Må coryer komme fra samme flokk/kar?

Jeg har hørt/lest at coryer skal være flere sammen i stim - men at de må komme til akvariet samtidig , fra samme gruppe for å se på seg selv som en stim. Kjøper man noen her og noen der, så vil de bare være ensome og ikke føle noen tilhørighet.

Fleip eller fakta?

Greit å vite når man kjøper inn, at man beregner sånn at alle kommer fra samme flokk kanskje?
Jeg har kjøpt fra flere steder, og de stimer sammen. Folk setter sammen leksgrupper fra flere stemmer for å hindre innavl, så dette må være fleip. Ikke trenger de å settes inn samtidig heller, men de vil være samme art.
Aldri hørt denne påstanden før. Jeg har bygget opp stimer av samme art uten noe som helst problem. De setter pris på å bli flere i gruppa uansett hvor eller når de settes sammen
Så rart at jeg har hørt det motsatte. Lurer meg på hvor jeg har det fra.

Men det er jo flott da at man kan sette sammen fra flere butikker, og at de likevel vil trives sammen
Amen
Enig med de foregående. Jeg har kjøpt Corydoras fra forskjellige steder i flere omganger og det har aldri vært noe problem med stimingen i så måte.
Jeg har et eller annet sted lest det samme som Sessan, heldigvis kan ikke Coryene her i huset lese, så de stimer selv om de ikke er helt samme art.

Mener det sto at dersom du skulle utvide gruppa, var det større sjanser for å få en samlet stim hvis du ommøblerte eller rotet det veldig til for de som allerede var hjemme når du introduserte nye gruppemedlemmer. Eller gjaldt det andre stimfisk kanskje? Uansett, Corydoras tror jeg må være planetens enkleste skapninger å glede :o)
Jamen er det mye rart av påstander og myter ute og går innen akvariehobbyen
Jeg har 4 forskjellige arter Corydoras i min 375 liter, de stimer litt sammens alle sammen (spesielt under fôring) og litt hver for seg som art, men har aldri sett noen som er for seg selv og er ensom.
Om natten legger de seg gjerne sammen i artsgrupper for og sove, Concolorer og Paleatus fremst i karet, Green laser bakerst. Scleromystaxene legger seg her og der.

Jeg har øket de individuelle gruppene ettesom jeg har fått fatt i andre grupper for og nettop unngå for nært slektskap på gruppene, men har aldri sett noe som tilsier at ikke de nye har fått selskap med en gang de kommer i karet.
Jada, corydoras blir gode venner uansett hvor de kommer fra. Viltfangede kan settes sammen med avkom etter mange generasjoner i akvarier. Så ikke vær bekymret for det. Og de kan godt være ulike i størrelse.

Men det er en fordel om ikke vannverdiene er altfor ulike.

Stephan
Påstanden kan stemme til en vis grad på voksne L-maller. Har du en etablert voksen gruppe, og skal tilsette flere voksne fisk er det lurt å ommøblere karet samtidig for at ikke fisken skal angripe hverandre. De kan også drepe hverandre.
JAG
Påstanden kan stemme til en vis grad på voksne L-maller. samtidig for at ikke fisken skal angripe hverandre. De kan også drepe hverandre.


Her gjaldt vel spørsmålet corydoras.

Stephan
Det er jeg klar over,men siden det er på det rene at dette ikke vedgår corydoras,så var det et poeng å nevne på hvilke maller det vedgår.
Med L maller. mener man da f.eks ansistrus? Bør disse kjøpes samtidig ?
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap