresk marmor, regner med at det er trygt å sette i et akvarie, men jeg synes egentlig naturlig innredning med røtter og planter er mest hensiktsmessig. Jeg ville ikke brukt gjenstander fra interiørbutikker, for de er ofte ikke hva de ser ut til. Jeg kjøpte også en nydelig vinkaraffel i (brent og lakkert) keramikk i Hellas forresten, og fikk beskjed om ikke å bruke den til drikkevarer fordi den kunne avgi skadelige stoffer.... :s

Mye av det du finner i butikker er fremstilt av noe annet enn de ser ut til, og gjerne innsatt med lakk, lim etc som ikke vil egne seg i et akvarie.
En del keramikk er glassert med blyholdig glasur, Dette må ikke brukes til syreholdig mat eller drikke, som f.eks. saft idet bly kan løses opp med blyforgiftning som resultat. I akvarier med pH under 7 er dette en klar risiko. Personlig ville jeg heller ikke brukt det i vann med pH langt over 7, men det skyldes nok kanskje mer egen smak. Jeg har til gode å se biotoper hvor akvariefisk lever som er prydet med hodeskaller, sjørøverskutevrak, greske ruiner osv. Men smaken er jo som kjent som baken - delad!
530
Jeg har til gode å se biotoper hvor akvariefisk lever som er prydet med hodeskaller, sjørøverskutevrak, greske ruiner osv. Men smaken er jo som kjent som baken - delad!

Jeg er vanligvis ikke noe fan av kunstig oppsett heller, men dette akvariet fikk meg nesten til å forandre mening
Det fikk meg til å tenke på pirates of the carribean :P
Tante Astrid
[QUOTE=530]Jeg har til gode å se biotoper hvor akvariefisk lever som er prydet med hodeskaller, sjørøverskutevrak, greske ruiner osv. Men smaken er jo som kjent som baken - delad!

Jeg er vanligvis ikke noe fan av kunstig oppsett heller, men dette akvariet fikk meg nesten til å forandre mening

Hey! Ja dette var faktisk kult! Og det ser ut som noen feite piraya, så dette må være et digert kar
Oliver Knott har innredet noen fantastiske akvarier. Klikk inn på de forskjellige gruppene med oppsett her på hjemmesiden hans og bla litt gjennom bildene. Masse flott inspirasjon for enhver, og selv om han nok har mer fokus på oppsettene enn på fiskene som lever der så er de langt bedre enn det som det ble lenket til her i starten av tråden.
wow snakker om. Den karen vil jeg låne hjem en stund. kanskje han kan gjøre noe magisk med 190litern min :P og så fantastisk krystallklare vann han får. Ser jo ingen urenheter i karrene.
regner med denne personen ikke har det slikt nå siden det ble oppdatert sist i 200u7. men her er et eksempel på hvor mindre pent det er med masse dilldall.. http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=4129
Maja Morling
regner med denne personen ikke har det slikt nå siden det ble oppdatert sist i 200u7. men her er et eksempel på hvor mindre pent det er med masse dilldall.. [URLBLOCK1]


Ikke så pent å henge ut en på forumet da...
[QUOTE=Tante Astrid]Oliver Knott har innredet noen fantastiske akvarier. Klikk inn på de forskjellige gruppene med oppsett her på hjemmesiden hans og bla litt gjennom bildene.


Jeg forelsket meg helt i dette. Fantastisk flott å se scalarer på denne måten, med masse plass i høyden, lekkert!
Lisbeth
[QUOTE=Tante Astrid]Oliver Knott har innredet noen fantastiske akvarier. Klikk inn på de forskjellige gruppene med oppsett [URLBLOCK1] og bla litt gjennom bildene. [QUOTE] Jeg forelsket meg helt i [URLBLOCK2]. Fantastisk flott å se scalarer på denne måten, med masse plass i høyden, lekkert!



Ja, dette hadde vært en drøm å ha i stua Vakkert rett og slett.
Ikke meningen å henge ut noen da. Noen synes slikt er pent, Var bare et bilde jeg kom over og skulle bare bruke det som eksempel. Er vel ikke noe mindre uthengende en når man sier at det bilde som ts la ut av akvariet på badet og andre sier at det ikke er pent, blir jo det samme eller? Missforstå meg rett, mener ikke å være slem eller frekk på noen måte, for sånn er jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap