Ikke lett å "designe" hvordan man vil ha akvariet innredet !

vet ikke helt om denne skal være her eller på planteforumet. Men det handler mer om innredningen i akvariet enn hvilke planter det er, så derfor skriver jeg her. Så om denne tråden er på feil plass, så kan dere bare flytte den

Jeg fikk 6 nye planter i dag, og endret litt på innredningen i akarier for å få plass til alle.

Men jeg er litt fastlåst føler jeg så oppsettet ble ikke så ulikt slik det var før.

Jeg har to litt store lavasteiner. På disse har jeg etter råd festet fast javabregnene mine med sen.

jeg har også en rot som ligner en L i fassong.

Denne roten har jeg bestandig i midten, og så med en lavastein på hver side.

Så har jeg plassert noen høye sverdplanter langs bakre glass.

Da er altså disse sverdplantene bak på en linje. Så kommer lavastein, rot og lavastein forran. Helt fremst så satte jeg ned noen små planter (bla echinodorus amazonicus) . Hvor store disse blir vet jeg ikke.

Så satte jeg en bundt gullerotgress forran pumpen på venstre side (liker å skjule denne). I høyre side så satte jeg en stor busk med Cabomba. Og helt fremst og litt mot midten spredde jeg ut to bunter hygrophila rosanervig, disse er omtrent 10 cm nå.

forran roten så satte jeg echinodorus amazonicus, litt utover, vet ikke hvor store disse blir.

Og så noen runde stein og to bittesmå rotbiter.

Skal legge inn bilde når vannet blir klart (byttet to bøtter pga nitrit og nitrat)

Men - dette ble jo fint da. Problemet er jo at det ble nesten likt som det var ! Men unntak av noen nye planter. Jeg har liksom ikke klart å lage noe særlig annerledes innredning.

Det er nå høye planter på sidene og bak, for de fisker som liker det. Og så massevis av svømmeplass midt forran og opp på toppen.

Spørsmålet er om fisker liker å svømme i disse store åpne plassene?

Burde jeg hatt noen høye i midten forran? Men det virker liksom ikke riktig for øyet .

Et alternetiv er å få noen flyteplanter som kan dekke deler av toppen. Eller f.eks vasspest som jeg kan plante bak eller på siden, og la flyte utover på toppen av vannflaten.

Eller sette den L roten lenger frem, men da får jeg ikke plass til disse echo amasonene ...

Det blir dumt å skifte ut lavasteinene også siden jeg har festet javabregner der (og fått mer planter opp i høyden). Men de synes knapt med alt det lave forran.

Hm ... noen tanker? Sikkert lettere å se på bilde.

jeg må ha et akvarie som er behagelig å se på, og symetrisk . Men samtidig så skal fiskene ha det fint der inni også, og trives
Ja de fleste fisk liker å ha åpne plasser å svømme på

Men hvis du vil ha en naturlig look, så setter du ikke opp innredninga som mange gjør på stuebordet feks. Pynt midt på bordet og gjerne en lysestake på hver side..

Grupper de samme steinene i et område feks, og plant flere like planter i en gruppe/område. Får et naturlig utseende men samtidig ryddig, hvis man er ute etter ryddig
mens jeg venter på klart vann, så tegnet jeg en forenklet oversikt over plassering av alt.

Det er mye tettere i virkeligheten enn på tegningen, håpløst å tegne med mus.
Det som kan gi en innredning "det lille ekstra" om man ellers er fornøyd er å plassere noe øyet trekkes mot, litt mellom midten og ytterkanten av karet, altså cirka en tredel fra en av sideveggene. Dette kan være en plante som har litt andre farger enn resten, en plante som er litt mer ruvende enn de andre, en dekorativ rotbit eller stein, eller noe annet som skiller seg ut fra resten av det man har i karet.

Grunnen til at man gjør det er for at øyet skal ha et utgangspunkt når man betrakter karet, ellers vil det flakke fra det ene etter det andre og innredningen vil da virke rotete uansett hvordan det er innredet. Årsaken til at man plasserer det iøyenifallende akkurat der jeg har beskrevet det har med "det gyldne snitt" å gjøre. Du kan google om du vil lese mer om det.

Håper du poster bilder etterhvert. Alltid morsomt å se hvordan andre innreder akvariene sine
Skal vi se, her er noen bilder. Vannet er ikke helt klart enda, men bedre.

Første bilde er slik jeg hadde satt det opp før helgen.

Andre bilde er satt sammen av to, og viser hvordan det ser ut nå

Bilde 3 er fra venstre side
Bilde 1 er fra høyre siden

bilde 2 er fra midt inni
slenger inn et bilde til

Hva synes dere, er dette kjedelig?

Bør jeg dra roten i midten lenger frem? Hva da med plantene som står forran den,. hvor høye vil de bli, hvis de blir høye kan jeg etterhvert sette de lenger bak?

Bør fiskene ha mer planter på sidene så det ikke blir så tomt i midten? Eller vil det hjelpe når javabregnene på steinene blir større og høyere?

Syns det ble veldig pent, ser frodig og spennende ut, mye å se på uten at det bare ble masse ruvende greier som kjemper om plass. Ihvertfall slik jeg ser det, haha men ja.. jeg likte det ihvertfall! Er så vant med å selv måtte lage masse "golvplass" til mallene så det er så spennende å se akvarier der folk kan dekke bunnen med planter, hehe. Sånn sett misunner jeg deg litt, haha.
Hm, der sa du noe. jeg har lyst på coryer inni der også etterhvert. men de liker mye bunnplass ja. Hm, kan ta bort pyntesteinene forran da, og så er det jo en god del åpne områder i sanden bakerst, men der ser jeg dem jo ikke.

Men fint at du likte det
Ser det bedre nå som vannet har klarnet, og det er igrunnen gangske pent. Må bare få fyllt opp med de fiskene jeg vil ha, driver og leser og skriver ned fakta om ulike raser, så jeg kan sammenligne hvem som passer sammen Skal gjøre grundig arbeid denne gangen !
Dette så jo veldig bra ut!

Klarte ikke helt å identifisere plantene i forgrunnen, men de ser ut som stilkplanter som er hurtigvoksende og som kan fylle veldig mye opp når de vokser. Noe som kan bety at karet ditt kan tettes igjen foran.

Men jeg bare tror, siden jeg ikke helt ser hva slags planter du har plantet i forgrunnen
Flink er du! Ser at Lisbeth og tante Astrid allerede har vært innpå med "samle-ting"-rådet, tror jeg ville flyttet den lille rotbiten midt på bakover sammen med de andre røttene (da vil du luske innpå det gyldne snittet :o), og samlet steinene innimellom/bak rosanervigen på venstre side. Tre eller fem, spør meg ikke hvorfor, men øyet liker ujevnt antall. Da får du el liten slette foran, der kan du jo slenge ned noen eikeblader eller se Corydorasen barte hvis du skulle la deg sjarmere til noe slikt.

Ech. amazonicus blir kjempediger men vokser sent, den lar seg flytte hvis den tar helt over. Rosanervigen blir også superhøy, men den skyter nye skudd fra "stammen" og blir buskete og fin hvis du kniper den litt lavt når den når vannflata. Eller er heldig og har fått et veloppdragent eksemplar av arten, da legger den seg på skrå og fortsetter bortetter. Det ser du når tiden er inne.

Og da kan du ommøblere igjen! Det er jo så moro!
Takk for gode råd
Må visst lage meg en liste over disse plantene, hvem som heter hva og hvordan de ser ut ! Hehe, det går fullstendig i surr for meg her !
Dette blir flott når det vokse seg til, men du må nok regne med å luke litt når veksten kommer i gang.

Ser du har en høy rot? stående nesten midt i som er et perfekt blikkfang. Om det er mulig å flytte den litt til høyre eller venstre (omtrent midt mellom midten og kortveggen) så kan du se om inntrykket endrer seg når du ser på karet
Tante Astrid
Ser du har en høy rot? stående nesten midt i som er et perfekt blikkfang.


Se der ja, så mest på det siste bildet, der står den høye rota nesten perfekt. Helt enig når jeg ser på fullt oversiktsbilde, den låser blikket i midten :o)
kan prøve å trekke roten litt lenger frem så synes den bedre. Det er igrunnen en pen rot.

Blir spennende å se når plantene begynner å vokse seg til, å se hvordan de blir. Ikke så lett å forestille seg når de er små.

Flott at dere synes det ser ut som om jeg er på rett vei
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap